Να θέσει σε λειτουργία ένα «μικρό» μετρό Θεσσαλονίκης, από το «Συντριβάνι» έως τη «Νέα Ελβετία», εξετάζει η Αττικό Μετρό. Τα σενάρια τμηματικής παράδοσης του έργου ενισχύονται από τη στασιμότητα στην υπόθεση του σταθμού «Βούλγαρη» και τις μεγάλες καθυστερήσεις στις αρχαιολογικές ανασκαφές στον σταθμό «Αγίας Σοφίας» που θέτουν για ακόμα μια φορά εκτός χρονοδιαγράμματος το έργο. Η απόφαση αυτή είναι μια από τις πολλές που «ζυμώνονται» αυτήν την περίοδο.
Το τελευταίο διάστημα πραγματοποιείται σειρά συσκέψεων ανάμεσα σε παράγοντες της Αττικό Μετρό και στελέχη του υπουργείου Υποδομών, με σκοπό να τεθεί το προ πολλού εκτροχιασμένο χρονικά μετρό της Θεσσαλονίκης σε μια συγκεκριμένη πορεία. Το επικρατέστερο από τα σενάρια που εξετάζονται αφορά τη σταδιακή παράδοση του έργου, όπως συνέβη και στο μετρό της Αθήνας: πιο συγκεκριμένα, να δοθεί πρώτα σε λειτουργία το ανατολικό τμήμα, από το «Συντριβάνι» έως τη «Νέα Ελβετία» και το υπόλοιπο («Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός» – «Αγία Σοφία», 4 σταθμοί) μόλις ολοκληρωθεί. Το σενάριο αυτό ευνοεί τη γρήγορη κατασκευή της επέκτασης προς Καλαμαριά (4 σταθμοί), που θα μπορεί να ενωθεί με τον «κορμό» του έργου ακόμα και πριν το δυτικό τμήμα.
Επίσης ιδιαίτερα πιθανό θεωρείται να καταργηθεί ο σταθμός «Βούλγαρη», ο οποίος δεν έχει καν ξεκινήσει καθώς δεν έχουν συντελεστεί οι απαλλοτριώσεις (ο ορισμός της τιμής μονάδος από το δικαστήριο μετατίθεται συνεχώς). Απαλλοτριώσεις δεν έχουν συντελεστεί ούτε στον τερματικό σταθμό της «Νέας Ελβετίας», όμως οι εργασίες έχουν ξεκινήσει ύστερα από συμφωνία με τους ιδιοκτήτες της γης.
Πάντως, οι αποφάσεις αυτές δεν είναι οι μόνες που θα ληφθούν στο αμέσως επόμενο διάστημα. Το υπουργείο Υποδομών φαίνεται να κατέληξε οριστικά υπέρ της μεταφοράς των δύο «μετροποντίκων» από την «Ανάληψη» στο τέλος της γραμμής. Επίσης μέσα στον Μάρτιο αναμένεται δυναμική παρέμβαση του υπουργού Υποδομών Μιχάλη Χρυσοχοΐδη στο έργο, αυτή τη φορά κατά του εργολάβου. Στις 29 Αυγούστου ο υπουργός είχε θέσει από τη Θεσσαλονίκη ένα αυστηρό χρονοδιάγραμμα εργασιών για το επόμενο εξάμηνο (σ.σ.: δηλαδή μέχρι τα τέλη Μαρτίου 2014), προειδοποιώντας ότι «σε περίπτωση που υπάρχουν αποκλίσεις από το χρονοδιάγραμμα ή περαιτέρω αδικαιολόγητες καθυστερήσεις, θα ληφθούν οριστικές αποφάσεις, με τρόπο απόλυτα θεσμικό σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία». Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», η κατασκευή των σταθμών «Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός», «Πανεπιστήμιο», «Παπάφη», «Φλέμιγκ» και «Πατρίκιος» υπολείπεται αισθητά του χρονοδιαγράμματος που ετέθη. Στους περισσότερους από αυτούς τους σταθμούς το κατασκευαστικό έργο βρίσκεται πίσω κατά 20-25%.
Προβληματισμός
Τον έντονο προβληματισμό τους για την πρόοδο των εργασιών εξέφρασαν χθες σε συνέντευξη Τύπου και οι εκπρόσωποι του σωματείου εργαζομένων στο έργο. «Αυτή τη στιγμή, ενώ υπάρχει αρχαιολογικό έργο, έχουν παγώσει παντού οι εργασίες. Είχαμε πει ότι αν όλα γίνουν τέλεια, το μετρό δεν θα τελειώσει πριν από το 2020. Η πραγματική όμως εκτίμηση για μας είναι το 2023 κι αυτό εάν καταφέρουν να πάρουν κάποιες αποφάσεις και να λύσουν προβλήματα για να προχωρήσουμε» ανέφερε ο πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων Χάρης Κυπριανίδης.