Στις 5 Μαΐου 2014 το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, η Περιφέρεια Θεσσαλίας, ο Δήμος Τρικκαίων και το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ-ICCS), διοργάνωσαν πανευρωπαϊκή συνάντηση στελεχών των Ευρωπαϊκών Υπουργείων Μεταφορών με στόχο την διερεύνηση των νομοθετικών δυνατοτήτων κυκλοφορίας αυτοματοποιημένων οχημάτων μέσων μαζικής μεταφοράς – ΧΩΡΙΣ ΟΔΗΓΟ – σε αστικό περιβάλλον, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος CityMobil2 (http://www.citymobil2.eu), και υπό την αιγίδα της Ελληνικής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ε.Ε. στο ξενοδοχείο Electra Palace στην Αθήνα.
Το έργο CityMobil2 επικεντρώνεται στην προώθηση των απαιτούμενων νομοθετικών και κανονιστικών ρυθμίσεων που θα επιτρέψουν την μελλοντική κυκλοφορία τέτοιων οχημάτων στους Ευρωπαϊκούς δρόμους και αποτελεί συνέχεια του έργου CityMobil στο οποίο αρχικό έργο, πραγματοποιήθηκαν μικρής χρονικής διάρκειας, επιδείξεις αυτοματοποιημένων οχημάτων σε Ευρωπαϊκές πόλεις σε περιορισμένο χώρο και σε αυστηρά ελεγχόμενο περιβάλλον.
Στο χαιρετισμό του ο Υφυπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ, κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος, τόνισε ότι «στα πλαίσια του συγκεκριμένου έργου στην πόλη των Τρικάλων– και είμαι ιδιαίτερα υπερήφανος για αυτήν την επιτυχία μιας περιφερειακής πόλης της Ελλάδας- θα είναι η πρώτη φορά σε παγκόσμιο επίπεδο που ένα τέτοιο σύστημα θα τεθεί σε κυκλοφορία σε καθαρά αστικό περιβάλλον σε συνθήκες πραγματικής κυκλοφορίας». Επεσήμανε πως η σημερινή Κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός της χώρας, κ. Αντώνης Σαμαράς, το Υπουργείο, ο Υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ, κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, και ο ίδιος προσωπικά ως αρμόδιος Υφυπουργός πρεσβεύουν ότι η ανάπτυξη των συστημάτων και των εφαρμογών ευφυών μεταφορών μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στην προώθηση της Οδικής Ασφάλειας που είναι και το θέμα του Άτυπου Συμβουλίου Υπουργών Μεταφορών της Ε.Ε. σε λίγες μέρες στο Ζάππειο και αποτελεί καίριο μοχλό ανάπτυξης, δημιουργίας θέσεων εργασίας και εξοικονόμησης χρόνου, καυσίμων και οικονομικών πόρων.
Την συνάντηση χαιρέτησαν ο κ. Μιχαήλ Ταμήλος, Βουλευτής Τρικάλων και Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Διαρκούς Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας, ο κ. Νίκος Σταθόπουλος, Γενικός Γραμματέας ΥΠΟΜΕΔΙ, και ο κ. Χρήστος Λάππας, Δήμαρχος Τρικκαίων. Την τεχνική συζήτηση συντόνισαν ο Δρ. A. Alessandrini (Sapienza University of Rome), ο Δρ. Ά. Αμδίτη (ΕΠΙΣΕΥ) και ο Ο. Ράπτη (e-Trikala ΑΕ) και παρακολούθησαν εκπρόσωποι αντίστοιχων υπουργείων χωρών-μελών της ΕΕ.
Ο Υφυπουργός Υποδομών κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος στην ομιλία του στην πανευρωπαϊκή συνάντηση ανέφερε ειδικότερα τα εξής:
«Κυρίες και κύριοι,
Με ιδιαίτερη χαρά σας καλωσορίζω στη σημερινή πανευρωπαϊκή συνάντηση στελεχών των Ευρωπαϊκών Υπουργείων Μεταφορών που συνδιοργανώνεται, στo πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, την Περιφέρεια Θεσσαλίας, το Δήμο Τρικκαίων και το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ -ICCS).
Η Ημερίδα που πραγματοποιείται ως μέρος του Ευρωπαϊκού έργου CityMobil2, έχει ως στόχο τη διερεύνηση όλων των δυνατοτήτων σε κανονιστικό και νομοθετικό πλαίσιο.
Επίσης, είναι μία πρώτης τάξεως ευκαιρία να διερευνηθούν θέματα συντονισμού και προώθησης της συνεργασίας σε Ευρωπαϊκό επίπεδο για την μελλοντική πιστοποίηση αυτοματοματοποιημένων οχημάτων χωρίς οδηγό και την αδειοδότηση της κυκλοφορίας τους σε Ευρωπαϊκούς δρόμους.
Και θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά τους υπευθύνους του έργου που συναίνεσαν, ώστε να πραγματοποιηθεί η εν λόγω συνάντηση στην Αθήνα.
Θερμές ευχαριστίες επίσης και στον καλό φίλο και συνάδελφο, τον Περιφερειάρχη Θεσσαλίας, κ. Κώστα Αγοραστό, που με την παρουσία του στις Βρυξέλλες στήριξε έμπρακτα την υποψηφιότητα του έργου του Δήμου Τρικκαίων. Άλλωστε, το έργο εντάσσεται στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Π. Δ. Ε. ) της Περιφέρειας Θεσσαλίας, με το 50% της χρηματοδότησης του έργου να προέρχεται από ελληνικούς πόρους.
Το έργο CITYMOBIL2, αποτελεί φυσική συνέχεια του έργου CityMobil στο οποίο αρχικό έργο, πραγματοποιήθηκαν μικρής χρονικής διάρκειας, επιδείξεις αυτοματοποιημένων οχημάτων σε Ευρωπαϊκές πόλεις σε περιορισμένο χώρο και σε αυστηρά ελεγχόμενο περιβάλλον.
Το έργο πλέον, επικεντρώνεται σε αυτοματοποιημένα συστήματα μαζικής μεταφοράς, κάτι που διαφοροποιείται αισθητά από τα αυτοματοποιημένα επιβατικά αυτοκίνητα ιδίας χρήσης (όπως κάποια που κυκλοφορούν στην Αμερική).
Τέτοια συστήματα μεταφοράς, μπορούν να εξυπηρετήσουν ιστορικά κέντρα πόλεων, τα οποία μπορούν να αποσυμφορήσουν, να συνδυαστούν με υπάρχουσες δομές μεταφορών για να εξυπηρετήσουν καλύτερα τις μεταφορές γενικότερα, υπό το πρίσμα πάντα της Οδικής Ασφάλειας, το οποίο αποτελεί προτεραιότητα και μέριμνά μας.
Η συγκεκριμένη τεχνολογία είναι πλέον ώριμη και έχει αποδείξει την εύρυθμη λειτουργία σε επίπεδο τεχνικών δοκιμών.
Πρέπει να σημειωθεί ότι, όλες οι περιοχές του ανεπτυγμένου κόσμου (Αμερική, Ασία-Ιαπωνία), επενδύουν στη βελτίωση και εφαρμογή αυτοματοποιημένων οχημάτων.
Σε αυτήν την κούρσα ταχύτητας, η Ευρώπη έχει τη δυνατότητα να παίξει πρωταρχικό ρόλο και να πρωτοπορήσει.
Στα πλαίσια του συγκεκριμένου έργου και δη στην πόλη των Τρικάλων – και είμαι ιδιαίτερα υπερήφανος για αυτήν την επιτυχία μιας περιφερειακής πόλης της Ελλάδας-θα είναι η πρώτη φορά σε παγκόσμιο επίπεδο που ένα τέτοιο σύστημα θα τεθεί σε κυκλοφορία σε καθαρά αστικό περιβάλλον σε συνθήκες πραγματικής κυκλοφορίας.
Το Υπουργείο και εγώ προσωπικά, μαζί με τους Έλληνες εταίρους προσπαθούμε να διασφαλίσουμε τη δυνατότητα να πραγματοποιηθούν τέτοιες δοκιμές από θέμα κανονιστικό, νομοθετικό, θέτοντας την ασφάλεια των μεταφορών ως ύψιστο κριτήριο. Συγκεκριμένα εξετάζουμε την δυνατότητα χορήγησης πινακίδων δοκιμαστικής κυκλοφορίας σε αυτοκίνητα χωρίς οδηγό ξεπερνώντας τόσο την ελληνική νομοθεσία (Κ.Ο.Κ.) όσο και την Συνθήκη της Βιέννης , όπου προβλέπεται μόνο η φιλοσοφία της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων βασίζεται στον οδηγό .
Αξίζουν τα θερμά μας συγχαρητήρια στον Δήμο Τρικκαίων και στην αναπτυξιακή εταιρεία του, eTrikala καθώς και στο Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστηματων Επικοινωνιων και Υπολογιστών του ΕΜΠ.
Επιπρόσθετα, στην ημερίδα αναμένεται να ανταλλαγούν απόψεις με στελέχη Υπουργείων Μεταφορών άλλων χωρών για τα νομικά και κανονιστικά βήματα που απαιτούνται για την αδειοδότηση τέτοιων οχημάτων.
Για να μπορούν να κυκλοφορήσουν τέτοια οχήματα, απαιτείται η προώθηση κατάλληλης κοινοτικής οδηγίας ή άλλων νομικών και κανονιστικών μέτρων από κοινού, που θα βοηθάει να ξεπεραστεί ο σκόπελος της συνθήκης της Βιέννης, δεδομένου ότι η μέχρι σήμερα φιλοσοφία της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων στηρίζεται στον ανθρώπινο παράγοντα (οδηγό). Σε βάθος χρόνου είναι πιθανό να απαιτηθεί και η αναθεώρηση της Συνθήκης αυτής.
Στόχος είναι, να υπάρξει μία επιγραμματική συμφωνία των κατευθυντήριων γραμμών και να προωθηθούν άμεσα περαιτέρω ενέργειες προς την ΕΕ.
Χαίρομαι ιδιαίτερα που βρίσκομαι σήμερα ανάμεσα σε εκπροσώπους του δημόσιου και του ακαδημαϊκού τομέα, από ευρωπαϊκές χώρες και από την Ελλάδα, για αυτά τα τόσο σημαντικά θέματα, που άπτονται το τομέα των ευφυών συστημάτων μεταφορών (Intelligent Transport Systems) ένας τομέας που κατά την διάρκεια της Ελληνικής Προεδρίας έχει ιδιαίτερα προωθηθεί – σας υπενθυμίζω το διεθνές συνέδριο για τα ευφυή συστήματα μεταφορών και το σύστημα eCall που πριν από λίγες μέρες φιλοξενήσαμε στο Υπουργείο μας.
Ως Υπουργείο, επιθυμούμε και προωθούμε τις νέες ιδέες και προτάσεις που βελτιώνουν τη ζωή των πολιτών.
Άλλωστε είναι περιττό να αναφέρω ότι η σημερινή Κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός της χώρας μας Αντώνης Σαμαράς, και εμείς στο Υπουργείο, ο Υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ, κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, και προσωπικά ως αρμόδιος Υφυπουργός, πρεσβεύουμε ότι η ανάπτυξη των συστημάτων και των εφαρμογών ευφυών μεταφορών μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στην προώθηση της Οδικής Ασφάλειας που είναι άλλωστε και το θέμα του Άτυπου Συμβουλίου Υπουργών Μεταφορών της Ε.Ε. που θα φιλοξενήσουμε σε λίγες μέρες στο Ζάππειο και αποτελεί καίριο μοχλό ανάπτυξης, δημιουργίας θέσεων εργασίας και εξοικονόμησης χρόνου, καυσίμων και οικονομικών πόρων.
Κυρίες και κύριοι,
Σήμερα έχουμε την τύχη να έχουμε μαζί μας σημαντικούς εκπροσώπους από αντίστοιχα Υπουργεία Μεταφορών. Θα αναμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τα αποτελέσματα της συνάντησης, ενώ θα είμαστε αρωγός και στο μέλλον των σχετικών πρωτοβουλιών που σκοπό έχουν τη βελτίωση της ποιότητας ζωής του πολίτη, μέσα από τη χρήση καινοτομίας και νέων τεχνολογιών στις μεταφορές.
Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω και πάλι για την παρουσία σας σήμερα στην Αθήνα
και προσβλέπω σε μια ζωντανή και γόνιμη συζήτηση.»