Γεια σας!
Ιστορικά: Μια μικρή ιστορία για την ανακάλυψη του κινηματογράφου. Τα χρόνια της ανάπτυξης σε Ευρώπη και Αμερική μεταξύ 1880-1900 έχουμε σημαντικές εφευρέσεις όπως του ηλεκτρικού φωτισμού, τραμ, αυτοκίνητο, ποδήλατο, αεροπλάνο κ.α. Επίσης άλλαξε και η αρχιτεκτονική μέσα από τις νέες κατασκευές που προστάτευαν από καιρικά φαινόμενα διατηρώντας την επαφή με τον εξωτερικό χώρο (εμπορικές στοές, πολυκαταστήματα, μουσεία κτλ). Όλα τα παραπάνω αλλάξαν την αντίληψη που υπήρχε για τον χωροχρόνο. Έτσι χρειαζόταν ένα νέο μέσο που θα συνδύαζε την καταγραφή του χώρου και την διάρκεια του χρόνου κάτι που δεν κατάφερε η ζωγραφική και η αρχιτεκτονική. Ήταν θέμα χρόνου να έρθει το σινεμά αλλά μην νομίζεται ότι έγινε ξαφνικά μια εφεύρεση στο στιλ “εύρηκα” απεναντίας εβάλαν πολλά άτομα το χεράκι τους ώστε να φτάσουμε στο 1895 και τους αδελφούς Λυμιέρ που θεωρούνται και πατέρες του κινηματογράφου. Ο φωτογράφος Eadweard Muybridge, ο φυσιολόγος τον Etienne – Jules Marey, ο Charles Emile Reynaud, ο Thomas Alva Edison κ.α. Όλοι τους σε διαφορετικά σημεία και με διάφορους τρόπους φλέρταραν στενά την έννοια του κινηματογράφου.
Γιατι όμως η “δόξα” πήγε στους Λυμιέρ? Ο λόγος ήταν οι πρώτοι που όχι απλά τελειοποίησαν μια μηχανή λήψης και προβολής, αλλά οργάνωσαν μια δημόσια προβολή και συνέλαβαν την ιδέα ενός χώρου, ενός θεάματος και ενός κοινού που θα πλήρωνε εισιτήριο για να το δει. Γενικά η Λυμιέρ είδαν το όλο ζήτημα πιο σφαιρικά. Έτσι από το 1895 ξεκίνησε ο κινηματογράφος την ύπαρξη του και στην συνέχεια πέρασε μέσα από πολλά στάδια όπως ο εξπρεσιονισμός, μοντερνισμός, Χόλλυγουντ, Ιταλικός νεορεαλισμός κ.α. Τα τελευταία χρόνια λένε ότι υπάρχει και το new-weird GreekWave (όπως θέλετε βαπτίστε το) με ταινίες όπως ο Κυνόδοντας, Miss Violence κ.α. που γενικά δίχασαν κοινό και κριτικούς. Δεν ξέρω την δικιά σας γνώμη, τι λέτε?
Ένα από τα φιλμάκια των The Lumière Brothers που μνημονεύεται χαριτολογώντας είναι η άφιξη του τρένου. Ακόμα και σήμερα το ακολουθεί η φήμη ότι όταν το πρωτοείδαν μέσα στην αίθουσα που έγινε η προβολή υπήρξε κόσμος που τρόμαξε νομίζοντας ότι το τρένο θα πέσει πάνω τους και τρέχαν να ξεφύγουν. Αυτό είναι μια ΄μυθική υπερβολή’ αφού το Γαλλικό κοινό ήταν αρκετά εξοικειωμένο με τις τέχνες. Ας δούμε το φιλμ:
Τοπικά: Καλά νέα από την Κινηματογραφική ομάδα! 13-14-15 Δεκεμβρίου ένα τριήμερο με ευρωπαϊκό και παιδικό κινηματογράφο. Οι προβολές θα πραγματοποιηθούν στον φιλόξενο χώρο του Δημοτικού Ωδείου Εορδαίας. Περισσότερα νέα στο blog της ομάδας. www.cineclubptolemaida.blogspot.gr
Προσωπικά: Κάποτε ένας καθηγητής μου έλεγε ότι τα πάντα είναι μαθηματικά. Δεν θυμάμαι το όνομα του, αλλά μου είχαν κάνει εντύπωση τα λόγια του. Αν “αφήσεις” τα μαθηματικά θα σε “αφήσουν” και αυτά. Το ίδιο ισχύει κατά ένα μεγάλο βαθμό και στις τέχνες. Όσο ταλέντο και να έχει κάποιος αν δεν το εξελίξει και ασχοληθεί αρκετά με αυτό, τότε το πιο πιθανό είναι να παραμείνει στάσιμος κάτι σαν ένα ακατέργαστο διαμάντι. Ειδικότερα στις τέχνες που απαιτείται και η συνεργασία της τεχνολογίας τότε χρειάζεται η ενασχόληση και η παρακολούθηση των εξελίξεων. Το μοντάζ πλέον γίνεται ηλεκτρονικά, μέσα από τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Μια ταινία, ένα ντοκιμαντέρ που μπορεί να μας προσφέρει χαρά, γέλιο, συγκίνηση έχει περάσει πρώτα από το στάδιο του ψηφιακού μοντάζ και έχει μετατραπεί σε “άπειρα” μηδέν και ένα. Είναι τελικά όλα μαθηματικά;
Ατάκα: «Αν δεν παραπονιέμαι δεν περνάω καλά» και «Δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα όπως η απλότητα. Η απλότητα είναι δύσκολο πράγμα». Μάρτιν Σκορσέζε.
BOX OFFICE choice: Nightcrawler με τον Jake Gyllenhaal (Στην Ελλάδα μάλλον στις αρχές Ιανουαρίου 2015)
Αφίσα-πρόταση: