Αυξημένο ενδιαφέρον από τις εταιρείες για επαναδραστηριοποίησή τους
Πλησιάζει η ημέρα που θα ξαναδούμε στις ελληνικές θάλασσες υδροπλάνα, εκτιμούν παράγοντες του υπουργείου Ναυτιλίας. Μετά μάλιστα το αυξημένο ενδιαφέρον εταιρειών που διαθέτουν υδροπλάνα για να επαναδραστηριοποιηθούν στη χώρα μας οδήγησε τη Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του υπουργείου στην έκδοση εγκυκλίου με τίτλο «Ίδρυση και λειτουργία Υδατοδρομίων» που αναρτήθηκε στη «Διαύγεια» στις 5 Φεβρουαρίου.
Στόχος, όπως αναφέρεται στο σκεπτικό της έκδοσης της εγκυκλίου, είναι να ενημερώσει σχετικά με τις προβλεπόμενες διαδικασίες και προϋποθέσεις που εμπίπτουν στις θεσμικές αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας, στο πλαίσιο εξέτασης αιτήσεων αδειοδότησης ή μεταβίβασης αδειών λειτουργίας υδατοδρομίων.
Το θέμα των υδατοδρομίων πάντως είναι συναρμοδιότητα των υπουργείων Ναυτιλίας και Μεταφορών τα οποία φαίνεται ότι προχωρούν με γρήγορους ρυθμούς στην υλοποίηση των πλάνων που έχουν.
Επικουρική συγκοινωνιακή επιλογή
Στην εγκύκλιο επισημαίνεται χαρακτηριστικά ότι η δραστηριοποίηση υδροπλάνων δύναται να λειτουργήσει ως ένας εναλλακτικός τρόπος μετακίνησης, μία επιπλέον συγκοινωνιακή επιλογή, επικουρικά και συμπληρωματικά με τις υπηρεσίες που παρέχονται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους από την ακτοπλοΐα και τις αερομεταφορές.
Σε δηλώσεις του ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης επισημαίνει ότι «η υλοποίηση των υδατοδρομίων και ο ερχομός των υδροπλάνων δημιουργεί μία νέα αγορά για τον τουρισμό, τις μεταφορές και την πολιτική της νησιωτικότητας» και αναφέρει ότι «τα υδροπλάνα μπορούν να δώσουν ώθηση στα νησιά, να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας και να κάνουν πιο εύκολη τη σύνδεση της ηπειρωτικής χώρας με δύσκολους συγκοινωνιακά προορισμούς τόσο για τους κατοίκους των νησιών όσο και τους τουρίστες».
Επιπλέον ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος σημειώνει πως «η λειτουργία των υδατοδρομίων, ένα αίτημα που υλοποιείται μετά από τη συνεργασία του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών, και Δικτύων με συναρμόδια υπουργεία, αποτελεί λύση στα προβλήματα της σύνδεσης των παράκτιων περιοχών της χώρας μας και θα εξελιχθεί σε μοχλό ανάπτυξης για την Ελλάδα και τα νησιά μας, καθώς τα οφέλη από τη λειτουργία τους είναι πολλαπλασιαστικά, οι προοπτικές ανάπτυξης τεράστιες και η επίδρασή τους εκτείνεται σε ευρύ φάσμα κοινωνικών και οικονομικών δραστηριοτήτων».
Πρώτος νόμος το 2005
Η πρώτη νομοθετική παρέμβαση για τα υδατοδρόμια έγινε το 2005 όταν ψηφίστηκε ο νόμος 3333 και εκδόθηκε η κοινή υπουργική απόφαση 6814/05.
Τότε είχαν αδειοδοτηθεί 15 υδατοδρόμια σε όλη την Ελλάδα και είχε ξεκινήσει το πρώτο πιλοτικό πρόγραμμα λειτουργίας των υδροπλάνων στο Ιόνιο.
Ωστόσο το 2008 οι εταιρείες των υδροπλάνων σταμάτησαν τη δραστηριοποίησή τους λέγοντας ότι το νομοθετικό πλαίσιο εκείνη την περίοδο δημιουργούσε περιορισμούς και προβλήματα στο πτητικό έργο και στην ανάπτυξη των εταιρειών, αλλά και κυρίως για το γεγονός ότι δεν είχε δοθεί μια άδεια για υδατοδρόμιο στην περιφέρεια της Αττικής προκειμένου να υπάρχει διασύνδεση των νησιών με την πρωτεύουσα.
Πέρυσι λόγω «της ανάγκης για την υιοθέτηση ολοκληρωμένου θεσμικού πλαισίου για την ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση υδατοδρομίων στην Ελλάδα» σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας «οδήγησε στη συμπερίληψη του Κεφαλαίου Ε’ και των διατάξεων των άρθρων 32-57 στον Ν. 4146/2013 (ΦΕΚ Α’ 90) περί “Διαμόρφωσης Φιλικού Αναπτυξιακού Περιβάλλοντος για τις Στρατηγικές και Ιδιωτικές Επενδύσεις και άλλες διατάξεις”, όπως ψηφίστηκε τον Απρίλιο του 2013».
Σήμερα πολλοί οργανισμοί λιμένων και λιμενικά ταμεία έχουν ζητήσει αδειοδότηση για τη λειτουργία υδατοδρομίων.
Ο Οργανισμός Λιμένα Κέρκυρας έχει ζητήσει ήδη την αδειοδότηση τεσσάρων υδατοδρομίων, στην Κέρκυρα, στους Παξούς, στην Ερεικούσα και στους Οθωνούς.
Επίσης άδεια έχουν ζητήσει οι Οργανισμοί Λιμένων Πατρών, Λαυρίου, Ηρακλείου, Βόλου, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σκύρου, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ρεθύμνου και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ζακύνθου. Όταν ολοκληρωθεί η αδειοδότηση των υδατοδρομίων οι Οργανισμοί Λιμένων θα μπορούν να προχωρήσουν σε εκδήλωση ενδιαφέροντος για την παραχώρηση μισθώματος της χρήσης τους έπειτα από διαγωνισμό σε οποιαδήποτε εταιρεία που έχει την ανάλογη εμπειρία και γνώση.
Τι λένε εκπρόσωποι εταιρειών
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της εταιρείας Ελληνικά Υδατοδρόμια κ. Αναστάσιος Γκόβας τόνισε πως είναι πολύ σημαντικό εν όψει της επαναλειτουργίας των υδροπλάνων να αδειοδοτηθούν υδατοδρόμια σε νησιωτικές αλλά και παράκτιες περιοχές, οι οποίες για λόγους οικονομικούς, τουριστικούς και κοινωνικούς μπορούν να αποτελέσουν σημαντικές αγορές για την επιχειρησιακή λειτουργία των υδροπλάνων.
Σημείωσε ακόμη ότι η εταιρεία του μετά την ψήφιση του σχετικού νόμου έχει έρθει σε συμφωνία συνεταιρισμού με την ελληνική αεροπορική εταιρεία Κ2 Smart Jets και έχει αναλάβει για λογαριασμό τεσσάρων Οργανισμών Λιμένων και ενός λιμενικού ταμείου τους φακέλους για αδειοδότηση υδατοδρομίων σε οκτώ λιμάνια.
«Τα υδροπλάνα θα πραγματοποιούν προγραμματισμένες πτήσεις από και προς όλα τα λιμάνια ή λίμνες της χώρας όπου το ισχύον σύστημα μεταφοράς είναι ανεπαρκές ή ακόμα και προβληματικό. Τα προγραμματισμένα δρομολόγια θα καθοριστούν με βάση τη ζήτηση που δημιουργείται από τις τοπικές κοινωνίες και τους εταίρους μας» δήλωσε από την πλευρά του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Hellenic Seaplanes κ. Νίκος Χαραλάμπους.
Πρόσθεσε ότι η δική του εταιρεία έχει αναλάβει μέχρι στιγμής την αδειοδότηση για υδατοδρόμια, για λογαριασμό του Οργανισμού Λιμένος Βόλου και των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων Σκύρου και της Ζακύνθου.
Από το tovima.gr