Ο εορτασμός θεσπίστηκε επίσημα ως ευρωπαϊκό πρόγραμμα από το Συμβούλιο της Ευρώπης το 1991 και υποστηρίζεται από το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το σκεπτικό του προγράμματος συνοψίζεται στο σύνθημα: «Ευρώπη, μια κοινή κληρονομιά», δηλαδή στην αναζήτηση της συλλογικής μας μνήμης ως ευρωπαίοι πολίτες μέσα από την προβολή των ιδιαιτεροτήτων κάθε λαού. Ο σκοπός του υλοποιείται με τη συνειδητοποίηση της κοινής ευρωπαϊκής ταυτότητας σε πολιτιστικό, κοινωνικό, πολιτικό και οικονομικό επίπεδο, τον επαναπροσδιορισμό της σχέσης μας με το παρελθόν, τη γνωριμία και την εξοικείωση με το Άλλο (μέσω της ενίσχυσης του διαπολιτισμικού διαλόγου και της ενθάρρυνσης των διασυνοριακών συνεργασιών), καθώς και την ευαισθητοποίηση του κοινού για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς (μέσα από τη συνεργασία δημόσιων και ιδιωτικών φορέων και οργανώσεων εθελοντών). Κάθε χώρα αποφασίζει το δικό της θέμα εορτασμού, με γνώμονα την προβολή τόσο της τοπικής όσο και της ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς.
Στην Ελλάδα, κατά τη διετία 2015-2016 το θέμα είναι αφιερωμένο στο δίπολο «Βία και Ανεκτικότητα», ένα θέμα διαχρονικό και πολυδιάστατο που αφορά στην ιδεολογία και την πράξη, που σε κάθε εποχή εκδηλώνονται ποικιλόμορφα και με διαφορετική δυναμική. Με τον εορτασμό δίνεται η ευκαιρία να εξεταστεί ο ιστορικός ρόλος της ανεκτικότητας, ως καθοριστικού παράγοντα του πολιτικού και πολιτισμικού γίγνεσθαι: Ο σεβασμός των πεποιθήσεων του Άλλου, η αποδοχή του μη όμοιου και η δυνατότητα ελεύθερης έκφρασης της ατομικής και συλλογικής ταυτότητας, αν και τυπικά έχουν επιτευχθεί προ αιώνων, χαρακτηρίζοντας τις δημοκρατικές κοινωνίες, η ιστορία βρίθει από ατομικά και συλλογικά παραδείγματα βίας, λιγότερο ή περισσότερο ακραία, από την απομόνωση έως την εξόντωση φυλετικών, εθνικών, θρησκευτικών ή κοινωνικών ομάδων, που επαναλαμβάνονται μέσα στο χρόνο.
Το θέμα είναι ιδιαίτερα επίκαιρο, εάν λάβει κανείς υπόψη του όχι μόνο τους πρόσφυγες και μετανάστες άλλων πολιτισμών που καταφθάνουν καθημερινά στη χώρα μας, αναζητώντας αποδοχή, σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων τους και προστασία, αλλά και τους έλληνες που αναζητούν ή αναζήτησαν παλιότερα, υπό παρόμοιες συνθήκες, τα ίδια, σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες ή πιο μακριά. Η Ελλάδα χαρακτηρίζεται ήδη από την αρχαιότητα ως μια χώρα φιλόξενη, με δημοκρατικές αντιλήψεις και ανεκτική στη διαφορετικότητα, όπως μαρτυρούν γραπτά κείμενα και ευρήματα.
Η εκδήλωση της Εφορείας περιελάμβανε:
Ομιλία με τίτλο « Από τη βία των παραμυθιών στη βία της οθόνης» από το Δρ Κων/νο Αραπίδη, Ψυχίατρο, Πρόεδρο της Ελληνικής Ψυχιατροδικαστικής Εταιρείας Βόρειας Ελλάδας. Ο κ. Κ. Αραπίδης αναφέρθηκε αναλυτικά στο θέμα της βίας και στις μορφές τις οποίες αυτή έλαβε διαχρονικά, παραθέτοντας παραδείγματα από το χώρο των παραμυθιών αλλά και τη σύγχρονη ζωή. Οι παρευρισκόμενοι παρακολούθησαν με ενδιαφέρον την ομιλία, ενώ κοινή ήταν η διαπίστωση πως η ενημέρωση του κοινού γύρω από το θέμα αποτελεί το πρώτο βήμα για τη σωστή αντιμετώπιση της βίας.
Στη συνέχεια, το κοινό απόλαυσε το παραμύθι του Ασχημόπαπου και θεατρικά στιγμιότυπα της «Ειρήνης» του Αριστοφάνη, από το εφηβικό θεατρικό εργαστήρι του Πολιτιστικού Μορφωτικού Συλλόγου Αιανής «Η Πρόοδος».
Ακολούθησε προβολή βίντεο το οποίο δημιούργησαν οι συντονιστές του θεατρικού εργαστηρίου, με πρωταγωνιστές τα παιδιά. Πρόκειται για βιντεάκι – κραυγή διαμαρτυρίας για την ενδοσχολική βία (Builing), το οποίο προβλήθηκε για πρώτη φορά στην Αίθουσα Εκδηλώσεων του Αρχαιολογικού Μουσείου Αιανής.
Η εκδήλωση έκλεισε με την παράδοση στους διευθυντές του Δημοτικού Σχολείου και του Γυμνασίου Αιανής, ψηφιδωτών έργων που δημιούργησαν τα παιδιά κατά τη διάρκεια του περσινού εορτασμού.
Η Εφορεία θεωρεί υποχρέωση της να ευχαριστήσει θερμά όλους τους συντελεστές της εκδήλωσης, συγχαίροντας ιδιαίτερα τα παιδιά του θεατρικού εργαστηρίου αλλά και τους νεαρούς δημιουργούς του βίντεο, για τη συγκίνηση και τα μηνύματα που πέτυχαν με τον καλύτερο τρόπο να περάσουν σε μικρούς και μεγάλους. Θεωρεί αυτονόητο ότι θα παράσχει τη στήριξή της σε κάθε ανάλογη προσπάθεια, καθώς ο αγώνας κατά της βίας, με όποια μορφή αυτή εμφανίζεται, πρέπει να είναι συνεχής και από όλους.