«Η νέα διοικητική δομή της εκπαίδευσης σε συνδυασμό με τον «Καλλικράτη» δημιουργεί όρους για πιο έντονη ταξική κατηγοριοποίηση μαθητών και σχολείων, με συνέπειες τη διαφοροποίηση του σχολικού και του αναλυτικού προγράμματος, τη συμμετοχή των γονιών στο κόστος λειτουργίας του σχολείου, το άνοιγμα της πόρτας του σχολείου στους επιχειρηματίες».
Τα παραπάνω τόνισε το μέλος της Νομαρχιακής Επιτροπής Κοζάνης του ΚΚΕ και περιφερειακή σύμβουλος Αντωνία Χόλμπα στην εκδήλωση που διοργάνωσε στις 9 Οκτωβρίου στο Βελβεντό η Τοπική Οργάνωση του ΚΚΕ για την Παιδεία.
Ανέφερε ότι από τις εξαγγελίες για το «νέο σχολείο» μέχρι σήμερα έχουν δρομολογηθεί εξελίξεις που αλλάζουν ριζικά τη φυσιογνωμία της εκπαίδευσης και έχουν δραματικές επιπτώσεις στις δυνατότητες που έχει η λαϊκή οικογένεια να μορφώσει τα παιδιά της, ανέφερε η ομιλήτρια, καθώς:
Δημιουργείται νέο πλαίσιο αξιολόγησης και αυτοαξιολόγησης με κριτήρια ιδιωτικοοικονομικά, αξιολογείται ο βαθμός εφαρμογής της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής σε επίπεδο σχολικής μονάδας. Σε αυτό εντάσσεται και ο νέος αντιδραστικός ρόλος των στελεχών της εκπαίδευσης που θα είναι manager – προωθητές της κυβερνητικής πολιτικής.
Σημείωσε ότι το νέο σύστημα πρόσληψης εκπαιδευτικών αποσυνδέει το πτυχίο από το επάγγελμα. Η γενίκευση των ελαστικών σχέσεων εργασίας διαμορφώνει ένα τοπίο οκτώ κατηγοριών ελαστικά εργαζομένων! Είναι φανερό ότι σε τέτοιες συνθήκες ακυρώνεται στην πράξη η αναγκαία σταθερότητα στη σχέση μαθητή- εκπαιδευτικού ως προϋπόθεση της μαθησιακής διαδικασίας.
Ταυτόχρονα, είπε, ξεκινά από φέτος το «Νέο Λύκειο» και δρομολογούνται δραματικές αλλαγές στην Τεχνολογική Επαγγελματική Εκπαίδευση (Τεχνολογικό Λύκειο). Οι αλλαγές συγκεκριμενοποιούν σε επίπεδο Λυκείου τη στροφή στη διαφοροποίηση μέσα από τις πολλαπλές επιλογές, την όρθωση νέων ταξικών φραγμών μέσα από τα εμπόδια που τίθενται για την ολοκλήρωση των σπουδών, τη στροφή στην ΤΕΕ η οποία «αναβαθμίζεται» προκειμένου να εξυπηρετήσει πιο αποδοτικά την απαίτηση για παραγωγή φθηνού εργατικού δυναμικού. Πρόκειται, πρόσθεσε, για ένα σχολείο που χάνει τον όποιο μορφωτικό χαρακτήρα του σπρώχνοντας τα παιδιά να προετοιμάζονται για την πρόσβαση στα πανεπιστήμια. Για όσους δεν προορίζονται για την ανώτατη εκπαίδευση ιδρύονται τα τεχνολογικά Λύκεια, σε μια προσπάθεια να διοχετεύσει στην πρόωρη κατάρτιση, σε αυτόν τον προθάλαμο της δια βίου μάθησης, τη μεγάλη μάζα των παιδιών των λαϊκών οικογενειών.
Χαρακτήρισε «κρίσιμες» τις αλλαγές στο Δημοτικό, καθώς τα ολοήμερα σχολεία της στροφής στις δεξιότητες (υπολογιστές, ξένη γλώσσα στην Α’ Δημοτικού), των εξουθενωμένων παιδιών γενικεύονται. Την ώρα που Ε.Ε και κυβέρνηση διατυμπανίζουν το «ψηφιακό σχολείο» μια σειρά από έρευνες σε χώρες που εφαρμόστηκαν τέτοια «καινοτόμα προγράμματα», ξεσκεπάζουν τις αρνητικές και επικίνδυνες συνέπειες της εκτεταμένης χρήσης υπολογιστών από τα παιδιά. Αποκαλύπτουν την προπαγάνδα για δήθεν θετικές επιδόσεις των μαθητών, ομαδοσυνεργατικό κλίμα κτλ. αλλά και τις ανησυχητικές συνέπειες που θα έχει το «ψηφιακό σχολείο» στην ομαλή φυσιολογική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών.
Αναφερόμενη στη «Δια Βίου Μάθηση», όπου θα δοθούν 2,2 δις ευρώ, κυρίως από προγράμματα ΕΣΠΑ, είπε ότι στόχος της είναι η αναλώσιμη κατάρτιση σεμιναριακού τύπου, η οποία θα διέπει όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης αλλά και οποιαδήποτε εκπαιδευτική δομή, για μια διαρκή εκμετάλλευση. Τα προγράμματα της δια βιου μάθησης αποτελούν το μοντέλο κατάρτισης που θα εκπαιδεύει χιλιάδες αυριανούς εργαζόμενους, που σύμφωνα με την Ε.Ε πρέπει να αλλάζουν 6 και 7 δουλειές , μα και να είναι έτοιμοι να προσαρμοστούν κάθε χρονική στιγμή στις απαιτήσεις του παλιού ή νέου τους εργοδότη.
Σημείωσε ότι η νέα χρονιά ξεκινάει με τους χειρότερους όρους για τις λαϊκές οικογένειες, καθώς έχει δημιουργηθεί ασφυκτική κατάσταση στο χώρο της εκπαίδευσης εξαιτίας της πολιτικής της κυβέρνησης. Τα σχολεία στενάζοντας κάτω από το βάρος της υποχρηματοδότησης, ανοίγουν χωρίς βιβλία! Η κυβέρνηση καλεί τους μαθητές να κάνουν μάθημα με φωτοτυπίες, dvd και internet, ωθώντας τους ουσιαστικά στην αγορά τους από το εμπόριο…Από την άλλη, ενώ η δημόσια εκπαίδευση έχει συσσωρευμένες ανάγκες στελέχωσης της από διδακτικό προσωπικό, τη στιγμή μάλιστα που οι συνταξιοδοτήσεις εφέτος υπολογίζονται στις 6000, το Υπουργείο Παιδείας προσέλαβε μόνο 536 (!!!) εκπαιδευτικούς σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση! Όσον αφορά, δε, των αριθμό των αναπληρωτών θα είναι μειωμένος κατά 50% σε σύγκριση με την περσινή σχολική χρονιά. Αλλά και το ζήτημα της μεταφοράς των μαθητών δεν έχει εξασφαλιστεί καν, καθώς αυτή έχει περάσει στους «καλλικρατικούς» δήμους, οι οποίοι, ο ένας μετά τον άλλο δηλώνουν οικονομική αδυναμία να ανταποκριθούν. Το πρόβλημα γίνεται εκρηκτικό, λόγω των χιλιάδων συμπτύξεων, συγχωνεύσεων σχολείων που έγιναν την περυσινή χρονιά (θα επιχειρηθούν και άλλες φέτος) και που οδηγεί χιλιάδες μαθητές στην καθημερινή μετακίνηση, ακόμα και σε μεγάλες και επικίνδυνες αποστάσεις. Είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα χαθούν χιλιάδες ώρες διδασκαλίας, αφού οι συμβάσεις που θα υπογράψουν οι δήμοι θα ισχύουν από το Νοέμβρη!
Την αντιλαϊκή πολιτική που επιβάλλει τις ελλείψεις αυτές καλούνται να πληρώσουν τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών, που αγωνίζονται με τέτοιους όρους να κατακτήσουν τη μόρφωση, αλλά και οι εκπαιδευτικοί, αφού δηλωμένη πρόθεση του υπουργείου είναι να καλύψει τα κενά με υποχρεωτικές μετακινήσεις και εξάντληση του ωραρίου των υπηρετούντων εκπαιδευτικών, τινάζοντας στον αέρα κάθε έννοια οργανικότητας, ανοίγοντας το δρόμο για την ουσιαστική κατάργηση της μονιμότητας. Με αυτό τον τρόπο δημιουργείται καθεστώς ανασφάλειας στους εκπαιδευτικούς, διαλύονται οικογένειες και ανατρέπονται οικογενειακοί προγραμματισμοί.
Λαϊκή οικονομία – λαϊκή εξουσία για ενιαίο
δωδεκάχρονο σχολείο
Σήμερα, τόνισε η ομιλήτρια, υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις ώστε η βασική – γενική εκπαίδευση να διευρυνθεί ποιοτικά και ποσοτικά. Λύση μπορεί να δοθεί από το Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο που προτείνει το ΚΚΕ, το σχολείο των σύγχρονων μορφωτικών λαϊκών αναγκών. Μέσα από το12χρονο σχολείο θα εξασφαλίζεται βασική ενιαία εκπαίδευση ως τα 18 χρόνια, που ο άνθρωπος ενηλικιώνεται ψυχικά, κοινωνικά πνευματικά και βιολογικά. Το σχολείο αυτό θα δίνει ολόπλευρη γενική μόρφωση σε όλους ανεξαίρετα τους μαθητές, με ενιαία προγράμματα, ενιαία δωρεάν βιβλία, μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό με ενιαία εργασιακά δικαιώματα. Από αυτή τη σκοπιά αντιπαλεύουμε κάθε προσπάθεια διάσπασης του όποιου ενιαίου χαρακτήρα της εκπαίδευσης, όπως τα project και τα ευρωπαϊκά προγράμματα.
Κατήγγειλε επίσης τη συκοφάντηση από την υπουργό Παιδείας των μαθητικών κινητοποιήσεων και τη στοχοποίηση των μαθητών σαν «βανδάλους και καταστροφείς» των σχολείων, λέγοντας ότι στόχος είναι να συκοφαντηθούν οι αγώνες τους και να χτυπηθεί το οργανωμένο μαθητικό κίνημα, το ΚΚΕ και η ΚΝΕ, που στηρίζουν το δίκαιο αγώνας τους. Καταδίκασε επίσης την προσπάθεια ποινικοποίησης των αγώνων των μαθητών με την επιστράτευση εισαγγελέων για να τρομοκρατηθούν οι μαθητές και να πνιγεί η φωνή και η οργή των 15χρονων παιδιών, κυρίως της λαϊκής οικογένειας, που διαμαρτύρονται για τις ελλείψεις βιβλίων και την υποχρηματοδότηση των σχολείων τους.
«Σήμερα, βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη καμπή για το λαό. Το που θα πάνε τα πράγματα, θα κριθεί και από εμάς. Είναι δική μας ευθύνη να επιταχύνουμε την κίνηση της Ιστορίας, ενάντια σε κάθε αστικό και οπορτουνιστικό ιδεολόγημα, να βγει ο λαός στο προσκήνιο και να διεκδικήσει την παιδεία που του αξίζει στην κοινωνία που αυτός θα βρίσκεται στο τιμόνι», κατέληξε η ομιλήτρια.
Αναφορά στα προβλήματα των σχολείων του Βελβεντού έκανε στην τοποθέτησή της η πρόεδρος του Τ.Σ. Βελβεντού Ειρήνη Γκαμπράνη κι επισήμανε ότι: «Εμείς σαν Τοπικό Συμβούλιο Βελβεντού, που είμαστε αντιπολίτευση στο Δήμο Σερβίων –Βελβεντου, προσπαθούμε να κάνουμε μια διαχείριση αυτών των λιγοστών πόρων που έρχονται για να απαλύνουμε κάπως τα τρέχοντα προβλήματα, στα σχολεία, όμως η κατάσταση δεν θα μπορεί να διαχειριστεί στο μέλλον προς όφελος των παιδιών των εργαζομένων, των αγροτών και των αυτοαπασχολούμενων γιατί οι αλλαγές θα είναι πιο βαθιές θα ανατραπούν τα πάντα από ότι ξέραμε μέχρι σήμερα» και κάλεσε σε συνέχιση το αγώνα για την ανατροπή αυτής της πολιτικής.































