Στο τραπέζι βρίσκονται αλλαγές στη φορολογία αυτοκινήτων που έρχονται να ανατρέψουν όσα γνωρίζαμε για τέλη ταξινόμησης και κυκλοφορίας.
Ειδικότερα, σημαντικές αλλαγές αναμένεται να προωθήσει η κυβέρνηση από το 2025 και αφορούν στο σύστημα των τελών κυκλοφορίας δηλαδή το ύψος των τελών αλλά και τα πρόστιμα.
Οι αλλαγές αφορούν περίπου 5,5 εκατ. ιδιοκτήτες οχημάτων και θα πρέπει να οριστικοποιηθούν τον Σεπτέμβριο και να ψηφιστούν το φθινόπωρο.
Σημειώνεται πως σήμερα τα τέλη κυκλοφορίας είναι πολλών… ταχυτήτων ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων ή τον κυβισμό του οχήματος (για παλαιά αυτοκίνητα). Παράλληλα, προβλέπεται απαλλαγή για ηλεκτρικά οχήματα και υβριδικά που εκπέμπουν χαμηλούς ρύπους.
Με το νέο σύστημα τελών κυκλοφορίας θα αλλάξουν τα τέλη κυκλοφορίας κατά βάση με κριτήρια περιβαλλοντικά, όπως είναι οι εκπομπές ρύπων αλλά και με τον ορισμό συγκεκριμένου πλαισίου για οχήματα εναλλακτικών καυσίμων (ηλεκτρικών, υβριδικών, plug in).
Ειδικότερα, προβλέπεται:
Αλλαγές Τελών Κυκλοφορίας: Από 1/1/2025
Αυξομείωση τελών ΙΧ: 1η κυκλοφορία 1/11/2010 έως σήμερα (αφορά 1.168.000 ΙΧ
Καμία αλλαγή τελών ΙΧ: 1ο έτος κυκλοφορίας έως 31/10/2010 Αφορά: 4.400.000 ΙΧ
Δεν διαφοροποιούνται τα τέλη: Φορτηγών, λεωφορείων, μοτοσικλετών.
Οι αλλαγές – που εκτός απροόπτου θα εφαρμοστούν το 2025 – πρέπει να λαμβάνουν υπόψη κριτήρια, όπως οι εκπομπές ρύπων, καθώς και τεχνολογικά, για παράδειγμα, για οχήματα με εναλλακτικά καύσιμα, αμιγώς ηλεκτρικά, υβριδικά κα.
Στις αλλαγές που προωθούνται εξετάζεται από το 2026 για τον υπολογισμό του τέλους ταξινόμησης λαμβάνεται υπόψη η λιανική τιμή πώλησης προ φόρων αντί της τιμής χονδρικής πώλησης.
Ακόμα, να οριστούν νέοι συντελεστές με βάση τη φορολογητέα αξία των αυτοκινήτων, οι οποίοι θα διαφοροποιούνται ανάλογα με την εκπεμπόμενη μάζα CO2 και με τις προδιαγραφές του ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro) που πληρούν εκ κατασκευής τα αυτοκίνητα οχήματα.
Πιο συγκεκριμένα, με βάση το σχέδιο των εμπλεκόμενων υπουργείων, οι νέοι συντελεστές για τον υπολογισμό των τελών ταξινόμησης των επιβατικών αυτοκινήτων κυμαίνονται από 4% έως 32%, ανάλογα με τη φορολογητέα αξία τους και καταργείται το κριτήριο του κυλινδρισμού του κινητήρα.
Ακόμα, οι συντελεστές διαφοροποιούνται περαιτέρω ανάλογα με την εκπεμπόμενη μάζα CO2.
Επιπλέον, μεταξύ των αλλαγών εξετάζεται η κατάργηση του φόρου πολυτελείας κατά την αγορά αυτοκινήτων εργοστασιακής αξίας άνω των 20.000 ευρώ, όπως και το να καταργηθεί και η ολική απαλλαγή από τα τέλη ταξινόμησης για τα υβριδικά η οποία περιορίζεται στο 50%.