Γιόρτασαν και πανηγύρισαν μόνα τους (18 Ιαν.) με την κανδήλα αναμμένη (ως αναμμένος συνδετικός κρίκος με την παράδοση και ως ελπίδα για τον παρόν και το μέλλον μας) στα χιονισμένα και παγωμένα Πιέρια, τα μικρά και συμπαθητικά ιερά Εξωκλήσια του Αγίου Αθανασίου: Μοσχοχωρίου, Πλατανορρεύματος, Παλαιογρατσάνου, Βελβεντού, Καταφυγίου, Αγίας Κυριακής, Πολυφύτου. Ένα ουράνιο τόξο Εξωκλησιών, τόπων Θείας Λατρείας στην Επαρχία της Ιεράς Μητροπόλεως Σερβίων και Κοζάνης.
Τελέσαμε (18-1-2022) στον Άγιο Διονύσιο εν Ολύμπω στο Βελβεντό, (με τήρηση του υγειονομικού πρωτόκολλου) μνήμη αγίων Ιεραρχών Αθανασίου του Μεγάλου και Κυρίλλου, Πατριαρχών Αλεξανδρείας, τη Θεία Λειτουργία.
Η κοινή γιορτή τους μοιάζει με την κοινή γιορτή των Τριών Ιεραρχών.
Στους Τρεις Ιεράρχες τιμάται η Ελληνική Παιδεία.
Στους σημερινούς Αγίους τιμώνται οι όροι “ομοούσιος” και “Θεοτόκος”, όπως διατυπώθηκαν από Οικουμενικές Συνόδους.
Η Α’ Οικουμενική Σύνοδος (Νίκαια της Βιθυνίας, 325 μ.Χ.) διακήρυξε ότι ο Υιός είναι “ομοούσιος τω Πατρί”. Μέλος της Συνόδου ο Μέγας Αθανάσιος.
Η Γ’ Οικουμενική Σύνοδος (Έφεσος, 431 μ.Χ.) διακήρυξε ότι η Παναγία είναι “Θεοτόκος”. Πρόεδρος της Συνόδου ο Άγιος Κύριλλος.
Οι δύο όροι “ομοούσιος” και “Θεοτόκος” είναι θεμελιακοί για την πίστη μας. Οι όροι αυτοί διασφαλίζουν τη σωτηρία μας μέσα στην Εκκλησία.
Οι άγιοι Ιεράρχες Αθανάσιος και Κύριλλος κήρυξαν με σθένος το “ομοούσιος” και το “Θεοτόκος”. Υπερασπίστηκαν δηλαδή Συνοδικές Αποφάσεις. Όχι ατομικές δοξασίες.
Ας το έχουν αυτό υπ’ όψη, όσοι κληρικοί κυρίως, στην εποχή μας, αυτονομούνται από τη Συνοδικότητα της Εκκλησίας, (‘’το πολίτευμα της Εκκλησίας είναι συνοδικό και ιεραρχικό’’) γράφουν, ελαφρά τη συνειδήσει, στα παλαιότερα των υποδημάτων τους τις τοπικές Εκκλησίες στις οποίες ανήκουν και στις οποίες οφείλουν υπακοή, προφητολογούν ως παντογνώστες, δηλ. συνήθως ανοητολογούν και κινδυνολογούν, σε πλείστα όσα θέματα, διαμορφώνουν δυστυχώς οπαδικό, διχαστικό και φανατικό κλίμα στο λαό, “πλανώντες και πλανώμενοι”.
Σ’ αυτό το σημερινό φαινόμενο της ακατάσχετης κηρυγματικής ‘’προφητολογίας’’, με ολέθριες όμως συνέπειες και στους κήρυκες και στους ακροατές-οπαδούς τους – ποιος από αυτούς μπορεί να αναλάβει την ευθύνη της μετάβασης των πιστών, πριν την ώρα τους, από τη στρατευόμενη στη θριαμβεύουσα Εκκλησία; – αναφέρεται και το πρόσφατο Ανακοινωθέν της Δ.Ι.Σ. της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Σύμφωνα με το Ανακοινωθέν της Δ.Ι.Σ. κατά την Συνεδρίαν Αυτής, από 11-13 Ιαν. 2022, η Εκκλησία της Ελλάδος συμπαρίσταται ‘’στην εθνική προσπάθεια κατά της πανδημίας’’.
Στο ίδιο Ανακοινωθέν αναφέρονται και τα εξής άκρως σοβαρά και αξιοπρόσεκτα:
Η Δ.Ι.Σ. ‘’διαπιστώσασα ότι διάφοροι Κληρικοί καθυβρίζουν δημοσίως την Ιερά Σύνοδο και τους Ιεράρχες εξ αιτίας της στερράς στάσεως υπέρ της χρήσεως μάσκας, του εμβολιασμού και της τηρήσεως των υγειονομικών μέτρων εν γένει, προτρέπει τον λαό του Θεού να μην παρασύρεται από τις κάθε είδους ύβρεις, ακόμη και ρασοφόρων’’.
Η Δ.Ι.Σ. ‘’Τονίζει ότι την επίσημη θέση της Εκκλησίας της Ελλάδος εκφράζει το συλλογικό Της όργανο, δηλαδή η Ιερά Σύνοδος των Μητροπολιτών Αυτής, το οποίο αποφασίζει συνοδικώς, δηλαδή δημοκρατικώς, με βάση την αρχή της πλειοψηφίας, και όχι η ατομική άποψη οποιουδήποτε κληρικού, που θέτει σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές και οδηγεί σε παραχάραξη του Ευαγγελικού μηνύματος, δημιουργία φατριών και διάσπαση της εκκλησιαστικής ενότητος’’. Και ο νοών νοήτω.
Ξεχωριστά οι σημερινοί Άγιοι γιορτάζουν ως εξής:
Μέγας Αθανάσιος _ 2 Μαΐου.
Άγιος Κύριλλος _ 27 Ιουνίου.
Των Αγίων Ιεραρχών Αθανασίου του Μεγάλου και Κυρίλλου, Πατριαρχών Αλεξανδρείας, να έχουμε την ευλογία τους.
π. Κωνσταντίνος Ι. Κώστας
παπαδάσκαλος
19-1-2022