Η αναγκαιότητα της διοικητικής μεταρρύθμισης προκύπτει από το γεγονός ότι τα πλεονεκτήματα των μεγάλων και διοικητικά αυτοτελών σχημάτων είναι περισσότερα από τα μειονεκτήματα. Η διοικητική επάρκεια για το επόμενο διάστημα ενόψει της 4η Προγραμματικής Περιόδου-ΕΣΠΑ είναι το ζητούμενο για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ Βαθμού και όχι μόνο. Τα μειονεκτήματα είναι η μικρότερη ευελιξία, ο κίνδυνος του συγκεντρωτισμού στις πόλεις, που στη χώρα μας έχει λάβει ανησυχητικές διαστάσεις εθνικού επιπέδου και η συχνά ανεπιτυχής αντιμετώπιση των προβλημάτων καθημερινότητας.
Γνωρίζοντας τις αδυναμίες του διοικητικού συστήματος στην Ελλάδα, μέρος του οποίου είναι και η αυτοδιοίκηση, θεωρούμε βασική προϋπόθεση επιτυχίας του εγχειρήματος την δημιουργία ουσιαστικών δομών και υποδομών. Έτσι η δημιουργία και η στελέχωση των κατάλληλων υπηρεσιών σε κάθε νέο ΟΤΑ με διασφαλισμένη την πρόσληψη και την παραμονή του επιστημονικού προσωπικού, θα πρέπει να θεωρείται βασική στόχευση της νέας διοικητικής μεταρρύθμισης, ενώ παράλληλα στην νέα διοικητική διάρθρωση θα πρέπει να προβλεφθεί η ισχυρή εκπροσώπηση των τοπικών διαμερισμάτων στα όργανα των νέων Δήμων που θα προκύψουν.
Θα πρέπει δηλαδή, κατά την διοικητική μεταρρύθμιση που θα ακολουθήσει, να διασφαλιστεί η αποκεντρωτική λειτουργία των νέων σχημάτων και αυτό να γίνει με θεσμικό και σαφή τρόπο ώστε να μην εξαρτάται από τα πρόσωπα που θα τύχει να διοικήσουν τους νέους ΟΤΑ. Πιστεύουμε ότι με αυτόν τον τρόπο θα αποφευχθεί η αναπαραγωγή του «Αθηνοκεντρικού μοντέλου» σε ενδο-δημοτικό επίπεδο. Παράλληλα θα υπάρξει μεγαλύτερη ευελιξία στην διοικητική λειτουργία των νέων Δήμων και θα αντιμετωπιστούν με μεγαλύτερη επιτυχία τα προβλήματα καθημερινότητας ειδικά στα απομακρυσμένα Τοπικά Διαμερίσματα.
Η δεύτερη σημαντική προϋπόθεση της διοικητικής μεταρρύθμισης είναι να αντιμετωπισθούν τα οξυμένα οικονομικά προβλήματα των Οργανισμών Τοπικής αυτοδιοίκησης και να διασφαλιστεί η οικονομική αυτοτέλεια των νέων ΟΤΑ. Συμφωνούμε ότι δεν πρέπει να ταυτίσουμε και να περιορίσουμε την έννοια της μεταρρύθμισης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με την διοικητική μόνον συνένωση των σημερινών ΟΤΑ και να διατυπώσουμε απόψεις μόνο για τα δομικά ζητήματα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης όπως είναι το ελάχιστο πληθυσμιακό μέγεθος του Δήμου, ο αριθμός των νέων ΟΤΑ και το αν οι διοικητικές συνενώσεις έχουν εθελοντικό ή υποχρεωτικό χαρακτήρα.
Επίσης θα πρέπει να καθοριστούν με πληρότητα και σαφήνεια οι όροι και οι προϋποθέσεις με τους οποίους θα προχωρήσει η Διοικητική Μεταρρύθμιση και σε κάθε περίπτωση πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπ’ όψιν και να γίνουν απόλυτα σεβαστές οι αποφάσεις και οι προτάσεις των ΤΕΔΚ.
Κρίνουμε σκόπιμο να τεθούν αντικειμενικά κριτήρια που θα είναι μέχρι τέλος σεβαστά και απαραβίαστα, και οι εξαιρέσεις να είναι ελάχιστες και απόλυτα τεκμηριωμένες, ώστε να αποκλειστούν παντός τύπου παρεμβάσεις της τελευταίας στιγμής.
Τέλος η Διοικητική μεταρρύθμιση θα πρέπει να είναι συνολική, να αφορά και τους δύο βαθμούς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και να αποκεντρώνει τις υπηρεσίες σε επίπεδο Δήμου, ώστε να εξασφαλίζεται η εξυπηρέτηση του πολίτη χωρίς να απαιτούνται άσκοπες μετακινήσεις.
Ειδικά για το Νομό μας, προτείνουμε να εκπονηθεί μελέτη από Πανεπιστημιακό Ίδρυμα, η οποία αφού αξιολογήσει τα αποτελέσματα του Καποδίστρια Ι, να προτείνει τα νέα σχήματα με επιστημονικά και τεχνοκρατικά κριτήρια, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής. Στη συνέχεια η ΤΕΔΚ του Νομού μας λαμβάνοντας υπ’ όψιν τόσο τα πορίσματα της εν λόγω μελέτης τις απόψεις των τοπικών κοινωνιών και εξασφαλίζοντας την μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση θα διατυπώσει την πρότασή της.
Με τον τρόπο αυτό πιστεύουμε ότι η Διοικητική Μεταρρύθμιση θα είναι ένα συνολικό πρόγραμμα χωροθέτησης, ρυθμίσεων, ενεργειών, έργων και μέτρων πολιτικής, με διασφαλισμένους πόρους, που θα οδηγήσουν σε ισχυρούς Δήμους, οι οποίοι θα διασφαλίσουν ταυτόχρονα τη συμμετοχή των πολιτών, την τοπική δημοκρατία και την διοικητική αποτελεσματικότητα των νέων Δήμων που θα προκύψουν.
Σας Ευχαριστώ.