Στις 28 Μαΐου έγινε το τελευταίο μάθημα του τμήματος εκμάθησης Ποντιακής Διαλέκτου Πτολεμαΐδας. Ήταν η πρώτη και πιλοτική προσπάθεια έναρξης του συγκεκριμένου τμήματος που θεμελιώθηκε με τη συμμετοχή των εκπαιδευομένων και το μεγάλο ενδιαφέρον των πολιτών της περιοχής μας, η οποία διεξήχθη με επιτυχία ύστερα από 5 μήνες παρακολούθησης των μαθημάτων μέσα από τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης.
Οι ενήλικες εκπαιδευόμενοι παρά τις πολλές οικογενειακές και επαγγελματικές υποχρεώσεις τους παρακολούθησαν τα μαθήματα ανελλιπώς και στήριξαν τη λειτουργία του τμήματος.
Η διδασκαλία τις περισσότερες φορές διεξαγόταν μέσα από το “Εγχειρίδιο Διδασκαλίας της Ποντιακής Διαλέκτου σε Ενήλικες”, που είναι μία προσπάθεια του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών. Η ανάγνωση του κειμένου και η μελέτη των διάφορων γλωσσικών και ετυμολογικών στοιχείων της Ποντιακής γλώσσας κατέστησε το μάθημα ενδιαφέρον δίνοντας έναυσμα για περαιτέρω συζήτηση και αναδρομή στις συνήθειες του παρελθόντος. Ακόμη, ανέδειξε τον πλούτο και τη γραφικότητα της εν λόγω διαλέκτου, η οποία δεδομένης της συγκεκριμένης ιστορικής και γεωγραφικής τοποθέτησης της δανείζεται πολλές λέξεις από την τουρκική, αραβική, περσική και αρμένικη γλώσσα τονίζοντας για μία ακόμη φορά τη φυσική εξέλιξη της γλώσσας να παίρνει δάνεια από της γειτονικές γλώσσες χωρίς αυτό να θεωρείται γλωσσική αλλοίωση. Η περαιτέρω διεξαγωγή του μαθήματος στηρίχθηκε στην ανάγνωση ποντιακών παροιμιών, αινιγμάτων, παραμυθιών αλλά και ποντιακών ανεκδότων που έδωσαν μία χαρούμενη νότα στο μάθημα.
Αξίζει να σημειωθεί ιδιαίτερα ότι για μία ακόμη φορά αναδύθηκαν κατά τη διεκπεραίωση του μαθήματος τα χαρακτηριστικά των ενήλικων εκπαιδευομένων, οι οποίοι επιθυμούν να συμμετέχουν ενεργά στη διδασκαλία, να μιλούν για τις προσωπικές εμπειρίες και τα βιώματά τους και να ανταλλάσσουν φιλικά τις απόψεις τους. Η μάθηση λοιπόν ερχόταν μέσω του βιώματος και της ενεργής διαπλοκής των εκπαιδευομένων πριμοδοτώντας το μάθημα με έναν πλούτο πολιτισμικών, ιστορικών, γλωσσικών και λαογραφικών στοιχείων, που οδηγούσε στη φυσική εξαγωγή συμπερασμάτων εκείνης της εποχής και παρείχε μοναδικότητα στο μάθημα.
Η λήξη των μαθημάτων έγινε ύστερα από το κάλεσμα του αστυνομικού και μέλους του τμήματος Ποντιακής Διαλέκτου Γεώργιο Ζαχαριάδη στο κυλικείο του Αστυνομικού Τμήματος Πτολεμαΐδας και γι’ αυτό όλοι ευχαριστούμε για τη θερμή υποδοχή. Εκεί αναγνώστηκε απόσπασμα από το κείμενο “οι Κλωστοί”, (από το ρήμα κλώσκουμαι: γυρίζω) που θίγει το ζήτημα του Κρυπτοχριστιανισμού στον Πόντο.
Εν κατακλείδι, η εκπαίδευση ενηλίκων είναι σημαντικός θεσμός στον τομέα της Δια Βίου Μάθησης και έχει μεγάλη απήχηση τα τελευταία χρόνια και στη χώρα μας, γεγονός που το επαληθεύει η συμμετοχή και το ενδιαφέρον των πολιτών. Είθε και τα επόμενα χρόνια να συνεχιστεί αυτό το έργο και να λειτουργήσει η εκπαίδευση και η δια βίου μάθηση ενηλίκων ως αντίδοτο στα προβλήματα και στην κρίση.
Αναστασία Κορκοτίδου