Κοζάνη, 08-05-2020
Λόγω της φοβερής πανδημίας του COVID19 κατέστη αναγκαίο το κλείσιμο των σχολείων στις 11 Μαρτίου 2020. Η διακοπή των καθημερινών μαθημάτων και κατ΄ επέκταση η αναστολή της διδασκαλίας και μάθησης δημιούργησε ένα σοβαρό κενό. Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας πήρε την πρωτοβουλία να προτείνει στους εκπαιδευτικούς να παρέχουν τις υπηρεσίες τους διδάσκοντας μαθήματα από απόσταση με μια πρωτόγνωρη μετατροπή της σχολικής ζωής σε ψηφιακή. Οι εκπαιδευτικοί, με αίσθημα ευθύνης απέναντι στο κοινωνικό σύνολο αλλά και καινοτόμο διάθεση, έσπευσαν στη μεγάλη τους πλειονότητα να εργαστούν ψηφιακά, για να στηρίξουν μαθησιακά, επιστημονικά, παιδαγωγικά και ψυχολογικά τους μαθητές τους.
Στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Π.Ε. Κοζάνης πλήθος εκπαιδευτικών κινήθηκε δυναμικά προς την κατεύθυνση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ασύγχρονης και σύγχρονης. Πολλοί εξ αυτών ήταν επιμορφωμένοι (επίπεδα Α, Β, Β1 και Β2 στις Νέες Τεχνολογίες), είχαν στη διάθεσή τους αρκετούς μαθησιακούς πόρους (Φωτόδεντρο, Ψηφίδες, ebooks, βάσεις δεδομένων όπως Αίσωπος, Ιφιγένεια, Πρωτέας κλπ) και σημαντική βοήθεια από τα στελέχη της εκπαίδευσης, τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου, το Τμήμα Πληροφορικής της Διεύθυνσης και τους Πόλους Καινοτομίας. Έτσι, μέσα σε ελάχιστο χρόνο η εκπαιδευτική κοινότητα εξελίχθηκε σε ένα τεράστιο εργαστήριο ψηφιακής διδασκαλίας και μάθησης. Οι εκπαιδευτικοί, δουλεύοντας ατέλειωτες ώρες, ανταποκρίθηκαν με ζήλο και αίσθημα ευθύνης, προετοιμάζοντας μαθήματα, ψηφιακό υλικό, συμμετέχοντας σε ομάδες εργασίας, ρωτώντας τις Ομάδες Συντονισμού του σχολείου τους, εφευρίσκοντας λύσεις σε σύνθετα και πολύπλοκα ζητήματα που δημιουργούνται στις τηλεδιασκέψεις και τα ψηφιακά περιβάλλοντα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
Θα ήταν ανεδαφικό να μην επισημάνουμε ότι από την πρώτη στιγμή τέθηκαν σοβαροί προβληματισμοί για τις τεχνολογικές υποδομές, τις πλατφόρμες της ασύγχρονης και σύγχρονης εκπαίδευσης, την τεχνική επάρκεια αλλά και τις δυνατότητες πρόσβασης όλων των μαθητών, κυρίως όσων προέρχονται από μη προνομιούχα κοινωνικά στρώματα. Σταδιακά, όμως, επιλύθηκαν τα ζητήματα αυτά, καθώς αυξήθηκαν οι πλατφόρμες και οι τεχνικές τους δυνατότητες, αξιοποιήθηκαν συσκευές μέχρι και κινητά ή απλά τηλέφωνα και δόθηκε από το Υπουργείο η δυνατότητα πρόσβασης στη σύγχρονη εκπαίδευση ακόμη κι από την τηλεφωνική γραμμή με αστική χρέωση. Σ’ αυτή την πρωτόγνωρη διαδικασία συζητήθηκαν ζητήματα τεχνικά αλλά και θέματα ηθικής δεοντολογίας, εκφράστηκαν διάφοροι προβληματισμοί αλλά το σύστημα ανταπεξήλθε με επιτυχία και δόθηκαν σχετικά οι λύσεις. Αποκτήθηκε σημαντική εμπειρία στην εφαρμογή των ψηφιακών μέσων στη σχολική διδασκαλία, αναπτύχθηκαν δίκτυα αλληλοϋποστήριξης εκπαιδευτικών, λειτούργησαν νέοι θεσμοί κι αναδείχθηκε μια νέα κουλτούρα, ψηφιακής λειτουργίας της εκπαίδευσης.
Μέχρι σήμερα οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Π.Ε. Κοζάνης συμμετείχαν στη σύγχρονη και ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση ως εξής: