Αύξηση του ΑΕΠ κατά 4 δις. ευρώ, 32.000 άμεσες και έμμεσες νέες θέσεις εργασίας, ανάσχεση της μετανάστευσης και επαναπατρισμό επιστημόνων που έφυγαν τα τελευταία χρόνια από τη χώρα μπορεί να επιφέρει η εφαρμογή της πολιτικής ενίσχυσης των επιχειρήσεων για δράσεις έρευνας και καινοτομίας στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ.
Η μελέτη που εκπόνησε ο Ισραηλινός Οργανισμός ΥΟΖΜΑ προτείνει τη χρηματοδότηση των επιχειρήσεων για δράσεις έρευνας και καινοτομίας με ποσό συνολικού ύψους 1,17 δις. ευρώ την προσεχή 7ετία (δηλαδή κατά την περίοδο υλοποίησης του νέου ΕΣΠΑ), κεφάλαια τα οποία με τη μόχλευση ιδιωτικών πόρων μπορούν μέχρι και να διπλασιαστούν, και περιλαμβάνει πέντε άξονες πολιτικής:
Έμφαση στο θεσμό του venture capital με κεντρικό άξονα το Ταμείο Νέας Οικονομίας.
Σύσταση θέσης Συντονιστή Τεχνολογίας που θα στελεχωθεί από άτομο εγνωσμένου κύρους.
Σύνδεση της επιστημονικής έρευνας με τις επιχειρήσεις με στόχο τη μεταφορά τεχνολογίας, με την οργάνωση γραφείων μεταφοράς τεχνολογίας στην επιχειρηματικότητα.
Αξιοποίηση του θεσμού των θερμοκοιτίδων επιχειρήσεων σε κλάδους της οικονομίας όπου υπάρχουν συγκριτικά πλεονεκτήματα.
Διαμόρφωση πλαισίου λειτουργίας και παροχή κινήτρων για «επιχειρηματικούς αγγέλους» (business angels) που επενδύουν σε επιχειρήσεις με ερευνητικές δραστηριότητες. Ειδικότερα:
Α. Η δραστηριοποίηση του Ταμείου Νέας Οικονομίας (ΤΑΝΕΟ) ως «fund of funds» στον τομέα του επιχειρηματικού κεφαλαίου (venture capital) προτείνεται να γίνει με τρεις τρόπους:
Συμμετοχή του ΤΑΝΕΟ σε νέες εταιρίες επιχειρηματικού κεφαλαίου σε συνδυασμό με παροχή κινήτρων σε διεθνείς αντίστοιχες εταιρίες προκειμένου να συμμετάσχουν και αυτές. Στόχος είναι η χρηματοδότηση επιχειρήσεων που κατατάσσονται στο επίπεδο του early stage
Επένδυση του ΤΑΝΕΟ σε υπάρχουσες ελληνικές εταιρίες επιχειρηματικού κεφαλαίου.
Πιθανή δυνατότητα και συνεπενδύσεων του ΤΑΝΕΟ σε επιχειρήσεις early stage με ταυτόχρονη προσέλκυση επενδύσεων από ξένα κεφάλαια για τις ίδιες επιχειρήσεις. Η επένδυση του ΤΑΝΕΟ δεν θα μπορεί να υπερβαίνει το ύψος της αντίστοιχης του ξένου επενδυτή.
Β. Σύσταση θέσης Συντονιστή Τεχνολογίας στο υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας που θα στελεχωθεί από άτομο με εμπειρία τόσο από το χώρο της επιστήμης όσο και από τις επιχειρήσεις και θα διαχειρίζεται τη χρηματοδότηση των επενδύσεων στους τομείς έρευνας και τεχνολογίας.
Η αξιολόγηση των προτάσεων για ενίσχυση που θα υποβάλουν οι επιχειρήσεις θα είναι επαγγελματικού επιπέδου και με αυστηρά κριτήρια. Βασικά κριτήρια επιλογής των προτάσεων θα είναι η ενσωμάτωση καινοτομίας, η δυνατότητα εμπορικής προώθησης των προϊόντων στις ξένες αγορές, η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας ενώ θα δίνεται έμφαση σε προϊόντα που θα παράγονται στην Ελλάδα ή με Έλληνες υπεργολάβους. Προβλέπεται επίσης ότι το 70 % της επένδυσης στους τομείς αυτούς θα πρέπει να διοχετεύεται σε μισθούς, το 33 % αυτού σε μισθούς μηχανικών (ή άλλων ειδικών επιστημόνων) και το 25 % σε μισθούς νεοπροσλαμβανόμενων. Οι επενδύσεις που θα επιτυγχάνουν, θα επιστρέφουν στο Δημόσιο το 3% του τζίρου τους.
Γ. Μεταφορά Τεχνολογίας
Σύσταση Γραφείου Μεταφοράς Τεχνολογίας σε κάθε Πανεπιστήμιο που κάνει επιστημονική έρευνα. Το κράτος θα συνεισφέρει στα Γραφεία κεφάλαια διπλάσια από αυτά που θα συγκεντρώνουν από τον ιδιωτικό τομέα. Σε πρώτη φάση θα ενισχυθούν 15 Ακαδημαϊκά ιδρύματα με την παροχή χρηματοδότησης για την κάλυψη των λειτουργικών εξόδων των γραφείων για 4 χρόνια. Τα Γραφεία Μεταφοράς Τεχνολογίας μεταξύ άλλων θα αναζητούν χρηματοδότηση από τη βιομηχανία, θα εκπροσωπούν τους ερευνητές και θα διαχειρίζονται τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας.
Δ. «Θερμοκοιτίδες» Τεχνολογίας
Ανάπτυξη του θεσμού των «θερμοκοιτίδων» επιχειρήσεων στους τομείς: Πληροφορικής-Επικοινωνιών, Φαρμάκων-Βιοτεχνολογίας, Ενέργειας, Τροφίμων και Αγροτικής Οικονομίας. Οι θερμοκοιτίδες υποστηρίζουν τις επιχειρήσεις παρέχοντας πρόσβαση σε κεφάλαια, τεχνολογία, συμβουλευτική υποστήριξη, χώρους εγκατάστασης κ.α.
E. Επιχειρηματικοί Άγγελοι
Φοροαπαλλαγές για business angels (επιχειρηματικοί άγγελοι, ιδιώτες επενδυτές που παρέχουν κεφάλαια ή / και συμβουλευτικές υπηρεσίες κατά την ίδρυση μιας επιχείρησης, στους οποίους περιλαμβάνονται και η οικογένεια ή το κοινωνικό περιβάλλον του επιχειρηματία). Η επένδυση σύμφωνα με την πρόταση θα εκπίπτει από το φορολογητέο εισόδημα του ατόμου ή της επιχείρησης που διαθέτει τα κεφάλαια. Προϋπόθεση θα πρέπει να είναι ωστόσο, οι δαπάνες για έρευνα της επιχείρησης που λαμβάνει τη χρηματοδότηση να καλύπτουν τουλάχιστον το 70 % του συνόλου των δαπανών της.
Στη συνεδρίαση του Συμβουλίου παρουσιάστηκε εισήγηση του Συντονιστή Καινοτομίας Γιάννη Παπαδόπουλου σχετικά με τη διαμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας των business angels, με βάση το καθεστώς που εφαρμόζεται σε χώρες όπως Ισραήλ, ΗΠΑ, Ολλανδία και σχετικές μελέτες του ΟΟΣΑ.
Σύμφωνα με την παρουσίαση, το πλαίσιο λειτουργίας του θεσμού στις χώρες αυτές περιλαμβάνει:
Πιστοποίηση των business angels με θέσπιση ελάχιστων προϋποθέσεων που πρέπει να πληρούν ως προς τα κεφάλαια και την εμπειρία που διαθέτουν.
Θέσπιση κινήτρων προκειμένου να προσελκυθούν επενδυτικά κεφάλαια. Στις περισσότερες χώρες τα κίνητρα είναι φορολογικά.
Δημιουργία μητρώου επενδύσεων μέσω του οποίου θα παρακολουθείται η πορεία της επένδυσης και θα πιστοποιείται η εκλεξιμότητα του επενδυτή για τις φοροαπαλλαγές (π.χ., δεν θεωρείται angel investment επένδυση διάρκειας 6 μηνών)
Θέσπιση περιορισμών ως προς το προφίλ της επένδυσης: σύμφωνα με τη μελέτη του ΥΟΖΜΑ, τις μελέτες του ΟΟΣΑ κλπ., για να μπορεί να χαρακτηριστεί μια επένδυση angel investment θα πρέπει να πληρεί συγκεκριμένες προδιαγραφές: ενδεικτικά 70 % της επένδυσης να είναι σε έρευνα και ανάπτυξη, εκ του οποίου 70% στην χώρα, και επίσης 70% του συνόλου να είναι σε μισθούς προσωπικού υψηλής προστιθέμενης αξίας ετησίως.
Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Ανάπτυξης
Νέα μελέτη της Επιτροπής εντοπίζει τους σημαντικότερους κόμβους ΤΠΕ της Ευρώπης
Εάν αναρωτιέστε τι είναι αυτό που καθιστά έναν τόπο νευραλγικό σημείο για τις τεχνολογίες των πληροφοριών και των επικοινωνιών (ΤΠΕ), ρίξτε μια ματιά στο Μόναχο, το Λονδίνο, το Παρίσι ή μικρότερες πόλεις όπως το Darmstadt που σημειώνονται στον νέο ενωσιακό Άτλαντα των νευραλγικών σημείων για τις ΤΠΕ EU Atlas of ICT hotspots.
Στην Ευρώπη, η πλειονότητα των δραστηριοτήτων στον τομέα των ΤΠΕ ασκείται σε 34 περιφέρειες σε 12 χώρες (που αναφέρονται στο παράρτημα). Βασικά στοιχεία για την επιτυχία ήταν, μεταξύ άλλων, η πρόσβαση στα κορυφαία πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα, καθώς και οι δυνατότητες χρηματοδότησης, όπως είναι τα κεφάλαια επιχειρηματικού κινδύνου.
Κατάταξη σε κατηγορία
Πτυχιούχοι πληροφορικής: στο Ηνωμένο Βασίλειο βρίσκονται οκτώ από τις δέκα κορυφαίες περιφέρειες
Ερευνητικές δραστηριότητες και δραστηριότητες χορήγησης διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας: η Γερμανία κατέχει την πρώτη θέση.
Αύξηση της απασχόλησης: Η Λισαβόνα στην Πορτογαλία και το Rzeszowski στην Πολωνία αναπτύσσονται με τη μεγαλύτερη ταχύτητα
Επιχειρηματικά κεφάλαια: Το Μόναχο, το Παρίσι και το Λονδίνο προσελκύουν τα περισσότερα κεφάλαια.
Η επιτυχία δεν εξαρτάται από το μέγεθος
Η μελέτη υπογραμμίζει επίσης τη σημασία των μικρότερων περιφερειών. Για παράδειγμα, το Darmstadt στη Γερμανία, μια πόλη 150.000 κατοίκων, με βάση τα αποτελέσματά της στον τομέα της έρευνας και της καινοτομίας και την ενεργό επιχειρηματική κοινότητά της, κατέχει την έβδομη θέση μεταξύ των 10 σημαντικότερων ενωσιακών πόλων αριστείας στον τομέα των ΤΠΕ. Άλλες μικρές περιφέρειες που εμφανίζουν σημαντικές επιδόσεις είναι η Λουβαίνη, η Καρλσρούη και το Καίμπριτζ.
Συστατικά της ψηφιακής επιτυχίας
Η αριστεία μιας περιφέρειας στον τομέα των ΤΠΕ συνδέεται με τις δραστηριότητες στον τομέα της έρευνας και ανάπτυξης, τη δυνατότητα διοχέτευσης των γνώσεων στην αγορά (καινοτομία) και τη δημιουργία έντονης επιχειρηματικής δραστηριότητας γύρω από αυτήν την καινοτομία. Φαίνεται ότι οι ευημερούσες περιφέρειες στον τομέα των ΤΠΕ:
είναι, ως επί το πλείστον, παραδοσιακές βιομηχανικές περιοχές·
διαθέτουν εκπαιδευτικά ιδρύματα υψηλού επιπέδου και άλλους βασικούς παράγοντες καινοτομίας·
έχουν μακροπρόθεσμες πολιτικές για την έρευνα και την καινοτομία·
επωφελήθηκαν από ιστορικές ευκαιρίες (π.χ. είναι πολιτικές πρωτεύουσες των κρατών μελών)·
επιδεικνύουν τάσεις συσσωμάτωσης (οι μισοί από τους 34 πόλους αριστείας είναι όμορες περιοχές).
Το φαινόμενο αυτό παρατηρείται επίσης σε μέρη όπως η Silicon Valley (ΗΠΑ), το Bangalore (Ινδία) ή το Changzhou (Κίνα).
Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα της ΕΕ
Η ιατροφαρμακευτική περίθαλψη στην τσέπη σας: ελευθέρωση του δυναμικού της κινητής υγείας – mHealth
Βρυξέλλες, 10 Απριλίου 2014
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δρομολογεί σήμερα διαβούλευση για την κινητή υγεία, ζητώντας βοήθεια για να διερευνήσει τρόπους βελτίωσης της υγείας και της ευεξίας των Ευρωπαίων με τη χρήση κινητών συσκευών, όπως κινητά τηλέφωνα, ταμπλέτες, συσκευές παρακολούθησης των ασθενών και άλλες ασύρματες συσκευές.
Πώς μπορεί να βοηθήσει η κινητή υγεία;
Με την κινητή υγεία είμαστε τριπλά κερδισμένοι! Οι υπηρεσίες κινητής υγείας:
1. επιτρέπουν στον ασθενή να έχει τον έλεγχο της υγείας του, παρέχοντάς του μεγαλύτερη αυτονομία και συμβάλλοντας στην πρόληψη προβλημάτων υγείας
2. ενισχύουν την αποτελεσματικότητα των συστημάτων υγείας, παρέχοντας μεγάλες δυνατότητες εξοικονόμησης και
3. δημιουργούν τεράστιες ευκαιρίες για καινοτόμες υπηρεσίες, τη σύσταση νέων επιχειρήσεων και την οικονομία των ηλ. εφαρμογών (Apps).
Ορισμένα παραδείγματα εφαρμογής της κινητής υγείας
1. ηλ. εφαρμογή που μετρά τα ζωτικά σας σημεία, όπως την αρτηριακή πίεση
2. ηλ. εφαρμογή που βοηθά στην παροχή ινσουλίνης στους διαβητικούς με τη μετάδοση σημάτων ελέγχου στην αντλία από κινητή πλατφόρμα
3. ηλ. εφαρμογή που υπενθυμίζει στους ασθενείς ότι πρέπει να πάρουν το φάρμακό τους
4. ηλ. εφαρμογή που παρέχει συμβουλές για φυσική άσκηση ή τη διατροφή με στόχο τη βελτίωση της συνολικής υγείας και ευεξίας των χρηστών.
Η ΕΕ χρηματοδοτεί επίσης την έρευνα στον τομέα της κινητής υγείας. Για παράδειγμα, οι ασθενείς με νεφρική ανεπάρκεια θα είναι σύντομα σε θέση να παρακολουθούν την αιμοκάθαρσή τους στο έξυπνο τηλέφωνό τους, υπάρχουν ήδη ηλ. εφαρμογές για τη διαχείριση του στρες, ενώ το ιατρικό προσωπικό στο Graz της Αυστρίας έχει βελτιώσει σε μεγάλο βαθμό την εσωτερική οργάνωση της εργασίας του χάρη σε ένα νέο κινητό σύστημα.
Ανταποκριθείτε στη διαβούλευση μέχρι τις 3 Ιουλίου 2014 εδώ, με ηλ. ταχυδρομείο, ή ταχυδρομικώς στην ακόλουθη διεύθυνση:
Η Επιτροπή θα δημοσιεύσει την περίληψη των απαντήσεων το τελευταίο τρίμηνο του 2014· ενδεχόμενες δράσεις πολιτικής αναμένονται για το 2015.
Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα της Ε.Ε.
Ελεύθερη κυκλοφορία των εργαζομένων: Η Επιτροπή χαιρετίζει την έγκριση της οδηγίας του Συμβουλίου για τη βελτίωση της εφαρμογής των δικαιωμάτων των εργαζομένων
Βρυξέλλες, 14/4/2014
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκφράζει την ικανοποίησή της για την έγκριση, σήμερα, από το Συμβούλιο Υπουργών της ΕΕ νέας οδηγίας για τη διασφάλιση της καλύτερης εφαρμογής, σε εθνικό επίπεδο, του δικαιώματος των πολιτών της ΕΕ να εργάζονται σε άλλο κράτος μέλος. Οι νέες νομοθετικές διατάξεις, που προτάθηκαν από την Επιτροπή τον Απρίλιο του 2013, αποσκοπούν στο να γεφυρωθεί το χάσμα μεταξύ των δικαιωμάτων και της πραγματικότητας και να καταστεί ευκολότερο για όσους εργάζονται ή αναζητούν εργασία σε άλλη χώρα να ασκήσουν πραγματικά τα δικαιώματά τους. Τα κράτη μέλη έχουν τώρα 2 χρόνια προθεσμία για να μεταφέρουν την οδηγία στο εθνικό τους δίκαιο.
Σήμερα, τα 3,3 % του εργατικού δυναμικού της ΕΕ, δηλαδή 8 εκατομμύρια άτομα, ζουν και εργάζονται σε άλλο κράτος μέλος. Άλλα 1,2 εκατομμύρια άτομα ζουν σε χώρα της ΕΕ, αλλά εργάζονται σε άλλη. Όμως οι άνθρωποι που εργάζονται ή επιθυμούν να εργαστούν σε άλλη χώρα συχνά δεν διαθέτουν τις αναγκαίες πληροφορίες σχετικά με τα δικαιώματά τους στο κράτος μέλος υποδοχής και μπορεί να έχουν δυσκολίες όσον αφορά την πρόσβαση σε θέση εργασίας ή την εξασφάλιση των ίδιων όρων εργασίας ή κοινωνικών πλεονεκτημάτων με τους ημεδαπούς εργαζομένους. Επιπλέον, οι εργοδότες (τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα) και οι δημόσιες αρχές έχουν συχνά ελλιπή γνώση των δικαιωμάτων των διακινούμενων εργαζομένων. Υπάρχουν μεγάλες διαφορές στα κράτη μέλη όσον αφορά τη βοήθεια που παρέχεται σε διακινούμενους εργαζομένους της ΕΕ για να ασκήσουν τα δικαιώματά τους.
Οι συνήθεις πρακτικές που εισάγουν διακρίσεις περιλαμβάνουν:
διαφορετικούς όρους πρόσληψης
προϋπόθεση ιθαγένειας για την πρόσβαση σε ορισμένες θέσεις
διαφορετικούς όρους εργασίας στην πράξη (όπως μισθοί, προοπτικές σταδιοδρομίας και βαθμός)
προβλήματα στην πρόσβαση σε κοινωνικές παροχές οι οποίες υπόκεινται σε όρους που πληρούνται πιο εύκολα από ημεδαπούς πολίτες παρά από άλλους πολίτες της ΕΕ (π.χ. προϋπόθεση κατοικίας)
μη αναγνώριση ή διαφορετική αξιολόγηση επαγγελματικών προσόντων και εμπειρίας που αποκτήθηκαν σε άλλα κράτη μέλη.
Η ελεύθερη κυκλοφορία των εργαζομένων δεν αποτελεί μόνο σημαντικό στοιχείο της ενιαίας αγοράς της ΕΕ, αλλά πλεονέκτημα για όλες τις χώρες της ΕΕ. Η κινητικότητα μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση των υψηλών επιπέδων ανεργίας σε ορισμένα κράτη μέλη και της έλλειψης δεξιοτήτων και εργατικού δυναμικού σε άλλες. Για τον λόγο αυτόν η Επιτροπή εργάζεται επίσης για την περαιτέρω βελτίωση της αποτελεσματικότητας του πανευρωπαϊκού δικτύου αναζήτησης εργασίας EURES, έτσι ώστε περισσότερες κενές θέσεις εργασίας να είναι διαθέσιμες σε περισσότερους υποψηφίους σε όλη την ΕΕ.
Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα της Ε.Ε.