Την Παρασκευή 6 Νοεμβρίου τα εμπορικά καταστήματα κατέβασαν ρολά και η πανηγυρική εικόνα εκείνης της ημέρας, όχι άδικα, εξέπληξε πολλούς. Οι γεμάτοι δρόμοι, το κυκλοφοριακό κομφούζιο και τα ταμεία των περισσότερων καταστημάτων έκανα την ημέρα εκείνη να μοιάζει με Black Friday ή παραμονή Χριστουγέννων. Εξαιτίας και της χρονικής πίεσης για το lockdown που ερχόταν, φάνηκε πως τα φυσικά καταστήματα κέρδισαν την μικρή αυτή μάχη απέναντι στο ηλεκτρονικό εμπόριο, εκτίμηση που προφανώς εκ των υστέρων αποδείχθηκε απολύτως λανθασμένη. Οι εικόνες από τα σημεία παραλαβής των courier με τις ουρές που σχηματίζονται καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας και τα μηχανάκια των εταιρειών που γυρίζουν συνεχώς σε ολόκληρη την πόλη δεν αφήνουν περιθώρια για παρερμηνείες. Αφενός η στροφή των καταναλωτών στις ηλεκτρονικές αγορές με βάση την υπάρχουσα κατάσταση έχει γίνει μονόδρομος και αφετέρου η Black Friday και οι επικείμενες γιορτές έχουν συμβάλει στο να αγγίξουν τα όρια λειτουργικότητας τους οι εταιρείες ταχυμεταφορών.
Προσωπική εκτίμηση είναι ωστόσο πως ένα μεγάλο μέρος αυτών των παραγγελιών αν όχι ανούσιες είναι τουλάχιστον μη επείγουσες, ειδικά με δεδομένο πως τα καταστήματα στο σύνολο τους επίκειται να ανοίξουν τις επόμενες ημέρες. Τα εμπορικά έχουν χάσει σχεδόν 100 εργάσιμες ημέρες με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον τζίρο και κατ’ επέκταση για την ίδια τους τη βιωσιμότητα και οι μόνοι που μπορούν πραγματικά να τους δώσουν βοήθεια και θάρρος για την επόμενη ημέρα είναι οι ίδιοι οι καταναλωτές.
Προφανώς δεν επιτρέπεται να κλείνουμε τα μάτια στο μέλλον, που σε μεγάλο βαθμό περιλαμβάνει το ηλεκτρονικό εμπόριο, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε πως το φυσικό κατάστημα υπήρχε και πρέπει να συνεχίσει να υπάρχει. Η προσωπική επαφή, το χαμόγελο και η κατ ιδίαν εξυπηρέτηση δύσκολα μπορούν να αντικατασταθούν. Επιπλέον η αμεσότητα στην κάλυψη των αναγκών, ο κύκλος του χρήματος στην τοπική οικονομία και γιατί όχι ακόμη και ο φωτισμένος δρόμος είναι στοιχεία που δεν θα πρέπει να αγνοηθούν.
Οι άμεσες ανάγκες ξεκάθαρα δεν μπορούν να περιμένουν το άνοιγμα των καταστημάτων για να καλυφθούν. Η εξεύρεση αξιόλογων προσφορών στο διαδίκτυο είναι επίσης ένας σοβαρός λόγος για να προχωρήσει κάποιος σε μια άμεση αγορά. Από κει και πέρα όμως, μπροστά σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία που βρίσκονται οι ελεύθεροι επαγγελματίες η απόφαση του καθενός για το που θα κατευθύνει τα χρήματα του είναι κατ ελάχιστον κρίσιμη.
-Προς αποφυγή παρεξηγήσεων και παρερμηνειών ο γράφων είναι ιδιοκτήτης τόσο φυσικού όσο και ηλεκτρονικού καταστήματος.
Στάθης Σ. Καρκαντώνης
Έμπορος – Ελεύθερος επαγγελματίας