Σημαντικά μειωμένες είναι οι εργοστασιακές τιμές των καινούργιων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ενώ αυτό αναμένεται να συνεχιστεί και το επόμενο διάστημα.
Τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα έχουν ένα σαφώς υψηλότερο κόστος παραγωγής από τα μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης και δεν μπορούν να είναι πραγματικά ανταγωνιστικά χωρίς επιδοτήσεις και άλλου είδους κίνητρα από τις διάφορες κυβερνήσεις, μεταξύ των οποίων και η ελληνική με τα γνωστά προγράμματα «Κινούμαι Ηλεκτρικά». Γι’ αυτό και σε χώρες, όπως η Γερμανία, στις οποίες σταμάτησαν οι επιδοτήσεις, μειώθηκαν δραστικά οι πωλήσεις των καινούργιων ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Το τελευταίο διάστημα, όμως, λανσάρονται στην αγορά αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα γνωστών κατασκευαστών με σημαντικές εκπτώσεις αρκετών χιλιάδων ευρώ. Αν συνδυαστούν στην Ελλάδα – και σε άλλες χώρες – με τα κατά τόπους οικονομικά κίνητρα και επιδοτήσεις, τότε προκύπτουν εξαιρετικά ελκυστικές τελικές τιμές για τον καταναλωτή.
H Tesla ξεκίνησε πρώτη τον χορό στις αρχές του 2024 με εκπτώσεις άνω των 4.000 ευρώ για το best seller SUV Model Y, αλλά και για το μικρότερο Model 3. Στην πορεία μπήκαν στο παιχνίδι και Ευρωπαίοι κατασκευαστές, για παράδειγμα το νέο Citroen e C3 ξεκινάει με την επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ» από 19.710 ευρώ, ενώ το αμιγώς ηλεκτρικό VW ID.3 Pure διατίθεται από 25.215 ευρώ, δηλαδή αρκετά φθηνότερα από ένα μέσο μοντέλο βενζίνης ή πετρελαίου της compact κατηγορίας.
Σήμερα, κοστίζουν πολλά από τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα μοντέλα έως και 10.000 ευρώ φθηνότερα σε σχέση με μόλις πριν έναν χρόνο και αυτό το χρωστάμε κυρίως στα αυστηρότερα όρια εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα και τα εξαιρετικά υψηλά πρόστιμα, που θα ισχύουν από το 2025 στην Ευρώπη για τους στόλους των οχημάτων. Αν υπερβαίνει ένα μοντέλο μαζικής παραγωγής τα όρια ρύπων και κινδυνεύει με πρόστιμα που θα επιβαρύνουν την τιμή του αυτοκινήτου κατά 6.000 έως 7.000 ευρώ, είναι προτιμότερο για τον κατασκευαστή να πριμοδοτήσει με 4.000 ή 5.000 ευρώ έκπτωση τα ηλεκτρικά του οχήματα, για να αυξήσει τις πωλήσεις τους και να μειώσει τον μέσο όρο εκπομπών CΟ2 του στόλου του εντός των ορίων.
Ηλεκτρικά Ι.Χ. από δεύτερο χέρι
Με απλά μαθηματικά, χάνει η κατασκευάστρια εταιρεία π.χ. 4.000 ευρώ, για να γλιτώσει μια μεγαλύτερη ζημιά 7.000 ευρώ! Αυτή η στρατηγική θα συνεχιστεί τουλάχιστον και το 2025 και ενδεχομένως ακόμη και σε πιο μακρινό χρονικό ορίζοντα. Εδώ θα παίξει ρόλο και η ολοένα εντονότερη παρουσία των Κινέζων στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου με φθηνά ηλεκτροκίνητα μοντέλα, πολλά από τα οποία θα κατασκευάζονται στην Ε.Ε., οπότε δεν θα φορολογούνται επιπρόσθετα.
Η πτώση των τιμών στα καινούργια αμιγώς ηλεκτρικά Ι.Χ. θα έχει άλλο ένα θετικό αντίκτυπο, καθώς θα γίνουν πολύ φθηνότερα και τα μεταχειρισμένα μοντέλα ίδιας τεχνολογίας. Στην Ελλάδα παραμένει προς το παρόν μικρή η αγορά μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων, όμως στο εξωτερικό παρατηρείται ήδη μια μεγάλη μείωση στις τιμές τέτοιων μοντέλων, που φτάνουν στα επίπεδα συμβατικών οχημάτων από δεύτερο χέρι. Έτσι, έχει πλέον ο υποψήφιος αγοραστής ενός μεταχειρισμένου Ι.Χ. περισσότερες επιλογές, όσον αφορά στην τεχνολογία του οχήματος.
Μέχρι πρόσφατα βασιζόταν η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης σε κίνητρα, που πληρώνονταν από τους φόρους, δηλαδή από εμάς τους ίδιους. Για πρώτη φορά συμμετέχουν και οι ίδιες οι εταιρείες αυτοκινήτου αναλαμβάνοντας ένα μέρος του κόστους, έστω αν χρειάστηκε να γίνει αυτό από… σπόντα εξαιτίας των προστίμων της Ε.Ε.
πηγή: ieidiseis.gr