Ζούμε σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, με τις εξελίξεις να τρέχουν και τη ζωή μας να έχει πάρει άλλη τροπή. Η οικονομική κρίση σε συνδυασμό με το ξέσπασμα της πανδημίας και των αλλαγών που έφερε στη ζωή μας, τροποποίησε την πρότερη λειτουργία μας. Όλο και πιο σπάνια βλέπεις μεγάλες παρέες σε ταβέρνες να γλεντούν ή να μοιράζονται τον χρόνο τους.
Αυτή η αλλαγή, όπως μας είπε ο κ. Αδάμ Γουρουτίδης ιδιοκτήτης ταχυφαγείου στην Πτολεμαΐδα, επηρέασε αρκετά την κίνηση στις ταβέρνες, αλλά δεν φαίνεται να αγγίζει ιδιαίτερα τα ταχυφαγεία.
Σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια, η κίνηση στα γυράδικα και γενικά στο γρήγορο φαγητό είναι μεγαλύτερη. Ο γύρος είναι μία νόστιμη, γρήγορη και πιο οικονομική επιλογή. Ειδικά στην πόλη της Πτολεμαΐδας, που η τιμή του φτάνει στα 3€, θεωρείται από τις πιο φθηνές περιοχές στη χώρα. Δεν είναι λίγες οι φορές που είδαμε ή διαβάσαμε για υψηλές τιμές στον γύρο, κυρίως σε τουριστικά μέρη.
Η μεγαλύτερη πτώση των τελευταίων ετών παρουσιάστηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όπου ο κόσμος είχε φοβηθεί, αρκετοί έχασαν τις δουλειές τους ή τα εισοδήματά τους κι αυτό λειτούργησε ως ντόμινο σε όλο τον κλάδο της εστίασης.
Μπορεί να είναι μια οικονομική επιλογή φαγητού, σίγουρα όμως έχει επηρεαστεί από τις εξελίξεις στο χώρο της ενέργειας. Αυτό άλλωστε αποτελεί ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα του κλάδου. Το κόστος της ενέργειας συνεχίζει να είναι μεγάλο και να περιορίζει σημαντικά το ποσοστό κέρδους, από την άλλη δεν μπορούν να γίνουν επιπλέον ανατιμήσεις στον γύρο, γιατί θα γίνει απαγορευτικό είδος για πολλούς καταναλωτές.
Εκτός του κόστους της ενέργειας, σημαντικά προβλήματα είναι οι δαπάνες στις ασφαλιστικές εισφορές, αλλά και στις αγορές των πρώτων υλών. Οι πρώτες ύλες, όπως είναι το κρέας και τα λάδια , έχουν αυξηθεί περίπου στο 30% σύμφωνα με τον κ. Γουρουτίδη. Τα έξοδα είναι ίδια κάθε μέρα κι όπως μας είπε, αυτό κάνει λίγο πιο διαχειρίσιμο τον έλεγχο των εξόδων. Μπορεί να βρίσκονται στα όρια του κέρδους, αλλά προσπαθούν να είναι πιο φθηνοί για να έχουν δουλειά κάθε μέρα.
Τις τελευταίες τρεις εβδομάδες η κίνηση έχει πέσει λίγο κι αυτό αποδίδεται στο γεγονός ότι ο καιρός χάλασε, είχαμε αρκετό κρύο, ο κόσμος με όλα αυτά που παρακολουθεί στην τηλεόραση που αφορούν τις εξελίξεις σε εθνικό και διεθνή χώρο, έχει γίνει πιο συγκρατημένος.
Μην ξεχνάμε επίσης ότι τον χειμώνα τα έξοδα για όλους είναι περισσότερα, όπως είναι η θέρμανση, τα φροντιστήρια των παιδιών, λιγότερα μεροκάματα για πολλούς, ενώ σημαντικό ρόλο παίζει η ψυχολογία του κόσμου, η οποία επηρεάζεται τόσο από τα προβλήματα που μπορεί να έχει ο καθένας στη ζωή του όσο κι από τις συνθήκες που διαμορφώνονται γύρω του.
Το καλοκαίρι, όπως μας είπε ο κ. Γουρουτίδης, η κίνηση είναι πολύ πιο μεγάλη στα ταχυφαγεία και συνέχισε λέγοντας: « Άλλωστε εμείς δουλεύουμε κυρίως με ανθρώπους του μόχθου. Αγρότες, οδηγούς, κτηνοτρόφους, οικοδόμους, άνθρωποι που χρειάζονται πολλές φορές να αγοράσουν γρήγορο φαγητό, να πιούν μια κρύα μπύρα και να συνεχίσουν μετά τη δουλειά τους».
Ο γύρος δεν είναι μια “πολυτέλεια”, αλλά αποτελεί μια εύκολη και γρήγορη λύση, που όλοι δεν παύουμε να αγαπάμε.
Μαρία Κοτζακόλιου