Η εκπολιτιστική εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου στα βάθη της Ασίας με τη διάδοση της ελληνικής γλώσσας, βοήθησε τα μέγιστα για τη μετέπειτα διάδοση και εξάπλωση της θρησκείας του Ναζωραίου.
Δεν γνωρίζω αν είναι απλώς σύμπτωση ή ανταπόδωση του καλού που εκδηλώθηκε με την έννοια του Θεού, ώστε η πρώτη Ευρωπαϊκή περιοχή που επισκέφθηκε ο Απόστολος των Εθνών Παύλος να είναι η Μακεδονία. Μας κολακεύει ιδιαίτερα και μας κάνει να νιώθουμε περηφάνια και χαρά γι αυτή την προτίμηση. Ο Παύλος ο φλογερός οραματιστής και ακούραστος εργάτης των ιδανικών του Χριστιανισμού, ανάμεσα στα οποία αστράφτουν η αδελφοσύνη και η αγάπη, όργωσε πεζοπορώντας όλη τη Μικρά Ασία παλεύοντας ακούραστα για τη μεγάλη υπόθεση του Ευαγγελίου.
Κάποτε έφθασε ο Απόστολος Παύλος στη φημισμένη Τροία όπου παλιά άστραψε η πολεμική αρετή των Ελλήνων όπως την τραγούδησε στην Ιλιάδα ο Όμηρος. Απο εδώ ξεκίνησε ο Βιργίλιος για να φθάσει κάποτε στην Ιταλία και να βάλει τα θεμέλια της πανίσχυρης αργότερα Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.
Στον τόπο αυτό βγήκε πάνοπλος απο το καράβι ο Μ. Αλέξανδρος για να κάνει σπονδές στον τάφο του Αχιλλέα που τόσο θαύμαζε πριν ορμήσει ασυγκράτητος στα βάθη της Ασίας για να φέρει την ακτινοβολία του Ελληνικού πνεύματος και την πολιτιστική κοσμογονία που επακολούθησε που ανέδειξε το Μακεδόνα στρατηλάτη σε μια απο τις γιγάντιες μορφές της Παγκόσμιας ιστορίας και προετοίμασε το δρόμο του χριστιανισμού και το ρόλο του ελληνισμού στη διαμόρφωση του ελληνοχριστιανικού πολιτισμού.
Απο τον τόπο αυτό ο Παύλος αγνάντεψε για πρώτη φορά τη Σαμοθράκη και τα Μακεδονικά παράλια που απλώνονταν πέρα μακρυά στον ορίζοντα. Κι εδώ είδε το όνειρο που έδωσε λύση στο πρόβλημα που τον βασάνιζε. Είδε το όραμα του Μακεδόνα που τον παρακαλούσε και του έλεγε: «Διαβάς εις Μακεδονίαν βοήθησον ημίν».
Ύστερα απο το όραμα αυτό, ο μεγάλος θεμελιωτής πήρε την οριστική απόφαση, μπήκε στο καράβι με τον Λουκά και τους συνεργλατες του και αποβιβάσθηκε στη Νεάπολη τη σημερινή Καβάλα και έφθασε στους Φιλίππους. Εδώ τώρα φθάνουν οι κήρυκες ενός νέου κατακτητή της οικουμένης, χωρίς πολέμους και αίματα, προσέφερε την ελευθερία του κόσμου, πολύ περισσότερο απο όσα όλοι οι μαχητές της ελευθερίας μαζί. Οι Φίλιπποι είναι η Ελληνική Μακεδονική και ταυτόχρονα ευρωπαϊκή πόλη που δέχθηκε πρώτη την αύρα του Χριστιανισμού. Και εδώ μια γυναίκα ειδωλολάτρισσα, η Λυδία είναι η πρώτη Ευρωπαία Χριστιανή. Απο τότε η Μακεδονία συνδέεται με την ιστορία της διαμόρφωσης της Ευρώπης και το έπος της δημιουργίας του Ευρωπαϊκού πολιτισμού.
Και η επιστολή του Παύλου προς Φιλιππησίους και οι δύο επιστολές προς Θεσσαλονικείς μαζί με τα δυό σχετικά κεφάλαια θα είναι πάντοτε πολύτιμα ,μαργαριτάρια της Χριστιανικής και ελληνικής γραμματολογίας, θα κάνουν γνωστό το όνομα της Μακεδονίας, στα αμέτρητα εκατομμύρια των αναγνωστών της Βίβλου στα πέρατα της Οικουμένης. Αργότερα θα δώσει η Μακεδονία στο χριστιανισμό το Μεγαλομάρτυρα Δημήτριο καύχημα της Θες/νίκης, της ορθοδοξίας, σέμνωμα και της Ελλάδος εγκαλιόπισμα. Θα γίνει το φωτεινό ορμητήριο των εραπόστολων, όπως ο Μεθόδιος και ο Κύριλλος που έφεραν το φως του Ευαγγελίου και της Ελληνικής παιδείας στο σλαύικο κόσμο. Θα κατακτήσει μια σπουδαία θέση μέσα στα πλαίσια του Βυζαντινού Ελληνισμού. Θα μεταβληθεί σε προμαχώνα του Ελληνικού έθνους, θα δοκιμάσει καταστροφές και λεηλασίες αλλ΄αθα γνωρίσει και ημέρες θριάμβου. Θα χαρίσει στο Βυζάντιο την περίφημη Μακεδονική δυναστεία με την οποία γνώρισε ημέρες ακμής, δύναμης, δόξας και πολιτιστικής δημιουργίας και ακτινοβολίας. Θα γεννήσει το Βασίλειο το Βουλγαροκτόνο, στον οποίο η Εθνική Μνήμη θα στρέφεται πάντοτε με σεβασμό, όσο θα υπάρχουν στον κόσμο Έλληνες, όσο θα ζει ο Ελληνισμός στα ένδοξα βράχια της Ελλάδος.
Αλλά η Μακεδονία δεν αποτέλεσε μόνο κατα το παρελθόν το επίκεντρο των επιθετικών διαθέσεων διαφόρων λαών. Γνωστά είναι τα σχέδια των σλαύων για διέξοδο στο Αιγαίο με αποκορύφωμα τον Μακεδονικό Αγώνα όπου άστραψε το φωτεινό μετέωρο η φυσιογνωμία του Παύλου Μελά που με τους ηρωϊκούς αγώνες και την ένδοξη θυσία του αφύπνισε την Εθνική συνείδηση ώστε αργότερα η αιματο βαμμένη γη της Μακεδονίας στα 1912-13 να αναπνεύσει την αύρα της Ελευθερίας.
Τα βάσανα των Μακεδόνων συνεχίστηκαν και στην περίοδο της Γερμανικής κατοχής όπου και πάλι οι Βούλγαροι ως σύμμαχοι των κατακτητών εφήρμοσαν σύστημα γενοκτονίας του Ελληνικού πληθυσμού. Και σήμερα άρχισαν και πάλι να διαφαίνονται οι διαθέσεις ορισμένων να μηχανεύονται τρόπους για να πραγματοποιήσουν τους σκοπούς των. Άρχισαν να θέττουν σε κίνηση διεθνώς περί υπάρξεως μειονοτικών πληθυσμών στην Ελλάδα όπως των Σλαυομακεδόνων και των Τσάμηδων. Ας μη ξεχάσουμε ποτέ τα ιστορικά διδάγματα του παρελθόντος κι ας διδαχθούμε απ ‘ αυτά.
Είθε η μνήμη του Απόστολου Παύλου με ο ιστορικό όραμά του στην Τροία και τη διάβαση του στη Μακεδονία να γίνει αφορμή αφύπνισης όλων μας. Μακάρι, να πράξουμε όλοι ως Έθνος και ως άτομα το καθήκον μας έναντι του τόπου μας και των ιδεολογικών του θησαυρών, πριν βρεθούμε και πάλι προ εκπλήξεων.
Η ευλογημένη όμως απο την επίσκεψη του Αποστόλου Μακεδονική γη θα εξαναγκαστεί να είναι το προπύργιο του Ελληνισμού και της ορθοδοξίας.
Η εύνοια και η προτίμηση του Θεού εκδηλωθείσα με την περιοδεία του Παύλου στην Ελλάδα αποδεικνύει ότι ο χριστιανισμός ατηρίχθηκε στον ελληνισμό και για ένα άλλο λόγο εκτός απο τη γλώσσα που ήτανε γνωστή.
Τούτο οφείλεται και στη θρησκευτικότητα των αρχαίων Ελλήνων κι αν διαβάσει κανείς τους Έλληνες φιλοσόφους με ευχαρίστηση θα διαπιστώσει ότι πολλά έργα τους περιέχουν χριστιανικές αλήθειες έστω κι αν γράφτηκαν αρκετούς αιώνες πριν απο τη γέννηση του Χριστού.
Ο Απόστολος Παύλος θα οργώσει την Ελλάδα και θα ιδρύσει αρκετές χριστιανικές εκκλησίες γιατί έβλεπε ότι εδώ που άρχισε το αρχαίο ελληνικό πνεύμα θα άνθιζε και ο Χριστιανισμός.
Σήμερα η χριστιανική θρησκεία αποτελεί την επίσημη θρησκεία όλων των πολιτισμένων λαών της γης και καταβάλλει προσπάθεια να επικρατήσουν οι διδασκαλίες του και σ’ αλλους λαούς ώστε να επικρατήσει κάποτε το «Επί γης ειρήνη».
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΙΑΝΝΑΚΗΣ