Τέλος εποχής για τις ουρές και την ταλαιπωρία στην εφορία. Τα ταμεία στις Δ.Ο.Υ. «κατέβασαν» ρολά και οι συναλλαγές γίνονται πλέον ηλεκτρονικά ενώ όλοι οι φόροι εξοφλούνται στις τράπεζες ή τα ΕΛΤΑ. Οι φορολογούμενοι δεν χρειάζεται καν να επισκεφθούν την εφορία τους για να πληρώσουν τους φόρους, να υποβάλλουν δηλώσεις, να ρυθμίσουν τις οφειλές τους ή να λάβουν φορολογική ενημερότητα. Όλα αυτά γίνονται με λίγα μόνο κλικ από τον υπολογιστή τους, χωρίς χάσιμο χρόνου, χωρίς ουρές και κυρίως εκνευρισμό.
Οι νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες που ενεργοποίησε η Γενική Γραμματεία Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών διευκολύνουν τη ζωή των φορολογούμενων αλλά και το έργο των εφοριακών οι οποίοι θα μπορέσουν να ενισχύσουν τον φορο-ελεγκτικό μηχανισμό.
Το επόμενο στοίχημα της ΓΓΠΣ είναι η ηλεκτρονική πληρωμή των φόρων μέσω μιας νέας υπηρεσίας που θα ενεργοποιηθεί μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου. Πρόκειται για το ενιαίο ηλεκτρονικό σύστημα πληρωμών (e-POS) η οποία παρέχεται μέσω του συστήματος ΔΙΑΣ και θα υποστηρίζει όλες τις πληρωμές φόρων.
Ουσιαστικά οι φορολογούμενοι όπως γίνεται σήμερα με τις αγορές μέσω internet (easypay) θα μπορούν να πληρώνουν από το σπίτι ή το γραφείο τους τις οφειλές τους προς την εφορία. Θα εισέρχονται στον λογαριασμό τους στο Taxisnet, θα βλέπουν την οφειλή τους και θα μπορούν να πληρώνουν απευθείας την οφειλή τους με χρεωστική ή πιστωτική κάρτα.
Ο «λογαριασμός μου» στο Taxisnet
Για να ενεργοποιήσετε τον λογαριασμό σας στο Taxisnet, θα πρέπει με προσοχή να καταχωρήσετε τους κωδικούς πρόσβασης (πεζά ή κεφαλαία, ανάλογα την επιλογή που έχετε κάνει), τον κλειδάριθμο με τις παύλες από το αλφαβητικό μέρος του πληκτρολογίου και τα στοιχεία της εικόνας.
Επάνω δεξιά, στην αρχική σελίδα της ΓΓΠΣ www.gsis.gr, επιλέγουμε Mytaxisnet. Πληκτρολογούμε τους προσωπικούς κωδικούς εισόδου.
Εμφανίζεται η κεντρική σελίδα μέσω της οποίας ο φορολογούμενος μπορεί να δει όλες τις διαθέσιμες εφαρμογές του taxisent ( επιλογή Εφαρμογές) , να διαχειριστεί το λογαριασμό του για αλλαγή στοιχείων επικοινωνίας ή αλλαγή του κωδικού πρόσβασης ( επιλογή Διαχείριση Λογαριασμού) , να εξουσιοδοτήσει άλλους χρήστες του taxisnet να δράσουν εκ μέρους του ( επιλογή Εξουσιοδοτήσεις) ή να υποβάλλει δήλωση ΦΠΑ- V.I.E.S ( εικονίδιο ηλεκτρονική υποβολή ΦΠΑ –V.I.E.S)
Πως βλέπω τι χρωστάω
Όλες οι βεβαιωμένες οφειλές εμφανίζονται επιλέγοντας «Εφαρμογές» και στη συνέχεια στο πρώτο πεδίο «Προσωποποιημένη Πληροφόρηση», την εφαρμογή «Στοιχεία Οφειλών». Στη σελίδα αυτή εμφανίζονται στοιχεία ανοιχτών ατομικών οφειλών εκτός ρύθμισης όπως είναι καταχωρημένα στο TAXIS. Δεν συμπεριλαμβάνονται ανοιχτές οφειλές οι οποίες :
1. έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση ή διευκόλυνση τμηματικής καταβολής στο σύνολό τους
2. προέρχονται από εταιρείες στις οποίες συμμετέχετε με οποιονδήποτε τρόπο (π.χ. Ομόρρυθμο μέλος, Διαχειριστής, Διευθύνων Σύμβουλος κλπ)
3. έχουν βεβαιωθεί σε άλλο πρόσωπο αλλά ευθύνεστε λόγω σχέσης (π.χ. κληρονόμος, εγγυητής κλπ)
Για πληροφορίες σχετικά με οφειλές συνυποχρέωσης ή και συνυπευθυνότητας , ο φορολογούμενος πρέπει να απευθυνθεί στη Δ.Ο.Υ. Ειδικά για τις μερικώς ρυθμισμένες οφειλές εμφανίζεται μόνο το ποσό που δεν έχει ρυθμιστεί.
Πως πληρώνω
Στην ίδια επιλογή «Στοιχεία Οφειλών», ο φορολογούμενος για κάθε γραμμή Ανοιχτής Οφειλής όπως εμφανίζεται στον πίνακα μπορεί να δει τα στοιχεία Δόσεων πατώντας στο πλήκτρο επιλογήςστη στήλη «Εμφάνιση στοιχείων δόσεων-εκπτώσεων». Σε περίπτωση πληρωμής με έκπτωση απαιτείται η εξόφληση του συνολικού ποσού της οφειλής μέχρι την ημερομηνία ισχύος της έκπτωσης (τα ποσά εμφανίζονται χωρίς τη μείωση λόγω έκπτωσης).
Πατώντας στην επιλογή «Ταυτότητα Οφειλής» , ο φορολογούμενος μπορεί να εμφανίσει και να εκτυπώσει τον ειδικό κωδικό. Αντί για εκτύπωση μπορεί ο κωδικός να σημειωθεί σε ένα χαρτί. Με τον κωδικό αυτό, μπορεί να πληρωθεί η οφειλή είτε στις τράπεζες και τα ΕΛΤΑ , είτε μέσω web bankning , μέσω της επιλογής «Βεβαιωμένες Οφειλές».
Πως πληρώνω έναντι
Κατά την εκτύπωση της Ταυτότητας Οφειλής, ο φορολογούμενος έχει δύο επιλογές. Είτε να εκτυπώσει την Τ.Ο με αναγραφή ποσού, είτε χωρίς να αναγράφεται το οφειλόμενο ποσό. Στη δεύτερη περίπτωση, μπορεί να καταβάλλει στην τράπεζα ή τα ΕΛΤΑ το ποσό που έχει τη δυνατότητα να πληρώσει, στο βαθμό που δεν μπορεί να εξοφλήσει ή να ρυθμίσει τη φορολογική του υποχρέωση. Όπως έχει διευκρινίσει ο γενικός γραμματέας δημοσίων εσόδων Χ. Θεοχάρης, ατύπως η Εφορία δέχεται πληρωμές έναντι, σε περίπτωση οικονομικής αδυναμίας του οφειλέτη. Σε αυτή την περίπτωση ο ίδιος συνιστά, ο φορολογούμενος να ενημερώνει τη Δ.Ο.Υ του, για να προφυλαχθεί από ενδεχόμενες κατασχέσης από …σπόντα. Η οδηγία που έχει δοθεί στις εφορίες είναι να μην γίνονται κατασχέσεις σε φορολογούμενους με οικονομική αδυναμία στο βαθμό που γίνονται τακτικές καταβολές έναντι των οφειλών του. Αν παρ’ όλα αυτά ο φορολογούμενος αυτής της κατηγορίας πέσει σε παγίδα διασταυρώσεων και αποδειχθεί ότι έχει την οικονομική δυνατότητα να εξοφλήσει αλλά δεν το πράττει, δεν υπάρχει καμία προστασία έναντι ενδεχόμενης κατάσχεσης. Αξίζει να σημειωθεί ότι έναντι πληρωμές δέχονται τράπεζες και ΕΛΤΑ ακόμα και αν έχει εκτυπωθεί Τ.Ο με αναγραφή ποσού οφειλής στο πλαίσιο σχετικής άτυπης οδηγίας.
Πως ρυθμίζω τις οφειλές μου
Η ρύθμιση βεβαιωμένων οφειλών γίνεται πλέον ηλεκτρονικά. Τελευταία κατά σειρά επιλογή στις «Εφαρμογές Taxisnet», είναι η «Ρύθμιση Οφειλών», στην οποία υπάρχουν δύο διαφορετικές φόρμες αίτησης. Η Ρ1 η οποία αφορά βεβαιωμένες οφειλές έως το τέλος του 2012 και η Ρ2 για τις τρέχουσες ληξιπρόθεσμες οφειλές. Επί της ουσίας ενεργή είναι η Ρ2, μέσω της οποίας δίνεται η δυνατότητα ρύθμισης των οφειλών σε 12 δόσεις . Μόνο στην περίπτωση όπου οι υπαχθείσες στη ρύθμιση οφειλές προέρχονται από έκτακτη αιτία και όχι από δηλώσεις που υποβάλλονται περιοδικά, από τέλη κυκλοφορίας, δάνεια και συμβάσεις, οι δόσεις μπορούν να αυξηθούν έως τις 24.Στη ρύθμιση μπορούν να υπαχθούν και οφειλές οι οποίες είναι απλώς βεβαιωμένες και όχι ληξιπρόθεσμες.
Τα στοιχεία των οφειλών και τα στοιχεία του οφειλέτη εμφανίζονται αυτόματα, ζητείται όμως από το φορολογούμενο να συμπληρώσει στοιχεία σχετικά με τα μηνιαία έσοδα και τα έξοδά του. Για να γίνει αποδεκτή η αίτηση ρύθμισης, το ποσό της μηνιαίας δόσης δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το 30% του μηνιαίου εισοδήματος. Οι δόσεις βγαίνουν αυτόματα αλλά για να έχει ισχύ η ρύθμιση, μέσα σε τρεις μέρες από την υποβολή της αίτησης πρέπει να πληρωθεί η πρώτη δόση, στις τράπεζες με τη χρήση της «Ταυτότητα Ρυθμισμένης Οφειλής (Τ.Ρ.Ο.)» . Προσοχή: Η καταβολή των δόσεων διενεργείται στους φορείς είσπραξης (Τράπεζες ΕΛ.ΤΑ.), με πάγια εντολή πληρωμής των επόμενων δόσεων, χωρίς να επιβάλλεται στον οφειλέτη οικονομική επιβάρυνση για την εντολή αυτή. Εντός ρύθμισης δεν υπάρχει η δυνατότητα καταβολής «έναντι». Σε αυτή την περίπτωση επέρχεται απώλεια της ρύθμισης.
Πως παρακολουθώ τη ρύθμιση
Στη στήλη «Κατάσταση Ρύθμισης» ( στην εφαρμογή Ρύθμιση Οφειλών) η κατάσταση παραμένει «Ανεπικύρωτη» μέχρι να ενημερωθεί το TaxisNet για την πληρωμή της πρώτης δόσης οπότε και αλλάζει σε «Επικυρωμένη». Η κατάσταση φαίνεται «Απορριφθείσα» όταν κατά την επεξεργασία της αίτησης ρύθμισης από το taxisnet διαπιστωθεί μεταβολή στις δόσεις των οφειλών σας. Στην περίπτωση αυτή μπορείτε να υποβάλλετε νέα αίτηση ρύθμισης. Η κατάσταση φαίνεται «Άκυρη» σε περίπτωση που γίνει απώλεια της ρύθμισης από την αρμόδια Υπηρεσία και «Τέλος Ρύθμισης» όταν εξοφληθεί. Για να παρακολουθήσετε το ιστορικό των μεταβολών της αίτησής σας κάντε κλικ στο «Κατάσταση Αίτησης».
Σημειώνεται ότι σε περίπτωση που έχετε υποβάλει περισσότερες από μία αιτήσεις ρύθμισης για τις ίδιες οφειλές, θα επικυρωθεί αυτή που θα πληρωθεί πρώτη και οι υπόλοιπες θα ακυρωθούν.
Πως παίρνω φορολογική ενημερότητα
Η αίτηση υποβάλλεται ηλεκτρονικά. Στην κεντρική σελίδα Mytaxisnet, ο φορολογούμενος επιλέγει «Εφαρμογές» και στη συνέχεια «Εφαρμογή Πιστοποιητικών» και «Έντυπο Βεβαίωσης Φορολογικής Ενημερότητας».
Εναλλακτικά, από την πρώτη σελίδα της ΓΓΠΣ ( www.gsis.gr) , ο φορολογούμενος επιλέγει «Υπηρεσίες προς τους Πολίτες» και στη συνέχεια «Έκδοση Φορολογικής Ενημερότητας». Η εφαρμογή καθοδηγεί τον φορολογούμενο να επιλέξει «Κάντε αίτηση για την απόκτηση έγκυρης Φορολογικής Ενημερότητας». Πατώντας σε αυτή την επιλογή, θα ζητηθεί από το φορολογούμενο να πληκτρολογήσει τους κωδικούς πρόσβασης στο taxisnet και γίνεται απευθείας είσοδος στην εφαρμογή έκδοσης πιστοποιητικών. Πατώντας στο κουμπί «συνέχεια», στην οθόνη εμφανίζεται προσυμπληρωμένη, με τα στοιχεία του φορολογούμενου, η αίτηση βεβαίωσης φορολογικής ενημερότητας. Μετά την επιλογή «υποβολή» , αν ο φορολογούμενος είναι φορολογικά ενήμερος, το αποδεικτικό εμφανίζεται αυτόματα στην οθόνη και μπορεί να γίνει εκτύπωσή του. Έχει ισχύ δύο μηνών αν δεν υφίστανται βεβαιωμένες οφειλές. Ο χρόνος ισχύος του αποδεικτικού ορίζεται σε ένα μήνα, σε περίπτωση ύπαρξης μη ληξιπρόθεσμων οφειλών, οφειλών που τελούν σε αναστολή ή έχουν υπαχθεί σε πρόγραμμα ρύθμισης τμηματικής καταβολής.
Πως αλλάζω στοιχεία Μητρώου
Και το έντυπο Μ1 για μεταβολές στα στοιχεία Μητρώου, υποβάλλεται πλέον ηλεκτρονικά για τα φυσικά πρόσωπα. Αριστερά, στην κεντρική σελίδα Mytaxisnet – η πρώτη που εμφανίζεται μετά την είσοδο με τους προσωπικούς κωδικούς- ο φορολογούμενος επιλέγει «Αλλαγή στοιχείων Μητρώου». Στη σελίδα που εμφανίζεται πατώντας στην επιλογή «Νέα Αίτηση» , εμφανίζεται ηλεκτρονικά το έντυπο Ε9 στο οποίο για παράδειγμα μπορεί ο φορολογούμενος να αλλάξει τη διεύθυνση κατοικίας του . Στη συνέχεια γίνεται «Υποβολή». Σε περίπτωση που η αλλαγή διεύθυνσης επιφέρει και αλλαγή Δ.Ο.Υ. , δεν χρειάζεται να επιλέξετε εσείς τη νέα Δ.Ο.Υ.. Αυτό θα γίνει από τη Δ.Ο.Υ. στην αρμοδιότητα της οποίας ανήκετε κατά τη χρονική στιγμή υποβολής της αίτησής σας.
Εφόσον ολοκληρωθεί η διαδικασία στη Δ.Ο.Υ. , στο λογαριασμό σας στην επιλογή «Αλλαγή Στοιχείων Μητρώου» / «Υποβληθείσες Αιτήσεις» στη στήλη «Κατάσταση» εμφανίζεται η ένδειξη «εγκρίθηκε» ή «απορρίφθηκε» καθώς και ο λόγος απόρριψης.
Για να δείτε τη νέα αρμόδια Δ.Ο.Υ. και τη διεύθυνσή σας όπως καταχωρήθηκε στο σύστημα πατήστε το πλήκτρο «Εκτύπωση».
Για μεταβολές διεύθυνσης έδρας άσκησης δραστηριότητας το Μ1 υποβάλλεται ακόμα μόνο στις Δ.Ο.Υ.
Πως βλέπω τα μηνύματά μου
Τα κλασσικά ειδοποιητήρια για την πληρωμή φόρων έχουν υποκατασταθεί πλήρως από ηλεκτρονικά μηνύματα είτε στο taxisnet είτε και στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο του φορολογούμενου.
Τα μηνύματα από την Εφορία, θα πρέπει να αναζητηθούν στα αριστερά της κεντρικής σελίδας Mytaxisnet στην επιλογή «Εισερχόμενα Μηνύματα». Όταν υπάρχουν μηνύματα εμφανίζεται εικονίδιο με φακελάκι.
Απορίες
Ο φορολογούμενος μπορεί να υποβάλλει ηλεκτρονικά ερωτήσεις και απορίες στη Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων και οι απαντήσεις θα έρθουν στο ηλεκτρονικό του ταχυδρομείο. Για ερωτήσεις , στην κεντρική σελίδα Mytaxisnet, στα αριστερά, υπάρχει η επιλογή «Ερωτήματα προς ΓΓΠΣ». Κάνοντας κλικ, εμφανίζεται ένα πεδίο στο οποίο γράφεται η ερώτηση αφού προηγούμενως γίνει «επιλογή κατηγορίας» π.χ εισόδημα , Μητρώο κλπ. Πατώντας «υποβολή αιτήματος» αποστέλλεται η ερώτηση και πράγματι η αρμόδια υπηρεσία απαντά άμεσα.