Ανεπιθύμητα έχουν γίνει τα ρυπογόνα αυτοκίνητα σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις, στο πλαίσιο μιας προσπάθειας να βελτιωθεί η ποιότητα του αέρα.
Ένα πιο φιλικό προς το περιβάλλον προφίλ έχουν αρχίσει να υιοθετούν διάφορες πόλεις της Ευρώπης, βάζοντας πλώρη για την «πράσινη» κινητικότητα, που έχει ως πυλώνα την προώθηση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και την υιοθέτηση εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης.
Η στροφή, βέβαια, στα ΜΜΜ και σε μέσα μετακίνησης όπως τα ηλεκτρικά πατίνια και ποδήλατα, προϋποθέτει τον περιορισμό της κυκλοφορίας των ΙΧ και δη των παλαιών και ρυπογόνων. Για να επιτευχθεί, μάλιστα, το τελευταίο αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις έχουν ήδη… πετάξει το γάντι σε αυτά, καθιστώντας τα ανεπιθύμητα στους κόλπους τους.
Μία από τις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις που έχει υψώσει απαγορευτικό στα ρυπογόνα αυτοκίνητα είναι το Λονδίνο, μέσω της Ζώνης Χαμηλών Εκπομπών Ρύπων (Low Emission Zones), η οποία καλύπτει όλες τις περιοχές του Λονδίνου, βοηθώντας τους 9 εκατομμύρια κατοίκους της πρωτεύουσας να αναπνέουν καθαρότερο αέρα.
Δωρεάν πρόσβαση στην ULEZ έχουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όπως επίσης και τα βενζινοκινήτα Euro 4,5, 6, όπως και τα diesel Euro 6. Για κάθε είσοδο στην ULEZ των αυτοκινήτων που δεν ανήκουν σε μια από τις προαναφερθείσες κατηγορίες πρέπει να γίνεται καταβολή 12,5 λιρών, ενώ σε περίπτωση που δεν καταβληθεί τότε επιβάλεται πρόστιμο 180 ευρώ.
Η ULEZ του Λονδίνου εφαρμόζεται όλο το 24ωρο, όλες τις ημέρες της εβδομάδας, με μοναδική εξαίρεση την ημέρα των Χριστουγένων στις 25 Δεκεμβρίου. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η Ζώνη έχει οδηγήσει στη μείωση των επιπέδων διοξειδίου του αζώτου στο κεντρικό Λονδίνο κατά 53% στο κεντρικό Λονδίνο.
Ένα παρόμοιο πρόγραμμα εφαρμόζει και το Μιλάνο, και συγκεκριμένα στην Area C, μια ζώνη 8,2 τετραγωνικών χιλιομέτρων, στην ιστορική περιοχή Cerchia dei Bastioni. Ελεύθερη πρόσβαση στην περιοχή έχουν μόνο τα υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ για τις υπόλοιπες κατηγορίες απαιτείται εισιτήριο ύψους 7,5 ευρώ.
Υπάρχουν, μάλιστα, ορισμένα ΙΧ στα οποία απαγορεύεται πλήρως η πρόσβαση: Αυτά είναι τα αυτοκίνητα βενζίνης Euro 0,1,2 και τα diesel Euro 0,1,2,3, όπως επίσης και τα πετρελαιοκίνητα Euro 4 δίχως DPF (Φίλτρο Συγκράτησης Μικροσωματιδίων).
Οι περιορισμοί εισόδου στην Area C ισχύουν καθόλη τη διάρκεια της ημέρας (με εξαίρεση το Σάββατο και την Κυριακή), από τις 7.30 το πρωί μέχρι και τις 7.30 το απόγευμα. Σύμφωνα, μάλιστα, με δηλώσεις του Δημάρχου του Μιλάνου, Τζουζέππε Σάλα, το μέτρο ενδέχεται να επεκταθεί και τα σαββατοκύριακα.
Μία ακόμη πόλη που έχει Ζώνη Χαμηλών Εκπομπών Ρύπων εδώ και αρκετά χρόνια είναι η Μαδρίτη, ενώ από την 1η Ιανουαρίου του 2024 οι περιορισμοί ισχύουν σε όλους τους δημόσιους και αστικούς δρόμους εντός του δήμου. Στη Μαδρίτη, όσα ρυπογόνα οχήματα εισέρχονται στη ζώνη τιμωρούνται με πρόστιμο 200 ευρώ.
Σημειώνεται ότι αντίστοιχες ζώνες έχουν δημιουργηθεί επίσης στην Ολλανδία, σε πόλεις όπως το Άμσερνταμ και την Ουτρέχτη, όπως και στο Βέλγιο -βλ. Βρυξέλλες και Αμβέρσα.
Πηγή: carandmotor.gr