Αυτά είναι τα σενάρια του ΥΠΟΙΚ για τα Τέλη σε όσα αυτοκίνητα ταξινομηθούν μετά την 1η Ιανουαρίου.
Χωρίς αλλαγές αναμένεται να αναρτηθούν το Νοέμβριο τα Τέλη Κυκλοφορίας 2021 για τα οχήματα που κυκλοφορούν ή θα κυκλοφορήσουν έως τις 31 Δεκεμβρίου 2020 με αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες οχημάτων να πληρώσουν ακριβώς τα ίδια ποσά με πέρυσι.
Ωστόσο η μεγάλη αλλαγή αναμένεται να ισχύσει για όσα οχήματα ταξινομηθούν για πρώτη φορά μετά την 1η Ιανουαρίου 2020 καθώς τίθεται σε εφαρμογή το νέο πρότυπο μέτρησης εκπομπών CO2 το λεγόμενο WLTP το οποίο αυξάνει από 15% τις μέσες εκπομπές CO2 των οχημάτων.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr το οικονομικό επιτελείο εξετάζει να αυξήσει κατά 20% τα όρια των εκπομπών CO2 όπου και αλλάζουν οι συντελεστές χρέωσης οπότε οι καταναλωτές να μην επιβαρυνθούν από τις νέες αυξημένες εκπομπές CO2 των οχημάτων. Ωστόσο υπάρχει και ακόμη μία πρόταση σύμφωνα με την οποία θα αυξηθούν τα Τέλη Κυκλοφορίας στα ρυπογόνα μοντέλα.
Οι ιδιοκτήτες οχημάτων όπως και κάθε χρόνο θα μπορούν να εξοφλήσουν τα Τέλη Κυκλοφορίας 2021 έως τα τέλη Δεκεμβρίου είτε μετρητοίς είτε χρησιμοποιώντας κάποια πιστωτική κάρτα που επιτρέπει την εξόφλησή τους από 9 έως και 12 άτοκες μηνιαίες δόσεις.
Οι ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων με 1η Άδεια Κυκλοφορίας έως 31/10/2010 θα πληρώσουν από 22 ευρώ έως 1.380 ευρώ ανάλογα με τον τύπο και το έτος ταξινόμησης.
Οι κάτοχοι οχημάτων με 1η Άδεια Κυκλοφορίας μετά την 1η Νοεμβρίου 2010 καταβάλλουν Τέλη Κυκλοφορίας σύμφωνα με τις εκπομπές CO2.
Το κράτος ευελπιστεί να εισπράξει περίπου 1,1 δισ. ευρώ από τα Τέλη Κυκλοφορίας 2021.
Τι αλλάζει σε όσα ταξινομηθούν μετά την 1/1/2021
Η εφαρμογή του νέου πρότυπου μέτρησης εκπομπών CO2 του λεγόμενου WLTP από την 1η Ιανουαρίου του 2021 αναμένεται να αλλάξει τα Τέλη Κυκλοφορίας των οχημάτων που θα ταξινομηθούν για πρώτη φορά μετά την έλευση του νέου έτους.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr υπάρχουν δύο προτάσεις για τα Τέλη Κυκλοφορίας των οχημάτων που θα ταξινομηθούν για πρώτη φορά μετά την 1η Ιανουαρίου 2021.
Η πρώτη αφορά σε αύξηση των ορίων εκπομπών CO2 σε ποσοστό 20% οπότε οι χρεώσεις να αυξάνονται σε υψηλότερα όρια. Δηλαδή αυτή τη στιγμή για εκπομπές από 91 έως και 100 γρ. CO2 οι ιδιοκτήτες για να βρουν το ύψος των Τελών Κυκλοφορίας που θα καταβάλλουν θα πρέπει να πολλαπλασιάσουν το ακριβές ποσό των ρύπων του οχήματός τους με 0,90 ευρώ ανά γραμμάριο. Αν οι ρύποι ενός οχήματος είναι 91 γρ. CO2 τότε τα Τέλη Κυκλοφορίας θα είναι 82 ευρώ.
Με το νέο σύστημα η χρέωση του 0,90 ευρώ ανά γραμμάριο αναμένεται να μην ισχύει για τα οχήματα που εκπέμπουν από 91 έως 100 γραμμάρια αλλά 120 γραμμάρια! Συνεπώς ακόμη και αν στο όχημα που θα ταξινομηθεί για πρώτη φορά μετά την 1η Ιανουαρίου 2021 οι μέσες εκπομπές CO2 αυξηθούν κατά 20% και ανέλθουν σε 120 γραμμάρια ο ιδιοκτήτης του δεν θα επιβαρυνθεί παραιτέρω!
Τώρα εύλογα μπορεί να αναρωτηθεί κανείς πως αν σε κάποιο μοντέλο μειώνονται οι μέσες εκπομπές ρύπων τότε ο ιδιοκτήτης του θα καταβάλλει χαμηλότερα Τέλη Κυκλοφορίας το 2021. Δυστυχώς με το νέο τρόπο μέτρησης εκπομπών CO2 δεν υπάρχει κανένα απολύτως μοντέλο στο οποίο να μειώνονται οι μετρήσεις αλλά αντίθετα αυξάνονται κατά τουλάχιστον 15% και με την συντριπτική πλειοψηφία να αυξάνεται κατά 20%. Οπότε μειώσεις στα Τέλη Κυκλοφορίας 2021 δεν πρόκειται να υπάρξουν!
Το ίδιο θα συμβεί και στις άλλες κατηγορίες εκπομπών ρύπων που αλλάζουν οι συντελεστές και η υψηλότερη κατηγορία που σήμερα αφορά σε ΙΧ με εκπομπές CO2 άνω των 251 γραμμαρίων ανά χλμ. με συντελεστή 3,72 ευρώ αναμένεται να αγγίξει τα 300 γραμμάρια.
Ωστόσο υπάρχει και η δεύτερη πρόταση που εξετάζει το ΥΠΟΙΚ σύμφωνα με την οποία οι συντελεστές των ορίων στις εκπομπές CO2 θα αυξηθούν κατά 20% μέχρι τα 180 γραμμάρια ανά χλμ. και από εκεί και πάνω τόσο τα όρια όσο και οι χρεώσεις θα παραμείνουν αμετάβλητες καθώς τα συγκεκριμένα μοντέλα είναι ιδιαίτερα ρυπογόνα και προκαλούν σημαντική ρύπανση για το περιβάλλον. Σε αυτή την πρόταση βέβαια υπάρχουν εισηγήσεις να αλλάξουν οι συντελεστές έως και τα 200 γρ./CO2 ανά χλμ.
Πως θα εκτυπώσετε τα Τέλη Κυκλοφορίας
Οι ιδιοκτήτες οχημάτων για να εκτυπώσουν το ειδοποιητήριο στο οποίο αναγράφεται ο κωδικός για την πληρωμή των τελών θα πρέπει να εισέλθουν στην ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή του Taxisnet, όταν αυτή θα είναι διαθέσιμη, και να ακολουθήσουν τα εξής βήματα:
Επισκεφθείτε την ηλεκτρονική διεύθυνση https://www.gsis.gr. Στην Υπηρεσία προς τους Πολίτες επιλέξτε την ένδειξη “Οχήματα”.
Ακολούθως έχετε δύο επιλογές:
Αν επιλέξετε “Τέλη κυκλοφορίας με κωδικούς στο Taxisnet”:
Ο υπόχρεος πληκτρολογεί όνομα χρήστη και κωδικό πρόσβασης προκειμένου να ανοίξει η εφαρμογή και να συμπληρώσει τα στοιχεία του.
Αν επιλέξετε “Τέλη κυκλοφορίας χωρίς κωδικούς Taxisnet”:
Αφού κλικάρετε την “ΕΙΣΟΔΟ”, θα μεταφερθείτε στην ηλεκτρονική φόρμα όπου μπορείτε να αναγράψετε το ΑΦΜ και τον αριθμό κυκλοφορίας και επιλέγοντας “ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ” να βρείτε τα τέλη για το όχημα σας.
Μόλις ολοκληρωθεί η αναζήτηση, θα πρέπει ο υπόχρεος να δώσει την εντολή εκτύπωσης για να εμφανιστεί το ειδοποιητήριο με τα Τέλη Κυκλοφορίας του 2021.
Τα ποσά για τα Τέλη Κυκλοφορίας 2021 είναι ανάλογα με την ηλικία του αυτοκινήτου, τα κυβικά αλλά και τους ρύπους.
Για τα Ε.Ι.Χ ρυμουλκούμενα, ημιρυμουλκούμενα (τροχόσπιτα): 140 ευρώ.
Ποιοι απαλλάσσονται
Εκτός από τα άτομα με αναπηρία, πλήρη απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας θα έχουν φέτος και οι γονείς ανήλικων ΑμεΑ. Συγκεκριμένα, το δικαίωμα της απαλλαγής από τέλη κυκλοφορίας των ανηλίκων αναπήρων, δύναται να παραχωρείται στο πρόσωπο που ασκεί τη γονική μέριμνα ή έχει την επιτροπεία του ανήλικου αναπήρου.
Η απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας για τους παραχώρηση του δικαιώματος αυτού ισχύει μέχρι και το έτος της ενηλικίωσης του αναπήρου και για ένα μόνο όχημα, έστω και αν το πρόσωπο προς το οποίο παραχωρείται ασκεί τη γονική μέριμνα ή την επιτροπεία σε περισσότερους του ενός ανηλίκους αναπήρους.
Επίσης απαλλάσσονται από το τέλος ταξινόμησης ή τα τέλη κυκλοφορίας αυτοκινήτου ανάπηροι με:
Πλήρη παράλυση των κάτω ή άνω άκρων ή αμφοτερόπλευρο ακρωτηριασμό αυτών.
Σοβαρή κινητική αναπηρία του ενός ή και των δύο κάτω άκρων με ποσοστό αναπηρίας συνολικά 67%.
Σοβαρή κινητική αναπηρία του ενός ή και των δύο κάτω άκρων με συμμετοχή του ενός ή και των δύο άνω άκρων, με ποσοστό αναπηρίας συνολικά όχι μικρότερο του 67% από το οποίο το 40% τουλάχιστον από το ένα κάτω άκρο.
Ολική και από τους δύο οφθαλμούς τύφλωση, με ποσοστό αναπηρίας 100%.
Νοητική καθυστέρηση με δείκτη νοημοσύνης κάτω του 40%.
Μεσογειακή αναιμία ή συγγενής αιμορραγική διάθεση (αιμορροφιλία).
Δρεπανοκυτταρική ή μικροδρεπανοκυτταρική αναιμία.
Νεφρική ανεπάρκεια τελικού σταδίου ή μεταμόσχευση νεφρού.
Αυτισμό, εφ’ όσον αυτός συνοδεύεται από επιληπτικές κρίσεις ή πνευματική καθυστέρηση ή οργανικό ψυχοσύνδρομο και, εξαιτίας των παθήσεων αυτών ο παθών έχει καταστεί ανάπηρος, με συνολικό ποσοστό αναπηρίας από 67% και άνω, και είναι ανίκανος για εργασία και έχει ανάγκη βοήθειας.
Πώς θα γλιτώσετε από Τέλη Κυκλοφορίας και τεκμήρια
Μόνο με την κατάθεση των πινακίδων κυκλοφορίας μπορεί κάποιος ιδιοκτήτης να «γλιτώσει» από την καταβολή των υπέρογκων Τελών Κυκλοφορίας αλλά και των τσουχτερών τεκμηρίων διαβίωσης.
Η κατάθεση πινακίδων γίνεται με την υποβολή σχετικής αίτησης από τον ιδιοκτήτη του οχήματος ή τον νόμιμα εξουσιοδοτημένο από τρίτο, αποκλειστικά με χειρόγραφο τρόπο.
Εκείνοι πάντως που είναι αποφασισμένοι να καταθέσουν τις πινακίδες κυκλοφορίας των οχημάτων τους θα πρέπει να έχουν μαζί τους:
– Την Άδεια κυκλοφορίας.
– Τις Πινακίδες Κυκλοφορίας.
– Φωτοτυπία της δήλωσης εισοδήματος, όπου να αποδεικνύεται ποιος είναι ο κάτοχος του ΙΧ.
– Απόδειξη πληρωμής των τελών κυκλοφορίας του 2020.
– Υπεύθυνη δήλωση ότι το αυτοκίνητο θα σταθμεύσει σε κλειστό ιδιόκτητο χώρο.
– Αστυνομική ταυτότητα ή σχετική εξουσιοδότηση αν δεν είναι ο ίδιος ο ιδιοκτήτης.
Οδηγός από την ΑΑΔΕ
Έναν νέο οδηγό με 13 ερωτήσεις και απαντήσεις για την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας των αυτοκινήτων εξέδωσε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
Αναλυτικά:
1.Πώς υπολογίζονται τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας για υβριδικά, υδρογόνου και ηλεκτροκίνητα οχήματα.
α) Τα υβριδικά επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης (ΤΑΞΙ), κυλινδρισμού κινητήρα έως 1.549 κ.εκ. και 1.929 κ.εκ., αντίστοιχα, που έχουν ταξινομηθεί στην Ελλάδα ή σε χώρα της Ε.Ε./ΕΟΧ για πρώτη φορά έως την 31.10.2010, απαλλάσσονται των τελών κυκλοφορίας. Για τα υβριδικά επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης κυλινδρισμού κινητήρα άνω των 1.549 κ.εκ. που έχουν ταξινομηθεί στην Ελλάδα ή σε χώρα της Ε.Ε./ΕΟΧ για πρώτη φορά έως την 31.10.2010, τα τέλη κυκλοφορίας που επιβάλλονται αναλογούν στο 60% των αντίστοιχων τελών των συμβατικών οχημάτων. Ενώ, για τα υβριδικά επιβατικά αυτοκίνητα δημόσιας χρήσης (ΤΑΞΙ) κυλινδρισμού κινητήρα άνω των 1.929 κ.εκ., αντίστοιχα, που έχουν ταξινομηθεί στην Ελλάδα ή σε χώρα της Ε.Ε./ΕΟΧ για πρώτη φορά έως την 31.10.2010, τα τέλη κυκλοφορίας που επιβάλλονται αναλογούν στο ήμισυ (50%) των τελών των αντίστοιχων συμβατικών οχημάτων. Για τα πιο πάνω οχήματα, ανεξάρτητα κυλινδρισμού κινητήρα, που ταξινομούνται για πρώτη φορά στην Ελλάδα ή σε χώρα της Ε.Ε./ΕΟΧ από την 1.11.2010 και μετά, τα τέλη κυκλοφορίας προσδιορίζονται με βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ανάλογα αν αυτά είναι ιδιωτικής ή δημόσιας χρήσης οχήματα. Τα επιβατικά ηλεκτροκίνητα και υδρογόνου αυτοκίνητα ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης, που έχουν ταξινομηθεί στην Ελλάδα ή σε χώρα της Ε.Ε./ΕΟΧ για πρώτη φορά έως την 31.10.2010, απαλλάσσονται των τελών κυκλοφορίας. Για τα οχήματα αυτά, που ταξινομούνται για πρώτη φορά στην Ελλάδα ή σε χώρα της Ε.Ε./ΕΟΧ από την 1.11.2010 και μετά, τα τέλη κυκλοφορίας προσδιορίζονται με βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ανάλογα αν αυτά είναι ιδιωτικής ή δημόσιας χρήσης οχήματα.
β) Οι υβριδικές δίκυκλες και τρίκυκλες μοτοσικλέτες ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης, κυλινδρισμού κινητήρα έως 1.549 κ.εκ. και 1.929 κ.εκ., αντίστοιχα, ανεξάρτητα από την ημερομηνία της πρώτης ταξινόμησής τους στην Ελλάδα ή σε χώρα της Ε.Ε./ΕΟΧ, απαλλάσσονται των τελών κυκλοφορίας. Για τις υβριδικές δίκυκλες και τρίκυκλες μοτοσικλέτες ιδιωτικής χρήσης, κυλινδρισμού κινητήρα άνω των 1.549 κ.εκ., ανεξάρτητα από την ημερομηνία της πρώτης ταξινόμησής τους στην Ελλάδα ή σε χώρα της Ε.Ε./ΕΟΧ, τα τέλη κυκλοφορίας που επιβάλλονται αναλογούν στο 60% των τελών κυκλοφορίας των αντίστοιχων συμβατικών οχημάτων. Ενώ για τις υβριδικές δίκυκλες και τρίκυκλες μοτοσικλέτες δημοσίας χρήσεως, κυλινδρισμού κινητήρα άνω των 1.929 κ.εκ., ανεξάρτητα από την ημερομηνία της πρώτης ταξινόμησής τους στην Ελλάδα ή σε χώρα της Ε.Ε./ΕΟΧ , τα τέλη κυκλοφορίας που επιβάλλονται αναλογούν στο ήμισυ (50%) των τελών κυκλοφορίας των αντίστοιχων συμβατικών οχημάτων. Οι επιβατικές ηλεκτροκίνητες και υδρογόνου δίκυκλες και τρίκυκλες μοτοσικλέτες ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης, ανεξάρτητα από την ημερομηνία της πρώτης ταξινόμησής τους στην Ελλάδα ή σε χώρα της Ε.Ε./ΕΟΧ, απαλλάσσονται των τελών κυκλοφορίας.
2.Πώς υπολογίζονται τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας για επιβατικά αυτοκίνητα οχήματα ειδικών περιπτώσεων.
α) Τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας των ιδιωτικής χρήσης επιβατικών οχημάτων που τελούν στο ανασταλτικό τελωνειακό καθεστώς της προσωρινής εισαγωγής, υπολογίζονται αποκλειστικά με βάση τον κυλινδρισμό του κινητήρα αυτών, όπως ορίζεται από τις διατάξεις της υποπερίπτωσης α’ της περίπτωσης Α’ της παραγράφου 1 του άρθρου 20 του ν. 2948/2001 (Α΄ 242), όπως αυτές ισχύουν.
β) Στα εκποιούμενα από το Δημόσιο ή από τη Διεύθυνση Διαχείρισης Δημόσιου Υλικού (Δ.Δ.Δ.Υ.) επιβατικά αυτοκίνητα οχήματα, τα οποία τίθενται από τους αγοραστές σε κυκλοφορία, ως ιδιωτικής χρήσης, τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται αποκλειστικά με βάση τον κυλινδρισμό του κινητήρα αυτών, όπως ορίζεται από τις διατάξεις του τρίτου πίνακα της υποπερίπτωσης α’ της περίπτωσης Α’ της παραγράφου 1 του άρθρου 20 του ν. 2948/2001, όπως αυτές ισχύουν.
γ) Προκειμένου για υβριδικά αυτοκίνητα οχήματα και υβριδικές δίκυκλες και τρίκυκλες μοτοσικλέτες, που εμπίπτουν στις διατάξεις της προηγούμενης περίπτωσης, δηλαδή αυτών που εκποιούνται από το Δημόσιο ή από τη Δ.Δ.Δ.Υ., έως 1.549 κ.εκ., ανεξάρτητα από την ημερομηνία της πρώτης ταξινόμησής τους στην Ελλάδα ή σε χώρα της Ε.Ε./ΕΟΧ, αυτά απαλλάσσονται των τελών κυκλοφορίας. Για τα οχήματα της κατηγορίας αυτής άνω των 1.549 κ.εκ., τα τέλη κυκλοφορίας που επιβάλλονται αναλογούν στο 60% των τελών των αντίστοιχων συμβατικών οχημάτων. Ειδικά, προκειμένου για ηλεκτροκίνητα και υδρογόνου αυτοκίνητα οχήματα και ηλεκτροκίνητες και υδρογόνου δίκυκλες και τρίκυκλες μοτοσικλέτες, της πιο πάνω κατηγορίας, αυτά απαλλάσσονται των τελών κυκλοφορίας.
δ) Για τα καινούργια ή μεταχειρισμένα επιβατικά ιδιωτικής χρήσης αυτοκινούμενα τροχόσπιτα και θωρακισμένα επιβατικά οχήματα, επειδή εξαιρούνται από τη μέτρηση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται με βάση τον κυλινδρισμό του κινητήρα αυτών.
ε) Για τα μεταχειρισμένα επιβατικά ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα, με πρώτο έτος κυκλοφορίας στη διεθνή αγορά πριν από την 1.1.2002, ανεξάρτητα του χρόνου της πρώτης ταξινόμησής τους στην Ελλάδα ή σε χώρα της Ε.Ε./ΕΟΧ, επειδή για τα οχήματα αυτά δεν ήταν υποχρεωτική η μέτρηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται με βάση τον κυλινδρισμό του κινητήρα αυτών.
στ) Για τα επιβατικά αυτοκίνητα δημόσιας χρήσης που αποχαρακτηρίζονται και τίθενται σε κυκλοφορία, ως ιδιωτικής χρήσης, ως ημερομηνία για τον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας, νοείται η ημερομηνία της πρώτης ταξινόμησής τους στην Ελλάδα ή σε χώρα της Ε.Ε./ΕΟΧ
3.Ποιες υποχρεώσεις προκύπτουν για τα οχήματα που απαλλάσσονται των τελών κυκλοφορίας.
Για όσα οχήματα απαλλάσσονται, τα τέλη κυκλοφορίας είναι μηδενικά
4.Λοιπές Διευκρινίσεις
α) Τα τέλη κυκλοφορίας για όλα τα οχήματα, εκτός από τα τέλη των Ι.Χ. επιβατικών, δίκυκλων-τρίκυκλων μοτοσυκλετών, φορτηγών τύπου Jeep και τροχόσπιτων και εκτός από τα τέλη για τη δοκιμαστική κυκλοφορία και από τα τέλη κυκλοφορίας των δίτροχων-τρίτροχων μοτοποδηλάτων, περιορίζονται κατά 50%, κατά την έννοια των διατάξεων της περίπτωσης β της παραγράφου 2 του άρθρου 20 του ν. 2948/2001, εφόσον τα οχήματα δεν κυκλοφόρησαν για ολόκληρο ημερολογιακό εξάμηνο:
λόγω διαγραφής τους κατά το πρώτο ημερολογιακό εξάμηνο,
λόγω θέσης σε κυκλοφορία τους κατά το δεύτερο ημερολογιακό εξάμηνο,
λόγω θέσης σε ακινησία για ολόκληρο ημερολογιακό εξάμηνο. (Σχετ.: αριθ. 1112289/1513/ Τ.&Ε.Φ./ΠΟΛ.1277/4-12-2001 εγκύκλιος της Διεύθυνσης Τελών & Ειδικών Φορολογιών της Γενικής Διεύθυνσης Φορολογίας του Υπουργείου Οικονομικών).
β) Τα τέλη κυκλοφορίας των φορτηγών Ι.Χ. αυτοκινήτων κατόχων αγροτικών μηχανημάτων (αυτοπροωθούμενων θεριζοαλωνιστικών μηχανών, βάμβακος, τεύτλων και τομάτας) περιορίζονται κατά 50% ή 25%, ανάλογα με το χρονικό διάστημα που αυτά επιτρέπεται να κυκλοφορούν με βάση απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη (Σχετ.: εγκύκλιοι με αριθ. 1041889/518/Τ. & Ε.Φ./ΠΟΛ 1151/3.5.2000 και 1078684/ΠΟΛ 1117/29.6.2006 της Διεύθυνσης Τελών & Ειδικών Φορολογιών, σε συνδυασμό με τις διατάξεις του ν. 3852/2010 – A’87).
γ) Για όσα επιβατικά αυτοκίνητα στην άδεια κυκλοφορίας δεν αναγράφεται ο κυλινδρισμός κινητήρα (κυβικά εκατοστά), αλλά μόνο φορολογήσιμοι ίπποι, θα λαμβάνεται υπόψη η εξής αντιστοιχία, η οποία προκύπτει από τον τύπο «κυβικά x 0,007 = φορολογήσιμοι ίπποι», μετά από την ανάλογη στρογγυλοποίηση (άρθρο 4 του ν. 722/1977 – Α΄ 299). Ο συντελεστής αυτός για τα μοτοποδήλατα ισούται με 0,013.
5.Πότε είναι εμπρόθεσμη η καταβολή των τελών κυκλοφορίας.
Εμπρόθεσμη είναι η καταβολή των τελών κυκλοφορίας, εφόσον πραγματοποιείται κατά το χρονικό διάστημα από την 1η Νοεμβρίου έως την 31η Δεκεμβρίου του προηγούμενου έτους εκείνου στο οποίο αφορούν.
6.Ποιες κυρώσεις επιβάλλονται στην περίπτωση εκπρόθεσμης καταβολής τελών κυκλοφορίας.
Σε περίπτωση εκπρόθεσμης καταβολής, μη καταβολής ή καταβολής μειωμένων τελών κυκλοφορίας με υπαιτιότητα του φορολογουμένου, επιβάλλεται αυτοτελές πρόστιμο, που προβλέπεται από τις ισχύουσες διατάξεις, ως εξής:
α) Για τα Ι.Χ. επιβατικά και μοτοσικλέτες, τα τροχόσπιτα, τα ασθενοφόρα, τις νεκροφόρες, και τα φορτηγά τύπου Jeep:
αα) Για οχήματα στα οποία αναλογούν τέλη κυκλοφορίας κατώτερα των 30 ευρώ, το πρόστιμο ανέρχεται σε 30 ευρώ
ββ) Για οχήματα στα οποία αναλογούν τέλη κυκλοφορίας ανώτερα των 30 ευρώ, το πρόστιμο ανέρχεται στο ύψος των τελών κυκλοφορίας, που υπολογίζονται, κατά περίπτωση, με βάση τον κυλινδρισμό του κινητήρα του οχήματος ή τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) ή στο ύψος του πάγιου ποσού τελών κυκλοφορίας.
β) Για τα λοιπά οχήματα (φορτηγά και λεωφορεία ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης, επιβατικά δημόσιας χρήσης, κ.λ.π.) το πρόστιμο περιορίζεται στο ήμισυ των κατά περίπτωση οφειλόμενων τελών κυκλοφορίας (περ. 1 της υποπαρ. Ε7, του άρθρου Πρώτου του ν. 4093/2012 – Α’ 222).
7.Ποιες απαλλαγές παρέχονται από την καταβολή των τελών κυκλοφορίας. Απαλλαγές τελών κυκλοφορίας λόγω αναπηρίας
α) Οχήματα με κυλινδρισμό κινητήρα μέχρι 1650κ.εκ., που ανήκουν:
αα)στους αναπήρους πολέμου, αξιωματικούς και οπλίτες,
αβ) στους ανάπηρους αξιωματικούς και οπλίτες των τριών κλάδων των Ενόπλων δυνάμεων, στους αξιωματικούς και άνδρες των Σωμάτων ασφαλείας, στους αξιωματικούς και άνδρες του Πυροσβεστικού και Λιμενικού σώματος, στους άνδρες της Αγροφυλακής, καθώς και στους υπαλλήλους της Τελωνειακής Υπηρεσίας τους εντεταλμένους στη δίωξη του λαθρεμπορίου.
αγ) στους πολίτες που κατέστησαν ανάπηροι, κατά το από 21.4.1967 έως 23.7.1974 χρονικό διάστημα, συνεπεία της δράσεως τους κατά του δικτατορικού καθεστώτος. Σημείωση Κατ΄εξαίρεση, τα επιβατικά αυτοκίνητα για τις ανωτέρω περιπτώσεις παραπληγικών αναπήρων και των αναπήρων με αναπηρία 100%, δύνανται να έχουν κυλινδρισμό κινητήρα ανώτερο των 1650 κ.εκ.
αδ)στους ανάπηρους αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης.
αε)στους ανάπηρους αγωνιστές του Δημοκρατικού Στρατού.
β) Στους ανάπηρους Έλληνες πολίτες και πολίτες άλλων κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με κατοικία στην Ελλάδα, οι οποίοι:
βα) έχουν πλήρη παράλυση των κάτω ή άνω άκρων ή αμφοτερόπλευρο ακρωτηριασμό αυτών ή
ββ) εμφανίζουν σοβαρή κινητική αναπηρία:
β1) του ενός ή και των δύο κάτω άκρων με ποσοστό αναπηρίας συνολικά όχι μικρότερο του 67%.
β2) του ενός ή και των δύο κάτω άκρων με συμμετοχή κινητικής αναπηρίας του ενός ή και των δύο άνω άκρων, με ποσοστό αναπηρίας συνολικά όχι μικρότερο του 67%, από το οποίο το 40%, τουλάχιστον, από το ένα κάτω άκρο.
βγ) έχουν ολική και από τους δύο οφθαλμούς τύφλωση με ποσοστό αναπηρίας 100%.
βδ) είναι νοητικά καθυστερημένοι με δείκτη νοημοσύνης κάτω του 40% ή
βε) πάσχουν από αυτισμό, εφόσον αυτός συνοδεύεται από επιληπτικές κρίσεις ή πνευματική καθυστέρηση ή οργανικό ψυχοσύνδρομο, οι οποίοι εξαιτίας των παθήσεων αυτών έχουν καταστεί ανάπηροι με συνολικό ποσοστό αναπηρίας από 67% και άνω, είναι ανίκανοι για εργασία και έχουν ανάγκη βοήθειας ή
βστ) πάσχουν από μεσογειακή αναιμία, δρεπανοκυτταρική ή μικροδρεπανοκυτταρική αναιμία ή
βζ) πάσχουν από νεφρική ανεπάρκεια τελικού σταδίου ή έχουν υποβληθεί σε μεταμόσχευση νεφρού
ηη) πάσχουν από συγγενική αιμορραγική διάθεση (αιμορροφιλία).
γ) Οχήματα με κυλινδρισμό κινητήρα μέχρι και 2650 κ.εκ. και 3650 κ.εκ., που ανήκουν:
Σε ανάπηρους πολίτες, οι οποίοι έχουν πλήρη παράλυση των κάτω άκρων ή αμφοτερόπλευρο ακρωτηριασμό αυτών, με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω, κατ’εξαίρεση απαλλάσσονται των τελών κυκλοφορίας για αυτοκίνητο μέχρι 2650 κ.εκ.και για ποσοστό αναπηρίας 100% μέχρι 3650 κ.εκ.
Σημειώσεις:
Οι ως άνω απαλλαγές των αναπήρων χορηγούνται, εφόσον:
H κυριότητα του οχήματος ανήκει 100% στον ανάπηρο, όπως αυτή προκύπτει από την άδεια κυκλοφορίας του οχήματος. Στην περίπτωση ανήλικου αναπήρου, το δικαίωμα της απαλλαγής από τέλη κυκλοφορίας δύναται να παραχωρείται στο πρόσωπο που ασκεί τη γονική μέριμνα ή την επιτροπεία και μέχρι το έτος ενηλικίωσής του.
Η πάθηση από την οποία πάσχει ο ανάπηρος εμπίπτει στις προαναφερόμενες διατάξεις.
Ο ανάπηρος δεν έχει στην κατοχή του άλλο όχημα στο οποίο να έχει χορηγηθεί απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας (όπως αυτό προκύπτει από σχετική υπεύθυνη δήλωση).
Στην περίπτωση ανήλικου αναπήρου, όπου το δικαίωμα της απαλλαγής από τέλη κυκλοφορίας έχει παραχωρηθεί στον/στους ασκούντα/ασκούντες τη γονική μέριμνα ή την επιτροπεία, τα πρόσωπα αυτά να μην έχουν στην κατοχή τους άλλο όχημα για το οποίο έχει χορηγηθεί απαλλαγή. Η απαλλαγή των τελών κυκλοφορίας χορηγείται, μόνο, με την έκδοση σχετικής απόφασης του Προϊσταμένου της αρμόδιας Δ.Ο.Υ. και αφορά στα επόμενα έτη από την έκδοσή της, με εξαίρεση τα νέα οχήματα τα οποία θα λαμβάνουν απαλλαγή και για το πρώτο έτος ταξινόμησης.
Για αυτοκίνητο που ανήκε σε θανόντα ανάπηρο, στον οποίο είχε χορηγηθεί απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας λόγω της αναπηρίας του, οι κληρονόμοι στους οποίους περιέρχεται αυτό οφείλουν τέλη κυκλοφορίας από το επόμενο του θανάτου του κληρονομούμενου ημερολογιακό έτος.
Σε περίπτωση θανάτου προσώπου στο οποίο έχει παραχωρηθεί το δικαίωμα της απαλλαγής από τέλη κυκλοφορίας για λογαριασμό ανήλικου αναπήρου, δύναται να παραχωρείται εκ νέου το δικαίωμα απαλλαγής από τέλη κυκλοφορίας στο πρόσωπο που ορίζεται επίτροπος ή στο έτερο πρόσωπο που δύναται να ασκεί τη γονική μέριμνα και έως την ενηλικίωση του αναπήρου.
Τέλος σε περίπτωση θανάτου ανήλικου αναπήρου, για λογαριασμό του οποίου είχε χορηγηθεί στα ως άνω πρόσωπα απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας, τα τέλη κυκλοφορίας οφείλονται από το επόμενο ημερολογιακό έτος εκείνου του θανάτου του αναπήρου.
8.Σε ποιους φορείς γίνεται η πληρωμή των τελών κυκλοφορίας.
Για όλες τις κατηγορίες οχημάτων:
-Στις Τράπεζες, τα ΕΛ.ΤΑ. και το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων
-Στις Δ.Ο.Υ.:
όταν η καταβολή γίνεται προ χορήγησης νέας άδειας κυκλοφορίας αυτοκινήτου οχήματος, η καταβολή μπορεί να γίνει στις, κατά περίπτωση, αρμόδιες Δ.Ο.Υ. της Περιφέρειας,
όταν απαιτείται διόρθωση στοιχείων αρχείου οχημάτων του οικείου πληροφοριακού συστήματος, η καταβολή μπορεί να γίνει και στη Δ.Ο.Υ. στην οποία θα γίνει η διόρθωση,
όταν αποδεδειγμένα δεν παρέχεται από το σύστημα Κωδικός Πληρωμής, η καταβολή μπορεί να γίνει σε οποιαδήποτε Δ.Ο.Υ.,
όταν έχουν αφαιρεθεί τα στοιχεία κυκλοφορίας του οχήματος, με πράξη Αστυνομικής Αρχής, λόγω οφειλής τελών κυκλοφορίας, η καταβολή μπορεί να γίνει σε οποιαδήποτε Δ.Ο.Υ.,
όταν πρόκειται για άρση ακινησίας, εκούσιας ή αναγκαστικής, η καταβολή μπορεί να γίνει μόνο στις αρμόδιες για τη φορολογία εισοδήματος του ιδιοκτήτη του οχήματος Δ.Ο.Υ
9.Πώς χορηγείται η προσωρινή άδεια κυκλοφορίας.
Αρμόδια υπηρεσία για τη χορήγηση της προσωρινής άδειας και για την έκδοση