Οι εργασίες κατασκευής του αγωγού προβλέπεται να ξεκινήσουν το 2016 και θα διαρκέσουν 3,5 χρόνια.
Από 1.000 έως 40.000 ευρώ το στρέμμα διαμορφώνονται οι τιμές της γης με βάση τις οποίες θα αποζημιώνονται οι ιδιοκτήτες στη διαδρομή του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ ενώ για την απώλεια αγροτικού εισοδήματος από καλλιέργειες η Κοινοπραξία θα καταβάλει στους καλλιεργητές αποζημιώσεις ανάλογα με το είδος της καλλιέργειας (μονοετής, πολυετής, τιμές παραγωγού), τη φάση ανάπτυξης στην οποία βρίσκεται, τη στρεμματική απόδοση, τις επιδοτήσεις αλλά και το είδος του περιορισμού που επιβάλλεται λόγω της διέλευσης του αγωγού.
Η Κοινοπραξία κατασκευής του αγωγού έχει διαμορφώσει αναλυτική μέθοδο υπολογισμού των αποζημιώσεων που θα καταβληθούν στους ιδιοκτήτες ή χρήστες 16.000 περίπου ιδιοκτησιών στη διαδρομή του αγωγού από τα ελληνοτουρκικά μέχρι τα ελληνοαλβανικά σύνορα στην περιοχή της Καστοριάς.
Κατά μήκος της διαδρομής του αγωγού, η γη θα υπόκειται στους ακόλουθους περιορισμούς:
-Στη Ζώνη A (Διάδρομος πλάτους 8 μέτρων, 4 μέτρα εκατέρωθεν του αγωγού) θα απαγορεύεται η δόμηση, η άροση σε βάθος και τα δέντρα με βαθιές ρίζες.
-Στη ζώνη Β (Διάδρομος πλάτους 40 μέτρων) θα απαγορεύονται τα κτίρια.
-Στη Ζώνη Γ (Διάδρομος πλάτους 400 μέτρων) υπάρχει πιθανότητα περιορισμού του επιτρεπόμενου αριθμού κτηρίων.
Η αποζημίωση για τη γη θα υπολογίζεται με σειρά παραμέτρων (π.χ. αν είναι αρδευόμενη ή μη αρδευόμενη αγροτική γη, αν έχει πρόσβαση σε δίκτυα κοινής ωφέλειας, αν έχει πρόσωπο σε εθνικές ή επαρχιακές οδούς, σε ποια απόσταση βρίσκεται από οικισμούς κλπ.). Οι εκτάσεις που απαιτούνται για τις μόνιμες υπέργειες εγκαταστάσεις (σταθμοί συμπίεσης στους Κήπους και τις Σέρρες, και περίπου 23 βαλβιδοστάσια) θα αγοραστούν από τους ιδιοκτήτες ενώ για τις προσωρινές εγκαταστάσεις η γη θα μισθωθεί και θα επιστραφεί στους ιδιοκτήτες της μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής. Προβλέπονται επίσης αποζημιώσεις για τους ιδιοκτήτες γης που θα τεθεί σε περιορισμούς χρήσης και/ή θα συσταθεί δουλεία διόδου, για τα πιθανά κόστη μετεγκατάστασης καθώς και για τη λεγόμενη ορφανή γη, δηλαδή εκείνη που δεν επηρεάζεται άμεσα από το έργο αλλά αποτελεί το τμήμα γεωτεμαχίου που εναπομένει μετά από διχοτόμησή του το οποίο καθίσταται μόνιμα ή προσωρινά αντιοικονομικό, μη βιώσιμο ή μη προσβάσιμο.
Σημειώνεται στα σχετικά έγγραφα ότι ο TAP θα επιδιώξει να έρθει σε συμφωνία με τους επηρεαζόμενους ιδιοκτήτες και χρήστες γης αλλά στις περιπτώσεις που δεν υπάρξει συμφωνία, ο TAP μπορεί να καταφύγει στη διαδικασία αναγκαστικής απαλλοτρίωσης ή δουλείας.
Με βάση όλες αυτές τις παραμέτρους έχουν καθοριστεί αξίες γης ανά περιφερειακή ενότητα (Δράμα, Έβρος, Ημαθία, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Καστοριά, Κιλκίς, Κοζάνη, Ξάνθη, Πέλλα, Ροδόπη, Σέρρες και Φλώρινα) καθώς και το εκτιμώμενο ετήσιο εισόδημα για πολυετείς ανά είδος καλλιέργειας και ανά περιοχή.
Για παράδειγμα για τη διέλευση από αγρό οικοδομήσιμο με καλλιέργειες μήλων, που «χάνει» 480 τ.μ. λόγω του αγωγού η προτεινόμενη αποζημίωση για την καλλιέργεια είναι περίπου 10.400 ευρώ. (πηγή: www.newsit.gr)
Τον περασμένο Νοέμβριο ο Ρίκαρντ Σκούφιας, Διευθυντής του Αγωγού Φυσικού Αερίου (ΤΑΡ) στην Ελλάδα, και ο Anton Mifsud-Bonnici, Διευθυντής Διαχείρισης Δέσμευσης Γης & Ενδιαφερόμενων Μερών του TAP είχαν επισκεφθεί τον Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας Θεόδωρο Καρυπίδη. Μετά τη συνάντηση ο Δ/ντης του ΤΑΡ στην Ελλάδα είχε δηλώσει μεταξύ άλλων ικανοποιημένος από τη συνάντηση και εξέφρασε την πεποίθηση ότι “αισθανόμαστε βέβαιοι για την ευόδωση μιας τέτοιας εποικοδομητικής συνεργασίας υπό την καθοδήγηση της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και ευελπιστούμε ότι μέσα στους επόμενους μήνες θα είμαστε σε θέση να ξεκινήσουμε την υλοποίηση πρωτοβουλιών σε τοπικό επίπεδο με χειροπιαστά οφέλη για τις κοινότητες κατά μήκος της διαδρομής του Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου ΤΑΡ”.