ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΜΙΧΑΛΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ “ΕΠΕΝΔΥΤΗΣ”
«Το ζητούμενο μιας διοικητικής μεταρρύθμισης δεν είναι η απόλυση , αλλά η δημιουργία μια διοίκησης συνεκτικότερης, αποτελεσματικότερης και αποδοτικότερης».
Η παραπάνω απόφανση του Υφυπουργού Μεταφορών Μιχάλη Παπαδόπουλου στη συνέντευξή του στην εφημερίδα «επενδυτής» (Σάββατο 30 ΝοεμβρΊου-Κυριακή 1 Δεκεμβρίου), αποτυπώνει τις σκέψεις του για την επόμενη ήμερα.
Ο Κοζανίτης πολιτικός, στη συνέντευξη του στον «Ε» , δηλώνει κατηγορηματικά ότι δεν υπάρχουν περιθώρια για απολύσεις στις ΔΕΚΟ του υπουργείου του, κάνοντας λόγο ακόμη και για προσλήψεις στο μετρό της Αθήνας.
Πόσο δύσκολο είναι για έναν πολιτικό να προβεί σε μεταρρυθμίσεις στο υπουργείο που διοικεί όταν επί θύρας έρχεται νέο μπαράζ απολύσεων και διαρκώς βαίνει μειούμενος ο προϋπολογισμός του;
Είναι αλήθεια ότι η επιχειρούμενη μεταρρύθμιση της κρατικής μηχανής και εν προκειμένω στον τομέα συγκοινωνιακού έργου που με αφορά, συντελείται σε μια περίοδο πρωτοφανούς και παρατεταμένης δημοσιονομικής κρίσης, σε ένα περιβάλλον οξύτατης κοινωνικής κρίσης.
Προκειμένου η προσπάθεια μας να έχει επιτυχία, οφείλουμε να προχωρήσουμε με τόλμη, να αναζητήσουμε τα πραγματικά αίτια του διοικητικού ανορθολογισμού σε κάθε εποπτευόμενο φορέα, να αντιμετωπίσουμε τον πυρήνα του προβλήματος.
Το ζητούμενο μιας διοικητικής μεταρρύθμισης δεν είναι η απόλυση αλλά δημιουργία μιας διοίκησης συνεκτικότερης, αποτελεσματικότερης και αποδοτικότερης,
Μιας Διοίκησης που να ανταποκρίνεται στα ευρωπαϊκά πρότυπα, να παρέχει, δηλαδή, καλύτερες υπηρεσίες με μικρότερο κόστος. Μιας Διοίκησης που είναι οργανωμένη ορθολογικά, λειτουργεί ταχύρρυθμα και ευέλικτα και που θα συμβάλλει στη δημοσιονομική εξυγίανση της χώρας, χωρίς να αποστερεί από τον Έλληνα πολίτη ζωτικές λειτουργίες που εγγυώνται την ευημερία του.
Υπηρεσίες όπως π.χ ΣΤΑΣΥ, ΟΣΥ κλπ όπως ήδη έχω τονίσει αρκετές φορές, ανταποκρίνονται οριακά από πλευράς ανθρώπινου δυναμικού στο έργο τους. Αν συνυπολογίσει κανείς και τους επτά νέους σταθμούς, το έργο δηλαδή να μετακινεί τους πολίτες καθημερινά στο μεγάλο αστικό κέντρο του λεκανοπεδίου της Αττικής γίνεται ακόμα ποιο δύσκολο.
Δηλαδή δεν πρέπει να γίνουν μεταρρυθμίσεις ;
Είναι σαφές ότι οι αναγκαίες αναδιαρθρώσεις, συγχωνεύσεις, ανακατατάξεις μπορούν και πρέπει να διαπιστωθούν και να πραγματοποιηθούν με ορθολογικά κριτήρια και επιστημονική επάρκεια, Ήδη για το σκοπό αυτό βρίσκεται σε εξέλιξη η αξιολόγηση δομών και λειτουργιών των εποπτευόμενων φορέων του ΥΠΟΜΕΔΙ με σκοπό την αναδιοργάνωσή τους έτσι ώστε να υπηρετούντα αποτελεσματικότερα η εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων, η οικονομική ανάπτυξη και βεβαίως η κοινωνική συνοχή..
Οριζόντιες ισοπεδωτικές λογικές σίγουρα δεν συμβάλουν και δεν εξυπηρετούν τους παραπάνω στόχους, αλλά αντιμάχονται μακροπρόθεσμα και τη δημοσιονομική εξυγίανση αλλά και την εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών των οποίων έχουμε παράλληλη αρμοδιότητα με τον Υπουργό κ. Μ. Χρυσοχοίδη.
Πρέπει να το συνειδητοποιήσουμε όλοι ότι με στοχευμένες ρυθμιστικές παρεμβάσεις, μπορούμε να συμβάλουμε στην διαμόρφωση ενός νέου αναπτυξιακού μοντέλου στη χώρα και στην ενίσχυση της διοικητικής ικανότητας διαχείρισης και υπέρβασης της κρίσης.
Τι ζητά η Τρόικα από το υπουργείο Μεταφορών;
Κατ΄ αρχάς η τρόικα ζητά αύξηση της τιμής των εισιτηρίων ή ισοδύναμα μέτρα. Επίσης ζητά διακοπή της ενίσχυσης των ΔΕΚΟ του υπουργείου, έλεγχο στα οικονομικά τους μεγέθη και μεταρρυθμίσεις.
Αρά τελικώς αναμένουμε αύξηση της τιμής των εισιτηρίων το 2014, προκειμένου να καλυφθούν οι δαπάνες της ΟΣΥ και της ΣΤΑΣΥ, μετά τη συρρίκνωση του προϋπολογισμού τους και τη διακοπή της κρατικής ενίσχυσης;
Καταβάλλουμε προσπάθεια να μη γίνει αύξηση της τιμής στα εισιτήρια.
Τι θα γίνει με τις οφειλές άλλων υπουργείων προς τους 2 παραπάνω αναφερόμενους τομείς ;
Αναφορικά με τα χρέη του Δημοσίου στις ΔΕΚΟ υπάρχει νομικό κενό και η επίλυση του θέματος χρήζει νομοθετικής ρύθμισης. Αν δεν συμβασιοποιηθούν οι οφειλές, πιθανόν να μην πληρωθούν στις ΔΕΚΟ.
Είναι δυνατόν η πολιτεία να έχει 2 κατασκευαστικές εταιρείες Αττικό Μετρό και ΕΡΓΟΣΕ για έργα σταθερής τροχιάς σε μια περίοδο όπου ο δημόσιος τομέας απαιτεί συγκέντρωση ; Προσώρας δεν συντρέχει λόγος να γίνει κάτι τέτοιο.
Οι ιδιωτικοποιήσεις ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ROSCO προχωρούν. Το γίνεται με το προσωπικό αυτών των εταιρειών. Υπάρχει περίπτωση η κινητικότητα να αγγίξει και τον ΟΣΕ ;
Στον ΟΣΕ δεν υπάρχουν περιθώρια να γίνουν αποχωρήσεις προσωπικού. Στην ΟΣΥ στις αρχές του 2014 συνταξιοδοτούνται περίπου 300 άτομα. Στην ΣΤΑΣΥ είναι απαραίτητη η ύπαρξη περισσότερου προσωπικού με το άνοιγμα των νέων σταθμών και την επέκταση του Μετρό. Δεν υπάρχει περιθώριο για καμία απόλυση, αλλά για προσλήψεις, ειδικά στο μετρό. Είχα δεσμευθεί ως τομεάρχης Μεταφορών της Ν.Δ. στη Βουλή και εκφράζοντας τη θέση της παράταξης μου για την επαναπρόσληψη όλων αυτών που είχαν εκπαιδευτεί από 4 έως 11 μήνες σε διάφορες ειδικότητες και απολύθηκαν εν μία νυκτί. Στον ΟΣΕ και στις αστικές συγκοινωνίες δεν περισσεύει κανείς. Τώρα για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τη ROSCO , οι οποίες βρίσκονται σε φάση ιδιωτικοποίησης , θα ήταν συνετό ειδικά για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να μην διαταραχθεί η διαδικασία ιδιωτικοποίησής τους.
Τα ΕΛΤΑ οδεύουν προς ιδιωτικοποίηση. Ποιος ιδιώτης θα αγοράσει τα ΕΛΤΑ όταν οι αμοιβές του προσωπικού αγγίζουν το 70% του τζίρου ;
Τα ΕΛΤΑ έχουν εκπονήσει επιχειρησιακό σχέδιο ανάπτυξης προκειμένου να διαμορφώσουν το θεσμικό πλαίσιο προκειμένου να ανταποκριθούν στις νέες συνθήκες της ελεύθερης αγοράς , η οποία έχει αρχίσει από 1-1-2013 , είτε ιδιωτικοποιηθούν είτε όχι .
Το θέμα πάντως της ιδιωτικοποίησης και οι συνθήκες που θα διαμορφωθούν προκειμένου αυτή να επιτύχει , εάν ιδιωτικοποιηθούν αφορά το ΤΑΙΠΕΔ προς το οποίο έχουν μεταβιβαστεί .
Οι κακές γλώσσες λένε ότι οι σχέσεις σας τον Yπουργό Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων δεν είναι οι καλύτερες. Τι τους απαντάτε;
Οι κακές γλώσσες μπορούν να λένε ότι θέλουν. Η αλήθεια είναι ότι έχουμε διαφορετική ιδεολογική αφετηρία με τον Μιχάλη Χρυσοχοϊδη. Θεωρώ, όμως, απαραίτητη προϋπόθεση, ως ένδειξη σεβασμού απέναντι στον Ελληνικό λαό και στον Πρωθυπουργό που μας επέλεξε να συμπορευθούμε στο υπουργείο και να αντιμετωπίσουμε μαζί προβλήματα και πολυετείς παθογένειες δίδοντας λύσεις. Λόγω της προσωπικής σχέσης που έχουμε εδώ και χρόνια, πο σχέσεις μας είναι άριστες.
«ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ Ο ΣΤΑΘΜΟΣ ΤΩΝ ΚΤΕΛ ΣΤΟΝ ΒΟΤΑΝΙΚΟ»
Σε ποια φάση βρίσκεται η απελευθέρωση των ΚΤΕΛ. Μπορούν τα τουριστικά λεωφορεία να εκτελέσουν το έργο τους.
Μετά την ψήφιση του ν.4199/2013 , θα πρέπει να συσταθεί η Αρχή (ΡΑΕΜ) που προβλέπεται από τις διατάξεις αυτές και η οποία αφού συγκεντρώσει στατιστικά στοιχεία από τις Περιφέρειες σχετικά με τις υπεραστικές γραμμές (άγονες ή μη ) θα προχωρήσει στην προκήρυξη των διαγωνισμών για κάθε Περιφέρεια .
Στους διαγωνισμούς αυτούς μπορεί να μετέχουν όσοι επιθυμούν , όσοι διαθέτουν τον κατάλληλο στόλο και όσοι προσφέρουν την χαμηλότερη τιμή .
Θα προχωρήσει το έργο του ενιαίου σταθμού των ΚΤΕΛ στον Βοτανικό ;
Το θέμα της δημιουργίας υπεραστικού σταθμού των ΚΤΕΛ στον Βοτανικό , είναι στις άμεσες προτεραιότητες μας , δεδομένου ότι η απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί στους χώρους του Κηφισού και Λιοσίων πρέπει να τελειώσει.
Στις αμέσως επόμενες ημέρες θα συνεργαστούμε με την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ προκειμένου να αποφασίσουμε τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουμε για το θέμα αυτό . Πρέπει να σας πω ότι στις προθέσεις μας είναι στον χώρο αυτό να στεγαστούν και τα τουριστικά λεωφορεία που εκτελούν διεθνείς γραμμές , ώστε να λήξει η απαράδεκτη κατάσταση που σήμερα υπάρχει πέριξ της περιοχής του Σταθμού Λαρίσης .
Τι θα γίνει με τα Αστικά ΚΤΕΛ της Αττικής ;
Σχετικά με τα Αστικά λεωφορεία της Αττικής , θα εξακολουθούν να λειτουργούν με την σημερινή μορφή , αφού αυτά εξαιρούνται από τον Κανονισμό 1370/2007 περί απελευθέρωσης , κάτι που δεν ισχύει για τις λοιπές αστικές μεταφορές της χώρας (αστικά ΚΤΕΛ ).