Το έργο αποτελεί συνολικό τμήμα μιας νέας σιδηροδρομικής γραμμής που θα εκτείνεται μέχρι τα σύνορα ενώνοντας την Καλαμπάκα με τη Σιάτιστα, την Κοζάνη, την Καστοριά για να τερματίσει στην Κρυσταλλοπηγή.
Βήμα-βήμα προχωρά η ωρίμανση του μελλοντικού, αλλά σημαντικού σιδηροδρομικού έργου για τη νέα γραμμή Καλαμπάκα-Κοζάνη. Σύμφωνα με ανακοίνωση, συζητήθηκε από την Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας την περασμένη Τετάρτη 28 Ιουλίου 2021, η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το πρώτο τμήμα της γραμμής, από την Καλαμπάκα μέχρι τη Δήμητρα μήκους περίπου 38 χιλιομέτρων.
Το έργο αυτό αποτελεί συνολικό τμήμα μιας νέας σιδηροδρομικής γραμμής που θα εκτείνεται μέχρι τα σύνορα ενώνοντας την Καλαμπάκα με τη Σιάτιστα, την Κοζάνη, την Καστοριά για να τερματίσει στην Κρυσταλλοπηγή. Ο σιδηροδρομικός διάδρομος ανήκει στο αναλυτικό Δίκτυο των Διευρωπαϊκών Σιδηροδρομικών Δικτύων.
Ενδιαφέρουσα είδηση αποτελεί το γεγονός πως στην παρούσα φάση εξετάζεται από τον ΟΣΕ και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ένταξη του έργου αυτού μαζί με το αντίστοιχο της σιδηροδρομικής σύνδεσης Κοζάνης – Βέροιας στο κεντρικό δίκτυο, αποκτώντας, έτσι, αυξημένη προτεραιότητα σε χρηματοδότηση. Αφορά τμήμα της Δυτικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας.
Οι πρώτες κινήσεις από πλευράς ΟΣΕ έγιναν την δεκαετία του 2000 και συγκεκριμένα την περίοδο 2007-2010, όταν υλοποιήθηκαν με δαπάνες του οργανισμού μελέτες της Α` φάσης για την κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Καλαμπάκα – Κοζάνη που έχει υπολογισμένο μήκος περίπου 113,5 χλμ και 7 σταθμούς/στάσεις. Οι σταθμοί/στάσεις που είχαν προβλεφθεί τότε ήταν οι:
- Ανοίγματα
- Δήμητρα
- Μικροκλεισούρα
- Σιάτιστα
- Ξηρολίμνη
- Βατερό Κοζάνη
Για την υλοποίηση της ελλείπουσας σιδηροδρομικής σύνδεσης Καλαμπάκας-Κοζάνης, ο ΟΣΕ έχει συμπεριλάβει στο επιχειρησιακό σχέδιο του 2018-2023 την ολοκλήρωση της Β’ και Γ’ φάσης μελετών για την κατασκευή της νέας μονής σιδηροδρομικής γραμμής Καλαμπάκα – Κοζάνη. Για την χρηματοδότηση των μελετών που θα ωριμάσουν τελικά το έργο, έχει υποβληθεί σχετικό αίτημα από τον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» CEF 2014-2020 σε ανάλογη πρόσκληση.
Παράλληλα στα πλαίσια της προετοιμασίας προτάσεων χρηματοδότησης δράσεων (έργων, μελετών) από το CEF 2 (ΕΣΠΑ 2021-2027) η διοίκηση του ΟΣΕ έχει προτείνει την χρηματοδότηση μελετών για την μελλοντική κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής.
Τα επόμενα τμήματα είναι τα: Δήμητρα-Σιάτιστα μήκους 46 χιλιομέτρων και Σιάτιστα-Κοζάνη μήκους περίπου 25 χιλιομέτρων. Συνολικά εξετάζεται η κατασκευή και λειτουργία μονής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων για τη νέα σιδηροδρομική γραμμή Καλαμπάκας – Κοζάνης, μετά του κάθετου και παράπλευρου οδικού δικτύου. Στη γραμμή θα κυκλοφορούν επιβατικοί και εμπορικοί συρμοί.
Τι συζητήθηκε για τη χάραξη
Υστερα από παρέμβαση του Αντιπεριφερειάρχη Αγροτικής Ανάπτυξης, κ. Βασίλειου Άμπα, για τις αρνητικές επιπτώσεις που μπορεί να δημιουργήσει η διέλευση της γραμμής στις καλλιεργήσιμες εκτάσεις της περιοχής του ΤΟΕΒ ανάμεσα από τις Κοινότητες Καρπερού και Δήμητρας, η Επιτροπή γνωμοδότησε κατά πλειοψηφία θετικά, με την προϋπόθεση επανεξέτασης της χάραξης δια μέσω της περιοχής του ΤΟΕΒ, τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας του και ότι στην οριστική μελέτη θα ληφθούν υπόψη οι προτάσεις της τοπικής κοινωνίας.
Σε αυτή την κατεύθυνση ήταν και η σχετική διαβεβαίωση και δέσμευση του κ. Μουρουδέλη, εκπροσώπου του ΟΣΕ, πως το υπό σχεδιασμό έργο θα σεβαστεί την λειτουργία όλων των εγγειοβελτιωτικών έργων της περιοχής διέλευσης της σιδηροδρομικής γραμμής, εξασφαλίζοντας τα συμφέροντα των κατοίκων και γεωργών.
Πηγή: ΗΜΕΡΗΣΙΑ