Διαβάστε τη στήλη με τα νέα από την εφημερίδα του 5ου Γυμνασίου Πτολεμαΐδας!
Τι είναι η Δυσλεξία;
-Η δυσλεξία είναι με απλά λόγια μια απροσδόκητη αποτυχία ή πολύ χαμηλή επίδοση στην ανάγνωση και τη γραφή, που δε δικαιολογεί η ηλικία, οι εκπαιδευτικές ευκαιρίες και το νοητικό επίπεδο του παιδιού. Είναι μία μαθησιακή δυσκολία που εξακολουθεί να προκαλεί διαφωνίες.
-Ποια είναι τα δυσλεξικά Παιδιά;
Ο δυσλεξικός μαθητής:
-’Εχει νοημοσύνη φυσιολογική μέχρι πολύ υψηλή που χαρακτηρίζει όλες τις πλευρές της καθημερινής του ζωής.
-Η συμπεριφορά του στο σχολείο και στο σπίτι δείχνει πως είναι πολύ πιο έξυπνος απ’ ό, τι φανερώνει η επίδοσή του στην ανάγνωση, στη γραφή και μερικές φορές στην αριθμητική.
-Είναι το <<παρεξηγημένο>> παιδί που χαρακτηρίζεται συχνά κουτό, τεμπέλικο, ανυπάκουο κι αδιάφορο για σχολική μάθηση.
-Είναι ο μαθητής που απογοητεύει και προβληματίζει το δάσκαλο, τον καθηγητή, το γονέα, τον εαυτό του τον ίδιο. <<Γιατί άραγε οι συμμαθητές του κατανοούν με τόση ευκολία ορισμένα μαθήματα ενώ δε φαίνονται πιο έξυπνοι και εργατικοί;>>
Τα συνηθισμένα συμπτώματα δυσλεξίας που μπορεί να παρουσιάσει το δυσλεξικό άτομο στην παιδική του ηλικία είναι:
Προφορικός Λόγος:
Δυσκολεύεται να χρησιμοποιήσει σύνθετες ή πολύπλοκες λέξεις. ‘Εχει προβλήματα με τους χρόνους των ρημάτων ή τις αντωνυμίες. Παραλείπει συλλαβές ή καταλήξεις. Μιλάει κομπιαστά ψάχνοντας να βρει τις κατάλληλες λέξεις.
Χωροχρονικός Προσανατολισμός
‘Εχει δυσκολίες στην εκτέλεση έργων που προϋποθέτουν προσανατολισμό στο χώρο ή στο χρόνο. Συγχέει το αριστερά-δεξιά, Βορρά-Νότο, χθες-αύριο. Δυσκολεύεται να διαβάσει σωστά το χάρτη ή να μάθει την ώρα.
Μνήμη
Δυσκολεύεται να θυμηθεί και, συνεπώς, να εκτελέσει μια σειρά προφορικών εντολών, να πει τους μήνες με την σειρά, ν’ αριθμήσει ζυγούς αριθμούς, να μάθει την προπαίδεια κ.ά.
Ανάγνωση-Γραφή
Παραλείπει ή προσθέτει γράμματα, συλλαβές ή λέξεις, πηδάει σειρές. Συγχέει λέξεις που μοιάζουν οπτικά ή ακουστικά (δένω-μένω).Παρουσιάζει καθρεφτική ανάγνωση ή γραφή (χα αντί αχ).Αντικαθιστά λέξεις με άλλες που έχουν παρόμοια ή ίδια σημασία (σκοτεινό αντί για μαύρο. Συγχέει γράμματα κατά τον προσανατολισμό τους στο χώρο ή τη σειρά τους μέσα στην λέξη (δ, σ, ρ κ.ά). Κάνει αλλόκοτα λάθη δίχως καμία λογική εξήγηση. Δυσκολεύεται να τονίσει σωστά τις λέξεις. Διαβάζει στον ενεστώτα ενώ το κείμενο είναι γραμμένο στον αόριστο. Διαβάζει αγνοώντας σημεία στίξης. Τα γραπτά του είναι ακατάστατα και δυσανάγνωστα.
-Πώς Μπορεί ο Καθηγητής να Βοηθήσει το Δυσλεξικό Μαθητή του;
-Αν δεχτούμε ότι όλοι οι μαθητές δικαιούνται ίσες ευκαιρίες για εκπαίδευση και μάθηση, ο δυσλεξικός έφηβος δικαιούται συμπληρωματική βοήθεια μέσω προγραμμάτων ενισχυτικής διδασκαλίας (βλ. Νόμο 1824 περί Ενισχυτικής Διδασκαλίας ΦΕΚ 30-12-88) και απαλλαγή από τις γραπτές εξετάσεις όπως ορίζει το Π.Δ. 420/30.5.78 για τις <<Περιπτώσεις υποκαταστάσεως γραπτών δοκιμασιών προφορικών>>.
Επιπλέον, ο καθηγητής, ο ευαισθητοποιημένος σε θέματα μαθησιακών δυσκολιών και δυσλεξίας, μπορεί να βοηθήσει σημαντικά το δυσλεξικό μαθητή του μέσα στην τάξη, διότι γνωρίζει ότι:
Σύμφωνα με τα πορίσματα διεθνών ερευνών, τα βασικότερα από τα <<σημεία κλειδιά>> για την επιτυχή ενσωμάτωση των δυσλεξικών στο πρόγραμμα του κανονικού γυμνασίου-λυκείου είναι τα έξης:
•Διακριτική Βοήθεια
•Εξατομικευμένη Βοήθεια
•Περισσότερος Χρόνος (στις εργασίες)
•Διόρθωση Γραπτού ‘Εργου (διόρθωση βασικών σφαλμάτων)
•Περίληψη Μαθημάτων (γνώση βασικότερων σημείων και όχι λεπτομερειών
•Ευκαιρίες για Αντιστάθμιση των Δυσκολιών του ( συμμετοχή σε δραστηριότητες που είναι ικανός).
•Ευανάγνωστο Κείμενο
•Καθαρή και ‘Ηρεμη Ομιλία του καθηγητή που διδάσκει
•Αξιολόγηση της Προσπάθειας
•Συνεχής Ενθάρρυνση
•Μη Αγχογόνοι τρόποι Εργασίας.(π.χ. παρουσίαση μίας μελέτης ή ενός προγράμματος σε υπολογιστή).
‘Εχει διεθνώς υποστηριχτεί πως το μεγαλύτερο ποσοστό των δυσλεξικών μαθητών έχει τη νοημοσύνη, την ικανότητα και τον ενθουσιασμό να προοδεύσει σχολικά αν αντιμετωπιστεί με το σωστό τρόπο. Κι οπωσδήποτε, δεν υπάρχει μεγαλύτερη ικανοποίηση για τον εκπαιδευτικό, απ’ το να δει τους κόπους του ν’ αμείβονται, παρακολουθώντας τη σχολική πρόοδο του δυσλεξικού μαθητή του, τη σχολική και κοινωνική του ενσωμάτωση και την επιτυχή ένταξή του στην παραγωγική διαδικασία και την ενεργό ζωή του ενήλικα.
Σταυρούλα Πολυχρονοπούλου, σχολική
ψυχολόγος, Ο δυσλεξικός έφηβος
(Και για την αντιγραφή: Ιουλία Λάμκια Γ3)