Έχοντας ως στόχο να μειώσει τον αριθμό των τροχαίων στους δρόμους της ΕΕ, η Κομισιόν προτείνει αυστηρούς κανόνες στην ανανέωση των διπλωμάτων οδήγησης για τους ηλικιωμένους οδηγούς.
Υποχρεωμένοι να περνούν ανά τακτά χρονικά διαστήματα από ιατρικές εξετάσεις για την ανανέωση του διπλώματος οδήγησής τους φαίνεται πως θα είναι οι ηλικιωμένοι οδηγοί σε όλες της χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εφόσον πάρει το «πράσινο φως» η πρόταση της Κομισιόν που δημοσιεύθηκε την 1η Μαρτίου του 2023.
Η ΕΕ επιθυμεί να μειώσει τον αριθμό τροχαίων ατυχημάτων στα εδάφη της, και στο πλαίσιο αυτό σχεδιάζει οι οδηγοί που έχουν συμπληρώσει το 70ο έτος της ηλικίας τους να υποβάλλονται στις απαραίτητες ιατρικές εξετάσεις, ανά πενταετία (ή και λιγότερo), προκειμένου να ανανεώσουν την άδεια οδήγησής τους.
Πέρα από τα απαραίτητα ιατρικά τεστ, η Κομισιόν προτείνει οι άνω των 70 οδηγοί να λαμβάνουν μέρος και σε μαθήματα οδήγησης προκειμένου να φρεσκάρουν τόσο τις γνώσεις όσο και τις δεξιότητές τους.
Τι ισχύει στη χώρα μας
Όπως διευκρινίζεται στις προτάσεις των 132 σελίδων της Κομισιόν, τα μέτρα που προτείνει ενδέχεται να ισχύουν σε ορισμένες χώρες. Σε αυτές συγκαταλέγεται και η Ελλάδα η οποία, έχοντας ως γνώμονα την οδική ασφάλεια, έχει εισάγει ένα ακόμα πιο αυστηρό κανονιστικό πλαίσιο.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία, μετά τη συμπλήρωση των 65 ετών, η ανανέωση της άδειας οδήγησης γίνεται ανά τριετία για όλους, είτε μιλάμε για ερασιτεχνικές (κατηγοριών AM,A1,A2,A,B,B1 και BE), είτε για επαγγελματικές άδειες οδήγησης, ανεξαρτήτως του τύπου διπλώματος (πλαστικοποιημένη κάρτα/τρίπτυχο έγγραφο). Επίσης, μετά το 65o έτος της ηλικίας, οι οδηγοί πρέπει να υποβάλλονται εκ νέου σε ιατρικές εξετάσεις (από παθολόγο και οφθαλμίατρο).
Επιπροσθέτως, ο οδηγός που συμπληρώνει το 80ο έτος της ηλικίας του πρέπει να ανανεώνει την άδεια οδήγησης ανά δύο χρόνια, ενώ απαιτείται εξέταση από ιατρούς των ειδικοτήτων: Παθολόγου, Οφθαλμιάτρου, Ωτορινολαρυγγολόγου & Νευρολόγου ή Ψυχίατρου.
Από τα παραπάνω τεκμαίρεται ότι εφόσον πάρουν το «πράσινο» φως οι προτάσεις της Κομισιόν, θα υπόκειται στη δικαιοδοσία της χώρας μας αν διατηρήσει το ισχύον καθεστώς ή προβεί σε αλλαγές.
Στον αντίποδα, υπάρχουν χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, όπου το ερασιτεχνικό δίπλωμα οδήγησης δεν έχει ημερομηνία λήξης, κάτι που σημαίνει ότι εφόσον «αποκτηθεί» διαρκεί για μια ζωή, χωρίς να απαιτείται η υποβολή των οδηγών σε οποιαδήποτε εξέταση.
Η Γερμανία, μάλιστα, ήταν μία από τις χώρες που έχουν ενταντιωθεί στην πρόταση της Κομισιόν για υποχρεωτικότητα στην ανανανέωση της άδειας οδήγησης των ηλικιωμένων οδηγών.
«Είμαστε αντίθετοι με την πρόταση να γίνουν υποχρεωτικές οι εξετάσεις υγείας από την ηλικία των 70 ετών», είχε αναφέρει στις αρχές του καλοκαιριού ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών, Volker Wissing, σε δημοσιογράφους.
Σημειώνεται ότι οι προτάσεις της Κομισιόν υπηρετούν το στρατηγικό στόχο “Vision Zero”, για μηδενικούς σοβαρούς τραυματισμούς από τροχαία ατυχήματα στους δρόμους της ΕΕ έως το 2050.
Η Κομισιόν σημειώνει ότι τα τελευταία 20 χρόνια η οδική ασφάλεια στην ΕΕ έχει βελτιωθεί σε σημαντικό βαθμό. Οι θάνατοι από τροχαία, το διάστημα 2001-2021 έχουν μειωθεί κατά 61,5%, από τους 51.400 σε 19.800, αλλά για την επίτευξη του φιλόδοξου στόχου της ΕΕ απαιτούνται ακόμα πιο αυστηρές πολιτικές.