Τον Ιούνιο του 2014, είχα γράψει σε αυτήν την εφημερίδα άρθρο με το τίτλο «σκάνδαλο η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού Α.Ε.». Τότε, η συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ ετοιμαζόταν να προχωρήσει στην παραχώρηση της Εγνατίας, ενώπιον της πίεσης της Τρόικας. Τελικώς εκείνη η παραχώρηση δεν ολοκληρώθηκε, όπως και όλες οι υπόλοιπες που σχεδιάζονταν. Αφού τότε σύσσωμος ο ΣΥΡΙΖΑ βρισκόταν «στα κάγκελα» καταγγέλλοντας κραυγαλέα το σχεδιαζόμενο «ξεπούλημα» των λιμανιών, αεροδρομίων, Ελληνικού, ΟΣΕ, και Εγνατίας Οδού Α.Ε., φαίνεται πως η τότε κυβέρνηση αποφάσισε να μην ολοκληρώσει καμιά απολύτως παραχώρηση και να αφήσει σε αυτούς που κατήγγειλαν το «ξεπούλημα», να τις «ξεπουλήσουν» (όλες και κατά σειρά…).
Σήμερα, μετά από ισχυρή πίεση της Τρόικας φαίνεται πως η σχεδιαζόμενη τότε παραχώρηση της Εγνατίας Οδού Α.Ε. μπαίνει στα προαπαιτούμενα , ώστε να ολοκληρωθεί το κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης με την εκταμίευση της δόσης των 2,8 δις. Πριν δύο χρόνια είχα γράψει για σκάνδαλο της τότε σχεδιαζόμενης παραχώρησης (με οικονομικούς όρους ) και σήμερα δύο χρόνια μετά, εμμένω και επαυξάνω.
Πριν αναφερθώ στις λεπτομέρειες θεωρώ σκόπιμο να αναφέρω πως γενικώς ομιλώντας, ο γράφων είναι υπέρ της παραχώρησης δημοσίων υπηρεσιών και υποδομών (για κάποια έτη), αν και εφόσον αυτές οι παραχωρήσεις είναι δεδομένα επ’ ωφελεία του κοινωνικού συνόλου και των κρατικών ταμείων. Ειδικά για δημόσιες επιχειρήσεις που τόσα χρόνια απαξιώθηκαν στην «κρατική αγκαλιά» και απέτυχαν να προσφέρουν στοιχειωδώς τις υπηρεσίες για τις οποίες της πληρώνουν οι Έλληνες πολίτες, αυτού του είδους οι παραχωρήσεις είναι πλέον μονόδρομος. Διότι ούτε το ελληνικό κράτος, αλλά ούτε και οι Έλληνες πολίτες μπορούν πλέον να χρυσοπληρώνουν επιχειρήσεις οι οποίες δεν προσφέρουν την αντίστοιχη ανταποδοτικότητα στο ελληνικό κοινωνικό σύνολο. Τέτοιο παράδειγμα αποτελούν τα περιφερειακά αεροδρόμια που πρόσφατα αποφασίστηκε να παραχωρηθούν (έναντι υψηλότατου τιμήματος» ) τα οποία μέχρι σήμερα βρίσκονταν σε άθλια κατάσταση, με τριτοκοσμικές υποδομές, χωρίς δρομολόγια και με τις υπηρεσίες που προσφέρουν να βρίσκονται κάτω του μετρίου (λίαν επιεικώς…).
Ωστόσο η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού Α.Ε. δεν έχει καμιά σχέση με τις ανωτέρω περιπτώσεις. Πρόκειται για μια τεράστια οδική υποδομή, την οποία χρυσοπλήρωσε η Ευρωπαϊκή Ένωση και ο Ελληνικός λαός με 6,5 δις ευρώ, χωρίς ποτέ ιδιώτης επενδυτής να βάλει «δεκάρα τσακιστή», και σήμερα αποτελεί ένα δρόμο υπόδειγμα σε λειτουργία και αποδοτικότητα, που όμοιό του δεν έχουν ούτε οι πιο ανεπτυγμένες ευρωπαϊκές χώρες. Το πιο σημαντικό όμως δεν είναι «τι πληρώσαμε» για να τον «χτίσουμε». Αλλά τι αποδίδει. Έτσι σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία τα επίσημα έσοδα από τα υπάρχοντα (επτά) διόδια της Εγνατίας αποδίδουν περίπου 50 εκάτ. ευρώ κατ’ έτος, ενώ για το τελευταίο δάνειο που πήρε η εταιρεία για να ολοκληρωθεί το έργο (ύψους 1,2 δις ευρώ το έτος 2006), απομένουν μόλις 100 εκάτ. προς αποπληρωμή. Αυτό με απλά λόγια σημαίνει πως πρόκειται για ένα «χρυσορυχείο» από πλευράς δημοσίου, που επιχειρείται η παραχώρησή του ακριβώς την περίοδο που έχουν ουσιαστικά έχουν αποπληρωθεί και τα τελευταία δάνειά του!
Σύμφωνα με αυτά που δημοσιεύτηκαν, ο ιδιώτης που θα εκμεταλλευτεί την Εγνατία για 35 έτη, προβλέπεται να υπερδιπλασιάσει τους σταθμούς διοδίων (προβλέπονται αρχικά 15 σταθμοί), γεγονός που πρακτικά σημαίνει ότι η εταιρεία θα έχει καθαρά έσοδα άνω των 100 εκατ. ευρώ ανά έτος. Ενώ σήμερα η εταιρεία δηλώνει με υπερηφάνεια ότι έχει τα χαμηλότερα διόδια σε σχέση με τους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους υπό παραχώρηση, με την διαφορά να υπερβαίνει το 50%.
Ως πολίτης της Δ. Μακεδονίας, απευθύνω δραματική έκκληση στους 4 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ της Π.Ε. Κοζάνης να κάνουν ότι μπορούν συστρατευόμενοι ώστε να αποτρέψουν το εν λόγω σκάνδαλο. Γνωρίζοντας πως αποτελεί μνημονιακή δέσμευση, τους καλώ να αναζητήσουν με κυβερνητικά στελέχη εναλλακτικούς τρόπους εύρεσης των προσδοκώμενων εσόδων από την συγκεκριμένη παραχώρηση, τα οποία έτσι και αλλιώς θα είναι σχετικά χαμηλά συμφώνα με τα δημοσιευθέντα. Ενώ η παραχώρηση αφορά πρωτίστως τους κατοίκους της Δ. Μακεδονίας που σήμερα μπορούν με μικρό κόστος να χρησιμοποιούν έναν ποιοτικότατο αυτοκινητόδρομο για τις μετακινήσεις τους προς της Θεσσαλονίκη και τις υπόλοιπες περιοχές.
Αποτελεί ηθικό και οικονομικό όνειδος να παραχωρηθεί μια πανάκριβη και απολύτως αναγκαία οδική υποδομή, την οποία χρυσοπλήρωσε ο ελληνικός λαός και η οποία πρακτικά παραδίδεται σε κάποιον ιδιώτη έναντι ευτελούς τιμήματος, ακριβώς την στιγμή που θα αρχίσει να αποδίδει δεκάδες εκάτ. ευρώ στα κρατικά ταμεία, παράλληλα με τις ποιοτικότατες υπηρεσίες που ήδη προσφέρει στους Έλληνες πολίτες. Δεν χρειάζεται να τα πουλήσετε και όλα κύριοι. Κρατήστε και κάτι…
Παύλος Κιλίντζης
Μέλος της Ένωσης Κεντρώων