Ουδεμία πιθανότητα να υπάρξει έγκριση του μόνιμου μηχανισμού επάρκειας ισχύος μέχρι τη ημερομηνία ορόσημο της 4ης Ιουλίου (οπότε τίθεται σε εφαρμογή ο νέος ευρωπαϊκός κανονισμός), αλλά ούτε και να αποσταλεί το comfort letter των Βρυξελλών, δίνουν αρμόδιες πηγές που έχουν γνώση των διαπραγματεύσεων και συνομίλησαν με το energypress.
Η βεβαιότητα αυτή διατυπώνεται παρά τη χθεσινή αναφορά του προέδρου της ΔΕΗ Μανόλη Παναγιωτάκη, σύμφωνα με την οποία η τρέχουσα εβδομάδα είναι κρίσιμη όσον αφορά το τι θα κάνει η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν για την υπόθεση των ελληνικών ΑΔΙ.
Οι πληροφορίες του energypress αναφέρουν ότι η επικοινωνία του ΥΠΕΝ με τις Βρυξέλλες έχει την συνήθη μορφή χωρίς να είναι προγραμματισμένη κάποια έκτακτη ή κρίσιμη επαφή αυτή την εβδομάδα.
Η ανησυχία της ΔΕΗ αφορά ως γνωστόν το θέμα της μονάδας Πτολεμαϊδα 5 και το κατά πόσον θα προλάβει να ενταχθεί στο μηχανισμό και να εξασφαλίσει συμμετοχή στα ΑΔΙ. Ο κ. Παναγιωτάκης εξέφρασε χθες αμφιβολίες για το κατά πόσον είναι αρκετή η νομοθέτηση μηχανισμού από την κυβέρνηση με την περίφημη τροπολογία , χωρίς να έχει προϋπάρξει έγκριση της Ε.Ε. Γιαυτό θεωρεί απαραίτητη την έγκριση του μηχανισμού μέχρι τις 4 Ιουλίου, πράγμα όμως που, όπως προαναφέρθηκε, θεωρείται πρακτικώς αδύνατον.
Η πλευρά του Υπουργείου συνεχίζει να θεωρεί ότι με τη νομοθέτηση του μηχανισμού που έφερε στη Βουλή, πρόλαβε να βάλει την Ελλάδα στην κατηγορία των χωρών που κατά την 4η Ιουλίου «εφαρμόζουν μηχανισμούς» και συνεπώς, υπό προϋποθέσεις, η Πτολεμαϊδα 5 θα προλάβει να μπεί στο μηχανισμό των ΑΔΙ παρότι θα ολοκληρωθεί το 2022.
Ποιά θα είναι όμως η τύχη της μονάδας στην περίπτωση που δεν πάρει ΑΔΙ;
Στην επιστολή του προς την Επίτροπο Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Margrethe Vestager ο κ. Παναγιωτάκης ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «η καθιέρωση Μηχανισμού Αποζημίωσης Ισχύος πριν την έναρξη ισχύος του Κανονισμού της ΕΕ είναι απολύτως αναγκαία για τη βιωσιμότητα της επένδυσης του 1,4 δισ. ευρώ, της «Πτολεμαΐδας V». Το αντίθετο θα είχε καταστροφικές συνέπειες για τη ΔΕΗ, και συνακόλουθα την ελληνική αγορά ενέργειας αλλά και την εθνική οικονομία, δεδομένου του ρόλου και του μεγέθους της εταιρείας μας».
Στη χθεσινή συνομιλία του με τους δημοσιογράφους ο κ. Παναγιωτάκης έθεσε ως επιπλέον όρους για να καταφέρει να είναι βιώσιμη η μονάδα, το να στελεχωθεί σωστά (και όχι με τη λογική του υπερβολικά μεγάλου αριθμού εργαζομένων), αλλά και να βελτιωθεί εκ μέρους της ΔΕΗ η εκμετάλλευση και η παραγωγικότητα του ορυχείου, έτσι ώστε να κρατηθεί σε χαμηλά επίπεδα το λειτουργικό κόστος.
Εάν οι όροι αυτοί τηρηθούν και πάρει και ΑΔΙ, η Πτολεμαΐδα 5 (υπολογίζονται σε 50 με 60 εκατ. ευρώ το χρόνο) μπορεί να έχει ετήσια έσοδα (όχι κέρδη) περί τα 350 εκατ. ευρώ, ανέφερε ο πρόεδρος της ΔΕΗ.
Τι αναφέρει ο κανονισμός
Στο άρθρο 22, παράγραφος 4 του του νέου κανονισμού για την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας της Ε.Ε. αναφέρεται ρητά ότι “το αργότερο από την ημερομηνία έναρξης ισχύος του κανονισμού, η δυναμικότητα παραγωγής που ξεκίνησε εμπορική παραγωγή κατά την εν λόγω ημερομηνία ή μετά από αυτήν και εκπέμπει πάνω από 550 gr CO2 ορυκτής προέλευσης ανά kWh ηλεκτρικής ενέργειας δεν δεσμεύεται ούτε λαμβάνει πληρωμές ή δεσμεύσεις για μελλοντικές πληρωμές στο πλαίσιο κάποιου μηχανισμού ισχύος”.
Υπάρχει όμως «παράθυρο» που ανοίγει με βάση όσα αναφέρονται στην παράγραφο 5 του ίδιου άρθρου: «Τα κράτη μέλη που κατά την ημερομηνία έναρξης ισχύος του κανονισμού εφαρμόζουν μηχανισμούς ισχύος, προσαρμόζουν τους μηχανισμούς τους ώστε να συμμορφώνονται με το κεφάλαιο 4, με την επιφύλαξη των δεσμεύσεων ή συμβάσεων που είχαν συναφθεί πριν από τις 31 Δεκεμβρίου 2019».
Που προσβλέπει το ΥΠΕΝ
Με την θέσπιση και έναρξη ισχύος του νέου κανονισμού τίθενται δύο ζητήματα που καθιστούν απροσδιόριστο (και πάντως πολύ δύσκολο) το κατά πόσον θα μπορέσει η Πτολεμαϊδα 5 να διεκδικήσει ΑΔΙ:
Πρώτον, αν θα γίνει δεκτή η άποψη της ελληνικής πλευράς, σύμφωνα με την οποία το γεγονός ότι έφερε στη Βουλή την περίφημη τροπολογία και θεσμοθέτησε Μηχανισμό, χωρίς να έχει προϋπάρξει έγκριση της Ε.Ε., την κατατάσσει στις χώρες που «εφαρμόζουν ήδη Μηχανισμούς ισχύος».
Αυτό είναι σημαντικό γιατί αν δεν γίνει δεκτή μια τέτοια άποψη, σημαίνει ότι στις 4 Ιουλίου που ξεκινάει η εφαρμογή του νέου κοινοτικού κανονισμού, η χώρα δεν θα «εφαρμόζει ήδη Μηχανισμό» και συνεπώς δεν υπάρχει καμία δυνατότητα να διεκδικήσει ΑΔΙ η Πτολεμαϊδα 5 και οποιαδήποτε άλλη νέα λιγνιτική μονάδα.
Το ΥΠΕΝ υποστηρίζει ότι η τροπολογία “διέσωσε” σε πρώτη φάση την κατάσταση. Ωστόσο από τις υπηρεσίες της Κομισιόν μεταφέρεται μια διαφορετική ερμηνεία του κανονισμού, σύμφωνα με την οποία για να θεωρηθεί ότι μια χώρα εφαρμόζει ήδη μηχανισμό θα πρέπει ο μηχανισμός αυτός να είναι εγκεκριμένος από της Βρυξέλλες.
Δεύτερον, (στην περίπτωση που δικαιωθεί το ΥΠΕΝ και θεωρηθεί ότι η Ελλάδα εφαρμόζει ήδη μηχανισμό) αν θα εγκριθεί σύντομα από την Κομισιόν το ελληνικό σχέδιο για Μηχανισμό, έτσι ώστε να προλάβει η χώρα να ενσωματώσει τις παρατηρήσεις της Κομισιόν και στη συνέχεια να κάνει διαγωνισμό ώστε να μπορέσει η Πτολεμαϊδα 5 να έχει υπογράψει Σύμβαση μέχρι το τέλος του 2019.
Ο κανονισμός αναφέρει ρητά ότι αν εκκρεμεί γνωμοδότηση της Κομισιόν για ένα εθνικό σχέδιο, δεν μπορεί η χώρα να συνάψει νέες συμβάσεις και ας έχει νομοθετήσει μηχανισμό (όπως η Ελλάδα).
Με δεδομένο ότι οι προθεσμίες βρίσκονται κυριολεκτικά «στην κόψη του ξυραφιού», είναι σαφές ότι και στο ευνοϊκότερο σενάριο πρέπει να συντρέξουν ταυτόχρονα μια σειρά ευνοϊκών προϋποθέσεων για να καταστεί εφικτό κάτι τέτοιο.
πηγή: energypress.gr