Εθελοτυφλεί και η παρούσα συγκυβέρνηση στο μείζον πρόβλημα της λαθρεμπορίας υγρών καυσίμων, το οποίο δημιουργεί “τρύπα” στον προϋπολογισμό τουλάχιστον 1 δισ. €, σε ετήσια βάση.
Παρά την εδώ και χρόνια νομοθέτηση διατάξεων για την εγκατάσταση συστήματος εισροών – εκροών καυσίμων στα διυλιστήρια, τις αποθήκες και τα πρατήρια, η εφαρμογή αυτών βρίσκεται στον αέρα, με συνέπεια το φαινόμενο της λαθρεμπορίας να λαμβάνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις.
Σύμφωνα με τον βουλευτή Γιώργο Κασαπίδη, ο οποίος κατέθεσε και σχετική ερώτηση στη βουλή, απαιτείται πολιτική βούληση σε ανώτατο επίπεδο για την υλοποίηση των παρεμβάσεων που θα πατάξουν τη λαθρεμπορία.
Όπως επισημαίνει σχετικά ενώ το μέτρο ελέγχου εφαρμόζεται σε μεγάλο βαθμό στα πρατήρια καυσίμων, όλως περιέργως δεν έγινε καμία παρέμβαση για πλήρη έλεγχο και πάταξη της φοροδιαφυγής στα καύσιμα σε επίπεδο διυλιστηρίων και πλωτών μέσων.
Παρακάτω ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης προς τους Υπουργούς Οικονομικών, Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με θέμα «Ανενεργό παραμένει το σύστημα μέτρησης εισροών-εκροών στα πρατήρια»:
Το λαθρεμπόριο καυσίμων για πολλά χρόνια αποτελεί σημαντικό πλήγμα για τα δημόσια οικονομικά, δημιουργώντας “τρύπα” που υπολογίζεται στο 1 δισ. € ετησίως.
Αποτέλεσε, μάλιστα και την κύρια αιτία για την δυσβάσταχτη και άδικη αύξηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης που πισωγύρισε την κοινωνία δεκαετίες πίσω, λόγω της αδυναμίας των πολιτών να αγοράσουν καύσιμα και να θερμάνουν τις οικίες τους.
Για την αντιμετώπιση της λαθρεμπορίας θεσπίστηκε η τοποθέτηση συστημάτων εισροών – εκροών βενζίνης και πετρελαίου στα πρατήρια, με σκοπό να είναι εφικτός ο απευθείας έλεγχος των ποσοτήτων καυσίμων που εισέρχονται και εξέρχονται των δεξαμενών.
Σήμερα κι ενώ από τις 27 Αυγούστου όλοι οι πρατηριούχοι θα έπρεπε να έχουν τοποθετήσει τα συστήματα, κανένα συναρμόδιο υπουργείο δεν έχει εικόνα του πλήθους των πρατηρίων που συμμορφώθηκαν. Επιπλέον η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων έχει διασυνδεθεί ηλεκτρονικά μόνο με το 30% των πρατηρίων.
Η λαθρεμπορία των καυσίμων δεν εξαντλείται μόνο στο επίπεδο των πρατηρίων. Σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό λαμβάνει χώρα στα διυλιστήρια και στις εστίες αποθήκευσης πετρελαιοειδών, με αποτέλεσμα να είναι επιτακτική η ανάγκη για εγκατάσταση ανάλογου συστήματος και σε αυτά. Φαινόμενα λαθρεμπορίας παρατηρούνται και στα βυτιοφόρα καθώς και στα πλωτά μέσα μεταφοράς πετρελαιοειδών για την πάταξη των οποίων απαιτείται ηλεκτρονικό σήμα εντοπισμού. Τέλος ανεξέλεγκτες διαστάσεις λαμβάνει και η λαθρεμπορία στα ναυτιλιακά καύσιμα.
Είναι προφανές ότι απαιτείται πολιτική βούληση σε ανώτατο επίπεδο για την υλοποίηση όλων των αναγκαίων δράσεων – παρεμβάσεων που θα πατάξουν τη λαθρεμπορία των καυσίμων, κυρίαρχα, στα διυλιστήρια και στα πλωτά μέσα, καθώς και σε όλα τα στάδια παραγωγής, εισαγωγής, αποθήκευσης, εμπορίας, διακίνησης, χονδρικής και λιανικής πώλησης υγρών καυσίμων.
Επειδή το μέγεθος της φοροδιαφυγής στην αγορά των καυσίμων είναι “εγκληματικά” υψηλό,
Επειδή το σύστημα εισροών – εκροών είναι δοκιμασμένο και επιτυχές αναφορικά με την αντιμετώπιση της λαθρεμπορίας και την αύξηση των δημοσίων εσόδων,
Επειδή ο περιορισμός της λαθρεμπορίας θα ανοίξει το δρόμο για μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα, ανακουφίζοντας την κοινωνία,
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Για ποιους λόγους δεν τηρούνται οι ψηφισθέντες νόμοι και δεν εκδίδονται οι σχετικές ΥΑ για ένα τόσο σημαντικό ζήτημα που αφορά στην οικονομία της χώρας;
2. Ποιες οι προθέσεις σας ώστε να προχωρήσουν οι διαδικασίες για την ολοκλήρωση της εγκατάστασης του συστήματος και την εφαρμογή του και ποιο το χρονοδιάγραμμα;
3. Σκοπεύετε να μειώσετε αποφασιστικά το φόρο στα καύσιμα;