Με σεβασμό, αγάπη και φροντίδα προς την Τρίτη ηλικία, το τμήμα τροχαίας Πτολεμαΐδας, διοργάνωσε ενημερωτική εκδήλωση για την οδική ασφάλεια σε σχέση με τους ηλικιωμένους, που πραγματοποιήθηκε Πέμπτη (16-10-2008) στο χώρο όπου στεγάζεται το Β΄ΚΑΠΗ του Δήμου Πτολεμαΐδας.
Εισηγητής του θέματος ήταν ο αναπληρωτής Διοικητής του Τμήματος Τροχαίας Πτολεμαΐδας Υπαστυνόμος Παναγιώτης Αβραμίδης, ο οποίος έτυχε θερμής υποδοχής από τους εκατό περίπου ηλικιωμένους, που παρακολούθησαν την ομιλία με πραγματικά ιδιαίτερο ενδιαφέρον, έθεσαν ανάλογα ερωτήματα, εξέθεσαν τους προβληματισμούς τους καταθέτοντας προτάσεις σχετικές με το θέμα της οδικής ασφάλειας.
Ο κ. Αβραμίδης αφού έδωσε κάποια στοιχεία στην αρχή για τροχαία ατυχήματα, που είχαν σαν αποτέλεσμα τον θάνατο ή τον τραυματισμό ηλικιωμένων ατόμων, αναφέρθηκε στους τρόπους οδήγησης και μετακίνησης όσο το δυνατόν με περισσότερη ασφάλεια, ενώ στάθηκε στην περιορισμένη όραση, στις πνευματικές ικανότητες, στην σωματική κατάσταση και στις παρενέργειες των φαρμάκων, για να καταλήξει στους τρόπους με τους οποίους μπορούν να προστατευθούν οι ηλικιωμένοι οδηγοί αλλά και οι πεζοί.
Σας παραθέτουμε ολόκληρη την εμπεριστατωμένη ομιλία του κ. Αβραμίδη καθώς θεωρούμε ότι είναι χρήσιμη για όλους.
«Κυρίες και κύριοι καλησπέρα σας. Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που βρίσκομαι σήμερα κοντά σας. Αυτό γιατί θεωρώ τους ηλικιωμένους σημαντικό κομμάτι της ζωής μας. Τόσο σημαντικό, που μου είναι δύσκολο να φανταστώ τη ζωή μας χωρίς αυτούς. Αν δεν υπήρχατε εσείς σίγουρα θα ήμασταν πιο φτωχοί σε ήθη σε έθιμα και σε αξίες. Όμως όλα αυτά είναι που κάνουν ένα λαό να διαφέρει, οι παραδόσεις τα ήθη του και τα έθιμά του και είστε εσείς οι ηλικιωμένοι, αυτοί που τα μεταφέρετε στις νεότερες γενιές. Ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα στο χθες και το αύριο. Εσείς που δώσατε κρίσιμες και δύσκολες μάχες για να ζούμε εμείς καλύτερα. Εσείς που ενισχύετε τη μνήμη, τονώνετε το ηθικό και δίνετε μαθήματα ιστορίας σε μας τους νεότερους. Εσείς οι ηλικιωμένοι άνθρωποι, οι γιαγιάδες και οι παππούδες, μια διαχρονική αξία που διαρκώς μεγαλώνει.
-Αντικείμενο της ομιλίας μας θα είναι η οδική ασφάλεια σε σχέση κυρίως με την τρίτη ηλικία. Με τον όρο «οδική ασφάλεια», εννοούμε το σύνολο των κανόνων που πρέπει να τηρούν οι χρήστες του δρόμου, οδηγοί οχημάτων (αυτοκίνητα – μοτοσικλέτες και μοτοποδήλατα – ποδήλατα) αλλά και οι πεζοί προκειμένου να αποφεύγονται τα τροχαία ατυχήματα. Τα ατυχήματα αυτά τα οποία είναι η μεγάλη πληγή του σύγχρονου κόσμου αλλά και της χώρας μας, όπου κάθε μέρα χάνουν τη ζωή τους περίπου 6 άτομα. Δηλαδή πάνω από 2.000 άτομα κάθε χρόνο. Εκτός αυτού πάρα πολύ τραυματίζονται οι μένουν για πάντα ανάπηροι.
-Τα τελευταία χρόνια μόνο στην περιοχή αρμοδιότητας του Τμήματος Τροχαίας Πτολεμαΐδας έγιναν τριάντα τρία (33) τροχαία ατυχήματα που είχαν σαν αποτέλεσμα το θάνατο ή τον σοβαρό τραυματισμό ηλικιωμένων ανθρώπων. Πιο συγκεκριμένα τέσσερις (4) ηλικιωμένες γυναίκες παρασύρθηκαν από αυτοκίνητα και έχασαν τη ζωή τους. Στις δύο (2) από τις περιπτώσεις αυτές ο οδηγός ήταν επίσης ηλικιωμένος, ο ένας μάλιστα (78 ετών) ήταν και υπό την επίδραση οινοπνεύματος, εγκατέλειψε το θύμα του αλλά συνελήφθη λίγη ώρα μετά την πράξη του. Επίσης παρασύρθηκαν από οχήματα δύο (2) ακόμη γυναίκες (η μία από μοτοποδήλατο) και ένας άνδρας με αποτέλεσμα τον αρκετά σοβαρό τραυματισμό τους.
– Στα προηγούμενα τροχαία, κατά την έρευνα που ακολούθησε, διαπιστώθηκε (πλην της παράσυρσης από τον μεθυσμένο οδηγό) ότι οι οδηγοί των οχημάτων δεν μπόρεσαν να διακρίνουν το πεζό «θύμα τους» λόγο του χαμηλού φωτισμού και των σκουρόχρωμων ενδυμάτων που φορούσε ο πεζός/η.
-Επίσης αναφορικά με τα τροχαία που συνέβησαν στην περιοχή μας, αξίζει να σημειωθεί ότι έγιναν με κάθε είδους όχημα (αγροτικά μηχανήματα – αυτοκίνητα – δίκυκλα ή και τρίκυκλα μοτοποδήλατα / μοτοσικλέτες, ακόμη και με ποδήλατα στα οποία ενεπλάκησαν οι ηλικιωμένοι ως οδηγοί, ως πεζοί αλλά και ως επιβάτες οχημάτων. ( Οι ηλικίες αφορούν άτομα γεννημένα από το 1923 μέχρι και το 1945). Σε μερικά από αυτά διαπιστώθηκε χρήση αλκοόλ από τον οδηγό, ενώ σε άλλα διαπιστώθηκαν άλλες παραβάσεις (ληγμένο δίπλωμα – παραβίαση προτεραιότητας – είσοδος στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας κ.α.). Φυσικά τα ατυχήματα στα οποία ενεπλάκησαν ηλικιωμένοι οδηγοί (κατά το ίδιο χρονικό διάστημα) και είχαν σαν αποτέλεσμα μόνο υλικές ζημίες, είναι πολύ περισσότερα, αλλά δεν αξιολογούνται ιδιαίτερα. Αυτό είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό, ιδιαίτερα αν σκεφτεί κανείς ότι οι ηλικιωμένοι οδηγούν και γενικώς μετακινούνται πολύ λιγότερο από τους νεότερους ανθρώπους, οι οποίοι κινούνται πολύ περισσότερο λόγο υποχρεώσεων (επαγγελματικών, οικογενειακών, κοινωνικών κ.λ.π.).
-Δυστυχώς η αύξηση της ηλικίας των οδηγών, φέρνει μαζί και απώλειες των οδηγικών αλλά και των πνευματικών δεξιοτήτων (ικανοτήτων). Παρακάτω θα προσπαθήσουμε να δούμε ποιες είναι οι επιπτώσεις αυτές για την οδήγηση και τι μπορούμε να κάνουμε για να οδηγούμε και γενικώς να μετακινούμαστε όσο το δυνατόν περισσότερο με ασφάλεια.
Όραση:
-Μετά την ηλικία των 40 στην όραση επέρχονται μεταβολές που δυστυχώς δεν είναι προς το καλύτερο. Σκεφθείτε μόνο πως σύμφωνα με έρευνες που έχουν γίνει, ένας άνθρωπος 60 ετών, χρειάζεται 3 φορές περισσότερο φως για να βλέπει τόσο καλά όσο ένας έφηβος. Επίσης θα χρειασθεί τον διπλάσιο χρόνο από έναν έφηβο για να προσαρμόσει την όρασή του στο σκοτάδι.
-Αν σκεφτούμε ότι το 90% των αποφάσεων που παίρνουμε όταν οδηγούμε, βασίζονται σε πληροφορίες που «μας δίνουν» τα μάτια μας, μπορούμε να αντιληφθούμε την σημασία της καλής όρασης σε σχέση με την ασφαλή οδήγηση. Οδηγοί με μειωμένη όραση δεν είναι σε θέση να βλέπουν σωστά και έγκαιρα τα σήματα οδικής κυκλοφορίας. Είναι γεγονός ότι πολλοί άνθρωποι δεν αντιλαμβάνονται τουλάχιστο στα αρχικά στάδια ότι η όραση τους έχει μειωθεί. Για το λόγο αυτό είναι σημαντικό οι οδηγοί αυτοκινήτων και άλλων μέσων μεταφοράς, να ελέγχουν κατά τακτικά διαστήματα την όρασή τους.
-Έρευνα που διεξήγαγε στο Ηνωμένο Βασίλειο το Βασιλικό Εθνικό Ινστιτούτο για τους Τυφλούς, έδειξε ότι 1 στους 3 οδηγούς παραβιάζουν το νόμο και θέτουν τους εαυτούς τους και τους άλλους σε κίνδυνο διότι οδηγούν με μειωμένη όραση.
-Έτσι όλοι οι οδηγοί, αλλά ακόμη περισσότερο οι ηλικιωμένοι οδηγοί είναι καλό να θυμούνται πάντοτε και να κάνουν τα ακόλουθα:
1. Να πηγαίνετε τακτικά στον οφθαλμίατρο για εξέταση των ματιών σας. Το ελάχιστο είναι 1 φορά κάθε 2 χρόνια, αλλά συχνότερα εάν έχουν διαπιστωθεί αλλαγές στα μάτια ή στην όραση σας. Πολλές παθήσεις των ματιών μπορούν να αντιμετωπισθούν αποτελεσματικά ή ακόμη να επιβραδυνθεί η επιδείνωση τους εάν ανιχνευτούν έγκαιρα. Επίσης στους ηλικιωμένους, ο καταρράκτης είναι συχνός και μπορεί να αντιμετωπισθεί επιτυχώς με χειρουργική επέμβαση.
2. Εάν διαπιστώσετε προβλήματα της όρασης σας τη νύκτα, είναι προτιμότερο να περιορίζεστε στο να οδηγείτε μόνο την ημέρα.
3. Η μείωση της περιφερικής όρασης μπορεί να αντιμετωπισθεί με το να γυρίζετε συχνότερα το κεφάλι σας για να βλέπετε καλύτερα προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση.
4. Τα καθρεφτάκια του αυτοκινήτου όπως επίσης και οι επιφάνειες όλων των γυαλιών, πρέπει να διατηρούνται όσο το δυνατό πιο καθαρά για να μην δημιουργούν πρόσθετα εμπόδια στην όραση σας.
5. Είναι καλό να τοποθετείτε ένα μεγαλύτερο καθρεφτάκι για να βλέπετε προς τα πίσω έτσι ώστε να αυξάνετε το πεδίο όρασης σας.
6. Να προσπαθείτε να κοιτάζετε με προσοχή μπροστά σας, χωρίς περισπασμό (κάτι) που να μειώνει την προσοχή σας, ακόμη πιο μακριά από το προπορευόμενο όχημα. Έτσι μπορείτε να αντιλαμβάνεστε τους κινδύνους έγκαιρα.
-Παράλληλα πρέπει να επισημανθεί το γεγονός ότι η τακτική εξέταση των ματιών και της όρασης, είναι χρήσιμη όχι μόνο για την πρόληψη των οδικών ατυχημάτων αλλά και για την έγκαιρη διάγνωση σοβαρών ασθενειών. Η τακτική εξέταση των ματιών είναι δυνατόν να δείξει τα πρώτα σημεία ασθενειών όπως ο διαβήτης, η ψηλή πίεση, ο εκφυλισμός της ωχράς κηλίδας (ωχροπάθεια), το γλαύκωμα και ο καταρράκτης. Η έγκαιρη ανίχνευση των ασθενειών αυτών δια μέσου της τακτικής εξέτασης των ματιών, επιτρέπει μια πιο αποτελεσματική αντιμετώπισή τους. Αποτρέπει επίσης την απώλεια όρασης.
Πνευματικές ικανότητες
-Παρά το γεγονός ότι οι πολλοί ηλικιωμένοι μπορεί να είναι εξίσου οξυδερκείς όσο οι νέοι, εντούτοις ο χρόνος που χρειάζονται για να αντιδράσουν είναι μεγαλύτερος. Η αύξηση της ηλικίας μεγαλώνει το χρόνο που χρειάζεται ο εγκέφαλος για να επεξεργάζεται τις πληροφορίες και τον κάνει πιο ευάλωτο στους περισπασμούς.
Όταν οδηγούμε, η αντίδραση μας βασίζεται σε τρία πράγματα: Την αντίληψη, την απόφαση και τη δράση. Στους ηλικιωμένους το κάθε στάδιο χρειάζεται περισσότερο χρόνο. Κάποτε χρειάζεται τόσος χρόνος, που η κατάσταση καθίσταται επικίνδυνη.
-Μερικοί τρόποι για αντιμετώπιση της φυσικής εξέλιξης που μας κάνει να χρειαζόμαστε περισσότερο χρόνο για αντιδράσουμε, είναι:
1. Περισσότερος χώρος μπροστά από το αυτοκίνητο: Η διατήρηση μεγαλύτερης απόστασης από το προπορευόμενο αυτοκίνητο, επιτρέπει μεγαλύτερο χρόνο αντίδρασης σε περίπτωση προβλήματος.
2. Μεγαλύτερη προσοχή στις στροφές ιδιαίτερα όταν αυτές πρέπει να γίνονται προς την απέναντι πλευρά του δρόμου. Σε τέτοιες στροφές χρειάζεται προσοχή για την ταχύτητα των αυτοκινήτων που έρχονται από την άλλη πλευρά του δρόμου και για πεζούς που τυχόν θα περνούν το δρόμο εκείνη τη στιγμή υποχρεώνοντας έτσι τον οδηγό να σταματήσει κατά τη στροφή.
3. Είναι καλό να αποφεύγονται όλα όσα μπορούν να προκαλούν περισπασμό με μείωση της προσοχής του ηλικιωμένου οδηγού όπως το ραδιόφωνο ή το κινητό τηλέφωνο. Οι επιβάτες στο αυτοκίνητο δεν πρέπει να του αποσπούν την προσοχή και εάν το κάνουν τότε ο ηλικιωμένος οδηγός πρέπει να τους λέει ότι κάνοντας αυτό μειώνουν την ασφάλεια όλων.
4. Καλή γνώση του δρομολογίου: Ο ηλικιωμένος οδηγός πρέπει να μελετά καλά το δρομολόγιο του πριν ξεκινήσει και να ξέρει ακριβώς που θα πρέπει να πάει και που θα στρίψει στα σταυροδρόμια. Έτσι δεν πρέπει να παίρνει την τελευταία στιγμή δύσκολες αποφάσεις για το που πρέπει να πάει μειώνοντας έτσι την προσοχή του για τους άλλους κινδύνους που συνεχώς καραδοκούν στους δρόμους.
5. Εάν σε ορισμένους δρόμους ο ηλικιωμένος δυσκολεύεται, είναι προτιμότερο να διαλέγει δρομολόγια στα οποία νιώθει μεγαλύτερη σιγουριά. Επίσης εάν στις ώρες αιχμής νιώθει άβολα και ένταση, είναι προτιμότερο να περιορίζει την οδήγηση του σε ώρες πιο ήσυχες.
Η σωματική κατάσταση
-Η οδήγηση είναι μια σωματική δραστηριότητα. Ο οδηγός που δεν ασκείται ή που δεν είναι σε καλή σωματική κατάσταση, μπορεί να μην έχει τη δύναμη, την ευκαμψία και το συντονισμό που απαιτείται για τον ασφαλή χειρισμό ενός οχήματος. Μπορεί να ακούγεται παράξενο αλλά το καθημερινό γρήγορο περπάτημα, συμβάλλει στο να γίνετε καλύτεροι οδηγοί.
Τι μπορούν οι ηλικιωμένοι να κάνουν για να είναι σε καλύτερη σωματική κατάσταση, γεγονός που θα τους επιτρέπει να οδηγούν καλύτερα και ασφαλέστερα;
1. Περπάτημα τουλάχιστον για 20 λεπτά κάθε μέρα για 5 μέρες της εβδομάδας ή μια άλλη ισοδύναμη σωματική δραστηριότητα. Η κηπουρική, το τρέξιμο ή άλλα σπορ βοηθούν στη διατήρηση καλής σωματικής κατάστασης
2. Πνευματική άσκηση: Κάθε μορφή πνευματικής άσκησης, από σταυρόλεξα μέχρι παζλ, συμβάλλουν στη διατήρηση των νοητικών δεξιοτήτων και της ικανότητας επίλυσης προβλημάτων, γεγονός που μπορεί να είναι εξαιρετικά χρήσιμο κατά την οδήγηση. Η εκμάθηση νέων πραγμάτων, η απόκτηση νέων δεξιοτήτων, τα χόμπι βοηθούν με τον ίδιο τρόπο
Φάρμακα
-Υπάρχουν φάρμακα που επηρεάζουν την οδήγηση λόγω του ότι μπορεί να φέρνουν ζαλάδα ή να μειώνουν την προσοχή. Φάρμακα που ανήκουν στην κατηγορία των ηρεμιστικών, υπνωτικών, παυσίπονων, αντικαταθλιπτικών, αντιβηχικών, αντιαλλεργικών και αποσυμφορητικών, είναι από αυτά που χρησιμοποιούνται το περισσότερο και έχουν κινδύνους για την οδήγηση. Είναι πολύ σημαντικό οποιοσδήποτε λαμβάνει ένα φάρμακο και ακόμη περισσότερο εάν είναι ηλικιωμένος, να ξέρει ότι λήψη φαρμάκων ή άλλων ουσιών και οδήγηση, μπορεί να είναι ένας πολύ επικίνδυνος συνδυασμός. Εάν η λήψη φαρμάκων ή άλλων ουσιών θεωρείται απαραίτητη, τότε ο οδηγός πρέπει να ρωτά το γιατρό του για τυχόν επιδράσεις.
Επίσης είναι καλό να διαβάζει και το ενημερωτικό σημείωμα που συνήθως υπάρχει μαζί με το φάρμακο για να δει εάν αναγράφεται ότι η οδήγηση είναι επικίνδυνη όταν λαμβάνεται η συγκεκριμένη ουσία ή φάρμακο. Εκτός από το γιατρό, ο ηλικιωμένος μπορεί επίσης να ρωτά και το φαρμακοποιό του. Κατά την οδήγηση, η λήψη αλκοόλ από μόνη της ή όταν λαμβάνονται ταυτόχρονα φάρμακα, είναι επικίνδυνη για τους ηλικιωμένους και πρέπει να αποφεύγεται. Όταν για πρώτη φορά ο ηλικιωμένος οδηγός αρχίζει να παίρνει ένα φάρμακο, είναι καλό να αποφεύγει να οδηγά διότι οι παρενέργειες μπορεί να είναι χειρότερες αρχικά και μετά από παρέλευση μερικών ημερών ο οργανισμός να προσαρμόζεται. Εάν ένα φάρμακο προκαλεί υπνηλία ή αποπροσανατολισμό, τότε η οδήγηση πρέπει να αποφεύγεται. Επίσης πρέπει να αποφεύγεται σε κάθε περίπτωση η χρήση του κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση. Σύμφωνα με έρευνες που έγιναν τα κινητά τηλέφωνα είναι σοβαρή αιτία πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων.
Θεωρώ περιττό να αναφέρω ότι σε κάθε περίπτωση μετακίνησης (ακόμα και για την πιο σύντομη διαδρομή) πρέπει να φοράμε ζώνη ασφαλείας ή προστατευτικό κράνος και να επιβάλλουμε στους επιβάτες του οχήματος να κάνουν το ίδιο. Ποτέ τα παιδιά στο μπροστινό κάθισμα αλλά πάντοτε πίσω και δεμένα με τη ζώνη. Τήρηση πάντοτε των ορίων ταχύτητας και των αποστάσεων ασφαλείας.
ΣΚΕΦΘΕΙΤΕ
ΜΟΝΟ ΤΑ ΕΞΗΣ:
-Η μείωση των ατυχημάτων και των συνεπειών αυτών, είναι απολύτως δυνατή. Μάλιστα από διάφορες στατιστικές μελέτες προκύπτει ότι η χρήση και μόνο της ζώνης ασφαλείας, του προστατευτικού κράνους, η θέση των παιδιών στο πίσω κάθισμα και η οδήγηση χωρίς τη χρήση αλκοόλ μπορούν να μειώσουν τους νεκρούς από τα τροχαία ατυχήματα μέχρι και 50%.
Πότε πρέπει ένας ηλικιωμένος οδηγός να σταματά την οδήγηση;
Η χρονολογική ηλικία ενός οδηγού, δεν μπορεί να προσδιορίσει από μόνη της την ικανότητα ενός ατόμου για οδήγηση.
Ορισμένα σημεία όμως μπορούν να δείχνουν ότι η ικανότητα για ασφαλή οδήγηση είναι μειωμένη όπως π.χ.:
1. Όταν συμβούν μια σειρά από μικρά ατυχήματα ή παραλίγο σοβαρές συγκρούσεις
2. Σκέψεις του ηλικιωμένου ότι πλέον δεν είναι σε θέση να συγκεντρώνεται ικανοποιητικά
3. Δυσκολίες ανάγνωσης των συνήθων οδικών σημάτων
4. Όταν ο οδηγός χάνεται σε γνωστούς του δρόμους
5. Όταν οι άλλοι οδηγοί κορνάρουν συχνά στον ηλικιωμένο οδηγό
6. Όταν οι φίλοι, η οικογένεια ή η αστυνομία κάνουν αρνητικά σχόλια για την ποιότητα της οδήγησης
-Αναφορικά με τους ηλικιωμένους οδηγούς, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (άρθρο 95 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας), οι ερασιτεχνικές άδειες οδήγησης αυτοκινήτων και μοτοσικλετών ισχύουν ως έχουν από τη χορήγησή τους έως και τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας τους. Οι κυρώσεις που προβλέπονται για τους παραβάτες που οδηγούν με μη ανανεωμένη άδεια οδήγησης είναι μπορούμε να πούμε αυστηρές (200 € πρόστιμο και επιτόπου αφαίρεση της άδειας και αποστολή της στη Δ/νση Μεταφορών & Επικοινωνιών)
ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ
ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΕΖΟΥΣ
-Βαδίζετε στο πεζοδρόμιο. Όταν δεν υπάρχει πεζοδρόμιο, βαδίζετε στην αριστερή άκρη του δρόμου για να βλέπετε τα οχήματα που έρχονται προς το μέρος σας. Εάν είστε πολλοί μαζί βαδίζετε ο ένας πίσω από τον άλλο.
-Όταν συνοδεύετε μικρά παιδιά να τα κρατάτε καλά από το χέρι και από τη σωστή πλευρά (δηλαδή στο εσωτερικό μέρος του πεζοδρομίου)
-Όταν κυκλοφορείτε στο σκοτάδι οι οδηγοί δυσκολεύονται να σας δουν. Να φοράτε ανοιχτόχρωμα ρούχα ή να έχετε αντανακλαστικές ταινίες ή έναν αναμμένο φακό.
Για να διασχίσετε με ασφάλεια το δρόμο:
-Πρώτα βρείτε ένα ασφαλές μέρος για να διασχίσετε το δρόμο (νησίδα ασφαλείας-διάβαση «zebra»-διάβαση με φανάρια).
-Κοιτάξτε και ακούστε προσεκτικά γύρω σας για κινούμενα οχήματα.
-Εάν έρχονται οχήματα αφήστε τα να περάσουν. Κοιτάξτε πάλι γύρω σας και ακούστε.
-Όταν δεν υπάρχουν κοντά σας κινούμενα οχήματα διασχίστε κάθετα τον δρόμο.
ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΤΕ:
-Ένα όχημα μπορεί να πλησιάσει πολύ γρήγορα.
-Οι οδηγοί χρειάζονται αρκετό χρόνο για να σας δουν και να σταματήσουν.
-Όταν ο δρόμος είναι γλιστερός, τα οχήματα χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να μειώσουν την ταχύτητά τους.
-Να είσαι σίγουροι ότι ο χρόνος είναι αρκετός ενώ διασχίζετε το δρόμο.
-Χρησιμοποιήστε τη διάβαση με σηματοδότη που ενεργοποιείται με κουμπί από τον πεζό (πεζοφάναρο) και βαδίστε όταν εμφανιστεί το πράσινο ανθρωπάκι αφού βεβαιωθείς ότι η κυκλοφορία έχει σταματήσει.
-Να αποφεύγετε το πέρασμα ανάμεσα από σταθμευμένα οχήματα ή πριν το κάνετε έλεγξε.
-Όταν κατεβαίνετε από το λεωφορείο, να περιμένετε πρώτα να φύγει και μετά να διασχίσετε το δρόμο.
-Όταν περιμένετε το λεωφορείο να στέκεστε στο πεζοδρόμιο και όχι μέσα στο οδόστρωμα.
Θυμηθείτε…:
-Η δική σας οδική συμπεριφορά έχει μεγάλη σημασία για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στη χώρα μας. Οι υπηρεσία μας θα είναι πάντα κοντά σας και ελπίζουμε ότι τα παραπάνω θα βοηθήσουν στην ασφαλή μετακίνηση τόσο τη δική σας, όσο των αγαπημένων σας προσώπων αλλά και όλων των συνανθρώπων μας. Μην ξεχνάτε ποτέ ότι τα τροχαία ατυχήματα είναι πολύ πιθανό και πολύ εύκολο να συμβούν και δυστυχώς: ΔΕΝ ΑΦΟΡΟΥΝ ΠΑΝΤΑ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ……»
Το τμήμα Τροχαίας Πτολεμαΐδας, με την αξιόλογη αυτή πρωτοβουλία του μας έδειξε για μία ακόμη φορά το κοινωνικό του πρόσωπο, ενώ σύμφωνα με τον κ. Αβραμίδη το ιδιαίτερα ζεστό κλίμα, που επικράτησε στη διάρκεια της συζήτησης, τα θετικά σχόλια που ακολούθησαν και η μεγάλη ανταπόκριση των μελών του Β΄ΚΑΠΗ, τους παροτρύνουν να συνεχίσουν την προσπάθεια αυτή και στο μέλλον, καθώς ήδη έχουν δεσμευθεί να πραγματοποιήσουν ανάλογη ενημερωτική εκδήλωση και για τα μέλη του Α΄ΚΑΠΗ της πόλης μας.
ΚΟΥΛΑ ΠΟΥΛΑΣΙΧΙΔΟΥ