ΔΙΗΜΕΡΟ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΜΝΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΙΜΗΣ
ΤΩΝ ΠΕΣΟΝΤΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ
ΣΤΑ ΚΟΥΒΟΥΚΛΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΣΕΡΒΙΩΝ-ΒΕΛΒΕΝΤΟΥ
του παπαδάσκαλου Κωνσταντίνου Ι. Κώστα
Με πρωτοβουλία της ‘’Πανελλήνιας Ένωσης Κουβουκλιωτών – ο Όσιος Βαραδάτος’’ πραγματοποιήθηκαν κατά το διήμερο 6 και 7 Σεπτ. 2014 οι εκδηλώσεις ‘’μνήμης και τιμής των πεσόντων κατά τη Μικρασιατική καταστροφή στον προαύλιο χώρο του Ιερού Ναού Αγίου Αθανασίου στα Κουβούκλια του Δήμου Σερβίων-Βελβεντού’’ και στο ‘’Προσκύνημα-παρεκλήσιο ο Άγιος Βαραδάτος της Ιεράς Μητροπόλεως Σερβίων και Κοζάνης’’.
Τις εορταστικές εκδηλώσεις, που έγιναν με την αθρόα συμμετοχή των απανταχού Κουβουκλιωτών και πολλών πιστών από τα πέριξ του οικισμού των Κουβουκλίων χωριά αλλά και από την ευρύτερη περιοχή, φόρτισε συναισθηματικά η παρουσία του ιστορικού χρυσοκέντητου Επιταφίου (κατασκευής 1890-1895) από τα Κουβούκλια της Μικρασίας, από την εκκλησιά του Αη-Βαραδά των Κουβουκλίων, που μετέφερε από τα ιστορικά Κουβούκλια (15 χμ. δυτικά της Προύσας) στην Ελλάδα κατά την περίοδο των οδυνηρών και φρικτά αιματηρών γεγονότων της Μικρασιατικής καταστροφής ο παπα-Γεώργιος Παπαφωτίου και τον ασφάλισε για να σωθεί στο χωριό Τροπαιούχος της Φλώρινας. Έκτοτε ο ιστορικός Επιτάφιος φυλάσσεται με την ευθύνη της Ι. Μητροπόλεως Φλωρίνης.
Η μεταφορά και η παρουσία του ιστορικού αυτού Επιταφίου στη φετινή εκδήλωση, με όσες μνήμες (εκκλησιαστικές, εθνικές, πολιτιστικές κ.ά.) κουβαλάει, οφείλεται στον πόθο και το αίτημα των Κουβουκλιωτών και στη συνεργασία και ευθύνη των δύο Μητροπολιτών, του Σεβασμ. Σερβίων και Κοζάνης Παύλου και του Σεβασμ. Φλωρίνης, Πρεσπών και Εορδαίας Θεοκλήτου. Η μεταφορά από τη Φλώρινα στα δικά μας Κουβούκλια έγινε με τη συνοδεία του πρωτοπρεσβυτέρου Σωτηρίου Παρδάλη (κληρικού της Ι. Μητροπόλεως Φλωρίνης) και των επιτρόπων-συνεργατών του.
Στην ιερή λιτάνευση του Επιταφίου (τον οποίο μετέφεραν στους ώμους τους νέοι ντυμένοι με παραδοσιακές στολές) από τον ιερό ναό του αγίου Γεωργίου Μεσιανής (αφετηρία) μέχρι τον ι. ναό του αγίου Αθανασίου Κουβουκλίων (κατάληξη) προπορεύονταν οι ιππείς του ιππικού συλλόγου Βαθυλάκκου και μέλη του πολιτιστικού συλλόγου Κουβουκλιωτών ‘’ο όσιος Βαραδάτος’’ ντυμένοι (άνδρες και γυναίκες) με τις παραδοσιακές στολές του Πόντου.
Στον κατάμεστο από χριστιανούς ιερό ναό του αγίου Αθανασίου Κουβουκλίων τελέστηκε με την παρουσία του Επιταφίου, ο Μέγας Εσπερινός με Αρτοκλασία από τους πατέρες: τον υποφαινόμενο (ως εκπρόσωπο του Σεβ. Μητροπολίτου κ. Παύλου), τον π. Σωτήριο Παρδάλη (Φλώρινα) και τον π. Νικόλαο Κανταρτζή εφημέριο Μεσιανής.
Στο Αναλόγιο έψαλαν: ο πρωτοψάλτης (ιερού ναού της Αρχιεπισκοπής Αθηνών) βαθυλακκιώτης Βασίλειος Αβραμίδης, ο πρωτοψάλτης και καθηγητής θεολόγος Μιλτιάδης Ηλιάδης και οι ψάλτες: ο Δαμιανός Ηλιάδης, ο Αχιλλέας Καγιόγλου και ο Γεώργιος Παπαγεωργίου.
Ακολούθησε πολιτιστική εκδήλωση με ‘’χορευτικά συγκροτήματα της ευρύτερης περιοχής και μικρασιατικό γλέντι στον προαύλιο χώρο του ιερού ναού (αγίου Αθανασίου Κουβουκλίων) με την ορχήστρα του Γιάννη Λαζαρίδη’’.
Παρά τις αντίξοες καιρικές συνθήκες η όλη εκδήλωση σημείωσε μεγάλη επιτυχία με τη συμμετοχή πολλών πανηγυριστών.
Τη Θεία Λειτουργία στο εξωκλήσι του αγίου Βαραδάτου τέλεσε (7-9-14) ο Πρωτοσύγκελος της Ιεράς Μητροπόλεώς μας αρχιμανδρίτης Χριστοφόρος Αγγελόπουλος με τον πρεσβύτερο Νικόλαο Κανταρτζή εφημέριο Μεσιανής.
Μεγάλη υπήρξε η συμμετοχή των πιστών στη Λειτουργία και στις μετά από αυτήν προγραμματισμένες από το σύλλογο εκδηλώσεις: Δοξολογία, επιμνημόσυνη δέηση στο ηρώο και κατάθεση στεφάνων.
Παρέστησαν ως εκπρόσωποι των πολιτικών αρχών στις εκδηλώσεις 7 και 8 Σεπτ.: ο βουλευτής Π.Ε. Κοζάνης Γεώργιος Κασαπίδης, ο δήμαρχος Σερβίων-Βελβεντού Αθανάσιος Κοσματόπουλος και δημοτικοί σύμβουλοι Σερβίων-Βελβεντού. Οι πρόεδροι των Τ. Κοινοτήτων Μεσιανής, Λευκάρων, Ροδίτη και Βαθυλάκκου. Παρών επίσης και ο πρόεδρος της ‘’Πανελλήνιας Ένωσης Κουβουκλιωτών-ο Όσιος Βαραδάτος’’ Αθανάσιος Βουτσίδης με όλο το Συμβούλιο.
Οι φωτογραφίες (που αναρτώνται-δημοσιεύονται) είναι τραβηγμένες από τη Νατάσα Καρυπίδου.
Οι φράσεις που μαθαίνουν οι μαθητές των σχολείων: ‘’Η Μικρασιατική καταστροφή ήταν για τον Ελληνισμό εθνική συμφορά. Εκατοντάδες χιλιάδες Έλληνες εγκατέλειψαν την πατρίδα τους, αιχμαλωτίστηκαν ή εξοντώθηκαν. Ο πανάρχαιος μικρασιατικός Ελληνισμός ξεριζώθηκε’’ (Στα Νεώτερα Χρόνια, Ιστορία ΣΤ’ Δημοτικού, αναθεώρηση 1997, σελ. 222) και ‘’Προηγήθηκε η γενοκτονία των Αρμενίων. Ακολούθησαν σφαγή και ο συστηματικός διωγμός των Ελλήνων του Πόντου και της Δυτικής Μικράς Ασίας την περίοδο 1914-1922, που προσέλαβαν τις διαστάσεις γενοκτονίας. Στις φωτογραφίες εικονίζονται Χριστιανοί της Μικράς Ασίας να παίρνουν το δρόμο για τα περίφημα Τάγματα Εργασίας (αμελέτ ταμπουρού). Οι περισσότεροι πέθαναν εκεί κάτω από ιδιαίτερα σκληρές συνθήκες’’ (Ιστορία του νεότερου και σύγχρονου κόσμου, ΣΤ’ Δημοτικού, έκδοση 2012, σελ. 196) επιβεβαιώνονται και στο δραματικό γραπτό λόγο της Διδώς Σωτηρίου: ‘’Η πτώση της Κωνσταντινούπολης για το έθνος μας, δεν είχε τέτοια σημασία, όπως αυτή η έξοδος του ελληνισμού από ολόκληρη την Ανατολή. Ένα φοβερό πράμα…’’.