Κάθε λαός ενδιαφερόμενος πράγματι για το μέλλον αυτό, οφείλει να ενδιαφερθεί κατά αποκλειστική προτεραιότητα, για τα ιδεώδη ζωής και αγωγής των μελών της εθνικής Κοινότητος, με τις πολύμορφες εκφάνσεις της, ως μια ζωή της αγωγής και την αγωγή του σχολείου, σαν μια έκφανση της εθνικής ζωής.
Εφόσον δεν υπάρχει στενότατη συνάφεια μεταξύ της δραστικότητας του λειτουργήματος της αγωγής και των οραμάτων ζωής, προς τα οποία άγει, καθοδηγεί, η δε ανθρωποπλαστική του δύναμη είναι αντίστοιχος προς τον αξιολογικόν πλούτο και ιδανικών του λαού και την ποιότητα των «οράσεων των προφητειών του, καθίσταται φανερό ότι ακοίμητο πρέπει να είναι το ενδιαφέρον υπέρ του αξιολογικά υπέρτερον. Σύμφωνα με τον σκοπό και σχέδιο παρεχόμενη στη διδακτήρια αγωγή, οφείλει να λάβει τον χαρακτήρα βαθιάς πνευματικής καλλιέργειας και σποράς οραμάτων ζωής, που αφορούν πρώτιστα στην «της ψυχής παίδευση, ής ούτε άνθρωποις ούτε Θεοίς τη αληθεία τιμιώτερο ούτε έστιν, ούτε ποτέ έσται».
Από την άποψη αυτή είχε δίκαιο ο Ηράκλειτος χαρακτηρίζοντας την παιδεία «έτερον ήλιον τοις παιδευομένης» και αποκτά αιώνια επικαιρότητα η προσταγή του Προφητανάκτα «Δράξασθε παιδείας, μήποτε οργισθεί Κύριος και απολείσθε εξ οδού δικαίας.
Ο Ελληνικός λαός, ο αιώνιος έφηβος της ιστορίας οφείλει το μεγαλύτερο μέρος της Απολλωνείου ακτινοβολίας του στο ζωηρό ενδιαφέρον το οποίο επέδειξε για την Παιδεία του και στα υψηλά ιδανικά τα οποία υιοθέτησε και ανήγαγε σε κανόνα ζωής και αγωγής.
Οι Έλληνες πέτυχαν να συλλάβουν μια υψηλή ιδέα περί του ανθρώπου και περί των μορφών της κοινωνικής και πολιτικής ζωής καθώς και περί των υψίστων σκοπών της συντεταγμένης πολιτείας.
Δέχθηκαν το μήνυμα της αιώνιας Ιερουσαλήμ. Οικειώθηκαν τον πλούτο των ιδανικών της αγάπης. Έθεσαν τις δυνάμεις τους στην υπηρεσία ανακαίνισης του ανθρώπινου γένους.
Σφυρηλάτησαν το μεγαλειώδες οικοδόμημα του ελληνοχριστιανικού πολιτισμού, το οποίο αγέραστο και αθάνατο θα ακτινοβολεί αιώνια το φως το αληθινό.
Αλλά και σήμερα ο Ελληνικός λαός φαίνεται να μην αδιαφορεί για τα ιδεώδη της αγωγής των παιδιών του. Ο Έλληνας γονέας στέλνει το παιδί του στο σχολείο «να γίνει άνθρωπος». Και στο Σύνταγμα της πολιτείας αναφέρεται: «Εις πάντα τα σχολεία μέσης και στοιχειώδους εκπαίδευσης η διδασκαλία αποσκοπεί στην ηθική και πνευματική αγωγή και στην ανάπτυξη της Εθνικής συνείδησης των νέων, με βάση τις ιδεολογικές κατευθύνσεις του Ελληνοχριστιανικού πολιτισμού.
Κατά συνέπεια μπορούμε να πούμε ότι ο Ελληνικός λαός θέτει και σήμερα υψηλά ιδανικά ζωής τα «Ελληνοχριστιανικά ιδανικά» αξιολογικά υπέρτατα και ανυπέρβλητα, πραγματικά αιώνια και κατά συνέπεια η Ελληνική Παιδεία οφείλει να έχει σαφή πνευματικό και ανθρωπιστικό προσανατολισμό.
Στη χώρα του κάλλους και του φωτός οι νέες μορφές ενσαρκώνουν την ιδέα της ανάστασης αι του λυτρωμού.
Τα Ελληνόπουλα είναι οι ολόλευκες ψυχές με το υπερκόσμιο κάλλος και την υπερούσια δύναμη με το θεϊκό σπινθήρα και την αθάνατη μοίρα με κυματισμένα τα λάβαρα της καρδιάς και υψωμένα τα φτερά της ψυχής τους με τη θεήλατη αγνότητα και τις ευγενικές επιδιώξεις.
Τα Ελληνόπουλα αποτελούν το μεγάλο και δυνατό πνευματικό κίνημα για τη δημιουργία γνήσιας ελληνικής ζωής και σύγχρονης πνευματικής ιστορίας και ανανεώνουν επάξια τον πνευματικό παλμό του έθνους. Θέλουν γεμάτα απ’ τις φωνές των ελπίδων να δημιουργήσουν ένα δικό τους κόσμο, όμορφο, ηθικό και ανώτερο.
Αγωνίζονται να αξιοποιήσουν τις αρετές τους, να τοποθετήσουν άξια τα πνευματικά και ψυχικά εφόδια τους, να γυμνάσουν τις ικανότητες ν’ απλώσουν τις πτερούγες και να πλάσουν τη μοίρα τους για να πάρουν με τη δική τους δύναμη και πρωτοβουλία την αρμόζουσα θέση τους μέσα στο κοινωνικό σύνολο.
Οφείλουμε όλοι μας, στο σημερινό ανήσυχο κόσμο τον κλυδωνιζόμενο από αστάθεια και συνεχόμενο από αβεβαιότητα και αγωνία και μέσα στους δύσκολους καταλυτικούς και κοσμογονικούς καιρούς μας να εναρμονίσουμε την ουσία του πνεύματος και των παιδικών ανατάσεων να καλλιεργήσουμε τη φωτεινή πρωτοβουλία των ψυχών και των θελήσεων και να τηρήσουμε αδιάσπαστο το παρελθόν με το παρόν, για τη δημιουργία μελλοντικών πρωταρχικών δυνάμεων πολιτισμού και ρυθμική εθνική ανάπλαση.
Χρειάζονται κόποι και μόχθοι πολλοί για να οδηγηθεί η παιδική ψυχή στο αληθινό φως.
Απαιτούνται ιδιαίτερες φροντίδες και θυσίες για να διοχετευθεί το παιδικό σφρίγος στο καλό και αγαθό, στη γνώση και στην αρετή. Κάθε προσπάθεια με στοργή και ενθουσιασμό και ανωτερότητα, πρέπει να αποβλέπει στη μόρφωση σύγχρονης πνευματικής ιστορίας και στην καλλιέργεια του πόνου της νέας γενιάς στην ελληνική ζωή, ώστε να επιτύχει την αποκρυστάλλωση των πόθων της αιώνιας ελληνικής φυλής. Η Ελλάδα ξαναγεννιέται μαζί με κάθε Ελληνόπουλο, έτσι νέα γαλανομάτα και όμορφη όπως την πρώτη μέρα. Τα Ελληνόπουλα είναι η μεγαλύτερη και ιερότερη υπόθεση από την οποία αρχίζει και στην οποία τελειώνει κάθε εθνική αναδημιουργία. Ο εσωτερικός κραδασμός είναι ιερή φλόγα και υψηλή αρετή με δύναμη και έξαρση.
Οφείλουμε όλοι μας να συμπαρασταθούμε με θέρμη και να ενθαρρύνουμε τις ωραίες προσπάθειες, να ενισχύσουμε την πίστη, την αγνότητα και τον άγιο ενθουσιασμό των νέων μας που η ψυχή τους είναι πλημμυρισμένη με μαγευτικά όνειρα για ωραίο Ελληνικό μέλλον.
Ν’ ακούσουμε τον ψυχικό παλμό της ελληνικής νεότητας που είναι ο προάγγελος της νίκης και του θριάμβου των αιώνων ελληνικών αξιών με το άρωμα του Χριστιανικού πνεύματος.
Τόπο στη φλογερή ελληνική νεότητα που με τα ψυχικά σκιρτήματα της δημιουργεί επάξια την ηρωϊκή ελληνική ζωή.
Τόπο στα δυνατά και ορμητικά Ελληνικά νιάτα, που υπόσχονται τη δόξα και το μεγαλείο της Πατρίδας.
Τόπο στα αγνά Ελληνόπουλα, χελιδόνια της πίστης, του ενθουσιασμού και της αισιοδοξίας που προμηνύουν την άνοιξη μιας καλύτερης Ελληνικής ζωής και ενός ευτυχέστερου ελληνικού μέλλοντος.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΙΑΝΝΑΚΗΣ