Το ηλεκτρονικό εμπόριο, ή όπως ονομάζεται διεθνώς e-commerce, έχει αναδειχθεί ως ένας από τους πιο σημαντικούς τομείς της σύγχρονης οικονομίας, καθώς επηρεάζει σημαντικά τον τρόπο που οι επιχειρήσεις και οι καταναλωτές αλληλεπιδρούν και πραγματοποιούν συναλλαγές. Είναι λοιπόν γεγονός ότι η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας και η εδραίωση του διαδικτύου σε όλες τις δραστηριότητες, ανακηρύσσουν το ηλεκτρονικό εμπόριο σε μια ζωτικής σημασίας πλατφόρμα για την πώληση και την αγορά προϊόντων και υπηρεσιών.
Με βάση τα παραπάνω, οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε αυτόν τον τομέα, διακρίνονται σε διάφορες κατηγορίες ανάλογα με τον τύπο των συναλλαγών τους και το κοινό στο οποίο απευθύνονται. Ποιες είναι όμως αυτές και με ποιον τρόπο συμβάλλουν στη διαμόρφωση του ψηφιακού οικοσυστήματος; Πάμε να τα δούμε όλα στη συνέχεια του άρθρου!
B2C επιχειρήσεις
Οι B2C επιχειρήσεις, ή αλλιώς Business to Consumer (Επιχείρηση σε Καταναλωτή), πωλούν τα προϊόντα τους κατευθείαν στους καταναλωτές μέσω των ηλεκτρονικών καταστημάτων που διαθέτουν (e-shops). Ουσιαστικά πρόκειται για ηλεκτρονικά καταστήματα λιανικής πώλησης, όπως είναι το https://www.you.gr/, και φυσικά καταστήματα που πωλούν και ηλεκτρονικά τα προϊόντα τους, όπως είναι για παράδειγμα το SnS.
Οι συγκεκριμένες εταιρείες χρησιμοποιούν τις τεχνικές marketing για να προσελκύσουν το κοινό που στοχεύουν και να εδραιωθούν στην ανταγωνιστική αγορά. Οι πιο κοινές στρατηγικές λοιπόν φαίνεται να είναι οι διαγωνισμοί (giveaways), τα προωθητικά πακέτα, και η συνεργασία με δημοφιλείς influencers για την αποτελεσματική προώθηση των προϊόντων τους.
B2B επιχειρήσεις
Οι B2B επιχειρήσεις ή Business to Business (Επιχείρηση σε Επιχείρηση) παρέχουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους σε άλλες επιχειρήσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της κατηγορίας
είναι η χονδρική πώληση, κατά την οποία οι εταιρείες συνεργάζονται με τους προμηθευτές από τους οποίους αγοράζουν προϊόντα για να γεμίσουν τα “ράφια” τους με τα αγαθά που στη συνέχεια θα προσφέρουν στους καταναλωτές.
Οι στρατηγικές marketing που ακολουθούν οι B2B επιχειρήσεις είναι σίγουρα πιο αναλυτικές και χρονοβόρες από τις αντίστοιχες των B2C, καθώς οι αποφάσεις που χρειάζεται να ληφθούν έχουν μεγαλύτερο αντίκτυπο στα έσοδα της εταιρείας. Πολλοί συχνά λοιπόν εμπλέκονται πολλά άτομα στις διάφορες διαδικασίες, κάνοντας τις πρακτικές πιο περίπλοκες.
C2C επιχειρήσεις
Προχωρώντας στην ανάλυση, έχουμε τις C2C επιχειρήσεις ή Consumer to Consumer (Καταναλωτή σε Καταναλωτή). Το συγκεκριμένο επιχειρησιακό μοντέλο αποτελείται από μεμονωμένα άτομα, τα οποία προσφέρουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους σε άλλα άτομα και φυσικά χρεώνουν τη συναλλαγή.
Συχνά παραδείγματα του συγκεκριμένου μοντέλου είναι η πώληση μιας χειροποίητης τσάντας ενός νέου δημιουργού μέσω social media ή η διάθεση μεταχειρισμένων αντικειμένων (π.χ. αυτοκίνητο) από ιδιώτες. Τέλος, αξίζει να σημειώσουμε ότι πολλές φορές οι επιχειρήσεις C2C λειτουργούν και ως B2C.
C2B επιχειρήσεις
Οι C2B επιχείρησεις ή Consumer to Business (Καταναλωτής σε Επιχείρηση) απευθύνεται κυρίως σε ελεύθερους επαγγελματίες. Πιο αναλυτικά, οι διάφοροι freelancers, οι οποίοι είναι κυρίως ιδιώτες, συνεργάζονται με εταιρείες και δουλεύουν σε projects που τις αφορούν. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι οι φωτογράφοι που πωλούν τις φωτογραφίες τους σε sites, οι bloggers που συνεργάζονται με την εκάστοτε επιχείρηση, οι influencers που διαφημίζουν
κάποιο προϊόν ή υπηρεσία κ.ά.
Όπως είναι κατανοητό λοιπόν στο συγκεκριμένο επιχειρηματικό μοντέλο οι καταναλωτές δημιουργούν αξία στις επιχειρήσεις. Μία ακόμα στρατηγική που φαίνεται να προτιμάται είναι η επιβράβευση των καταναλωτών. Πιο συγκεκριμένα, οι διάφορες εταιρείες καλούν το κοινό τους να συμπληρώσει έρευνες, να παρακολουθήσει διαφημίσεις, να δοκιμάσει τα προϊόντα τους κ.ά., και ύστερα το επιβραβεύει με πόντους ή κάποια άλλη ανταμοιβή.
Φτάνοντας στο τέλος, κλείνουμε το παρόν άρθρο με μία διαπίστωση που φαίνεται να χρήζει κοινής αποδοχής. Το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι αναμφίβολα ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες της αγοράς και συνεπώς είναι απαραίτητο να αποτελεί μέρος της στρατηγικής όλων των επιχειρήσεων, ανεξαρτήτως της δραστηριότητάς τους. Μόνο έτσι θα είναι ανταγωνιστικές και θα εδραιωθούν στην αγορά στην οποία στοχεύουν!