Πέρασε η πολυδιαφημισμένη Black Friday, μία μέρα εκπτώσεων και προσφορών από όλο τον εμπορικό κόσμο και τους πολίτες να βρίσκουν ευκαιρία για οικονομικές αγορές, ειδικά μετά την κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων του Νοεμβρίου. Έπειτα από δύο δύσκολα χρόνια λόγω της πανδημίας και των περιορισμών που επιβλήθηκαν, το καταναλωτικό κοινό κινήθηκε στην αγορά.
Πολίτες κι επιχειρηματίες, πέρα από την οικονομική κρίση που βιώνουμε από το 2010, κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν την κρίση και τις συνέπειες που δημιούργησε η πανδημία αλλάζοντας τη λειτουργία της αγοράς, ενώ τώρα βρίσκονται μπροστά και σε μία νέα κρίση, την ενεργειακή, με μεγάλες αυξήσεις στο ηλεκτρικό ρεύμα και σε είδη πρώτης ανάγκης. Αυτή η ανασφάλεια για τις οικονομικές εξελίξεις αποτυπώθηκε και στη λειτουργία των καταναλωτών αναφορικά με τις αγορές τους.
Όπως μας είπε ο κ. Μάριος Σαββουλίδης, ιδιοκτήτης καταστήματος εσωρούχων, η φετινή Black Friday δεν αύξησε τον τζίρο, αντιθέτως παρατηρήθηκε μείωση σε αρκετές επιχειρήσεις , με την πτώση να αγγίζει το 40% και άνω σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Πλησιάζοντας στις γιορτές αναμένεται μια αύξηση της κίνησης λόγω των ημερών.
Καλύτερη εικόνα παρουσιάζουν τα καταστήματα ένδυσης και δη της γυναικείας, σύμφωνα με την κυρία Αποστολία Μπελμεζά, η οποία ανέφερε ότι αυξήθηκαν οι αγορές κατά τη διάρκεια των ημερών λίγο πριν ή λίγο μετά της Black Friday, εκφράζοντας την αισιοδοξία της ότι έπειτα από τον εγκλεισμό κι όλα αυτά που ζήσαμε με την πανδημία, ο κόσμος αρχίζει να βγαίνει κι επιθυμεί να πραγματοποιήσει αγορές, κατά βάσει, για να ανεβάσει την ψυχολογία του. Για το λόγο αυτό, οι επιχειρηματίες θα πρέπει με καλή διάθεση και χαμόγελο να υποδέχονται τους πελάτες τους συμβάλλοντας στο γιορτινό κι όσο γίνεται αισιόδοξο κλίμα.
Στο χώρο της γυναικείας ένδυσης επίσης, ο υπεύθυνος καταστήματος κύριος Μάνος Αρσενίδης εξέφρασε την ικανοποίησή του για την κίνηση της αγοράς, λέγοντας ότι ο κόσμος εκμεταλλεύτηκε τις προσφορές και συγκριτικά με πέρυσι, υπήρξε αύξηση των αγορών.
Στην υπόδηση, η μέρα κινήθηκε λίγο καλύτερα, χωρίς όμως να παρουσιάζεται σημαντική αύξηση και να υπάρχουν διαφορές συγκριτικά με την περσινή Black Friday, ενώ αντιθέτως ήταν σημαντική η κίνηση σε καταστήματα παιδικών ρούχων ανεβάζοντας τον τζίρο τους.
Στην πλειοψηφία τους οι καταστηματάρχες παρατήρησαν σημαντική πτώση του τζίρου τους καθ’ όλη τη διάρκεια του μήνα Νοέμβριου, με τον κόσμο να περιορίζει τις αγορές του και να περιμένει την Black Friday για να κάνει τα ψώνια του. Μικρές είναι και οι προσδοκίες για την «Λευκή Νύχτα» στις 9 Δεκεμβρίου που διοργανώνει ο Δήμος Εορδαίας με την συμμετοχή του Εμπορικού Συλλόγου της πόλης και τα καταστήματα να μένουν ανοιχτά μέχρι τα μεσάνυχτα. Υπάρχει συγκρατημένη αισιοδοξία για τις γιορτές των Χριστουγέννων και την κίνηση που θα παρουσιάσει η αγορά, καθώς από την μία είναι η ανάγκη του κόσμου να βγει και να νιώσει ότι παίρνει τη ζωή του πίσω μετά τους περιορισμούς της πανδημίας και από την άλλη οι αυξήσεις στην ενέργεια κι η αύξηση του κόστους ζωής συγκρατούν την διάθεση των πολιτών για αγορές.
Με αφορμή τις εκπτώσεις της Black Friday από τους επιχειρηματίες, μεταξύ σοβαρού κι αστείου, μας ειπώθηκε ότι αν ζητείται από τον εμπορικό κόσμο να κάνει γενναίες εκπτώσεις και να «βάλει πλάτη» στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο κόσμος, τότε θα πρέπει και το Υπουργείο Οικονομικών να οργανώσει μέρες «Black Friday» ή και να το καθιερώσει, ρίχνοντας τον ΦΠΑ σε μονοψήφιο αριθμό. Έτσι θα ήταν βιώσιμες οι επιχειρήσεις κι ο κόσμος θα αγόραζε πιο φθηνά.
Ενόψει των γιορτών, ας επιλέξουμε για τις αγορές μας τα τοπικά καταστήματα στηρίζοντας συμπολίτες μας στον δύσκολο αγώνα για την επιβίωση ατόμων κι επιχειρήσεων.