Μπορεί το υπουργείο Υποδομών να διέψευσε την πρόσφατη φημολογία για επιβολή υψηλών προστίμων σε Ι.Χ. που δεν έχουν υποβληθεί σε τεχνικό έλεγχο, ωστόσο το σοβαρό αυτό πρόβλημα παραμένει άλυτο.
Σήμερα σε όλη την Ελλάδα υπάρχουν περίπου 2,5 εκατομμύρια οχήματα και 750.000 μοτοσικλέτες που δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ. Αποτέλεσμα; Το Δημόσιο να βρίσκεται αντιμέτωπο με «μαύρη τρύπα» στα έσοδα της τάξης των 400 εκατ. ευρώ (λόγω ΦΠΑ, τελών Δημοσίου), την ώρα που αναζητούνται ισοδύναμα μέτρα για την κάλυψη του κενού των 250 εκατ. από την «απάλυνση» του νέου φόρου ακινήτων.
Τις πταίει;
Από τον περασμένο Δεκέμβριο με επιστολή προς τα μέλη της τρόικας, τον πρωθυπουργό και τους συναρμόδιους υπουργούς, ο πανελλήνιος σύνδεσμος ιδιωτικών ΚΤΕΟ κατήγγειλε ότι η πολιτεία αδιαφορεί για την επιβολή της διεξαγωγής τεχνικών ελέγχων. Μεταξύ άλλων ζητούσε την άμεση αναστολή λειτουργίας των δημοσίων ΚΤΕΟ, μέτρο που τέθηκε σε εφαρμογή τον Ιανουάριο του 2013.
Η κατάσταση όμως, επιδεινώθηκε. Πέρυσι ο σύνδεσμος υπολόγιζε στα 310 εκατ. ευρώ τα διαφυγόντα κέρδη, ποσό που αυξήθηκε στα 400 εκατ. ευρώ σε διάστημα ενός έτους.
«Για τον υψηλό αριθμό των οχημάτων που βρίσκονται χωρίς τεχνικό έλεγχο, πρωτίστως υπεύθυνο είναι το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και κατ’ επέκταση η τροχαία. Εννέα στις 10 φορές, κατά τον τροχαίο έλεγχο δεν ζητείται το δελτίο ΚΤΕΟ. Ενδεικτικά, το 2012 επί συνόλου 500.000 τροχαίων παραβάσεων, μόλις 35.000 είναι οι περιπτώσεις που αφορούν οχήματα χωρίς ΚΤΕΟ» σημειώνει στο Capital.gr o πρόεδρος του Συνδέσμου, Κώστας Βήκας.
Και μπορεί το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη να έχει ριχθεί στην μάχη κατά της «βαριάς εγκληματικότητας», ωστόσο η κυκλοφορία Ι.Χ. που δεν έχουν υποβληθεί σε τεχνικό έλεγχο προκαλεί -διόλου αμελητέες- δυσμενείς πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις.
Πέραν των διαφυγόντων εσόδων, από τις μη βεβαιώσεις τροχαίων παραβάσεων το κράτος έχει απώλειες σε έσοδα που θα μπορούσαν να αγγίξουν το 1 δισ. ευρώ (εάν θεωρηθεί ότι θα εντοπιστεί το σύνολο των 2,5 εκατ. Ι.Χ.). Και εάν συμπεριληφθεί το κόστος που δημιουργείται από τα τροχαία ατυχήματα, οι ετήσιες απώλειες ως ποσοστό του ΑΕΠ ανέρχονται σε 10%, σύμφωνα με τον πανελλήνιο σύνδεσμο ιδιωτικών ΚΤΕΟ.
Σημαντικό μερίδιο ευθύνης φέρει και το υπουργείο Μεταφορών που διαθέτει βάση δεδομένων με όσα Ι.Χ. διαθέτουν δελτίο τεχνικού ελέγχου από το 2004, (οπότε ξεκίνησαν να λειτουργούν τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ). Και δεδομένου ότι σήμερα όλα τα Ι.Χ. «περνούν» υποχρεωτικά από τα ΙΚΤΕΟ, ο εντοπισμός των παραβατών είναι ακόμη ευκολότερος, αφού τα στοιχεία αυτά αποστέλλονται στο Μεταφορών.
Χαρακτηριστικό της πλήρους απουσίας ελέγχου είναι το γεγονός ότι το ιδιαίτερα υψηλό πρόστιμο των 400 ευρώ, που προβλέπεται για τα ανέλεγκτα Ι.Χ. – ΜΟΤΟ, δεν έχει καταφέρει να «φρενάρει» τον αριθμό των παραβατών.
Πάντως, όπως αναφέρουν παράγοντες του κλάδου, ο εντοπισμός των οχημάτων –τοξικών βομβών θα μπορούσε να γίνει, σε πρώτη φάση, μέσω διασταύρωσης των δεδομένων του υπ. Μεταφορών με την λίστα του υπ. Οικονομικών που περιλαμβάνει τα Ι.Χ. που έχουν πληρώσει τέλη κυκλοφορίας.