Υπάρχουν περιπτώσεις ατόμων που έχουν στα χέρια τους δίπλωμα οδήγησης αλλά δεν έχουν βρεθεί στο αριστερό κάθισμα για να το αξιοποιήσουν. Τι γίνεται σε αυτή την περίπτωση βάσει νόμου;
Το δίπλωμα οδήγησης δίνει τη δυνατότητα σε ένα άτομο να κυκλοφορεί νόμιμα σε δημόσιο δρόμο και δείχνει στις αρχές ότι το εν λόγω άτομο έχει, τουλάχιστον θεωρητικά, το απαραίτητο σετ δεξιοτήτων για να χειριστεί το εκάστοτε όχημα -ανάλογα και με την κατηγορία διπλώματος- με ασφάλεια.
Βέβαια το πόσο ασφαλής είναι ένας οδηγός όταν κυκλοφορεί σε δημόσιο δρόμο, για τον ίδιο αλλά και τους υπόλοιπους, δεν εξαρτάται από το δίπλωμα. Εξαρτάται από το ίδιο το άτομο και τον χαρακτήρα του, την εμπειρία που έχει συγκεντρώσει στο πέρασμα του χρόνου οδηγώντας, τις συνθήκες στις οποίες οδηγεί και φυσικά την σωστή εφαρμογή του συνόλου του ΚΟΚ στην πράξη.
Από τα παραπάνω προκύπτει εύλογα το ερώτημα τι γίνεται στην περίπτωση που ένα άτομο καταφέρει να πάρει το δίπλωμα, ωστόσο για τον όποιον λόγο δεν έχει οδηγήσει ξανά από τότε ή έχει να βρεθεί στο αριστερό κάθισμα για πολλά χρόνια. Υπάρχει περίπτωση να αφαιρεθεί η άδεια οδήγησης λόγω αχρησίας;
Αρχικά θα πρέπει να τονίσουμε ότι η άδεια οδήγησης μπορεί να αφαιρεθεί για συγκεκριμένους λόγους από τις αρμόδιες αρχές σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Ο πρώτος εξ αυτών είναι εάν ο οδηγός συγκεντρώσει από παραβάσεις 25 βαθμούς ποινής.
Σε αυτή την περίπτωση για να οδηγήσει ξανά ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να περάσει από εκπαίδευση και να δώσει εκ νέου θεωρητικές αλλά και πρακτικές εξετάσεις.
Ένας οδηγός μπορεί επίσης να χάσει το δίπλωμα του και να χρειαστεί να περάσει ξανά από εξετάσεις αν προκαλέσει τροχαίο ατύχημα και θεωρηθεί υπαίτιος θανάτου ενός ή περισσότερων ατόμων. Σε περίπτωση υποτροπής το εν λόγω άτομο μπορεί να χάσει το δίπλωμά του οριστικά.
Η άδεια οδήγησης αφαιρείται δια βίου και στους οδηγούς που έχουν διαπράξει επικίνδυνη παράβαση και το κάνουν ξανά για τρίτη φορά μέσα σε διάστημα πέντε ετών. Τέτοιες παραβάσεις είναι η οδήγηση υπό επήρεια αλκοόλ, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη και πινακίδας STOP, η οδήγηση για επίδειξη ικανοτήτων, εντυπωσιασμό, ανταγωνισμό, όπως και η τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων σε δημόσιο δρόμο.
Επίσης, οι κάτοχοι των διπλωμάτων που λήγουν, είτε στην 15ετία, είτε στην 5ετία, είτε μετά το 65 έτος της ηλικίας του κατόχου, θα πρέπει να υποβάλλονται εκ νέου σε ιατρικές εξετάσεις (από παθολόγο και οφθαλμίατρο).
Τι συμβαίνει όμως για όσους έχουν να οδηγήσουν πολλά χρόνια και θέλουν να ξαναπιάσουν τιμόνι; Στον νόμο δεν υπάρχει σχετική διάταξη για αφαίρεση διπλώματος οδήγησης οποιουδήποτε οχήματος αν ο κάτοχός του δεν έχει οδηγήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα που μπορεί να φτάνει ακόμη σε πολλά χρόνια.
Σε αυτή την περίπτωση ωστόσο το καλύτερο που έχει να κάνει ο κάτοχος της άδειας οδήγησης πριν βρεθεί ξανά στο αριστερό κάθισμα, είναι να επισκεφτεί μια σχολή οδηγών και με τη βοήθεια του ειδικού να κάνει εκ νέου μερικές ώρες οδήγησης μέχρι να νιώσει έτοιμος για να βγει μόνος του σε δημόσιο δρόμο.
Θα πρέπει τέλος να φρεσκάρει τις γνώσεις του αναφορικά με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και να ενημερωθεί για όλες τις αλλαγές που έχουν γίνει από τότε που έδωσε εξετάσεις, ώστε να μπορέσει στη συνέχεια να βγει ξανά στους δρόμους.