Ανάστατες είναι οι επιχειρήσεις κοινόχρηστων καθώς, όπως λένε, εξαιτίας της απουσίας συγκεκριμένου νομικού πλαισίου μπαίνουν στο στόχαστρο της ΑΑΔΕ, η οποία έχει ξεκινήσει ελέγχους για τις συναλλαγές μέσω POS, εδώ και τρεις εβδομάδες, σε κάποιες εξ αυτών, δίνοντάς τους περιθώριο ένα τρίμηνο προκειμένου να προσκομίσουν μια σειρά αποδείξεων για τρίμηνα του 2023, σε διαφορετική περίπτωση δεν αποκλείεται να επιβληθούν πρόστιμα χιλιάδων ευρώ.
Ως μέσο πίεσης το Σωματείο Επιχειρήσεων Κοινοχρήστων προτρέπει τα μέλη του να σταματήσουν από 1/1/2025 την είσπραξη των κοινοχρήστων χρησιμοποιώντας POS.
Σημειώνεται πως το Σωματείο Επιχειρήσεων Κοινοχρήστων που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη έχει 45 μέλη ανά την Ελλάδα, εκ των οποίων τα 25 δραστηριοποιούνται στη Θεσσαλονίκη και εξυπηρετεί 75.000 πολυκατοικίες πανελλαδικά (οι 15.000 εξ αυτών βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη). Κατά μέσο όρο η κάθε πολυκατοικία έχει 20 διαμερίσματα.
Όσο, δε, για τις πληρωμές των κοινοχρήστων, το 50% επιλέγουν να τις πραγματοποιήσουν μέσω POS, το 35% μέσω web banking, και μόλις το 15% προτιμά τον κλασικό τρόπο της καταβολής χρημάτων.
«Η διακοπή είσπραξης των κοινόχρηστων μέσω POS είναι το ύστατο μέτρο προστασίας των εταιρειών απέναντι στους ελέγχους των φορολογικών αρχών, που λανθασμένα ταυτίζουν την είσπραξη και διαχείριση χρημάτων για λογαριασμό τρίτων με τα πραγματικά έσοδα από την επιχειρηματική τους δραστηριότητα» αναφέρει στη Voria.gr, εκφράζοντας την ανησυχία της για τη διαμορφωθείσα κατάσταση, η πρόεδρος του Σωματείου, Χριστίνα Ιακωβίδου.
«Οι υπηρεσίες που παρέχουν και για τις οποίες αμείβονται οι επιχειρήσεις κοινοχρήστων είναι η κατανομή των ποσών των κοινόχρηστων δαπανών, η σύνταξη και εκτύπωση των μηνιαίων συγκεντρωτικών καταστάσεων δαπανών και των ειδοποιητηρίων για κάθε ένοικο. Μόνο για αυτές τις υπηρεσίες είναι υποχρεωμένες να δέχονται πληρωμές μέσω POS και μόνο για αυτά τα ποσά να φορολογούνται. Υπεύθυνη κατά τον νόμο για την είσπραξη των κοινοχρήστων είναι η Ένωση Συνιδιοκτητών της κάθε οικοδομής, η οποία όμως δεν έχει νομική προσωπικότητα και ΑΦΜ, δεν μπορεί να διαθέτει επαγγελματικό τραπεζικό λογαριασμό, ούτε POS. Όμως επειδή η Πολιτεία αναγνωρίζει την πληρωμή δαπάνης κοινοχρήστων μόνο με ψηφιακά μέσα, προκειμένου να “κτιστεί” το αφορολόγητο, δημιουργείται ένα κενό ως προς το ποιος μπορεί να εισπράξει τα κοινόχρηστα μέσω POS» σημειώνει η κ. Ιακωβίδου, υπογραμμίζοντας ότι οι εισπράξεις μέσω POS δεν αποτελούν έσοδα των επιχειρήσεων, αλλά αφορούν τη διαχείριση χρημάτων για λογαριασμό των πολυκατοικιών που εξυπηρετούν.
Έλεγχοι σε 10 επιχειρήσεις
Σύμφωνα με την πρόεδρο του Σωματείου, αυτή την περίοδο ελέγχονται 10 επιχειρήσεις κοινόχρηστων, από τις οποίες έχουν ζητηθεί οι αποδείξεις πληρωμών μέσω POS, που αφορούν κατά περίπτωση κάποιο από τα τρίμηνα του 2023, καθώς και τις αποδείξεις των λογαριασμών της ΔΕΗ ή των αποδείξεων για επισκευή βλαβών που πληρώθηκαν ώστε να γίνει αντιστοίχιση με τα ποσά που αναγράφονται στις αποδείξεις του κάθε διαμερίσματος κ.ά. Όλα αυτά πρέπει να συλλεχθούν και να καταχωρηθούν σε ένα στικάκι, γεγονός που απαιτεί πολλές εργατοώρες καθώς υπάρχουν περιπτώσεις επιχειρήσεων που εξυπηρετούν 1.000 πολυκατοικίες.
«Είμαστε υπέρ του ελέγχου, ωστόσο πρέπει να υπάρχει συγκεκριμένο νομικό πλαίσιο, να υπάρχει η δυνατότητα διαφορετικών λογαριασμών πελατών, επιχειρήσεων. Αυτή τη στιγμή εμφανίζονται μεγάλα ποσά σε λογαριασμούς των επιχειρήσεων, καθώς έχουμε εισπράξει χρήματα που αφορούν πληρωμές τρίτων. Η επιχείρηση πληρώνει προμήθεια στην τράπεζα για τη χρήση των POS, ενώ για τη δουλειά της αμείβεται από 3 έως 5 ευρώ, ανά διαμέρισμα, ανάλογα με το τι έχει συμφωνηθεί με κάθε πολυκατοικία» ξεκαθαρίζει η κ. Ιακωβίδου, τονίζοντας πως «για λόγους εξυπηρέτησης των πελατών τους, οι επιχειρήσεις εισπράττουν κοινόχρηστα από τρίτους (ιδιοκτήτες ή ενοικιαστές διαμερισμάτων) για λογαριασμό τρίτου (της Ένωσης Συνιδιοκτητών της κάθε οικοδομής). Όμως η εξυπηρέτηση που κάνουν οι επιχειρήσεις στους πελάτες τους έχει δύο αρνητικές συνέπειες για τις ίδιες» .
Σύμφωνα με την ίδια, «πρώτον η προμήθεια που καταβάλλουν στις τράπεζες είναι πολλαπλάσια των πραγματικών τους εσόδων, αφού υπολογίζεται επί του συνολικά εισπραττόμενου ποσού, και δεύτερον οι επιχειρήσεις είναι εκτεθειμένες σε φορολογικούς ελέγχους για ποσά που δεν συνιστούν τα πραγματικά τους έσοδα. Συγκεκριμένα, τα ποσά των κοινοχρήστων κατατίθενται σε τραπεζικό λογαριασμό όψεως των επιχειρήσεων και τα διαχειρίζονται για λογαριασμό της Ένωσης Συνιδιοκτητών, προκειμένου να πληρώνονται οι δαπάνες για κοινόχρηστο ρεύμα, νερό, καύσιμα, για τη συντήρηση του ασανσέρ, για την καθαριότητα κλπ.»
«Είναι προφανές ότι οι επιχειρήσεις κοινοχρήστων δεν είναι κύριοι, αλλά διαχειριστές αυτών των τραπεζικών λογαριασμών όψεως και τα ποσά που είναι κατατεθειμένα δεν αντιστοιχούν στα έσοδα από την επιχειρηματική τους δραστηριότητα. Όμως οι επιχειρήσεις κινδυνεύουν να βρεθούν εκτεθειμένες σε περίπτωση έλεγχου από τις φορολογικές αρχές, καθώς οι εισπράξεις μέσω POS δεν συνάδουν με τα δηλωθέντα έσοδα στις τριμηνιαίες δηλώσεις ΦΠΑ» σημειώνει η κ. Ιακωβίδου.
Αξίζει να σημειωθεί πως το Σωματείο απέστειλε υπόμνημα στην ΑΑΔΕ και στο υπουργείο Οικονομικών, ζητώντας συνάντηση προκειμένου να συζητηθούν και να επιλυθούν τα προβλήματα που έχουν ανακύψει.
«Μέχρι να καταστεί σαφές στις φορολογικές αρχές ότι η καταβολή κοινοχρήστων δαπανών από τους ιδιοκτήτες διαμερισμάτων μέσω POS δεν αποτελεί αμοιβή για την παροχή των υπηρεσιών τους, και για τον λόγο αυτόν δεν υπόκειται σε ΦΠΑ, το Σωματείο προτείνει στα μέλη του από 1/1/2025 να χρησιμοποιούν POS μόνο για τις υπηρεσίες για τις οποίες αμείβονται» καταλήγει η κ. Ιακωβίδου.
πηγή: voria.gr