Σε πάνω από 100 εκατομμύρια ευρώ ετησίως υπολογίζεται πλέον το κόστος από τις κλοπές στα σούπερ μάρκετ, με το φαινόμενο να σημειώνει αυξητικές τάσεις, παρά τον εκσυγχρονισμό των αντικλεπτικών συστημάτων στα σούπερ μάρκετ. Η οικονομική κρίση φαίνεται ότι κάνει πιο εφευρετικούς τους επιτήδειους, οι οποίοι ανακαλύπτουν συνεχώς νέους τρόπους για να ξεγελάσουν τους υπαλλήλους και τα συστήματα.
Συνέδριο
Στην εξέλιξη του φαινομένου των κλοπών στα εμπορικά καταστήματα, καθώς και στις νέες τεχνολογικές λύσεις που μπορούν να εφαρμοσθούν για τον περιορισμό του αναφέρθηκαν εκπρόσωποι της αγοράς στο πλαίσιο συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε χθες στην Αθήνα από την Ethos Media με αντικείμενο την εφαρμογή των προτύπων. «Παλιά έκλεβαν κυρίως ξυραφάκια. Τώρα περνούν το καρότσι στο ταμείο και με το πόδι, ώστε να μη το βλέπει ο ταμίας, σπρώχνουν ένα πεντόλιτρο δοχείο ελαιολάδου», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μιχάλης Φανδρίδης, γενικός γραμματέας του ECR Hellas (πρόκειται για επιτροπή στην οποία συμμετέχουν προμηθευτές, λιανέμποροι και πανεπιστημιακοί). Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται επίσης το φαινόμενο να ανοίγει ο πελάτης τη συσκευασία, να καταναλώνει το προϊόν πριν φύγει από το κατάστημα και μετά να πετά τη συσκευασία, χωρίς φυσικά αυτή να φτάνει ποτέ στο ταμείο.
Σε καταστήματα ειδών ένδυσης ακολουθούνται άλλες πρακτικές. Οπως επισήμανε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) κ. Αντώνης Μακρής οι επιτήδειοι σβήνουν την τιμή από το ταμπελάκι γράφοντας χαμηλότερη τιμή. Σε περίπτωση που το προϊόν φέρει αυτοκόλλητη ετικέτα barcode (γραμμικός κώδικας), τη ξεκολλούν και στη θέση της βάζουν ετικέτα που έχουν αφαιρέσει από προϊόν με χαμηλότερη τιμή. Ο κ. Μακρής υποστήριξε ότι όλα τα παραπάνω θα αποφεύγονταν εάν τα προϊόντα δεν έφεραν το παραδοσιακό ταμπελάκι, αλλά μόνο ένα barcode και μέσω ειδικών συσκευών ο καταναλωτής θα μπορούσε να λάβει όλες τις απαιτούμενες πληροφορίες, από τη σύνθεση και τη χώρα προέλευσης έως την τιμή. Οι προτάσεις αυτές έχουν υποβληθεί στο υπουργείο Ανάπτυξης, αλλά συναντούν αντιδράσεις.
Η διεύρυνση της χρήσης του barcode θα μπορούσε να περιορίσει και το φαινόμενο του παρεμπορίου, το οποίο όπως ανέφερε η κ. Ελένη Παπαθανασοπούλου, στέλεχος της Mondelez Hellas SA (πρώην Kraft) και μέλος του διοικητικού συμβουλίου του GS1 Association Greece αυξάνεται παγκοσμίως με ετήσιο ρυθμό 22% και με τζίρο που ανέρχεται σε 1,77 τρισ. δολάρια. Ενας τρόπος για να διαπιστώσουν οι έμποροι και οι καταναλωτές τη γνησιότητα των προϊόντων είναι να χρησιμοποιούν τη διεθνή ηλεκτρονική πλατφόρμα GEPIR. H πλατφόρμα περιλαμβάνει όλους τους GS1 κωδικούς σε διεθνές επίπεδο και πάνω από δύο εκατομμύρια επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο.
Το παρεμπόριο
Στην Ελλάδα, δυστυχώς, αν και είχε ξεκινήσει μια προσπάθεια συντονισμού όλων των αρμόδιων αρχών για την καταπολέμηση του παρεμπορίου αυτή έχει ελαφρώς ατονήσει. Στο τελευταίο έχει παίξει ρόλο, σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα Εμπορίου κ. Στέφανο Κομνηνό, η κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας (σ.σ. οι έλεγχοι έχουν περάσει στην αρμοδιότητα της αστυνομίας, αλλά χρειάζεται μια μεταβατική περίοδος), οι ελλιπείς πόροι για την αγορά καυσίμων έτσι ώστε να κινηθούν τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν τα κλιμάκια ελέγχου και κυρίως οι ελλείψεις προσωπικού στα τελωνεία με συνέπεια να «ξεφεύγουν» προς την αγορά περισσότερα κοντέινερ με προϊόντα απομιμήσεων. Μάλιστα, ο κ. Μακρής έκανε λόγο για «λευκή απεργία» των εργαζομένων στα τελωνεία.