Ο μπακαλιάρος είναι από τα ψάρια που τιμώνται δεόντως την 25η Μαρτίου από τα Ελληνικά νοικοκυριά, καθώς είθισται να καταναλώνεται λόγω παράδοσης.
Ο «Π» βρέθηκε την Τετάρτη (22/3) στην λαϊκή αγορά της Πτολεμαΐδας και μίλησε με τους ιχθυοπώλες για την κίνηση της αγοράς γενικότερα, αλλά και για τις τιμές του μπακαλιάρου.
Με όσους ιχθυοπώλες μιλήσαμε, το κλίμα που αποκομίσαμε ήταν αρνητικό. Ο κόσμος, με τις απανωτές κρίσεις, οικονομική – κορωνοϊού – ενέργειας, έχει σημαντική δυσκολία στο να διαθέσει χρήματα για την αγορά ψαριών. Αν δε αυτό συνδυαστεί με την αύξηση των τιμών στα ψάρια λόγω του αυξημένου κόστους εισαγωγών, αλλά και του αυξημένου κόστους στο εγχώριο εμπόριο, τότε γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι οι συνθήκες είναι απογοητευτικές.
Στο θέμα του μπακαλιάρου, αρκετοί πωλητές επέλεξαν να μην προμηθευτούν και να τον διαθέσουν προς πώληση, καθώς η τιμή του είναι ιδιαίτερα αυξημένη συγκριτικά με άλλες χρονιές. Χαρακτηριστικά μας ανέφεραν ότι φέτος η αύξηση κυμαίνεται περίπου στο 20% με 25%.
Όσοι προμηθεύτηκαν και διέθεσαν προς πώληση μπακαλιάρο, κατά βάση αλμυρό, η τιμή του κυμάνθηκε περίπου στα 12€ το κιλό, ενώ τα περιθώρια κέρδους τους είναι πολύ μικρά.
Η λαϊκή αγορά, όπως μας είπαν, παρουσιάζει χρόνο με το χρόνο όλο και μεγαλύτερη πτώση. Γι’ αυτό άλλωστε βλέπουμε να μειώνεται σταδιακά ο αριθμός των εκθετών. Το καταναλωτικό κοινό επιλέγει τις μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων για την αγορά προϊόντων λαϊκής, όπως τα ψάρια και τα λαχανικά.
Όπως δήλωσε στον «Π» ο κύριος Νικόλαος Μωυσίδης, ιχθυοπώλης, γίνονται προσπάθειες να απορροφηθούν οι αυξήσεις από τους ίδιους του ιχθυοπώλες, αλλά πλέον τα περιθώρια στενεύουν λόγω του τεράστιου κόστους κι οι αντοχές εξανεμίζονται . Γενικά το εμπόριο, αναφέρει, δεν πάει καθόλου καλά στους περισσότερους τομείς.
Ο κ. Μωυσίδης διαθέτει ιχθυοπωλείο στην πόλη της Πτολεμαΐδας. Η κατάσταση παρουσιάζεται λίγο καλύτερη εκεί, συμβάλλοντας σε αυτό το γεγονός ότι τα περισσότερα ιχθυοπωλεία πλέον παρέχουν και μαγειρεμένα ψάρια, διαθέτοντας κουζίνα στα καταστήματά τους.
Αυτή η παροχή ήταν μια έξυπνη ιδέα, ξεκίνησε κι είχε σημαντική απήχηση στους καταναλωτές, αλλά με τις αυξήσεις στην ενέργεια και στις πρώτες ύλες είναι πλέον ασύμφορο για τους επιχειρηματίες.
Για την 25η Μαρτίου, κάποια ιχθυοπωλεία επίσης επέλεξαν να μην πουλήσουν μπακαλιάρο, αλλά να τον διαθέσουν έτοιμο μαγειρεμένο ανήμερα της Εθνικής Επετείου.
Μαρία Κοτζακόλιου