Τα πρώτα τμήματα του κάθετου οδικού άξονα Νίκη – Λάρισα θα δημοπρατηθούν εντός του 2010 και ο δρόμος θα ολοκληρωθεί σε ορίζοντα επταετίας, σημείωσε ο υφυπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Γιάννης Μαγκριώτης, ο οποίος εγκαινίασε το βράδυ της περασμένης Παρασκευής την 26η Εμποροβιοτεχνική και Γεωργική Έκθεση Δυτικής Μακεδονίας στα Κοίλα.
Ειδικά για το τμήμα Κοζάνης – Λάρισας, ο υφυπουργός κατηγόρησε την κυβέρνηση της ΝΔ ότι δεν ενέκρινε ούτε ένα ευρώ για το κομμάτι στα γεωγραφικά όρια της Δυτικής Μακεδονίας, προσθέτοντας ότι η σημερινή κυβέρνηση «έχει ήδη κινηθεί» για την ένταξη του σπουδαίας σημασίας κάθετου άξονα στα διευρωπαϊκά δίκτυα, διασφαλίζοντας το σύνολο της χρηματοδότησης.
Συνέχεια στη σελ. 14
«Όπως είχα δεσμευτεί στην πρόσφατη επίσκεψή μου στην περιοχή, προωθήσαμε την κοινή υπουργική απόφαση για να λάβει η Εγνατία την αξιολόγηση των μελετών και την ολοκλήρωσή τους, φυσικά και την εποπτεία των έργων για την κατασκευή του κάθετου οδικού Νίκη – Όρια νομού Λάρισας, ένας ιστορικός αναπτυξιακός άξονας που συνδέει περιοχές οι οποίες είχαν στο παρελθόν μεγάλη οικονομική και πολιτιστική συνεργασία», υπογράμμισε ο Γ. Μαγκριώτης, σημειώνοντας ότι «αποκαθιστούμε ουσιαστικά το νήμα της ιστορίας με την κατασκευή του».
Είπε ότι «μέσα στο 2010 θα δημοπρατηθούν τα πρώτα τμήματα. Περιμένουμε από τις γειτονικές χώρες, τη FYROM και την Αλβανία τις 60 ημέρες που εκπνέουν σε λίγα εικοσιτετράωρα, για να μας απαντήσουν για τις πιθανές περιβαλλοντικές επιπτώσεις στη δική τους πλευρά, από την κατασκευή αυτών των αξόνων. Αν δεν απαντήσουν θεωρείται αυτοδίκαια ότι έχουν απαντήσει θετικά.
Συνεπώς θα είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε σε δημοπρατήσεις τόσο στο τμήμα από τη Νίκη μέχρι τη Φλώρινα όσο και στο τελευταίο κομμάτι του οδικού άξονα Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή με διασφαλισμένους πόρους από το τομεακό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ.
Όσον αφορά τον κεντρικό άξονα από τη Φλώρινα μέχρι τη Λάρισα θέλω να σας πω ότι η προηγούμενη κυβέρνηση έχει εντάξει ενδεικτικά μόνο 100 εκ. ευρώ στην περιοχή της Ελασσόνας. Στη Δυτική Μακεδονία δεν έχει εντάξει και δεν έχει δεσμεύσει ούτε ένα ευρώ. Ο άξονας αυτός έχει προϋπολογισμένα συνολικά 1.3 δις. ευρώ. Έχουμε ήδη κινηθεί για να εντάξουμε τον άξονα αυτόν στα διευρωπαϊκά δίκτυα, κάτι που δεν είχε κάνει η προηγούμενη κυβέρνηση. Με την ένταξή του θα διασφαλίσουμε το σύνολο των πόρων. Σε κάθε περίπτωση μέσα από την αναμόρφωση του ΕΣΠΑ, από το ΠΔΕ, αλλά και από την 5η προγραμματική περίοδο είμαστε αισιόδοξοι ότι ο άξονας αυτός θα ολοκληρωθεί σε ορίζοντα επταετίας.
Έκθεση – οξυγόνο για την επιχειρηματικότητα
Αναφερόμενος στη σημασία της έκθεσης και στη συμβολή της στην αναπτυξιακή προοπτική. Ο υφυπουργός τόνισε: «Οι εκθέσεις όπως αυτή της Κοζάνης και της Δυτικής είναι οξυγόνο για τις επιχειρήσεις και ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις μιας περιοχής που έχει πάρα πολλά προβλήματα γιατί γνώρισε ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια μεγάλη οικονομική και κοινωνική υποχώρηση.
Η Δυτική Μακεδονία που έχει πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα, δυστυχώς δεν αξιοποιήθηκαν. Η ανάπτυξη του οριζόντιου άξονα της Εγνατίας την έβγαλε από την απομόνωση και την έδωσε τη δυνατότητα να αναδείξει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα. Όμως η μη ολοκλήρωση υποδομών, κυρίως με τις κάθετες συνδέσεις, με τα άλλα αναπτυξιακά κέντρα και κυρίως με τις χώρες της Βαλκανικής, που δεν συνόδευσαν την ανάπτυξη του οριζόντιου άξονα απομόνωσε την ενδοχώρα της Εγνατίας και ταυτόχρονα δημιούργησε πρόσθετα αναπτυξιακά και κοινωνικά προβλήματα.
Σε πρόσφατη επίσκεψή μου είχα τη δυνατότητα να αναπτύξω το σχέδιό μας για ένα ολοκληρωμένο δίκτυο αναπτυξιακών υποδομών. Ήδη αρκετά βήματα – έστω και σε μικρό χρονικό διάστημα έχουν γίνει – και γι’ αυτό είμαστε αισιόδοξοι ότι γρήγορα η Δυτική Μακεδονία θα έχει τις βασικές υποδομές για να στηρίξει τις επιχειρήσεις και την επιχειρηματική δραστηριότητα.
Η Κοζάνη, η Δυτική Μακεδονία είναι πύλη της χώρας μας, είναι σταυροδρόμι στις οικονομικές και εμπορικές σχέσεις με τη Νοτιοδυτική Ευρώπη και ιδιαίτερα με τα Δυτικά Βαλκάνια. Οι επιχειρηματίες από μόνοι τους, με ηρωικές προσπάθειες τα προηγούμενα χρόνια έχουν χτίσει αυτές τις σχέσεις. Η Έκθεση ήταν πάντα μοχλός αυτής της προσπάθειας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΒΗΤΤΑΣ