Πραγματοποιήθηκε, στις 2 Ιουλίου 2009, η 34η Τακτική Ανοιχτή Γενική Συνέλευση του ΣΕΒΕ στο ξενοδοχείο Hyatt Regency της Θεσσαλονίκης, με κύριο ομιλητή τον Υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών, κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη. Την εκδήλωση χαιρέτησε ο Υπουργός Μακεδονίας Θράκης, κ. Σταύρος Καλαφάτης.
Ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ, κ. Βασίλης Θωμαΐδης, τόνισε ιδιαίτερα την ανάγκη που έχει αναδείξει η πρόσφατη χρηματοπιστωτική κρίση, για αλλαγή στο υφιστάμενο αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας. Τα μεγάλα διαχρονικά διαρθρωτικά προβλήματα, όπως το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας, το υψηλό έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, τα δημοσιονομικά ελλείμματα και το διογκωμένο δημόσιο χρέος, σύμφωνα με τον κ. Θωμαΐδη, επιβάλλουν την αλλαγή του αναπτυξιακού προσανατολισμού της χώρας, προς την κατεύθυνση της εξωστρέφειας, της ενίσχυσης του εξαγωγικού δυναμικού και της διεθνοποίησης των ελληνικών επιχειρήσεων.
Πρέπει να γίνει αντιληπτό, όπως τόνισε ο κ. Θωμαΐδης, ότι ο παράγοντας της εξωστρέφειας είναι καθοριστικός για την οικονομία και το επιχειρείν της ελληνικής περιφέρειας, καθώς και το μέσο που θα ανοίξει διάπλατα το δρόμο στις ελληνικές επιχειρήσεις στο διεθνές επιχειρείν είναι οι μεταφορές. Οι μεταφορές ως εξαγώγιμο προϊόν συμβάλλουν καθοριστικά στο ΑΕΠ της χώρας μας, αφού για το 2008 αποσπούν το 7,9% του ΑΕΠ, όταν οι συνολικές εξαγωγές αγαθών συμβάλλουν μόλις με 7,2%.
Ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ έκανε επίσης εκτενή αναφορά στην κρισιμότητα της διασύνδεσης της Ελλάδας με το Διεθνές Εμπόριο μέσω των εμπορευματικών κέντρων. Χαρακτηριστικά αναφέρθηκε στο γεγονός ότι σήμερα, η Ελλάδα διαθέτει μονάχα 1 μεγάλο εμπορευματικό κέντρο έναντι 220 της Ιταλίας και 50 της Γερμανίας και της Αυστρίας, ενώ η έλλειψη υποδομών για τη πραγματοποίηση συνδυασμένων μεταφορών έχει συνέπειες στην αύξηση του μεταφορικού κόστους που τελικά μετατοπίζεται στην τιμή των προϊόντων.
Ο κ. Θωμαΐδης, δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην κρισιμότητα των «πράσινων μεταφορών» που διασφαλίζουν την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και είναι συμβατές με τη βιώσιμη ανάπτυξη. Όπως τόνισε ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ, θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση από το κράτος στην αντικατάσταση των παλαιού τύπου επαγγελματικών οχημάτων και να δοθούν τα κατάλληλα κίνητρα για την αντικατάστασή τους με νέας τεχνολογίας οχήματα, τα οποία αφενός θα καταναλώνουν λιγότερη ενέργεια και αφετέρου θα καθιστούν τη μεταφορά των εμπορευμάτων πιο ασφαλή, γρήγορη και ποιοτική.
Ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ, τόνισε ότι κλάδος των μεταφορών στην Ελλάδα έχει προοπτικές και ότι η Βόρεια Ελλάδα κατέχει στρατηγικό σημείο στον Ευρωπαϊκό Χάρτη και αυτό το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα θα πρέπει να αναδειχτεί και να αξιοποιηθεί βέλτιστα. Στο πλαίσιο αυτό, κατέθεσε στον Υπουργό Μεταφορών την παρακάτω δέσμη προτάσεων για την ενδυνάμωση του εξαγωγικού δυναμικού της χώρας:
1. Εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου των οδικών μεταφορών: oι εξαγωγικές επιχειρήσεις ζητούν θέματα όπως η δυνατότητα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με ιδιωτικά φορτηγά δημόσιας χρήσης και η μεταφορά ευπαθών προϊόντων σε περιόδους αιχμής σε μακρινές και δύσκολες αγορές όπως η Ρωσία να εξετάζονται από το Υπουργείο Μεταφορών, με βάση τα νέα δεδομένα που παγκόσμιου εμπορίου και της διεθνούς οικονομικής συγκυρίας που δεν επιτρέπει νέα προβλήματα στην οικονομική και επιχειρηματική δραστηριότητα.
2. Ολοκλήρωση των οδικών υποδομών – Βελτίωση υφιστάμενων υποδομών (λιμενικές, αεροπορικές, τερματικοί εμπορευματικοί σταθμοί, εμπορευματικά κέντρα, αποθηκευτικοί χώροι)
3. Εκσυγχρονισμός και επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου – Σύνδεση του λιμανιού της Θεσ/νίκης με το σιδηρόδρομο – Αξιοποίηση της σιδηροδρομικής μεταφοράς για εξαγωγές εμπορευμάτων: για το θέμα αυτό ο ΣΕΒΕ έχει αναπτύξει το τελευταίο διάστημα στενή συνεργασία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ διερευνώντας τη δυνατότητα καθιέρωσης σιδηροδρομικής μεταφοράς εμπορευμάτων με απευθείας στη Ρωσία
4.Καθιέρωση αεροσκαφών αμιγούς εμπορευματικής μεταφοράς
5. Απλοποίηση διασυνοριακών ελέγχων στις χώρες της Ν.Α. Ευρώπης για τη μείωση του χρόνου αναμονής των φορτηγών στα βαλκανικά σύνορα και του κόστους διέλευσης που θα οδηγήσουν σε μείωση του κόστους μεταφοράς
6. Mετατροπή της ακτοπλοϊκής γραμμής από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας προς Ιταλία σε πορθμιακή
7. Αύξηση των αεροπορικών συνδέσεων της Θεσσαλονίκης με προορισμούς τους εξωτερικού και των ακτοπλοϊκών συνδέσεών της με τα νησιά του Αιγαίου
8. Δημιουργία στη Θεσσαλονίκη αποκεντρωμένης υπηρεσίας της Διεύθυνσης Εμπορευματικών Μεταφορών, η οποία θα ενημερώνει τις επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας σε θέματα μεταφορών και θα παρεμβαίνει για την επίλυση προβλημάτων.
Επιπλέον, αναφέρθηκε στον κρίσιμο ρόλο που διαδραματίζουν σήμερα για την εξωστρέφεια και τη διεθνοποίηση των επιχειρήσεων οι τηλεπικοινωνίες. Οι σύγχρονες δομές τηλεπικοινωνιών, με αιχμή κυρίως τα ευρυζωνικά δίκτυα, προσφέρουν ταχύτητα στις καθημερινές εμπορικές και χρηματοοικονομικές συναλλαγές, ενώ ενθαρρύνουν τις διεθνείς συνεργασίες.
Κλείνοντας, ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ, εξέφρασε στον Υπουργό Μεταφορών την επιθυμία του ΣΕΒΕ για την έναρξη μιας στενής συνεργασίας με το Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών καθώς όπως χαρακτηριστικά τόνισε, μόνο μέσα από τη στενή συνεργασία του κρατικού μηχανισμού και των περιφερειακών φορέων, που βρίσκονται στον πυρήνα της τοπικής επιχειρηματικότητας, είναι δυνατή η δημιουργία και η λήψη μέτρων που θα βοηθήσουν ουσιαστικά τις επιχειρήσεις και θα τις κάνουν μακροπρόθεσμα πιο ισχυρές και ανταγωνιστικές στις διεθνείς αγορές.