Ένα ηχηρό «ΟΧΙ» πρέπει να είναι η απάντηση των πολιτών του Ν. Κοζάνης απέναντι στο νέο Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού. Ο Ν. Κοζάνης βρίσκεται και πάλι ουραγός στις εξελίξεις. Οι φορείς του Νομού επιστρατεύτηκαν και διεκδικούν τα αυτονόητα και δηλώνουν ότι τελικά εμείς στον Νομό Κοζάνης είμαστε μόνο της προσφοράς και όχι των δικαιωμάτων. Η ομόφωνη απόφαση της ΤΕΔΚ Κοζάνης είναι ένα βήμα προς την σωστή κατεύθυνση και πρέπει να αποτελέσει εφαλτήριο έτσι ώστε να ικανοποιηθούν τα δίκαια αιτήματα των κατοίκων αυτού του νομού. Το χωροταξικό Σχέδιο μπορεί να αποτελέσει μία σημαντική μεταρρύθμιση, για να βάλουμε ένα τέλος στην κοινωνική και οικονομική παρακμή που βιώνει ο Νομός μας τα τελευταία χρόνια.
Για να συμβεί αυτό πρέπει να χαρακτηρισθεί αρχικά ο Νομός Κοζάνης «Ενεργειακός Νομός» και να αποτελέσει κομβικό σημείο στην ενεργειακή λειτουργία της Χώρας. Αυτό μπορεί να διασφαλιστεί εφόσον υπάρξει ξεκάθαρη αναφορά στο Χωροταξικό Σχέδιο, όπου ο λιγνίτης θα αποτελεί το βασικό καύσιμο για την παραγωγή ενέργειας. Αυτό προϋποθέτει δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα, νέες σύγχρονες χαμηλής ρύπανσης λιγνιτικές μονάδες και άφιξη του Φυσικού Αερίου σε όλους τους Νομούς της Δυτικής Μακεδονίας. Είναι ανάγκη επίσης να αναδείξουμε την Δυτική Μακεδονία ως την περιφέρεια με τα μεγαλύτερα αποθέματα επιφανειακών υδάτων και να επιδιώξουμε την προστασία τους και την ορθολογική αξιοποίησή τους. Χωρίς να παραβλέπουμε ότι η Δυτ. Μακεδονία διαθέτει σημαντικότατα αποθέματα σε μεταλλεύματα τα οποία είναι επιτακτική ανάγκη να αξιοποιηθούν. Η Δυτ. Μακεδονία και το Διοικητικό της κέντρο, η Κοζάνη, επιβάλλεται να λειτουργεί ως κόμβος των Δυτικών Βαλκανίων τόσο λόγω της εγγύτητάς της με τις γειτονικές χώρες της Αλβανίας και των Σκοπίων όσο και λόγω των διεθνών διευρωπαϊκών οδικών δικτύων που ήδη έχουν αναπτυχθεί και διέρχονται από την περιοχή. Ο οδικός άξονας Λάρισας-Κοζάνης-Πτολεμαΐδας-Φλώρινας μαζί με τον Πανευρωπαϊκό άξονα Σιάτιστας – Καστοριάς – Κρυσταλλοπηγής είναι οδικοί κόμβοι οι οποίοι αν ενταχθούν στους ΚΥΡΙΟΥΣ ΑΞΟΝΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ της Χώρας μπορούν να αναδειχθούν σύντομα σε σπουδαίους Διευρωπαϊκούς κύριους άξονες των Βαλκανίων.
Όλα αυτά τα μέτρα δεν είναι αρκετά, αν δεν παρθούν ακόμη κάποια επιπρόσθετα σε σχέση με την προώθηση του ρόλου της περιοχής ως διαμετακομιστικού κέντρου με τα Δυτικά Βαλκάνια. Κάτι τέτοιο απαιτεί τη άμεση σιδηροδρομική σύνδεση Κοζάνης-Καλαμπάκας-Θεσσαλονίκης. Ανάλογο ενδιαφέρον απαιτεί να δοθεί για τον εκσυγχρονισμό του τοπικού αεροδρομίου τόσο σε επίπεδο δρομολογίων, τα οποία πρέπει να πολλαπλασιαστούν σε συχνότητα πτήσεων και σε ποικιλία προορισμών, όσο και σε επίπεδο εγκαταστάσεων.
Πέρα ‘όμως από το όποιο ενδιαφέρον έχει το Νέο Χωροταξικό σχέδιο σε τοπικό επίπεδο, θα ήταν σωστό να δούμε την επίδραση που θα μπορεί να έχει σε πανελλαδικό επίπεδο μια τέτοια πρωτοβουλία. Η ανάγκη για μια νέα χωροταξία και πολεοδομία που θα προωθεί την κοινωνική συνοχή και θα διασφαλίζει την ποιότητα ζωής είναι κάτι παραπάνω από επιτακτική. Η υπαρκτή αυτή ανάγκη όμως δεν δικαιολογεί σε καμία περίπτωση την υιοθέτηση ενός κακού χωροταξικού σχεδίου, ιδιαίτερα όπως παρουσιάστηκε αυτό από την ΝΔ, το οποίο είναι ακατάλληλο και προβληματικό για 5 κυρίως λόγους.
1. Αγνοεί την βιώσιμη ανάπτυξη
2. Δημιουργεί προϋποθέσεις για συγκέντρωσης της ανάπτυξης
3. Αδιαφορεί για την εκτός σχεδίου δόμηση
4. Αποτελεί ομπρέλα στο Ειδικό Χωροταξικό για τον τουρισμό, αφού οι καλύτερες περιοχές της χώρας παραδίδονται προς εκμετάλλευση στα μεγάλα κατασκευαστικά συμφέροντα.
Είναι ένα σχέδιο το οποίο νομιμοποιεί όλα τα εγκλήματα των προηγουμένων δεκαετιών χωρίς να δίνει την δυνατότητα στην χώρα να βγει από αυτήν την στρεβλή πορεία ανάπτυξης μέσα στις επόμενες δεκαετίες. Η νομιμοποίηση των ήδη υφιστάμενων αυθαιρεσιών είναι παράλογο να αποκαλούνται «Μεταρρύθμιση». Το Νέο Χωροταξικό σχέδιο θ’ έπρεπε να αποτελέσει ένα συγκροτημένο σχέδιο στρατηγικής ανάπτυξης της χώρας, μια προσπάθεια αλλαγής νοοτροπίας των Ελλήνων σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής τους. Θ’ έπρεπε να είναι ένα σχέδιο το οποίο θα βασίζεται στην αειφορία και στην βιώσιμη ανάπτυξη, το οποίο θα συμπληρώνει με ουσιαστικό και δίκαιο τρόπο το Εθνικό κτηματολόγιο και το Εθνικό δασολόγιο. Θ’ έπρεπε να προτάσσει την χωρική συνοχή και την επάρκεια των φυσικών πόρων ως βασικών προϋποθέσεων για τις όποιες αναπτυξιακές επιλογές. Δυστυχώς η μεταρρύθμιση της κυβέρνησης δεν πετυχαίνει να εκπληρώσει καμία από τις προσδοκίες που έχουν όλοι οι Έλληνες από μία πρωτοβουλία τέτοιου μεγέθους. Το Νέο Χωροταξικό σχέδιο της ΝΔ μοιάζει ως μια ακόμη χαμένη ευκαιρία να αλλάξουμε την χώρα προς το καλύτερο.