Είναι γνωστή στους πάντες (Υπουργείο Υγείας, Περιφέρεια, ιατροί – πολίτες) ότι η παρεχόμενη υγεία στη Δυτική Μακεδονία είναι χαμηλότερη των ελληνικών και ευρωπαϊκών δεδομένων.
Τούτο οφείλεται κυρίως στην ανικανότητα του Υπουργείου Υγείας αλλά και την ανεπαρκή τοπικιστική αντίληψη που δεσπόζει στο τοπικό πολιτικό προσωπικό της Δυτικής Μακεδονίας (διαχρονικά και διακομματικά).
Η χρονίζουσα αυτή κατάσταση που μερικές φορές θυμίζει «τριτοκοσμικές» συνθήκες οφείλεται συνοπτικά στους κάτωθι παράγοντες:
1. Στην έλλειψη ενός σοβαρού τριτοβάθμιας περίθαλψης Νοσοκομείου στη Δ. Μακεδονία που θα έπαιζε το ρόλο της «ναυαρχίδας» όλων των υπόλοιπων δομών που παρέχουν υγεία στη Δ. Μακεδονία. Είμαστε η μόνη διοικητική περιφέρεια που στερούμεθα τριτοβάθμιας περίθαλψης.
2. Η ανισομερής –ανορθολογική – κατακερματισμένη και αναποτελεσματική κατανομή πόρων, ανθρώπινου δυναμικού και εξοπλισμού (τοπικά και πανελλαδικά).
3. Οι περικοπές δαπανών στην υγεία ελέω μνημονίου – μεσοπρόθεσμου.
4. Η έλλειψη συλλογικής ( Δ. Μακεδονία) βούλησης και διεκδίκησης λόγω τοπικιστικών –επαρχιώτικων ανταγωνισμών καθώς επίσης και οι συντεχνιακές αντιλήψεις των λειτουργών της υγείας.
Εχοντας υπ΄ οψιν , λοιπόν, όλα τα παραπάνω προτείνουμε:
1ον Την άμμεση αντιστοίχηση όλων των δομών της υγείας (ΔΥΠΕ,ΕΟΠΥΥ κτλ.) με τις αντίστοιχες διοικητικές δομές της περιφέρειας.
2ον Άμμεση δημιουργία Νοσοκομείου Τριτοβάθμιας Περίθαλψης (υπάρχει ήδη κοινή πρόταση όλων των Ιατρικών Συλλόγων Δ.Μακεδονίας από παλαιόθεν).
Ένα μόνο νοσοκομείο πλήρως εξοπλισμένο (ιατρικό, νοσηλευτικό προσωπικό, τεχνικό εξοπλισμό και με πλήρη ανάπτυξη, έτσι ώστε να μη φεύγει κανείς ασθενής προς την Θεσ/νίκη) και με όλες τις κλινικές ειδικότητες (π.χ Νευροχειρουργική, Καρδιοχειρουργική, ΜΕΘ, νεογνών κτλ).
3ον Διαφωνούμε με τις περαιτέρω επεκτάσεις των ήδη υπαρχόντων κτιριακών υποδομών διότι εκτός της σπατάλης πόρων, φοβούμεθα ότι θα έχει πενιχρά αποτελέσματα παρόμοια με εκείνα των προεκτάσεων του προηγούμενου κύκλου (Ν.Κοζάνης,Ν.Καστοριάς, Ν.Φλώρινας κλπ.).
4ον Κατά την εκτίμησή μας οι μελετούμενες-επικείμενες μεταφορές κλινικών μεταξύ Μαμάτσειου –Μποδοσάκειου δεν πρόκειται να βελτιώσουν την παρεχόμενη ποιότητα υγείας (Μαιευτική, Παιδιατρική, Καρδιολογική κλπ.) παρά μόνον πιθανά οικονομικά οφέλη έχουν να προσδώσουν και τίποτε περισσότερο.
5ον Στις υπαρκτές υποδομές των Νοσοκομείων Δ.Μακεδονίας προτείνουμε να στεγαστούν τα πέντε ΤΕΠ (Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών) και οι δομές Πρωτοβάθμιας Υγείας που πρόκειται να δημιουργηθούν με τον ΕΟΠΥΥ.(Κέντρα Υγείας αστικού τύπου).
Σ’ όλο τον πολιτισμένο κόσμο υπάρχουν πλέον τα ΤΕΠ, δομές υγείας στελεχωμένες με εξειδικευμένο προσωπικό έτσι ώστε να μην έχουμε απώλεια ζωής συνανθρώπων μας. Δέκα με δεκαπέντε γιατροί σε καθένα από τα πέντε ΤΕΠ είναι αρκετοί. Στη Δ. Μακεδονία όλα τα παραπάνω είναι αρκετά για το στόχο που θέσαμε.
6ον Τα πέντε κέντρα υγείας αστικού τύπου μέσα στα πλαίσια του ΕΟΠΥΥ μαζί με τα υπαρκτά κέντρα υγείας υπαίθρου θα αποτελούν το σύστημα Πρωτοβάθμιας Υγείας στη Δ. Μακεδονία.
7ον Πλήρης στελέχωση και περαιτέρω ανάπτυξη (περιφερειακά) του ΕΚΑΒ.
Στο μεταβατικό στάδιο εως τη δημιουργία του ενός Νοσοκομείου Τριτοβάθμιας Περίθαλψης προτείνουμε την κάλυψη σε Ιατρικό –Νοσηλευτικό προσωπικό μόνο των άμεσων αναγκών στις υπαρκτές κλινικές.
Ελπίζουμε ότι η Πολιτεία σε όλα τα επίπεδα (κεντρικό και περιφερειακό) θα λάβει σοβαρά υπόψη την πρότασή μας και σύντομα θα δρομολογήσει την υλοποίησή της.
Όλος ο ιατρικός κόσμος πρέπει να στηρίξει και να αγωνιστεί για τις ρεαλιστικές και αναγκαίες προτάσεις μας ώστε επιτέλους να βρούμε διέξοδο στη βαθιά κρίση που έχει περιέλθει ο χώρος της υγείας στην περιοχή μας.
Όλοι μας πρέπει να συσπειρωθούμε γύρω από το φυσικό μας Συνδικαλιστικό- και όχι μόνο- φορέα που είναι ο Ιατρικός μας Σύλλογος.
Για το Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος Βασίλειος Βασιλακόπουλος
Ο Γραμματέας Αγάπιος Γαβριηλίδης
































