Ο νόμος για το νέο λύκειο και η τράπεζα θεμάτων βρίσκονται ήδη στον 2ο χρόνο εφαρμογής τους . Η περσινή εμπειρία αυτού του εκπαιδευτικού θεσμού είναι σίγουρο ότι θα μείνει χαραγμένη στις σελίδες της εκπαιδευτικής μας ιστορίας. Το ποσοστό 40% των μαθητών που βαθμολογήθηκαν κάτω από τη βάση πρέπει να προβληματίσει τον καθένα όσον αφορά στην «επιτυχία» του θεσμού. Μια τόσο μεγάλη αποτυχία δεν μπορεί να οφείλεται μόνο σε αδυναμία των μαθητών. Οφείλεται και σε αδυναμίες-προβλήματα του συστήματος.
Η κακή εμπειρία της προηγούμενης χρονιάς οδήγησε στην κατακόρυφη αύξηση, των εγγραφών στα ιδιωτικά Φροντιστήρια Μέσης Εκπαίδευσης. Τώρα πια η πλειονότητα των μαθητών αναγκάζεται να παρακολουθήσει μαθήματα σε φροντιστήριο λόγω της δυσκολίας του νέου συστήματος προσθέτοντας έτσι και άλλα έξοδα στον ήδη επιβαρυμένο οικογενειακό προϋπολογισμό. Το νέο σύστημα όχι μόνο δεν συνέβαλε στον περιορισμό των φροντιστηριακών μαθημάτων, αλλά δυστυχώς είχε το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα.
Το Νέο Λύκειο είναι ένα τριετές εξεταστικό κέντρο. Οι μαθητές έχουμε μετατραπεί σε «ρομπότ» απομνημόνευσης. Οι καθηγητές διδάσκουν μαθήματα και όχι μαθητές, αφού δεν έχουν τα χρονικά περιθώρια για μια πιο εξατομικευμένη προσέγγιση, όταν αυτό απαιτείται. Οι σχέσεις μας με τους καθηγητές μας κλονίζονται και απομακρυνόμαστε ο ένας από τον άλλο. Μαθητές και καθηγητές «τρέχουμε» με άγχος να καλύψουμε τον τεράστιο όγκο της διδακτέας ύλης, στα ασφυκτικά στενά χρονικά περιθώρια, που δεν δίνουν καμιά δυνατότητα εμβάθυνσης στο περιεχόμενο των μαθημάτων. Η χαρά στη διαδικασία κατάκτησης της γνώσης χάνεται και δεν μας δίνεται καμιά δυνατότητα να ξεφύγουμε από την «πεπατημένη». Μηδενίζεται επίσης κάθε διάθεση και ευκαιρία να ασχοληθούμε με άλλα πράγματα εκτός σχολείου. Ακόμη και η μουσική, που είναι για εμάς τους μαθητές του Μουσικού Σχολείου τρόπος ζωής και ανάγκη, καταλήγει να είναι πολυτέλεια. Πολλοί συμμαθητές μας σκέφτονται να μετεγγραφούν –κάποιοι το έπραξαν κιόλας- σε γενικά λύκεια για να «εξοικονομήσουν» ώρες μελέτης για τα μαθήματα που εξετάζονται μέσω της τράπεζας θεμάτων.
Οι εξετάσεις σε πανελλαδικό επίπεδο μέσω της Τράπεζας θεμάτων δίνουν μόνο μια «επίφαση» αντικειμενικότητας και ισότητας. Η διαδικασία της κλήρωσης καταργεί στην πράξη την ισότητα. Στο σχολείο διαμορφώνεται μια έντονα ανταγωνιστική πραγματικότητα: ο καθένας κοιτάζει τον εαυτό του και τον δικό του αγώνα, δεν δουλεύουμε σαν ομάδα, σαν συνεργάτες, γινόμαστε ατομικιστές.
Ζούμε σε μια οριακή κατάσταση. Εμείς οι μαθητές εργαζόμαστε στα όρια της φυσικής-βιολογικής εξάντλησης. Οι οικογένειές μας, στην προσπάθειά τους να μας βοηθήσουν με επιπλέον ώρες φροντιστηριακής μελέτης για την κατανόηση της ύλης, βρίσκονται στα όρια της οικονομικής εξάντλησης. Και ποια είναι η στάση του Υπουργείου απέναντί μας; Βρισκόμαστε ήδη στις αρχές Νοεμβρίου. Το μόνο δεδομένο που έχει γνωστοποιηθεί προς την εκπαιδευτική κοινότητα είναι η ύλη των μαθημάτων και αυτό με διαδοχικές διαφοροποιήσεις. Ο τρόπος των εξετάσεων στα μαθήματα της Β Λυκείου δεν έχει ξεκαθαριστεί. Οι καθηγητές μας εικάζουν κάποια πράγματα από την περσινή εμπειρία τους με τις εξετάσεις της Α Λυκείου. Οι μαθητές της Β Λυκείου δεν γνωρίζουμε ακόμη ποια πεδία ανήκουν στην κάθε ομάδα προσανατολισμού, ποιες σχολές αντιστοιχούν σε καθένα από τα 5 επιστημονικά πεδία, ούτε αν τα πεδία θα είναι τελικά 5 ή 6. Έτσι είναι πολύ πιθανό να έχουμε επιλέξει ακόμη και λάθος ομάδα προσανατολισμού σε σχέση με τη σχολή στην οποία θα επιθυμούσαμε κατά προτεραιότητα να φοιτήσουμε. Επιπλέον η πολυαναμενόμενη ημερομηνία δημοσιοποίησης της τράπεζας θεμάτων δεν έχει ακόμα επισήμως οριστεί. Το Υπουργείο δεσμεύτηκε με το νόμο που το ίδιο ψήφισε, να έχουν ξεκαθαρίσει τα σοβαρά αυτά ζητήματα μέχρι το Μάρτιο του 2014. Δυστυχώς ο Μάρτιος παραμένει ως επιχείρημα μεταθέτοντας μόνο το έτος. Έτσι η μόνη απάντηση του Υπουργείου είναι πως όλα θα διευθετηθούν τον Μάρτιο του 2015.
Ως Μουσικό Σχολείο Πτολεμαΐδας αποφασίσαμε να εκδώσουμε το παρόν ψήφισμα κοινοποιώντας το αρχικά προς τους πολίτες και έπειτα προς τις τοπικές αρχές . Αιτούμαστε το παρακάτω:
– Να περιοριστεί η εξεταστέα ύλη. Να δοθεί έμφαση στην ποιότητα και όχι στην ποσότητα. Έτσι θα αναβαθμιστεί η μαθησιακή διαδικασία και θα περιοριστεί το άγχος των μαθητών.
– Να μειωθεί η ύλη στο 50% στα μαθήματα που διδάσκονται για μία ώρα στα Μουσικά Σχολεία (Θρησκευτικά, Φιλοσοφία, Ξένη Γλώσσα, που είναι δίωρα στα Γενικά Λύκεια)
– Να προσδιορίζεται η εξεταστέα ύλη με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, για να αξιοποιείται στο έπακρο ο διδακτικός χρόνος
– Να γνωστοποιείται το περιεχόμενο της τράπεζας θεμάτων με την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Η κλήρωση να γίνεται κεντρικά για όλα τα σχολεία, ώστε να διαγωνίζονται με ίσους όρους οι μαθητές.
– Για τη σχολική χρονιά 2014-15 να γνωστοποιηθεί το περιεχόμενο της τράπεζας θεμάτων πριν από τον Ιανουάριο του 2015, ώστε να έχουν οι μαθητές τον απαιτούμενο χρόνο προετοιμασίας και να αποφευχθούν τα πολλά προβλήματα τόσο στην επίδοση, όσο και στην ψυχολογία των μαθητών, που αντιμετωπίσαμε πέρσι.
– Να δημοσιοποιηθούν αμέσως οι σχολές ανά επιστημονικό πεδίο, ώστε να μειωθεί το αίσθημα αβεβαιότητας και ανασφάλειας, που αντιμετωπίζουμε ενόψει μιας από τις πιο σημαντικές αποφάσεις της ζωής μας
– Να δίνεται η δυνατότητα πρόσβασης σε σχολές, όπως π.χ. η Μουσικολογία, οι Στρατιωτικές Σχολές κ.ά. από περισσότερα από ένα επιστημονικά πεδία.
– Να υπάρχει δυνατότητα επιλογής τουλάχιστον δύο επιστημονικών πεδίων (με τις απαραίτητες αναπροσαρμογές στα μαθήματα) και άρα δυνατότητα δήλωσης σχολών και από τα δύο αυτά επιστημονικά πεδία
– Να υπάρχει η δυνατότητα αλλαγής επιστημονικού πεδίου για τους μαθητές της Γ Λυκείου, μέχρι τα μέσα του Α τετραμήνου του σχολικού έτους.
– Να προσδιοριστεί εγκαίρως η ημερομηνία κατάθεσης του Μηχανογραφικού Δελτίου για του μαθητές της Γ Λυκείου, που θεωρούμε αυτονόητο ότι θα πρέπει να κατατίθεται μετά την έκδοση των αποτελεσμάτων.
• Παράλληλα επιθυμούμε την έναρξη διαλόγου μεταξύ μαθητών, καθηγητών, γονέων και Υπουργείου, έτσι ώστε συναποφασίζοντας και συζητώντας να βελτιώσουμε τις δομές του νέου εκπαιδευτικού συστήματος προς όφελος των μαθητών.
Κλείνοντας θα θέλαμε να εκφράσουμε την συμπαράσταση μας σε όλα τα μέλη τις μαθητικής κοινότητας τα οποία διαγωνίζονται για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Το Νέο Λύκειο, είναι μια πραγματικότητα. Γνωρίζοντας και κατανοώντας ότι ως νόμος του κράτους δύσκολα θα καταργηθεί προτείνουμε να συνεργαστούμε όλοι οι ενδιαφερόμενοι για να αναλύσουμε τα προβλήματα, να αναζητήσουμε λύσεις και να βελτιώσουμε το θεσμό. Ας σκεφτούμε μόνο αυτό: πρόκειται για το μέλλον μας
Πτολεμαΐδα 3-11-2014
Μουσικό Σχολείο Πτολεμαΐδας
Οι Μαθητές
Οι Καθηγητές
Η Διεύθυνση