Με άγχος και αγωνία υποδέχτηκαν το χτεσινό «άνοιγμα» της Τράπεζας Θεμάτων οι μαθητές της Α΄Λυκείου, οι οποίοι θα διαγωνιστούν με το νέο αυτό σύστημα φέτος ξεκινώντας από μεθαύριο Πέμπτη.
Χτες το πρωί το σύνολο των θεμάτων που έχουν ενταχθεί στην Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (ΤΘ) για τις προαγωγικές εξετάσεις ήταν στη διάθεση των ενδιαφερόμενων, καθώς όλα τα ερωτήματα έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα exams-repo.cti.gr.
Μεγάλο ενδιαφέρον
Με το που τέθηκε σε λειτουργία η Τράπεζα οι μαθητές… όρμησαν να περιηγηθούν στην ιστοσελίδα, προκειμένου να δουν το ύφος και το περιεχόμενο των θεμάτων, ενώ επιδόθηκαν και στην προσπάθεια να λύνουν ταυτόχρονα τα θέματα, κάτι που βέβαια είναι αδύνατο, αφού για κάθε μάθημα του Γενικού Λυκείου τα θέματα που έχουν μπει στη «δεξαμενή» της ΤΘ κυμαίνονται από 140 έως 495.
Μαζί με τα παιδιά και πολλοί αγχωμένοι γονείς προστρέχουν τώρα στα φροντιστήρια ζητώντας τις λύσεις των θεμάτων, κάτι που τα περισσότερα φροντιστήρια ξεκίνησαν να κάνουν.
Τα θέματα της Τράπεζας για την Α΄ Λυκείου είναι προσβάσιμα σε όλους, χωρίς κανέναν περιορισμό. Οπως ανακοινώθηκε από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, συνολικά υπάρχουν στην ΤΘ 9.042 διαφορετικά αρχεία θεμάτων για όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα και όλους τους τύπους λυκείων, τα οποία μάλιστα έχουν ακριβώς τη μορφή με την οποία θα τεθούν στις εξετάσεις…
Ωστόσο, για άλλους τύπους λυκείων τα θέματα που θα μπουν στην «κληρωτίδα» είναι πολύ λιγότερα και σε αρκετές περιπτώσεις κάτω από 100 ανά μάθημα. Είναι ενδεικτικό ότι οι μαθητές των Γενικών Εσπερινών Λυκείων της Α΄ τάξης θα βρουν από 60 έως 219 θέματα ανά μάθημα.
Τα λιγότερα αφορούν στο μάθημα της Βιολογίας και τα περισσότερα στην Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία. Στα Επαγγελματικά Λύκεια οι μαθητές έχουν να μελετήσουν από 54 έως 433 πιθανά θέματα ανά μάθημα, και αντιστοίχως στα Εσπερινά Επαγγελματικά Λύκεια από 75 έως 233.
Οι ενδιαφερόμενοι μαθητές και καθηγητές που θέλουν να πάρουν μία πρώτη «γεύση» για τα θέματα τα οποία έχουν συμπεριληφθεί στην Τράπεζα Θεμάτων μπορούν να εισέλθουν στην ιστοσελίδα exams-repo.cti.gr και να δουν αναλυτικά όλα τα πιθανά ερωτήματα τα οποία μπορεί να κληρωθούν ανά μάθημα και τύπο λυκείου.
Τα θέματα είναι κατηγοριοποιημένα ανά: α) Τύπο Λυκείου, β) Τάξη και γ) Μάθημα.
Σε κάθε τύπο λυκείου και τάξη, επιλέγοντας ένα συγκεκριμένο μάθημα, εμφανίζονται σε λίστα τα θέματα, με την κωδική τους ονομασία και το αρχείο τύπου PDF* που τα συνοδεύει. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να τα προβάλουν στην οθόνη ή/και να τα μεταφορτώσουν στον υπολογιστή τους.
Δεύτερη κλήρωση
H Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (ΤΘΔΔ) περιλαμβάνει θέματα για τις προαγωγικές εξετάσεις του σχολικού έτους 2013-14 της Α΄ Τάξης των Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ) και των ΕΠΑΛ, Ημερήσιων και Εσπερινών, της Α΄ Τάξης των Καλλιτεχνικών, Μουσικών και Εκκλησιαστικών Λυκείων, καθώς και της Β’ Τάξης των Εσπερινών ΓΕΛ.
Σε περίπτωση που κληρωθεί κάποιο θέμα το οποίο δεν έχει διδαχθεί σ΄ ένα συγκεκριμένο σχολείο, τότε ο αρμόδιος διδάσκων που θα διενεργεί την κλήρωση από την Τράπεζα Θεμάτων θα έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε νέα κλήρωση. Μάλιστα σε αυτή την περίπτωση, θα μπορεί να επιλέγει ένα θέμα από την πρώτη κλήρωση και ένα από τη δεύτερη.
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, δεν δίνεται η δυνατότητα για δεύτερη κλήρωση στα μαθήματα των Ξένων Γλωσσών, της Ελληνικής Γλώσσας και της Λογοτεχνίας.
Οι εκπαιδευτικοί που είδαν τα θέματα λένε ότι στα περισσότερα μαθήματα (εκτός των φιλολογικών) είναι «ποιοτικά αναβαθμισμένα», δηλαδή μεγαλύτερης δυσκολίας από τα θέματα που έβαζαν κάθε χρόνο οι καθηγητές στις προαγωγικές εξετάσεις της Α΄ Λυκείου.
Εκτιμούν ότι οι μέτριοι μαθητές δεν θα μπορούν εύκολα ν΄ ανταποκριθούν, διότι πολλά θέματα είναι εξαιρετικά απαιτητικά και εκτός σχολικής πραγματικότητας.
Για τους λόγους αυτούς πιστεύουν ότι οι καθηγητές του κάθε μαθήματος θα προτιμήσουν να βάλουν ευκολότερα θέματα δικής τους επιλογής για να βοηθήσουν τους μαθητές τους (σ.σ.: οι καθηγητές των σχολείων επιλέγουν το 50% των θεμάτων).
Πάντως υπάρχει και μια μερίδα εκπαιδευτικών οι οποίοι φοβούνται ότι το νέο σύστημα εξετάσεων που ξεκινά από φέτος θα γίνει αιτία πολλοί μέτριοι μαθητές να «εκδιωχθούν» από την εκπαίδευση, καθώς δεν θα μπορούν ν΄ ανταποκριθούν στο αναβαθμισμένο επίπεδο των διαγωνισμών.
Οι εκπαιδευτικοί της Α΄ Λυκείου υπογραμμίζουν επίσης ότι φέτος πιέστηκαν για να ολοκληρώσουν την ύλη και πιστεύουν ότι οι μαθητές δεν την έχουν αφομοιώσει.
Πανελλαδικές
Εν τω μεταξύ, την Τετάρτη αρχίζουν οι Πανελλαδικές εξετάσεις για περίπου 100.000 υποψηφίους οι οποίοι διαγωνίζονται στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας Γενικής Παιδείας. Οι εξετάσεις ολοκληρώνονται στις 12 Ιουνίου με το μάθημα επιλογής όλων των κατευθύνσεων Αρχές Οικονομικής Θεωρίας.
ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΣΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αρχαία Ελληνικά και Ιστορία
Αναμενόμενα και χωρίς δυσκολίες
Είναι βατά, αναμενόμενα και χωρίς δυσκολίες. Εμπεριέχονται στο σχολικό βιβλίο και διαθέτουν μεγάλη ποικιλία στις λεξιλογικές ασκήσεις που εμπεριέχουν την αντίστοιχη θεωρία του γυμνασίου.
Νεοελληνική Γλώσσα
Ερωτήσεις πάνω στα κείμενα
Οι φιλόλογοι εκτιμούν ότι τα θέματα είναι απλά και οι ερωτήσεις πάνω στα κείμενα, συνεπώς εκτιμούν ότι τα παιδιά της Α’ τάξης δεν θα συναντήσουν δυσκολίες, καθώς τα θέματα είναι στο πνεύμα του σχολείου και των διαγωνισμάτων που γίνονται μέσα στις σχολικές τάξεις.
Χημεία
Ασκήσεις χωρίς εμπόδια
Η πρώτη άποψη που έχουν οι καθηγητές οι οποίοι διδάσκουν στην Α’ Λυκείου είναι ότι τα θέματα είναι απλά και οι ασκήσεις ανάλογες του σχολικού βιβλίου, συνεπώς εκτιμούν ότι τα παιδιά δεν θα έχουν δυσκολίες να ανταποκριθούν, αλλά και αυτοί τονίζουν ότι οι ερωτήσεις κρίσεως είναι απαιτητικές.
Μαθηματικά
Ενστάσεις παρά τη σαφή διατύπωση
Τα θέματα που είναι τέταρτα στη σειρά είναι πολύ δύσκολα, ενώ αυτό δεν χρειάζεται για τη συγκεκριμένη τάξη. Τα θέματα που είναι 2α στη σειρά είναι περισσότερο απλά, αλλά όχι όλα. Οι μαθηματικοί εκτιμούν ότι υπάρχουν πολλά θέματα μακρινά από τη σχολική πραγματικότητα, αλλά έχουν καλές διατυπώσεις και είναι σαφή.
Φυσική
Χωρίς προβλήματα οι καλοί μαθητές
Οι καθηγητές θεωρούν ότι τα θέματα έχουν μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας από αυτά που συνήθως πραγματεύονται οι μαθητές της τάξης αυτής. Οπως χαρακτηριστικά τόνισε στο «Εθνος» φυσικός που διδάσκει σε δημόσιο σχολείο, τα θέματα εκ πρώτης όψεως δείχνουν περισσότερο απαιτητικά από αυτά που συνήθως βάζουν στις εξετάσεις για την προαγωγή των μαθητών οι καθηγητές, αλλά οι καλοί μαθητές δεν θα έχουν προβλήματα.
Βιολογία
Απαιτητικά για μαθητές «μέτριων βαθμολογιών»
Οι καθηγητές που διδάσκουν το μάθημα στο σχολείο δηλώνουν ότι τα περισσότερα θέματα είναι συνδυαστικά, κάτι που οι μαθητές της Α’ τάξης δεν έχουν συνηθίσει, καθώς οι ασκήσεις τους είναι περισσότερο απλές στο σχολείο και συνεπώς εκφράζουν αμφιβολίες για την ανταπόκριση που θα έχουν οι μαθητές και κυρίως των «μέτριων βαθμολογιών». Επισημαίνουν επίσης ότι αρκετές ερωτήσεις θα έχουν δυσκολία στην κατανόηση από τον κύριο όγκο των μαθητών που δεν είναι συνηθισμένοι στις ερωτήσεις κρίσεως.
ΝΙΚΟΛΙΤΣΑ ΤΡΙΓΚΑ – ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΒΟΛΙΑΝΙΤΗΣ
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ
Πολλά παιδιά κινδυνεύουν να αποτύχουν
Γράφει ο Βασίλης Τζαφάς Μαθηματικός
Στην Αλγεβρα κυρίως τα τέταρτα θέματα (σ.σ.: το 4ο κατά σειρά θέμα) είναι από συναρτήσεις ή από παραμετρικά ανισωτικά δεύτερου βαθμού και συνεπώς οι μαθητές ακόμη και οι καλοί θα αντιμετωπίσουν ιδιαίτερη δυσκολία στην κατανόηση.
Αυτό το έχουμε επισημάνει και στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, ότι δηλαδή οι μαθητές δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν σε τόσο υψηλό επίπεδο θεμάτων.
Τα παιδιά της Α’ Λυκείου δεν διδάσκονται με αυτόν τον τρόπο τις διατυπώσεις των θεμάτων και αυτό σημαίνει ότι μπορεί να έχουμε σημαντικό βαθμό αποτυχίας μαθητών.
Οι καθηγητές οφείλουμε να πιέσουμε να διαφοροποιηθεί το σύστημα προαγωγής των παιδιών αυτής της τάξης.
Μπαίνει τέλος στην αυθαίρετη αξιολόγηση
Γράφει ο Παναγιώτης Φίλντισης Αντιπρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Φυσικών
Θεωρούμε καινοτόμο προσπάθεια τη δημιουργία Τράπεζας Θεμάτων, καθώς πρόκειται για ισότιμη διαδικασία αξιολόγησης των μαθητών.
Μέχρι σήμερα η αξιολόγηση στις προαγωγικές εξετάσεις ήταν σε έναν βαθμό αυθαίρετη και υποκειμενική και υπήρχε η σχέση μεταξύ καθηγητών μαθητών, η οποία εκφραζόταν σε κάποιες περιπτώσεις και μέσω της ευκολίας/δυσκολίας των θεμάτων που επιλέγονταν.
Ωστόσο, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι τα θέματα θα έπρεπε να δημοσιοποιηθούν νωρίτερα, ώστε να υπήρχε ένα εύλογο χρονικό διάστημα για ενδεχόμενες βελτιώσεις.
Οσον αφορά στα θέματα της Φυσικής, είναι πιο απαιτητικά από αυτά που επέλεγαν έως τώρα οι διδάσκοντες και πολλές φορές υπάρχει αναντιστοιχία με όσα διδάσκονται οι μαθητές στην τάξη.
Πηγή: ethnos.gr