Σε πλήρεις ρυθμούς προχωρά από τον ΔΕΣΦΑ η κατασκευή του αγωγού που θα επεκτείνει το εθνικό σύστημα μεταφοράς αερίου στη Δυτική Μακεδονία. Έτσι, το έργο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους, δίνοντας πρόσβαση στο καύσιμο σε όλη την περιοχή.
Όπως έχει γράψει το Insider.gr, ο αγωγός θα έχει συνολικό μήκος 147 χιλιόμετρα, με το κυρίως τμήμα του να ξεκινά από τα Τρίκαλα Ημαθίας, και το βανοστάσιο του εθνικού συστήματος στο σημείο, και να καταλήγει στην Πτολεμαΐδα, κοντά στον οικισμό των Κομνηνών στην Περιφερειακή Ενότητα Κοζάνης. Παράλληλα, θα διαθέτει τέσσερις κλάδους, ώστε το αέριο να φτάσει σε όλα τα αστικά κέντρα της Περιφέρειας.
Παράλληλα, το έργο περιλαμβάνει επίσης τον Σταθμό Μέτρησης της Καρδιάς για την παροχή των εγκαταστάσεων τηλεθέρμανσης για τις πόλεις Κοζάνη, Πτολεμαΐδα και Αμύνταιο, καθώς επίσης και βανοστάσια για την παροχή άλλης κατανάλωσης στην περιοχή. Το κόστος του θα ανέλθει στα 147 εκατ. ευρώ.
Η χρηματοδότησή του είναι πλήρως διασφαλισμένη, από ίδια κεφάλαια του Διαχειριστή και το Κοινοπρακτικό Ομολογιακό Δάνειο, ύψους 505 εκατομμυρίων ευρώ, που έχει συναφθεί με τις τέσσερις συστημικές τράπεζες, για τη χρηματοδότηση του δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ 2021-2030.
Υποστήριξη της τηλεθέρμανσης
Η σχεδίασή του έγινε με σκοπό την κάλυψη όλων των αστικών κέντρων της περιοχής. Έτσι, χάρις στο κυρίως τμήμα και τους τέσσερις κλάδους, το αέριο αγωγού θα «φτάσει» μέχρι την Έδεσσα, τη Σκύδρα, τη Νάουσα, τη Βέροια, τη Φλώρινα, το Αμύνταιο, την Πτολεμαΐδα και την Κοζάνη. Παράλληλα, όπως έχει γράψει το Insider.gr, θα υπάρχει πρόβλεψη (αναμονές) για μελλοντική επέκταση, με στόχο την παροχή αερίου αγωγού στην περιοχή της Καστοριάς.
Η «άφιξη» του αερίου στη Δυτική Μακεδονία έχει πρωτεύουσα σημασία για την ενεργειακή και αναπτυξιακή μετάβαση της περιοχής, ενόψει της σχεδιαζόμενης απολιγνιτοποίησης. Σε αυτό το πλαίσιο, μεταξύ άλλων, αποτελεί απαραίτητη υποδομή για τη λειτουργία των τηλεθερμάνσεων της Κοζάνης, της Πτολεμαΐδα και του Αμυνταίου, τροφοδοτώντας τον Σταθμό Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Αποδοτικότητας (ΣΗΘΥΑ) που θα κατασκευάσει η ΔΕΗ στις εγκαταστάσεις του πρώην ΑΗΣ Καρδιάς.
Η μονάδα ΣΗΘΥΑ θα έχει ηλεκτρική ισχύ 105,34 Μεγαβατώρες (ΜWe) και θερμική ισχύ 66,47 Μεγαβατώρες (MWth). Θα τροφοδοτεί με θερμικό ρευστό το ενιαίο πλέον σύστημα τηλεθέρμανσης της τριών πόλεων, καθώς οι έως τώρα τρεις διακριτές τηλεθερμάνσεις θα διασυνδεθούν.
Συμβατός με υδρογόνο
Την ίδια στιγμή, ο αγωγός κατασκευάζεται εξαρχής με προδιαγραφές ώστε να μπορεί να μεταφέρει έως και 100% υδρογόνο – με συνέπεια να είναι το πρώτο ανάλογο έργο που δρομολογήθηκε στη χώρα μας ώστε να είναι «Hydrogen Ready». Επομένως, θα έχει θέση και στην εποχή των ανανεώσιμων αερίων, αποτελώντας τμήμα του δικτύου το οποίο θα διακινεί ανά την επικράτεια χημικούς φορείς «πράσινης» ηλεκτρικής ενέργειας.
«Hydrogen Ready» θα είναι επίσης οι αγωγοί στη Δυτική Ελλάδα και στη Βόρεια Μακεδονία. Τα τρία αυτά έργα αποτελούν την πρώτη φάση του σχεδίου του ΔΕΣΦΑ, με σκοπό τη δημιουργία ενός δικτύου διακίνησης ανανεώσιμου αερίου σε όλη την επικράτεια, όπως έχει αναδείξει το Insider.gr. Η δεύτερη φάση εκτείνεται μέχρι το 2030, προβλέποντας ότι το σύστημα αγωγών μεταφοράς μίγματος υδρογόνου – φυσικού αερίου θα έχει αυξηθεί στα 1.500 χιλιόμετρα, ενώ θα έχουν αναπτυχθεί και 60-80 χιλιόμετρα αγωγών συμβατών με 100% ανανεώσιμο αέριο.
Η τρίτη και τελική φάση τοποθετείται μετά το 2035, όταν όλο το δίκτυο θα μπορεί να διακινήσει και ανανεώσιμο αέριο σε οποιοδήποτε ποσοστό πρόσμιξης. Επομένως θα υπάρχει πλέον και η δυνατότητα για εξαγωγές υδρογόνου, προς όλα τα κράτη με τα οποία θα διασυνδέεται η χώρα μας.
Πηγή: https://www.insider.gr