Με τα φώτα να σβήνουν τις πρώτες πρωινές ώρες της Κ. Δευτέρας και την πόλη να περνά σιγά- σιγά σε κανονικούς ρυθμούς, η Κοζάνη «μαζεύει τα κομμάτια» της από το ξέφρενο 12ημερο της Αποκριάς, προσπαθώντας να συνειδητοποιήσει τι ακριβώς αντιμετώπισε αυτήν την περίοδο.
Χωρίς υπερβολές, χωρίς ξεχειλώματα και συναισθηματισμούς μιλάμε για μια Αποκριά όχι απλώς «από τα παλιά» αλλά ίσως για κάτι που δε ζήσαμε στο παρελθόν.
Η πόλη «βούλιαξε» κυριολεκτικά με τις εικόνες που ταξιδεύουν και αναλύονται πλέον με καθαρό μυαλό, να δείχνουν κάτι το οποίο ξεπέρασε κάθε προσδοκία.
Ήταν ο καλός καιρός, ήταν η απουσία ετών, ήταν το ξέσπασμα του κόσμου από την πίεση της πανδημίας;
Ότι και να ήταν η Αποκριά του 2023 πέρασε στην ιστορία, ως μια από τις πιο επιτυχημένες των πολλών τελευταίων ετών.
Άνθρωποι που έχουν ζήσει τα χρόνια της απόλυτης εκτίναξης, παλιοί Κοζανίτες που έρχονται κάθε χρόνο στην πόλη, μαγαζάτορες και απλοί παρατηρητές συνέκλιναν σε μια φράση:
«Αυτό δεν το έχω ξαναδεί…».
Μου έλεγε σήμερα το πρωί καταστηματάρχης της πόλης ότι οι τζίροι εκτοξεύθηκαν.
Γνωστό μαγαζί της πόλης ξέμεινε από μπύρες το βράδυ της Κυριακής: «Είναι σαν να ξεμένει η Τράπεζα από παράδες, αφού δεν έχει αυτός μπύρες».
Τα σουβλάκια έφευγαν με ρυθμούς ασύλληπτους, η πόλη δεν είχε γωνιά να σταθείς, φανοί που έχουν δημιουργήσει brand γύρω απ’ το όνομά τους δεν μπορούσαν να εξυπηρετήσουν τον όγκο του κόσμου που έμαθε γι’ αυτούς και τους επισκέφθηκε.
Την Κυριακή το πρωί, ταξιδεύοντας για Θεσσαλονίκη, το ρεύμα προς τη συμπρωτεύουσα είχε ελάχιστα αυτοκίνητα.
Το ρεύμα προς Κοζάνη δεν είχε απλώς κίνηση, αλλά μποτιλιάρισμα.
Υπάρχει όμως και μια άλλη αλήθεια.
Βλέποντας εικόνες απ’ άλλες πόλεις της χώρας διαπίστωνες πως υπήρχε μία τάση ο κόσμος να διασκεδάσει γενικώς.
Δηλαδή η Κοζάνη δεν είχε κόσμο επειδή διαθέτει τη δική της Αποκριά, αλλά επειδή γενικά το τριήμερο ο κόσμος επέλεξε να ταξιδέψει, να διασκεδάσει, να ξεφύγει.
Είναι προφανές πως δεν μπορούμε να γίνουμε Πάτρα.
Δεν μπορούμε να παίξουμε ούτε στα νούμερα της Ξάνθης.
Μπορούμε όμως να σκεφτούμε τι έχουμε στη διάθεσή μας, τι δείχνουμε στους επισκέπτες και πως αυτό πολλαπλασιάζεται.
Θα είμαι ο τελευταίος που θα πω ότι πρέπει να ισοπεδώσουμε την παράδοση της Κοζανίτικης Αποκριάς ποντάροντας σε αλλοίωση του χαρακτήρα της, για την προσέλκυση της νεολαίας που ζητά ξέφρενα και χωρίς όρια διασκέδαση.
Οι εικόνες της Πάτρας στα social, με νεαρούς να πιστεύουν πως είναι η τελευταία μέρα της ζωής τους, δεν μας χρειάζονται.
Χρειάζεται όμως να πουλήσουμε σωστά και με νέες ιδέες τη μοναδικότητα της Αποκριάς μας.
Ας ξεφύγουμε λίγο από κανόνες που ορίστηκαν σε μια άλλη εποχή, με άλλες ανάγκες, με άλλες δυνατότητες.
12 ημέρες οικονομικής δραστηριότητας απ’ άλλες εποχές δεν είναι λίγες για να τις υποτιμούμε…
*Η φωτογραφία είναι του Αργύρη Καραμούζα, από το βράδυ του Σαββάτου