Με τερτίπια που υπονομεύουν τη νομιμότητα επιχειρεί η κυβέρνηση να δημιουργήσει τετελεσμένο και να ξεπουλήσει άρον-άρον στην Lamda Development τα 6.240 στρέμματα του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, όπως καταγγέλλει η Επιτροπή Αγώνα για το Μητροπολιτικό Πάρκο, και προειδοποιεί με μηνυτήρια αναφορά στον Εισαγγελέα και προσφυγή στο ΣτΕ, τη στιγμή που αντίστοιχα παραδείγματα εκποίησης πρώην αεροδρομίων σε Βερολίνο, Μαδρίτη και Νάντη έχουν αποφευχθεί με την κινητοποίηση των πολιτών.
“Το ΤΑΙΠΕΔ επιχειρεί να υπογράψει άρον-άρον τη σύμβαση παραχώρησης του Ελληνικού στη Lamda Development, με 5-6 αναβλητικές αιρέσεις υπέρ του παραχωρησιούχου, παραβιάζοντας κατάφωρα το δημόσιο συμφέρον, καθώς η μη υλοποίηση των αναβλητικών αιρέσεων μπορεί να σημαίνει πρόσθετα βάρη στο Δημόσιο από αποζημιώσεις στη Lamda Development”, υπογραμμίζεται στο κείμενο της επιτροπής, που φέρει τις υπογραφές των Χρ. Κορτζίδη, Μ. Ιατρίδου, Π. Τότσικα, Ελ. Πορτάλιου, Σπ. Κίνια, Ν. Τσιρώνη, Τ. Ταστάνη.
Η Επιτροπή Αγώνα επισημαίνει ότι βάσει της σύμβασης που θα υπογραφεί, “πρέπει εντός δύο ετών (α) να εγκριθεί από το ΣτΕ το MasterPlan, (β) να εγκριθεί η σύμβαση από τη Βουλή, (γ) να έχουν εκδοθεί οι σχετικές πολεοδομικές και άλλες άδειες, (δ) να έχει συμφωνηθεί η άδεια καζίνο, ενώ ανοικτές είναι και άλλες διαδικασίες, που μέχρι στιγμής δεν έχουν γίνει γνωστές”.
Κρούει, μάλιστα, τον κώδωνα του κινδύνου για τη διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος, τονίζοντας ότι “το μόνο όφελος για το Δημόσιο από την πρόωρη υπογραφή της σύμβασης θα είναι μία εγγυητική επιστολή 30 εκατ. ευρώ” και σημειώνει ότι στην περίπτωση που “μέσα σε δύο χρόνια δεν έχουν ικανοποιηθεί τα παραπάνω, το σχήμα υπό τη Lamda Development μπορεί να αποχωρήσει χωρίς κόστος και παίρνοντας πίσω την εγγύηση των 30 εκατ. ευρώ, ενώ μπορεί να διεκδικήσει με αγωγές διαφυγόντα κέρδη κατά τις επιθυμίες της”.
Βάσει αυτών, η Επιτροπή Αγώνα καταγγέλλει ότι η κυβέρνηση επιχειρεί να φέρει προ τετελεσμένου το ΣτΕ και να προκαταβάλει την απόφασή του, γιατί, όπως εξηγεί, “ενώ σε όλες τις άλλες ιδιωτικοποιήσεις η έγκριση του ΕΣΧΑΔΑ (Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίων Ακινήτων) προηγείται της υπογραφής της σύμβασης, εδώ τίθεται ως αναβλητική αίρεση υπέρ του αναδόχου στην ήδη υπογεγραμμένη σύμβαση”.
Χαρακτηρίζει “αντιδημοκρατική” την κύρωση από τη Βουλή ήδη υπογεγραμμένης σύμβασης, υπογραμμίζοντας ότι “για ακόμη μια φορά η Βουλή υποτιμάται και τίθεται προ εκβιασμού”. Επίσης, τονίζει ότι είναι “πρωτοφανές” να μην υπάρχει έλεγχος νομιμότητας των αιτούμενων αδειών δόμησης ή αυτές να “μην είναι επαρκώς αιτιολογημένες”. Ειδικά για την άδεια καζίνο η Επιτροπή Αγώνα υπογραμμίζει ότι “είναι κωμικό από τη μια να λένε ότι θα προκηρυχθεί ξεχωριστός διαγωνισμός για την άδεια καζίνο και από την άλλη η άδεια καζίνο να τίθεται ως αναβλητική αίρεση στη σύμβαση παραχώρησης του Ελληνικού”. Θέτει, επίσης, το ερώτημα, “εάν θα γίνει προσυμβατικός έλεγχος και γνωμοδότηση από το Ελεγκτικό Συνέδριο ή θα περιοριστούν στη γνώμη συμβούλου ή παρέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, σύμφωνα με τον καινούργιο νόμο”.
Συνεπώς, η Επιτροπή ζητά από το ΤΑΙΠΕΔ (α) να μην προχωρήσει στην υπογραφή της σύμβασης πριν εγκριθούν νόμιμα οι αναβλητικές αιρέσεις και χωρίς να έχει γίνει κανονικός προσυμβατικός έλεγχος και γνωμοδότηση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, (β) να δημοσιοποιήσει τη σύμβαση που θα υπογράψει με τη Lamda Development, (γ) να δημοσιοποιήσει την αποτίμηση της αξίας του «Ανεξάρτητου Οίκου» για την έκταση του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού και της παραλίας του Αγίου Κοσμά, που ανερχόταν στο εξευτελιστικό ποσό των 560 εκατ. ευρώ, και (δ) να δημοσιοποιήσει τις εκθέσεις των χρηματοοικονομικών συμβούλων και του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων του ΤΑΙΠΕΔ, καθώς και των προβλεπόμενων αμοιβών όλων όσων εμπλέκονται σ’ αυτή τη διαδικασία. Σε διαφορετική περίπτωση διαμηνύει ότι θα ασκήσει όλα τα ένδικα μέσα (μηνυτήρια αναφορά στον εισαγγελέα, προσφυγή στο ΣτΕ κ.τ.λ.).
Η εμπειρία των αγώνων από Βερολίνο, Μαδρίτη και Νάντη
Κοινός παρανομαστής των τριών ευρωπαϊκών πόλεων είναι η εμπειρία των αγώνων και της νίκης κατά της ιδιωτικοποίησης και δόμησης πρώην αεροδρομίων, όπως τη μετέφεραν στη συζήτηση που οργάνωσε το περασμένο Σάββατο το Ίδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ με τη συνεργασία του Δήμου Ελληνικού – Αργυρούπολης, ομιλητές από το Βερολίνο, τη Μαδρίτη και τη Νάντη.
“Έχετε κάθε λόγο να αγωνίζεστε για να γίνει πάρκο στο Ελληνικό και να πολεμήσετε ενάντια στην κερδοσκοπία”, τόνισε ο Harald Gindra, μέλος του Die Linke και δημοτικός σύμβουλος του Δήμου του Τέμπελχοφ, που στο πρώην αεροδρόμιο της πόλης η γερουσία του Βερολίνου επιχειρούσε να χτίσει εμπορικά καταστήματα στο μεγαλύτερο μέρος της έκτασης των 3.000 στρεμμάτων και μόλις στο 1/3 της έκτασης κοινωνικές κατοικίες, για να λύσει το ζήτημα της έλλειψης στέγης και της διαρκούς αύξησης της τιμής των ενοικίων. Η διαμάχη για την αξιοποίηση του αεροδρομίου του Τέμπελχοφ έχει αφετηρία στο 1990, όταν το αεροδρόμιο έπαψε να λειτουργεί και από τότε οι κινήσεις των κατοίκων διεκδικούσαν να γίνει χώρος πρασίνου. Το ζήτημα θα λυθεί με δημοψήφισμα στις 25 Μαΐου.
Στη Μαδρίτη, ο αγώνας της κίνησης Eurovegas No, το 2011, είχε αντίπαλο τον μεγιστάνα του Λας Βέγκας, Σέλντον Άντελσον, που διεκδικούσε έκταση 10.000 στρ. σε μία από τις φτωχότερες περιοχές της Μαδρίτης, για να χτίσει όχι ένα, αλλά έξι καζίνο με 18.000 κουλοχέρηδες, ένα συνεδριακό κέντρο, δώδεκα μεγάλα ξενοδοχεία και εστιατόρια 50.000 θέσεων. Ενώ οι αρχικές εξαγγελίες έκαναν λόγο για 275.000 θέσεις, τελικά αυτές σταδιακά “περιορίστηκαν” στις 5.000, και την ίδια στιγμή ο “επιχειρηματίας” ζητούσε να φτιαχτεί ζώνη άνευ φορολόγησης και μη ελέγχου των εργασιακών σχέσεων, καθώς σκόπευε να φέρει εργαζόμενους από την Ταϊλάνδη. “Κάναμε μεγάλες κινητοποιήσεις και πετύχαμε η κυβέρνηση να μην εγκρίνει το νομοσχέδιο που θα άφηνε τον Άντελσον να κάνει ό,τι θέλει”, είπε ο Κάρλος Λουί, εκπροσωπώντας την κίνηση Eurovegas No. “Εμείς προτείνουμε η έκταση να γίνει βιομηχανικό πάρκο”, τόνισε και υπογράμμισε: “Στις δημόσιες εκτάσεις τη διαχείριση πρέπει να έχει μόνο το κράτος και την ιδιοκτησία οι πολίτες”, τόνισε.
Στη Νάντη, οι κάτοικοι κινητοποιήθηκαν ενάντια στην ανακατασκευή και επέκταση του αεροδρομίου, που αξιοποιήθηκε όσο εκτελούσε πτήσεις το υπερχητικό αεροσκάφος Κονκόρντ. Στα τέλη του 1970, το αεροδρόμιο άρχισε να έχει αισθητά χαμηλή επισκεψιμότητα και το 2003 οι επιβάτες περιορίστηκαν στα 4 εκατ. Τότε, η δημοτική αρχή άρχισε να επεξεργάζεται σχέδιο επέκτασης με την απαλλοτρίωση αγροτικής γης 8.000 στρ., ενώ η Vinci για το έργο διεκδικούσε άλλα 20.000 στρ. Μαζί με την επέκταση του αεροδρομίου σχεδιαζόταν και δημιουργία σιδηροδρομικής γραμμής υψηλής ταχύτητας. “Γρήγορα οι κάτοικοι κινητοποιήθηκαν μετατρέποντας τον χώρο του πρώην αεροδρομίου σε πάρκο και ασκώντας όλα τα ένδικα μέσα κατόρθωσαν να αναστείλουν την απόφαση της δημοτικής αρχής που δεν είχε σε τίποτα να ωφελήσει τους κατοίκους”, όπως είπε ο Ζαν-Φρανσουά Πελισιέρ περιφερειακός σύμβουλος του Μετώπου της Αριστεράς, προαναγγέλλοντας μεγάλη συγκέντρωση για τις 5-6 Ιουλίου.
Πηγή: avgi.gr