Η συνεχώς αυξανόμενη εκδήλωση ενδιαφέροντος συμμετοχής των επιχειρήσεων και των φορέων στο Shift2Rail (ξεπέρασαν τους 100) υποδηλώνει την σημαντικότητα αυτής της πρωτοβουλίας στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας του Ευρωπαϊκού σιδηροδρόμου, τόνισε στην ομιλία του ο Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μιχάλης Παπαδόπουλος στην εκδήλωση Shift2Rail.
Παρατίθεται η ομιλία του κ. Παπαδόπουλου.
«Με μεγάλη χαρά βρίσκομαι στην έναρξη της συνάντησης για την ανάπτυξη του ευρωπαϊκού προγράμματος Shift2rail το οποίο φιλοδοξεί να φέρει τον ευρωπαϊκό σιδηρόδρομο στον 21ο αιώνα. Η συνάντηση αυτή πραγματοποιείται σε μια ιδιαίτερα επίκαιρη περίοδο. Μια περίοδο όπου η ανάπτυξη των σιδηροδρομικών μεταφορών βρίσκεται στο επίκεντρο των συζητήσεων όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε όλη την Ευρώπη.
Τα αδιέξοδα στα οποία έχει οδηγήσει η μονομερής και υπέρμετρη ανάπτυξη των οδικών μεταφορών είναι πλέον αισθητά στους πολίτες αλλά και στους εμπλεκόμενους φορείς. Από την άλλη πλευρά, ο πρωταρχικός στόχος της δημιουργίας εσωτερικής αγοράς σιδηροδρόμων και της επίτευξης ενός αποδοτικότερου κλάδου που θα ανταποκρίνεται καλύτερα στις ανάγκες δεν έχει επιτευχθεί τουλάχιστον όχι στο βαθμό που θέλαμε.
Αναζητούνται τρόποι περιορισμού των αρνητικών επιδράσεων, όπως είναι η κυκλοφοριακή συμφόρηση στις εισόδους των αστικών κέντρων και η περιβαλλοντική όχληση. Μια αναζήτηση που διαρκώς γίνεται εντονότερη. Στο πλαίσιο αυτό, ο σιδηρόδρομος αποτελεί ένα μέσο πολύ φιλικό προς το περιβάλλον και με τεράστια μεταφορική ικανότητα. Ένα μέσο που μπορεί να καλύψει πολύ μεγάλο μέρος των μεταφορικών αναγκών ανθρώπων και αγαθών χωρίς όμως να υπονομεύει το μέλλον και χωρίς να δημιουργεί αδιέξοδα.
Αποτελεί επομένως ένα μέσο που συμβάλλει καίρια στη βιώσιμη κινητικότητα και την αειφόρο ανάπτυξη. Την ίδια ώρα η διασύνδεση του σιδηροδρόμου και με άλλα μέσα μεταφορών ενδυναμώνει ακόμη περισσότερο το ρόλο του.
Προωθεί την ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών που αποτελούν βασική πολιτική κατεύθυνση σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Ωστόσο, παρά τα σημαντικά θετικά στοιχεία του σιδηροδρόμου, η εξέλιξή του στις τελευταίες δεκαετίες δεν ήταν η επιθυμητή.
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία μόλις το 10% περίπου των εμπορευμάτων και το 6% των επιβατών μεταφέρονται με τον σιδηρόδρομο ενώ το αντίστοιχο ποσοστό σήμερα στις ΗΠΑ αγγίζει το 50%. Και όπως γνωρίζετε στην χώρα μας τα ποσοστά είναι πολύ χαμηλότερα από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Η Λευκή Βίβλος του 2001 είχε ως βασικό της άξονα την αναζωογόνηση των σιδηροδρόμων ενώ και στη Λευκή Βίβλο του 2011 υπογραμμίζεται η σημασία της δημιουργίας ενός Ενιαίου Σιδηροδρομικού Χώρου για την επίτευξη ανταγωνιστικότερου και ενεργειακά αποδοτικότερου ευρωπαϊκού συστήματος μεταφορών. Αυτή τη πραγματικότητα προσπαθούμε όλοι να αλλάξουμε. Διότι πιστεύουμε ότι υπάρχουν πολλά περιθώρια ανάπτυξης.
Στο σημείο αυτό θα μου επιτρέψετε να δανειστώ τη δήλωση του αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και επιτρόπου μεταφορών του κ. Σίμ Κάλας ο οποίος είπε: «Εάν θέλουμε να φέρουμε περισσότερους επιβάτες και εμπορεύματα στα τρένα της Ευρώπης, οι σιδηροδρομικές μεταφορές πρέπει να προσφέρουν καλύτερες υπηρεσίες και να αποτελούν ελκυστική επιλογή για περισσότερους πελάτες. Για να συμβεί όμως αυτό, οι σιδηροδρομικές μεταφορές πρέπει να επενδύσουν στην καινοτομία.
Αυτή η σύμπραξη του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα είναι μια σημαντική τομή, καθώς θα αποτελέσει μοχλό για την καινοτομία μειώνοντας το κόστος των σιδηροδρομικών μεταφορών και αυξάνοντας την ικανότητα παροχής πιο αξιόπιστων και συχνών σιδηροδρομικών υπηρεσιών στους πελάτες». Η χώρα μας πιστεύει στην δύναμη του Ευρωπαϊκού επιβατικού και εμπορευματικού σιδηροδρόμου και στην ανταγωνιστική υπεροχή του απέναντι στην παγκόσμια αγορά.
Το Shift2Rail είναι μια φιλόδοξη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα η οποία θα διαχειρίζεται ένα 7ετές πρόγραμμα στοχευμένης έρευνας και καινοτομίας για την ανάπτυξη καλύτερων σιδηροδρομικών υπηρεσιών στην Ευρώπη και θα συμβάλλει σημαντικά στην ολοκλήρωση του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Σιδηροδρομικού Χώρου καθιστώντας την Ευρώπη πόλο ανάπτυξης και εξωστρέφειας νέων καινοτόμων τεχνολογιών.
“Η γνώση είναι δύναμη” γι αυτό και η συμμετοχή του ακαδημαϊκού δυναμικού της Ευρώπης καλείται για άλλη μια φορά να αποδείξει ότι αποτελεί την σπίθα της δημιουργίας του νέου, καινοτόμου και ανθρωποκεντρικού τεχνολογικού πολιτισμού.
Η πραγμάτωση των στόχων του Shift2Rail, δηλαδή η αύξηση της χωρητικότητας και της αξιοπιστίας του Ευρωπαϊκού σιδηροδρόμου με ταυτόχρονη μείωση του κόστους κύκλου ζωής, θα έχει σημαντικά οφέλη για τους φορολογούμενους Ευρωπαίους πολίτες. Ακόμα περισσότερα οφέλη θα υπάρξουν από την ολική αξιοποίηση του χρηματοδοτικού προγράμματος Ορίζοντας 2020 (6339 εκατομμύρια ευρώ για τις μεταφορές), μέσω της στοχευμένης συμμετοχής των πανεπιστημιακών φορέων και των ερευνητικών ινστιτούτων.
Δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι η Ευρωπαϊκή σιδηροδρομική βιομηχανία είναι σε μια κρίσιμη καμπή της ιστορίας της. Οι Ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν δημιουργήσει μια παγκόσμια παρουσία αντιμετωπίζοντας όμως όλο και περισσότερο ανταγωνισμό από προμηθευτές χωρών εκτός ΕΕ.
Η Ευρώπη μέσω της βιομηχανίας της ήταν πάντοτε πρωτοπόρος στα τεχνολογικά επιτεύγματα των σιδηροδρόμων και οφείλει να διατηρήσει την παράδοση αυτή τόσο για οικονομικούς όσο και για πολιτικούς λόγους.
Η ισχυρή βιομηχανία αποτελεί μοχλό ανάπτυξης της οικονομίας που είναι ένα από τα κύρια ζητούμενα της εποχής μας και η μοναδική ελπίδα ταχείας ανάκαμψης από την οικονομική κρίση.
Η ανάπτυξη των σιδηροδρόμων αναμένεται να επηρεάσει και άλλους βιομηχανικούς κλάδους, όπως οι προμηθευτές και οι φορείς που δραστηριοποιούνται σε άλλες βαθμίδες επιμέρους οικονομικών τομέων που χρησιμοποιούν τα αγαθά και τις υπηρεσίες που παρέχει ο τομέας των σιδηροδρόμων.
Είναι επομένως σαφές ότι τα προσδοκώμενα οφέλη από την πρωτοβουλία Shift2rail δεν περιορίζονται στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών αλλά επεκτείνονται σε ευρύτερους τομείς της οικονομίας, αλλά και της γεωπολιτικής επιρροής.
Το Shift2Rail, που προωθείται ως σύμπραξη δημοσίου – ιδιωτικού τομέα, αποτελεί εξαιρετικά αποτελεσματική και δυναμική λύση στον τομέα των χρηματοδοτήσεων των μεγάλων σιδηροδρομικών καινοτομιών.
Οι νέες καινοτόμες τεχνολογίες συμβάλλουν σημαντικά στον εκμοντερνισμό του Ευρωπαϊκού σιδηροδρόμου ενώ παράλληλα μειώνουν τα κατασκευαστικά και λειτουργικά κόστη δημιουργώντας νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες και νέες υψηλής ποιότητας θέσεις εργασίας.
Η συνεχώς αυξανόμενη εκδήλωση ενδιαφέροντος συμμετοχής των επιχειρήσεων και των φορέων στο Shift2Rail (ξεπέρασαν τους 100) υποδηλώνει την σημαντικότητα αυτής της πρωτοβουλίας στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας του Ευρωπαϊκού σιδηροδρόμου.
Εξαιρετικό ενδιαφέρον για την χώρα μας και όχι μόνο, αποτελεί η συμμετοχή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, μαζί με τη βιομηχανία, τους διαχειριστές υποδομής και τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, τους πανεπιστημιακούς φορείς και τα ερευνητικά ινστιτούτα στο Shift2Rail.
Αντιλαμβανόμενη πλήρως τις απαιτήσεις των καιρών η Ελληνική Προεδρία έχει θέσει την πρωτοβουλία shift2rail ως μία από τις βασικές της προτεραιότητες και εργάζεται συστηματικά για την επίτευξη συμφωνίας το ταχύτερο δυνατό.
Με τον τρόπο αυτό υποδεικνύουμε έμπρακτα το ειλικρινές ενδιαφέρον μας για μια πρωτοβουλία με πολλαπλά προσδοκώμενα οφέλη μέσα σε μια περίοδο που η κοινωνία δοκιμάζεται από τις οικονομικές συγκυρίες.
Για το λόγο αυτό χαιρετίζω με ιδιαίτερη ικανοποίηση την σημερινή συνάντηση. Μια συνάντηση που πιστεύω θα αποτελέσει σταθμό για τον ευρωπαϊκό σιδηρόδρομο αφού με την σύσταση κοινής επιχείρησης σιδηροδρόμων η σύμπραξη δημόσιου – ιδιωτικού φορέα με την ονομασία shift2rail θα επιτρέψει την συγκέντρωση δημόσιων και ιδιωτικών πόρων, ώστε να δοθεί έμφαση σε δράσεις έρευνας που έχουν καθοριστική σημασία για την επίτευξη του Ενιαίου Σιδηροδρομικού χώρου, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου συνολικά, τη δημιουργία απασχόλησης και την αύξηση των εξαγωγών.
Στηρίζουμε την πρωτοβουλία shift2rail ως μοχλό ανάπτυξης και ως μέρος της λύσης για την ταχύτερη έξοδο από την οικονομική κρίση και ως εκ τούτου με έντονο ενδιαφέρον περιμένω τις τοποθετήσεις σας οι οποίες αποτελούν εφόδια για την χάραξη της ευρωπαϊκής πολιτικής για τις σιδηροδρομικές μεταφορές.
Να σας υπενθυμίσω ότι ο Βρετανός δοκιμιογράφος Τονυ Τζάντ επεσήμανε ότι: “οι σιδηρόδρομοι ήσαν και παραμένουν το αναγκαίο και φυσικό συμπλήρωμα για την ανάδειξη μιας κοινωνίας των πολιτών. Συνιστούν ένα συλλογικό εγχείρημα προς όφελος του ατόμου. Αν χάσουμε τους σιδηρόδρομους δε θα έχουμε χάσει απλώς ένα πολύτιμο πρακτικό εφόδιο που η αναπλήρωση του ή η ανάκτηση του θα ήταν αφόρητα δαπανηρή. Θα έχουμε αποδεχτεί ότι λησμονήσαμε πώς να ζούμε συλλογικά.”
Ευχαριστώ.»