Δεκάδες καταγγελίες έχει δεχτεί τις τελευταίες ημέρες η Ανοιχτή Γραμμή για το παράνομο περιεχόμενο στο διαδίκτυο SafeLine.gr από πολίτες οι οποίοι είδαν τα χρήματά τους που είχαν «επενδύσει» σε διαδικτυακές πυραμίδες να κάνουν φτερά. Προς το παρόν υπάρχουν καταγγελίες εκτός από τη Wind Media και για μια ακόμα εταιρεία που δρούσε με σχεδόν τον ίδιο τρόπο.
Η πυραμίδα είχε ως στόχο να αυξήσει –επί πληρωμή– τον αριθμό των likes και των ακολούθων επιχειρήσεων και ιδιωτών στα social media. Οι εταιρείες που τη δημιούργησαν υπόσχονταν ότι θα παρείχαν έξτρα εισόδημα στους χρήστες που θα έκαναν “like”, σε συγκεκριμένες διαφημίσεις, λογαριασμούς, βιντεάκια και ιστορίες που ανεβαίνουν στα social media.
Για να γίνει κάποιος μέλος έδινε ένα ποσό εγγραφής το οποίο οι εταιρείες υπόσχονταν ότι θα το πάρει πίσω από τα κέρδη σε λιγότερο από ένα μήνα.
Ο εγγεγραμμένος χρήστης έβλεπε αναρτήσεις και βίντεο, έκανε like στις αναρτήσεις και στα βίντεο, και έκανε εγγραφή σαν ακόλουθος στις αναρτήσεις ή στα βίντεο για να τα ακολουθεί. Στη συνέχεια, τουλάχιστον η μια από τις δυο εταιρείες ζητούσε να κάνει screenshot στην οθόνη του και να στείλει τη φωτογραφία, για να αποδεικνύει ότι έχει δει την ανάρτηση και το βίντεο και ότι έχει πραγματοποιήσει σωστά τα «likes» και τα «follows».
Ο εγγεγραμμένος χρήστης δεν αποκτούσε κέρδη μόνο από τα like αλλά εάν προσέλκυε νέα μέλη, λάμβανε 15% προμήθεια επί των κερδών τους.
Μια σημαντική λεπτομέρεια είναι ότι οι πληρωμές για την εγγραφή τουλάχιστον στη μια από τις δυο εταιρείες γίνονταν σε κρυπτονομίσματα. Το μέλος υποχρεωνόταν να καταθέσει ευρώ σε ανταλλακτήριο κρυπτονομισμάτων και να πληρώσει την εταιρεία σε αυτό, ενώ σε κρυπτονόμισμα θα εισέπραττε και τα κέρδη.
Η άλλη εταιρεία η οποία δρούσε σχεδόν με τον ίδιο τρόπο υποστήριζε ότι έχει ως πελάτες της μεγάλα ηλεκτρονικά καταστήματα όπως η Amazon, το eBay, το AliExpress κ.α.
Χρησιμοποιούσε την εφαρμογή What’s app ως μέσο επικοινωνίας μεταξύ των υπευθύνων της εταιρείας και των εγγεγραμμένων χρηστών και ζητούσε από τους «συνεργάτες» της να καταθέσουν χρηματικά ποσά σε τράπεζες ή Revolut προκειμένου να ανέβουν σκαλοπάτι στην ιεραρχία και να κερδίζουν περισσότερα χρήματα.
Και οι δυο εταιρείες έχουν κλείσει τους ιστότοπους που δραστηριοποιούνταν και παραμένει ακόμα απροσδιόριστος ο αριθμός των πολιτών που εξαπατήθηκαν.
Οι διαφημίσεις μέσω TikTok και Facebook και ο τρόπος που προσέλκυαν τα θύματά τους
Οι δημιουργοί της απάτης χρησιμοποιούσαν δημοφιλείς πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης όπως το ΤΙΚΤΟΚ, το Facebook και το YouTube για να διαφημίζουν μέσω ευφάνταστων βίντεο πόσο εύκολα μπορεί κανείς να κερδίσει πολλά χρήματα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Με αυτόν τον τρόπο προσέλκυαν τα θύματά τους.
Να σημειωθεί ότι η πυραμίδα αποτελεί μία από τις πλέον διαχρονικές μεθόδους εξαπάτησης όσων αναζητούν εύκολες και γρήγορες αποδόσεις. Στο παρελθόν αρκετοί πολίτες έχουν πέσει θύματα. Τώρα πλέον η όλη διαδικασία (προσέλκυση και εγγραφή μελών, ανάθεση και εργασία εγγεγραμμένων χρηστών) γίνεται μέσω διαδικτύου.
Τι πρέπει να κάνετε σε περίπτωση που πέσετε θύμα τέτοια απάτης:
• Επικοινωνήστε άμεσα με τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.
• Μπορείτε επίσης να απευθυνθείτε στη Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή
http://www.mindev.gov.gr/καταγγελίες-πολιτών/
• Επίσης να αναφέρετε τις απάτες στην Γραμμή καταγγελιών παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο www.safeline.gr μέσω της σελίδας αναφοράς απάτης. Αυτό μας βοηθά να προειδοποιούμε τους ανθρώπους για τρέχουσες απάτες, να παρακολουθούμε τις τάσεις και να διακόπτουμε τις απάτες όπου είναι δυνατόν. H SafeLine παρέχει επίσης οδηγίες για την προστασία σας από απάτες και πού να λάβετε βοήθεια.
Υπενθυμίζετε ότι το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου, είναι επίσημος εκπρόσωπος στην Ελλάδα των Πανευρωπαϊκών Οργανισμών INSAFE / INHOPE που χαράσσουν την ευρωπαϊκή στρατηγική για ένα ασφαλές και ποιοτικό διαδίκτυο και παρέχει ενημέρωση, βοήθεια και υποστήριξη στους μικρούς και μεγάλους χρήστες του διαδικτύου με την ανάπτυξη τριών διακριτών δράσεων:
Μέσω της ιστοσελίδας SaferInternet4Kids.gr μπορεί κανείς να ενημερωθεί και να αντλήσει υλικό σχετικό με την ασφαλή χρήση του Ίντερνετ και τη χρήση των κοινωνικών δικτύων με το οποίο μπορεί με τη σειρά του να ενημερώσει διαδραστικά παιδιά και νέους κάθε ηλικίας. Το ενημερωτικό αυτό portal απευθύνεται τόσο σε γονείς και εκπαιδευτικούς όσο και σε εφήβους και παιδιά και περιλαμβάνει κατάλληλο πολυμεσικό υλικό.
Μέσω της συμβουλευτικής γραμμής Βοήθειας Ηelp-line (διαθέσιμη τηλεφωνικά στο 210-6007686 και μέσω του ιστοχώρου www.help-line.gr), εξειδικευμένοι ψυχολόγοι παρέχουν υποστήριξη και συμβουλές για εξειδικευμένα θέματα που σχετίζονται με τη υπερβολική ενασχόληση στο διαδίκτυο, τον διαδικτυακό εκφοβισμό, την έκθεση σε ακατάλληλο περιεχόμενο και άλλους προβληματισμούς σχετικά με τη χρήση του διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου και των διαδικτυακών παιχνιδιών.
Και μέσω της Ανοιχτής Γραμμής Καταγγελιών για το παράνομο περιεχόμενο του διαδικτύου SafeLine (http://www.safeline.gr), δέχεται καταγγελίες για παιδική κακοποίηση και παράνομη χρήση του διαδικτύου και συνεργάζεται τόσο με την Ελληνική αστυνομία όσο και με την INTERPOL μέσω του Ευρωπαϊκού οργανισμού INHOPE. H SafeLine είναι δηλαδή ένα κομμάτι ενός μεγάλου παζλ, μιας και η καταπολέμηση του παράνομου περιεχομένου του Ίντερνετ είναι υπόθεση παγκόσμιας κλίμακας και δεν περιορίζεται από εθνικά σύνορα.
Μάθετε νέα και άλλες ενδιαφέρουσες πληροφορίες από τη σελίδα μας στο Facebook (https://www.facebook.com/SaferInternet4Kids-233337290392828), στο Instagram (https://instagram.com/saferinternet4kids_gr?utm_medium=copy_link) και ακολουθήστε μας στο Twitter (https://twitter.com/SaferInt4Kids).
Την αποκλειστική ευθύνη της παρούσας έκδοσης φέρει ο συγγραφέας της. Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν φέρει καμία ευθύνη για οποιαδήποτε χρήση των περιεχομένων σ’ αυτήν πληροφοριών.