Συρρίκνωση των πανεπιστημίων της χώρας, κλείσιμο τμημάτων και συγχωνεύσεις ιδρυμάτων περιλαμβάνει η άτυπη «Αθηνά Νο 2», που δεν θα εφαρμοστεί τον επόμενο χρόνο με πολιτική απόφαση, αλλά ως συνέπεια όλων των αποφάσεων που έχουν ληφθεί ήδη. «Πάμε σε νέο γύρο συγχωνεύσεων τμημάτων των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ»ομολογεί με ειλικρίνεια ανώτατο στέλεχος της Αρχής για τη Διασφάλιση της Ποιότητας (ΑΔΙΠ) στα ανώτατα ιδρύματα της χώρας που μίλησε στο «Βήμα». «Και αυτό δεν θα το κάνουμε εμείς. Από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα αρχίσει η κατάρρευση πολλών ιδρυμάτων, κυρίως στην περιφέρεια. Η πρώτη του μήνα θα βρει πολλούς με τα χέρια ψηλά. Εξάλλου, ας μην ξεχνάμε ότι το υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να κόψει περίπου 1 δισ. ευρώ από τα ταμεία του έως το 2016. Και είναι βέβαιο ότι δεν θα τα κόψει από τα σχολεία…» λέει χαρακτηριστικά ο συνομιλητής μας.
25 σελίδες ερωτήματα-φωτιά
Το έγγραφο που έστειλε η ΑΔΙΠ σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ, εκτός του προτεινόμενου σχεδίου εσωτερικού κανονισμού τους, περιλαμβάνουν μια 25σελιδη πλήρη ερωτημάτων αναφορά βάσης, στην οποία οι διοικήσεις τους καλούνται να απαντήσουν μεταξύ των άλλων στα παρακάτω:
- Τη γεωγραφική θέση του ιδρύματος.
- Τη στελέχωση σε διοικητικό, διδακτικό και εργαστηριακό προσωπικό την τελευταία πενταετία.
- Τον αριθμό και την κατανομή των φοιτητών ανά επίπεδο σπουδών κατά την τελευταία πενταετία με ιδιαίτερη αναφορά στους «αιώνιους».
- Με ποιους τρόπους προσπαθεί το ίδρυμα να επιτύχει τους στόχους του, ακόμη και αν παράγοντες δρουν ανατρεπτικά ή αποτρεπτικά σε κάτι τέτοιο.
- Αν επιτυγχάνονται οι στόχοι του ιδρύματος.
- Ποια είναι τα ακαδημαϊκά μεγέθη και οι βραβεύσεις του κατά την τελευταία πενταετία.
- Ποιες είναι οι στρατηγικές έρευνας και ο οικονομικός σχεδιασμός του.
- Με ποιους τρόπους σκέπτεται η διοίκησή του να ενδυναμώσει την ισχύ του στο μέλλον.
Στο έγγραφό της η ΑΔΙΠ αναφέρεται με έμφαση στον φοιτητοκεντρικό χαρακτήρα που πρέπει να έχει η αξιολόγηση και οι επιστήμονές της τονίζουν ότι «τα ιδρύματα πρέπει να παρακολουθούν και να αναθεωρούν περιοδικά τα προγράμματά τους για να διασφαλίζεται η επίτευξη των στόχων τους και η ανταπόκρισή τους στις ανάγκες των φοιτητών και της κοινωνίας. Οι αναθεωρήσεις αυτές πρέπει να οδηγούν σε συνεχή βελτίωση των προγραμμάτων».
Η επόμενη ημέρα
Οικονομικός «στραγγαλισμός» και «ανθηρά» κολέγια
Με «κορωνίδα» την πρόσφατη πρόταση του πρωθυπουργού κ. Αντώνη Σαμαρά περί αναθεώρησης, μεταξύ άλλων, και του άρθρου 16 του Συντάγματος, τα νέα δεδομένα με την αξιολόγηση βρίσκουν τα δημόσια πανεπιστήμια σε μια πολύ δύσκολη περίοδο της λειτουργίας τους· χωρίς να έχουν ξεπεράσει ακόμη τις παρενέργειες που έχει προκαλέσει στο εσωτερικό τους ο νέος νόμος-πλαίσιο, με την αδυναμία τους να απεμπλακούν από τον ασφυκτικό έλεγχο του κράτους αλλά και να αναζητήσουν χρηματοδότηση εκτός κρατικών πόρων.
«Στα ζητήματα στρατηγικής για την ανώτατη εκπαίδευση χρειάζεται μακρόχρονος σχεδιασμός και κατάλληλη υιοθέτηση διεθνών πρακτικών» λέει στο «Βήμα» ο προεδρεύων της Συνόδου Πρυτάνεων ΑΕΙ και πρύτανης του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου κ.Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος. «Η αξιολόγηση είναι πλέον συνεχής και χωρίς σύνορα. Αν δεν δοθεί στα πανεπιστήμια η δυνατότητα να λαμβάνουν αποφάσεις για τα ζητήματα που τα αφορούν, όπως και οικονομικοί πόροι που συνάδουν με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, ισοδυναμεί με αγώνα δρόμου όπου τρέχεις με βάρος στην πλάτη» επισημαίνει. «Σε διεθνή έρευνα για τη δυνατότητα αυτοδιοίκησης των Ιδρυμάτων, βρισκόμαστε το πολύ στις τρεις τελευταίες θέσεις σε όλη Ευρώπη. Πρέπει να δούμε συνολικά τα ζητήματα αυτά και η Πολιτεία να στηρίξει την προσπάθειά μας. Σε πολλές περιπτώσεις, ακόμη και οι διαθέσιμοι οικονομικοί πόροι δεν μπορούν να αξιοποιηθούν λόγω της πολυπλοκότητας των διαδικασιών» καταλήγει.