Τι γνωρίζει ένα δεκάχρονο κορίτσι από γλώσσες προγραμματισμού HTML, CSS και Javascript; «Πολλά», είναι η απάντηση αν αυτό το κορίτσι συμμετέχει στο πρόγραμμα Code Girls του Μataroa, ενός μη- κερδοσκοπικού εργαστηρίου επιχειρηματικού πολιτισμού, που τα τελευταία επτά χρόνια «μυεί» μαθήτριες από όλη την Ελλάδα στον κόσμο της τεχνολογίας.
Οι μικρές μαθήτριες από την Καλαμάτα, την Κοζάνη, τα Τρίκαλα, την Πάτρα, τα Ιωάννινα, την Αλεξανδρούπολη, τη Λαμία και τη Σύρο, οι οποίες παρακολουθούν δωρεάν τα μαθήματα, εκπαιδεύονται σε γλώσσες προγραμματισμού από γυναίκες μηχανικούς και προγραμματίστριες.
Το διαδραστικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθήτριες 10 έως 16 ετών και υλοποιείται με την υποστήριξη της πρεσβείας των ΗΠΑ στην Αθήνα. Μέσω αυτού, περισσότερα από 480 κορίτσια έχουν δεχθεί μέχρι σήμερα επαγγελματική καθοδήγηση από επιτυχημένες Ελληνίδες επαγγελματίες σε ολόκληρο τον κόσμο – από τις ΗΠΑ και την Ολλανδία, μέχρι την Ελβετία και τη Βρετανία.
«Η νέα γενιά, έχει μία πρωτόγνωρη άνεση με τη χρήση της τεχνολογίας – από τα social media και τα video games, έως τα παιχνίδια που συνδυάζουν τη ρομποτική και τον προγραμματισμό» σημειώνει στην «Κ», ο ένας εκ των δύο συνιδρυτών του Mataraoa, Αντώνης Παπαδόπουλος και τονίζει: «Το θέμα είναι όμως πώς μπορούμε να φτιάξουμε δημιουργούς τεχνολογίας αντί για καταναλωτές της, αλλά και πώς θα μειώσουμε το χάσμα των φύλων στην τεχνολογία, το οποίο ξεκινά από το σχολείο και την οικογένεια και συνεχίζεται σε κάθε στάδιο της ζωής των κοριτσιών και των γυναικών. Τα στερεότυπα έχουν πολύ ισχυρά θεμέλια».
Ο θετικός αντίκτυπος των μαθημάτων στην καθημερινότητα των κοριτσιών αποτυπώθηκε και σε μια έρευνα που έκανε το Mataroa το 2021, εν μέσω του πρώτου lockdown. Το 65% των μαθητριών που είχαν συμμετάσχει στο πρόγραμμα, συνέχισαν να ασχολούνται ενεργά με την τεχνολογία, ενώ δεκάδες είχαν αρχίσει να σπουδάζουν σε θετικές και πολυτεχνικές σχολές. Πλέον, τέσσερις από τις εισηγήτριες στα προγράμματα είναι γυναίκες που είχαν δώσει το «παρών» στα πρώτα προγράμματα των Code Girls στην Καλαμάτα και την Κοζάνη.
«Έχουμε τη χαρά να δεχόμαστε τηλεφωνήματα από εργοδότες που μας ρωτούν για το πρόγραμμα, καθώς όλο και περισσότεροι αναζητούν βιογραφικά, πλούσια σε αυτό το πεδίο των δεξιοτήτων» τονίζει ο έτερος συνιδρυτής του Mataroa, Ιπποκράτης Παπαδημητράκος και προσθέτει: «Την ίδια στιγμή, γονείς μάς ρωτούν πότε θα επαναληφθεί το πρόγραμμα στην πόλη τους».
Πρόσφατα, άλλο ένα πρόγραμμα, το Coding Bees, ήρθε να προστεθεί στις δράσεις του Mataroa. Δημιουργήθηκε με την υποστήριξη του Google.org, του φιλανθρωπικού βραχίονα της Google και έχει ήδη υλοποιηθεί στην Καλαμάτα, τα Τρίκαλα και το Ηράκλειο, με 175 συμμετέχουσες, ενώ ακολουθούν η Χαλκίδα, η Ξάνθη και η Κοζάνη.
Στο νέο πρόγραμμα, γυναίκες κάθε ηλικίας, ανεξάρτητα από την τεχνολογική τους εμπειρία, εξοικειώνονται με βασικά τεχνολογικά εργαλεία, π.χ τις λειτουργίες του email και των μηχανών αναζήτησης, το cloud, την ασφαλή και λειτουργική περιήγηση στο internet, κ.α.
«Θεωρούμε πως η ελληνική περιφέρεια χρειάζεται περισσότερες δράσεις που να εφοδιάζουν τη νέα γενιά με τις δεξιότητες του μέλλοντος» υπογραμμίζει ο κ. Παπαδόπουλος και καταλήγει: «Μιλάμε για παιδιά με όρεξη, πολύ ταλέντο, που θα παίξουν βασικό ρόλο στο αύριο της Ελλάδας – και το κοινωνικό και το οικονομικό».
Ακολουθώντας το παράδειγμα των δασκάλων τους
Η Παναγιώτα Ζαχαριάδη, 20 ετών, είναι σήμερα φοιτήτρια στο τρίτο έτος στο τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών στο ΑΠΘ. Παρακολούθησε για πρώτη φορά τα μαθήματα το 2015 στην γενέθλια πόλη της, την Κοζάνη όταν ήταν 13 ετών.
«Ο μπαμπάς μου είχε διαβάσει την είδηση σε μια τοπική ιστοσελίδα» λέει στην «Κ» η Παναγιώτα και συνεχίζει να διηγείται την ιστορία της. «Το πρότεινε σε εμένα και την αδερφή μου, το συζητήσαμε και το είδαμε σαν ευκαιρία να μάθουμε κάτι εντελώς καινούργιο. Παρότι μιλάμε μόλις για επτά χρόνια πίσω, τα παιδιά δεν είχαν τόσο στενή σχέση με την τεχνολογία όσο τα σημερινά. Δεν είχαμε ούτε κινητό, ούτε tablet. Ήδη από την πρώτη μέρα, ένιωθα ότι είχαμε δημιουργήσει από το μηδέν κάτι συναρπαστικό. Είχαμε ήδη μάθει να φτιάχνουμε μια ιστοσελίδα».
Στο τέλος του προγράμματος, η Παναγιώτα, άκρως γοητευμένη με το κομμάτι του προγραμματισμού, συνέχισε να το ψάχνει. Την επόμενη χρονιά, όταν και παρακολούθησε ξανά το πρόγραμμα, οι συμμετέχουσες είχαν αυξηθεί κατά πολύ. «Στο Λύκειο, αποφάσισα πως θέλω να βάλω κι εγώ το λιθαράκι μου στη γεφύρωση του χάσματος ανάμεσα στις γυναίκες και στην τεχνολογία», καταλήγει.
Η Μαρία Ζάχα από τα Τρίκαλα, 18 ετών σήμερα, παρακολούθησε τα σεμινάρια όταν ήταν μαθήτρια ΣΤ’ δημοτικού. «Μας είχαν μιλήσει γυναίκες σε υψηλές θέσεις στη Google και είχα ενθουσιαστεί», λέει στην «Κ» η Μαρία και θυμάται ότι αμέσως σκέφτηκε πως όταν μεγαλώσει ήθελε και εκείνη να κάνει το ίδιο. «Οι εισηγήτριες μας είπαν: “Θα τα καταφέρετε και εσείς, αφού το θέλετε”» περιγράφει η Μαρία, η οποία παρακολούθησε άλλες τρεις χρονιές το πρόγραμμα και όπως σημειώνει, κάθε φορά τα κορίτσια μάθαιναν και κάτι καινούργιο.
Φέτος, η Μαρία πέρασε πρώτη σε όλη την Ελλάδα στο Τμήμα Πληροφορικής του ΕΚΠΑ και δηλώνει έτοιμη να εργαστεί πάνω σε μεγαλύτερα πρότζεκτ με ομαδικό τρόπο, κάτι που έμαθε στα σεμινάρια του Mataroa και το οποίο της αρέσει πολύ. «Το ότι βοηθούσαμε η μια την άλλη για να φτιάξουμε τον κώδικα ήταν από τα πιο ωραία κομμάτια των μαθημάτων και το ίδιο θέλω να κάνω και όταν εργαστώ – θέλω η δουλειά μου να είναι συνεργατική και ερευνητική».
Η Μαρία Ζάχα
Η Μαρία αποτέλεσε παράδειγμα και για την 50 ετών μητέρα της, καθώς, φέτος το καλοκαίρι, παρακολούθησε και εκείνη μαθήματα στο νέο πρόγραμμα Coding Bees.
Όπως περιγράφει: «Την είδα να είναι τόσο ενθουσιασμένη, όπως ήμουν κι εγώ όταν έμπαινα στον νέο για εμένα και φανταστικό κόσμο της τεχνολογίας».
Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ